Bostadsbidrag

Visste inte riktigt vart som var bäst att lägga tråden men chansar på detta.

Jo det är så här: Har typ fått möjlghet att byta bostad från en 2a till en 4a i samma förening. Det är en bostadsrätt och den större blir inte så mycket dyrare i inköp än vad vi får för våran. Det är pga att de stora lägenheterna har en väldigt hög hyra.. Hyran skulle isåfall bli ca dubbelt så hög mot vad vi har nu och landa på nästan 10 000, och det har vi inte råd med.
Vi har ett barn och planerar att försöka skaffa ett till inom något år. Bor trångt just nu, tre pers i ett sovrum och inte direkt någon yta över.
Vi tjänar mindre än 30 000 tillsammans innan skatt.
Ni som haft det liknande, hur mycket fick ni i bostadsbidrag? Eller har ni bara mer koll på detta? Jag ska ringa fk till veckan och fråga, men tänkte att det kan vara intressant att veta hur anda har/haft det innan jag ringer. Kassakollen visar på noll kr i bidrag, men det stod någon stans att den ofta inte stämmer på bostadsrätt.
Vi får inte låna tillräckligt för att köpa hus, annars hade det varit vårt förstahandsval.
Förstår om man inte vill gå ut med sin ekonomi här, men tar all hjälp och tips jag kan få.

Varför inte sälja er lägenhet, få en go buffert och hyra ett hus eller en 3-4:a? :)
 
Det kan spela roll. Små barn som inte är så medvetna om vad kompisar gör och får är lättare att hålla nöjda, medan äldre barn kan känna sig udda och förfördelade när de märker att "alla andra" har råd med aktiviteter, semestrar, kläder o.s.v. Förhoppningsvis har man som förälder lyckats ge barnen så god självkänsla att de inte mår dåligt av det, men jag kan tänka mig att många barn till föräldrar med svag ekonomi har det jobbigt.
Ja, fast det tror jag mer handlar om klass och kulturellt kapital, dvs om du kommer från de högre samhällsklasserna har du ändå ett medfött självförtroende och då spelar det inte så himla stor roll om man växer upp med ekonomiskt svagare föräldrar.
 
En fråga: med er ekonomi, får ni ens låna till den nya bostadsrätten? Banken brukar ju tycka till en hel del om kostnader och tror knappast de skulle låna ut till någon som baserat sin budget på bostadsbidrag.
Det där får mig att minnas när jag pratade med banken för att låna till min personbil. De sa då att de inte lånar ut mer än en årsinkomst, men jag tänker mig att det borde vara lite annorlunda när det gäller bostäder, fast då ska man väl ha en viss procent av det man ska låna redan innan om jag inte minns fel istället.
 
Det där får mig att minnas när jag pratade med banken för att låna till min personbil. De sa då att de inte lånar ut mer än en årsinkomst, men jag tänker mig att det borde vara lite annorlunda när det gäller bostäder, fast då ska man väl ha en viss procent av det man ska låna redan innan om jag inte minns fel istället.
Det är annorlunda för bostad. Jag har lånat mer än jag tjänar per år.
 
Det där får mig att minnas när jag pratade med banken för att låna till min personbil. De sa då att de inte lånar ut mer än en årsinkomst, men jag tänker mig att det borde vara lite annorlunda när det gäller bostäder, fast då ska man väl ha en viss procent av det man ska låna redan innan om jag inte minns fel istället.
Det är väldigt annorlunda när det gäller bostäder. Bostäder ökar i värde (än så länge), bilar sjunker i värde. På bostäder kan man ta ut pantbrev.
 
Det är annorlunda för bostad. Jag har lånat mer än jag tjänar per år.

Det är väldigt annorlunda när det gäller bostäder. Bostäder ökar i värde (än så länge), bilar sjunker i värde. På bostäder kan man ta ut pantbrev.
Om ni båda missade så skrev jag det, för jag vet att man kan låna över miljonen när det gäller bostadslån. Därav att jag skrev att det troligen är annorlunda för bostäder, då det inte låter rimligt att bara få låna en årsinkomst till det.
Det lånet jag gjorde var inget bostadslån. :)
 
Ja det är det som det lutar åt.
Jag ville ju bara ha lite tips och erfarenheter från andra för att verkligen kunna bestämma mig för att jag tidigare har tänkt rätt ang den dyra hyran.
Får se om jag orkar sätta mig i telefonkö till fk till veckan, det kan ju ändå vara intressant att veta vad de säger.
Fattar jag dig rätt nu när du skriver att du får se om du orkar ringa ett enda telesamtal för att du vill att staten ska hjälpa till och betala ett bättre boende?? Hur ska du orka flytta om du inte orkar ringa??
 
Det där får mig att minnas när jag pratade med banken för att låna till min personbil. De sa då att de inte lånar ut mer än en årsinkomst, men jag tänker mig att det borde vara lite annorlunda när det gäller bostäder, fast då ska man väl ha en viss procent av det man ska låna redan innan om jag inte minns fel istället.

Ja det gäller inte lån till bostäder. Isf skulle ingen kunna låna till en lägenhet i en större stad!
 
Det är väldigt annorlunda när det gäller bostäder. Bostäder ökar i värde (än så länge), bilar sjunker i värde. På bostäder kan man ta ut pantbrev.

Jag tror att marknaden är på väg ner. Hade inte chansat på att köpa en BR idag där jag som TS redan är på marginalen. Det kan bli lite mer klurigt att sälja framöver och då sitter man där. Är man då i en lägenhet som är lite över ens budget redan då man köpte kan det bli dyrt att bo kvar och svårt att sälja.

Har flera vänner som sista åren köpt attraktiva dyra lägenheter som nu börjar skruva på sig... Inte så säkert att det går att sälja med vinst eller ens få tillbaka pengarna, eller sälja alls..
 
Låter osmart. Bättre ha kapitalet i en BR. Vad händer när pengarna är slut? Är ju ganska bortkastat att konsumera upp dom?

Absolut. Men är det kris så är det, och i TS fall när dom gråter för att dom trivs så illa, så skulle det ju vara en möjlighet. Man behöver ju inte storkonsumera ala lyxkryssning och bubbel istället för vatten ;):) utan mer få ett liv i en passande storlek på lägenhet om det nu är ett sånt bekymmer att allt stannar upp tills dess.

Men givetvis, jag hade också hållit kvar i lägenheten och "stått ut", faktiskt.. Men
jag och sambon tycker att vår trea börjar bli för liten så visst, vi säger hela tiden att just nu är den perfekt men så fort vi skaffar barn behöver vi 1-2 rum till, ví vill inte tumma på att ha ett kontor inte! :p
 
Är du verkligen säker på att banken är villig att låna ut samma summa som nu plus lite till även när avgiften är dubbelt så hög? När jag skulle köpa lägenhet fick jag lånelöfte på 2,2 miljoner. Uppgav att avgiften var 2100 (eller ngt sådant). Visade sig mer exakt vara 2150:-. Den 50-lappen gjorde att banken sänkte lånelöftet till 2 miljoner jämnt.

Och jag tror du behöver ansöka om ett helt nytt lån när du säljer och köper nytt. Det är nog inte bara att flytta lånet till en ny lägenhet.
Absolut men om dom nu gråter för att det är så trångt och dom knappt har lån på denna kanske dom får någon miljon att leva av tills dom ökat inkomsterna.
i vårt område kostar inte lägenheterna någon miljon, för de har högre hyra istället. De som har lägre hyra kostar över miljonen.
Och jag grät inte för att det är trångt, utan för att det är lite känsligt det här med barn för oss (av olika anledningar) och att ekonomin gör saker lite krångligare.
 
Fattar jag dig rätt nu när du skriver att du får se om du orkar ringa ett enda telesamtal för att du vill att staten ska hjälpa till och betala ett bättre boende?? Hur ska du orka flytta om du inte orkar ringa??
Fel ordval och formulerat av mig.. Jag menar typ att det känns hopplöst och jobbigt att ringa fk, sitta någon timme i telefonkö, för att fråga ang detta när alla här redan sagt att det är en dålig idé. (Ah, kan inte få till riktigt vad jag menar men jaja.) Men jag är ändå nyfiken på vad de skulle säga.
Men är ju inställd på att vi kommer bli kvar här.
 
Absolut. Men är det kris så är det, och i TS fall när dom gråter för att dom trivs så illa, så skulle det ju vara en möjlighet. Man behöver ju inte storkonsumera ala lyxkryssning och bubbel istället för vatten ;):) utan mer få ett liv i en passande storlek på lägenhet om det nu är ett sånt bekymmer att allt stannar upp tills dess.

Men givetvis, jag hade också hållit kvar i lägenheten och "stått ut", faktiskt.. Men
jag och sambon tycker att vår trea börjar bli för liten så visst, vi säger hela tiden att just nu är den perfekt men så fort vi skaffar barn behöver vi 1-2 rum till, ví vill inte tumma på att ha ett kontor inte! :p
Jag trivs i vår lägenhet, men det känns som att den börjar bli för trång.
 
i vårt område kostar inte lägenheterna någon miljon, för de har högre hyra istället. De som har lägre hyra kostar över miljonen.
Och jag grät inte för att det är trångt, utan för att det är lite känsligt det här med barn för oss (av olika anledningar) och att ekonomin gör saker lite krångligare.
Äsch, får inte bort de dubbla citaten..
 
Fel ordval och formulerat av mig.. Jag menar typ att det känns hopplöst och jobbigt att ringa fk, sitta någon timme i telefonkö, för att fråga ang detta när alla här redan sagt att det är en dålig idé. (Ah, kan inte få till riktigt vad jag menar men jaja.) Men jag är ändå nyfiken på vad de skulle säga.
Men är ju inställd på att vi kommer bli kvar här.
Nu ska jag ge lite tough love av välmening.:)

Men varför ska staten dvs vi andra betala för er genom bostadsbidrag? Vill man ha något tex större lägenhet eller fler barn så får man ju själv se till att ha råd med det. Grunden i samhället är ju att man försörjer sig själv.
Jag älskar verkligen de trygghetssystem vi har i Sverige. Men för att det ska funka så måste vi vara rädda om dem och det funkar bara om vi alla har inställningen att vi i grund och botten försörjer oss själva och de som inte kan tex pga sjukdom får bidrag och hjälp.

I ditt fall får du ju fundera vad du vill. Vill du ha större lägenhet och fler barn så måste du öka inkomsten - tex kanske du inte ska fortsätta driva företag om det knappt ger någon lön? Varför inte ta ett annat heltidsjobb så har ni ju råd istället för att leta efter deltidsjobb att komplettera med? För du kunde jobba heltid?

Vet inte vad du har för utbildning/ kompetens men jobba helger inom butik tex söndagar ger bra ob.
Vill du däremot fortsätta med något som ger låg inkomst tex företaget innebär ju det att ni inte kan få allt annat ni vill ha tex barn och lägenhet.

Man får helt enkelt göra val.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 336
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 295
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp