Bukefalos 28 år!

Bostadsbidrag

Jag sa inte att ni är osmarta, ni funderar ju över det hela :) Hade ni inte ens reflekterat över er situation och ett till barn hade jag tyckt ni var osmarta.

Självklart är det mycket känslor inblandade och då är det inte lätt. Samtidigt, barn blir äldre och blir dyrare (fritidsintressen, kläder osv). Naturligtvis mår ett barn inte illa av att inte ha det senaste i allting men hur skulle det kännas att alltid behöva säga nej till allt pga ekonomin? Min moster blev tidigt ensamstående med tre barn (pappan med i bilden emotionellt men inte finansiellt utöver det han var tvungen att betala :meh:) och jag vet att det skar i henne att behöva säga nej när de ville göra saker bara för att det helt enkelt inte fanns pengar. Nu fick de göra mycket trots allt för moster vände ut och in på sig själv för fixa det men det var inte lätt.
Fast jag håller inte med. Jag har en bekant som är helt ensam med två barn och arbetar som konstnär och har minimal inkomst. De bor i en liten tvåa med minimal hyra pga det nedgångna skicket. Hon kommer aldrig kunna ge sina barn slalomresor eller Thailandsresor men vad gör det? De pysslar och går på biblioteket och har begagnade kläder i bra skick. Att kunna konsumera är inte ett mått på hur bra förälder man är så länge man kan tillfredsställa basbehov av mat och kläder.
 
Njae....

Medellön ligger mitt emellan högsta och lägsta lön. Medianlön är den "vanligaste lönen" dvs den lön majoriteten har. Väldigt enkelt förklarat.

Nej, det @MiaMia skrev var rätt.
Medianlönen är den lönen som ligger i mitten av spannet. Det vill säga om det finns 101 löntagare kommer 50 personer ha en lön under medianlönen och 50 personer ha en lön ovanför medianlönen.
Medianlönen behöver inte vara den vanligaste lönen.
 
Fast jag håller inte med. Jag har en bekant som är helt ensam med två barn och arbetar som konstnär och har minimal inkomst. De bor i en liten tvåa med minimal hyra pga det nedgångna skicket. Hon kommer aldrig kunna ge sina barn slalomresor eller Thailandsresor men vad gör det? De pysslar och går på biblioteket och har begagnade kläder i bra skick. Att kunna konsumera är inte ett mått på hur bra förälder man är så länge man kan tillfredsställa basbehov av mat och kläder.

Jag sa verkligen inte att man är en sämre förälder. Min moster gjorde som sagt det hon kunde för att barnen skulle ha det så bra som möjligt. Men jag vet att hon hela tiden dels slet som en galning för att de skulle få göra så mycket som möjligt och dels hade dåligt samvete över att inte kunna göra mer. Detta trots att hennes barn är välartade och tacksamma för det hon gjort för dem.
 
Fast jag håller inte med. Jag har en bekant som är helt ensam med två barn och arbetar som konstnär och har minimal inkomst. De bor i en liten tvåa med minimal hyra pga det nedgångna skicket. Hon kommer aldrig kunna ge sina barn slalomresor eller Thailandsresor men vad gör det? De pysslar och går på biblioteket och har begagnade kläder i bra skick. Att kunna konsumera är inte ett mått på hur bra förälder man är så länge man kan tillfredsställa basbehov av mat och kläder.
Jag blir nyfiken på hur gamla de barnen är?
 
Njae....

Medellön ligger mitt emellan högsta och lägsta lön. Medianlön är den "vanligaste lönen" dvs den lön majoriteten har. Väldigt enkelt förklarat.
:confused:
Median är den som ligger i mitten om du lägger ut alla på en rad och räknar antalet på varje sida. Lika många personer har en högre som en lägre lön. https://sv.wikipedia.org/wiki/Median

Medel (=aritmetiskt medelvärde) är när du plussar ihop allas lön och sedan delar med antalet personer. Det ligger inte i mitten. Eftersom ett antal chefer och specialpersoner har mycket högre lön än andra så drar de upp medlet så det ligger över medianen. Mer än hälften av personerna har en lön under medel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Medelvärde

Edit: ni hade redan rett ut det medan jag skrev
 
Senast ändrad:
Vet inte om deiagrammet syns? Om man istället talar medianlön blir bilden kanske en annan. Men ändå inte så förfärligt annorlunda? Betänk att det är fyra år gamla siffror.

Medianlön efter ålder och sektor, 2013. Månadslön
Dia4-linje3.png


https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Medellonen-hogre-an-medianlonen-i-manga-yrken/

@Magiana Sedan tänker jag som så att ditt jobb inte ska jämföras med en person i din kommun. Företaget ligger i Stockholm och då borde det vara stockholmslöner den jämförs med? För det normala vore väl att personen som jobbar där bodde i Stockholm.
@Magiana använder inkomststatistik.
Den säger vad folk verkligen får om det så är sjukersättning, minimipension, a-kassa, aktieförsäljningar, deltidsarbeten osv. Alltså de pengar man har tillgång att kunna använda, som kan komma från andra ställen än bara lön.

Lönestatistiken jämför nivån på anställdas heltidslöner. Hur tjänsten är lönesatt, vilket inte är samma som pengar i handen om man jobbar deltid, vabbar, har fler inkomstkällor osv.
 
@Magiana använder inkomststatistik.
Den säger vad folk verkligen får om det så är sjukersättning, minimipension, a-kassa, aktieförsäljningar, deltidsarbeten osv. Alltså de pengar man har tillgång att kunna använda, som kan komma från andra ställen än bara lön.

Lönestatistiken jämför nivån på anställdas heltidslöner. Hur tjänsten är lönesatt, vilket inte är samma som pengar i handen om man jobbar deltid, vabbar, har fler inkomstkällor osv.
Ja, det är olika saker.
Jag var lite otydlig. Utgick ifrån @Magiana som ju är heltidsanställd.
 
Varför inte leta efter en trea som ni kanske har råd med??
Problemet är att de längenheter som är tillräckligt låga i inköpspris har jättehög hyra (det är därför de är billigare). De som har billig hyra kostar som ett mindre hus i inköp..
 
Jag kanske har missat nåt viktigt här men är inte nyckeln till det hela att du bör hitta ett heltidsjobb? Eller är det stor arbetslöshet där ni bor?
Ja absolut behöver jag tjäna mer, men eftersom vi har klarat oss på nuvarande löner under tiden vi bott här så har jag inte gått upp i tid utan istället försökt öka omsättningen i företaget.
 
En fråga: med er ekonomi, får ni ens låna till den nya bostadsrätten? Banken brukar ju tycka till en hel del om kostnader och tror knappast de skulle låna ut till någon som baserat sin budget på bostadsbidrag.

Finns det möjlighet att köpa en större trea med lägre avgift? Kanske är det värt att kika på något nytt område? Och kan ni öka era inkomster? Det låter väldigt lågt att tjäna på två personer...
Ja, som jag skrev i första inlägget så är vår lägenhet nästan lika mycket värd som den stora. Och det lilla som ev saknas får vi låna utan problem.
Vi letar boende i grannkommunerna också.
Och ja, vi tjänar väldigt lite. Sambon letar också annat jobb med bättre lön.
 
Ok men då är det kanske det som är problemet :) Kan du ta ett extrajobb på timmar? Tex vårdbiträde på äldreboenden/hemtjänst finns det ju efterfrågan på vart du än bor. Lågavlönat men om du jobbar helger blir det ju lite mer. Annars har Handels bra ob, sådana jobb är inte heller speciellt svåra att få och pga generösa ob-tillägg mer betalt än vård/omsorg.
Japp, letar timjobb som är kompatibelt med mina andra två jobb.
 
När Det handlar om ekonomi tror jag man måste vara krass.

Det låter som du vill ha ett liv som ni inte har råd med dvs ett till barn, dyrare bostad.
Så antingen får ni skaffa er större inkomster så ni har råd med det livet ni vill ha.
Eller acceptera vad ni har råd med och lägga livsstilen där.

Sen har jag all förståelse för att man har längtan efter barn, lägenhet etc.
Ja, jag bor hellre trångt så länge det behövs om det innebär att vi kan skaffa ett barn till. Och om det absolut inte skulle gå att få ihop så får vi ta det därifrån.
 
Spelar det någon roll?
Det kan spela roll. Små barn som inte är så medvetna om vad kompisar gör och får är lättare att hålla nöjda, medan äldre barn kan känna sig udda och förfördelade när de märker att "alla andra" har råd med aktiviteter, semestrar, kläder o.s.v. Förhoppningsvis har man som förälder lyckats ge barnen så god självkänsla att de inte mår dåligt av det, men jag kan tänka mig att många barn till föräldrar med svag ekonomi har det jobbigt.
 
Ja, jag bor hellre trångt så länge det behövs om det innebär att vi kan skaffa ett barn till. Och om det absolut inte skulle gå att få ihop så får vi ta det därifrån.
Med smart inredning kommer man långt!
Ni kan kanske göra en sovalkov i vardagsrummet för er vuxna, bygga om klädkammaren osv
Det bör bli billigare i längden än en dubbelt så dyr månadsavgift.
 
Med smart inredning kommer man långt!
Ni kan kanske göra en sovalkov i vardagsrummet för er vuxna, bygga om klädkammaren osv
Det bör bli billigare i längden än en dubbelt så dyr månadsavgift.
Ja det är det som det lutar åt.
Jag ville ju bara ha lite tips och erfarenheter från andra för att verkligen kunna bestämma mig för att jag tidigare har tänkt rätt ang den dyra hyran.
Får se om jag orkar sätta mig i telefonkö till fk till veckan, det kan ju ändå vara intressant att veta vad de säger.
 
Ja, som jag skrev i första inlägget så är vår lägenhet nästan lika mycket värd som den stora. Och det lilla som ev saknas får vi låna utan problem.
Vi letar boende i grannkommunerna också.
Och ja, vi tjänar väldigt lite. Sambon letar också annat jobb med bättre lön.
Är du verkligen säker på att banken är villig att låna ut samma summa som nu plus lite till även när avgiften är dubbelt så hög? När jag skulle köpa lägenhet fick jag lånelöfte på 2,2 miljoner. Uppgav att avgiften var 2100 (eller ngt sådant). Visade sig mer exakt vara 2150:-. Den 50-lappen gjorde att banken sänkte lånelöftet till 2 miljoner jämnt.

Och jag tror du behöver ansöka om ett helt nytt lån när du säljer och köper nytt. Det är nog inte bara att flytta lånet till en ny lägenhet.
 
Är du verkligen säker på att banken är villig att låna ut samma summa som nu plus lite till även när avgiften är dubbelt så hög? När jag skulle köpa lägenhet fick jag lånelöfte på 2,2 miljoner. Uppgav att avgiften var 2100 (eller ngt sådant). Visade sig mer exakt vara 2150:-. Den 50-lappen gjorde att banken sänkte lånelöftet till 2 miljoner jämnt.

Och jag tror du behöver ansöka om ett helt nytt lån när du säljer och köper nytt. Det är nog inte bara att flytta lånet till en ny lägenhet.
Ja, det är isåfall ett lån på under 100 000.
Vi har inga lån på nuvarande lägenhet.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 441
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 535
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 342
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp