BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Guldaskig

Trådstartare
Jag vill ha ett Back on Track nättäcke eller ryggvärmare men kan inte riktigt bestämma vilken som skulle funka bäst för min häst. Tanken är att hon ska ha det dygnet runt för att förhindra att hennes känsliga rygg blir kall och för att musklerna ska må bra.

Köper jag nättäcket kommer hon ha det plus ett innetäcke på natten inne och sen får hon på sig ytterligare ett täcke när hon ska ut.

Köper jag ryggvärmaren kommer jag försöka sy in det i innetäcket så att hon på så vis alltid har det på sig.

Nu till mina funderingar. Nättäcket har ju en fördel i att man kan ha det året runt då det verkar vara tunt och andas bra. Nackdelen är att hon under de kalla månaderna kommer gå med tre täcken på sig vilket känns trångt och bökigt. Ryggvärmaren tar ju bort det problemet i och med att det kommer sitta fast i innetäcket men det gör ju också att jag inte kommer kunna använda det på våren och sommaren för då kommer hästen bli på tok för varm.
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Jag tycker mycket om nättäcket (jag har det själv också) Men jag funderar på om det är så bra att ha dygnet runt?
Försvinner inte lite av effekten av täcket om dom blir så vana vid det (bara en tanke:D)
Jag kör på hela täcken från Back on Track!
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Jag har också valt mellan dessa, nu lutar det åt ryggstycket då jag fick veta att det har kardborre man enkelt kan sy fast i ett annat täcke och sedan ta på och av efter behov. Då jag har en grov häst tycker jag nättäcket blir för tight i bogen. Om du ska köpa nättäcket tänk också på att de är väldigt stora i storleken så ta en strl mindre.
145 passar på min häst som oftast har 155 i vanliga fall.
Fast tror det är bäst om hästen kan ha halva dygnet, eller ett dygn i taget, åtminstone för att främja funktionen? :) Tror det rekommenderas att anv BoT i intervaller.

Jag har själv inte möjlighet att byta täcke då jag inte har hand om ut och insläpp, så tänkte ha det dygnsvis i så fall och ta av/på morgon eller kväll så ofta jag kan annars.
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Det låter som att det smidigaste för dig är att ha ryggplattan och ha två olika tjocka innetäcken som du kan fästa den i?

Jag har nättäcket och jag använder det inte sommartid för jag tycker det är för varmt. Det är ju i tjocklek som ett fleecetäcke eftersom det både är mesh och keramiskt tyg. Dessutom är passformen inget vidare i bogen (jag har den äldre modellen, finns ju en ny nu men jag vet inte hur den funkar IRL) så jag har det bara på min häst enstaka ggr, före och efter ridpass och väldigt få ggr som regelrätt innetäcke. De är liksom stort i urringningen och glider bak = blir tajt och sitter dåligt med risk för skav.
Köper du ett täcke så tänk på att de är små i stl. Min häst har 135-140 och i BoT har hon 145 och det är lagom långt.
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

nättäcket lätt!

Ryggstycket blir massa extra pyssel!

Jag måste säga att jag inte håller med ang. strl. Jag köpte ett 145 till mitt tunna fullblod för jag tyckte 135 satt för tajt (hon är en 135 i vanliga fall). Fick dock byta till 135 sen igen, men det sitter slimmat! Tror dock de ska sitta lite slimmat för att göra nytta :)

Det man ska tänka på med BoT är dock att det är mest effektivt vid rörelse så kroppen strålar ut värme!
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Har du nya eller gamla varianten? Jag har den med röd text, och där har jag hört från flera att de är små stl. Främst tycker jag det är bogen som är problemet, kasar bak och blir tajt som sagt.
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

röd text!

Men jag lämnade in mitt täcke å sydde "tårtbitar" i bogen för det kastade nästan bakom manken innan.
Nu sitter det perfekt :) :banana:
 
Sv: BoT - nättäcke eller ryggvärmare

Läs lite mer om rekomendationerna så kanske det ger sig självt.
Som skrivits redan avtar effekten om man använder det hela tiden. 8 timmar per dygn i 2 veckor och sedan uppehåll och på med det igen tycker jag fungerar bäst både på hästar och mig själv. Kör visserligen ryggbältet dygnet runt när det krisar men då märker man att det avtar. Som förebyggande skulle jag inte göra så.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Mitt sto är nätt över bogar och har rätt tunn hals. Hon är känslig i ryggen och behöver täcke(n), men får också lätt fula bogskav om...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Buck
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 000
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 632
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp