Bra bil att dra med?

Ms_Antrop

Trådstartare
Hoppas att detta ligger rätt nu...

Jag har börjat fundera på om jag kanske skulle köpa en ny bil, och tänkte då att jag skulle ha nått som man kan dra hästtransport med (just nu har jag en Ford Focus utan dragkrok så det går ju inte alls just nu ;))

Så jag tänkte att jag skulle höra med er härinne vilka bilar ni tycker är bra att dra släp med :laugh: Transport som ska dras är väll ett "normalt" 2-hästars eller hur jag ska säja... Vi har inget eget släp så det blir väll sånna som man brukar kunna hyra... Märks det att jag är askass på allt som har med bilar och släp att göra? :grin: Haha...
Hursom så vill jag gärna ha 4-hjulsdrift på bilen iaf... Så mycket vet jag ;) Sen så funderar vi på att köpa egen transport, och då blir det ju nånting som man får dra på B-körkort...

Hmm, vad rörigt det blev. Sorry :D
Det jag vill fråga är alltså: Vilka bilar rekomenderar ni att dra transport med?

Sv: Bra bil att dra med?

Jag är helt kär i vår nyinköpta bil, en Seat Altea Freetrack. Den överlägset bästa fyrhjulsdriften (Haldex generation 3) på marknaden i en rimligt stor bil, dvs ingen megajeep/SUV. Samma finns i Octavia Scout (liknande bil), men Seaten var grymt mycket roligare och trevligare att köra. Den drar transporten fullastad med jämnt drag, känns inte alls tungt och tuggar i sig både backar och gropar med full isgata. Det är riktigt roligt att köra med transport nu.. Förut hade vi framhjulsdrivet och det gick knappt att ens tänka tanken att komma igenom vår skogsbacke på vintern med transporten.

Ska du dra med B-kort gäller dock att ha tungan rätt i mun oavsett bilval och transportval. Det brukar vara svårt att hitta en kombination som fungerar. Ska du dra två fullstora hästar (a 500kg stycket) skulle jag nästan säga att det är omöjligt. Men någon kanske har kombinationer som funkar?

Nä precis, jag har förstått att det kan va knepigt med det där med vikten om man ska dra två hästar. Men troligen så kommer det inte bli så för oss eftersom vi är själva att behöva åka, vi funderar på att köpa en enhästars...

Ajdå, jag inser nu att den här tråden kanske skulle ha legat under "Utrustning" istället.... Sorry :o:p

Jag köpte ett enhästars släp i våras. valde mellan det eller att byta bil. Det blev billigare att köpa släpet. Och jag måste säga att det är ett smidigt och praktiskt släp, bara 20 cm smalare än ett tvåhästars. Men det gör några 100 kg på vikten. Så jag kan köra med min Renault Megane som jag gillar så mycket. Och hästen verkar inte bry sig. Jag har också testat att själv stå i det under färd, det känns bra och stabilt.

Titta på Subaru. Det finns flera olika modeller där du kan dra ca 1500kg på B-kort.

Kvaliten är klart bättre än på europeiska bilar dessutom. Rostskyddet är nog enda undantaget.

Jag är jättenöjd med min fyrhjulsdrivna volvo s60 - bekväm, trevlig personbil som är skön att köra både med och utan släp. Den får dessutom dra rätt mycket på B-kort, ca 1450 tror jag. Själv har jag BE och får dra 1600 med den - räcker gott för en häst eller sto + föl.

Ja, jag har blivit tipsad om det på jobbet faktiskt :) Subaru Outback var det som diskuterades då...

Ska du bara dra kärra, och mycket, är Jeep Cherokee helt kanon. Drar tyvärr en del soppa om man kör utan släp, men drar å andra sidan inte mer om du hakar på transport. Billiga är dom att köpa också, ingen stor marknad för bilar som drar 1,2-1,3 liter milen, men att dra släp, är dom oöverträffade tycker jag. Har haft en tidigare, och ska ha en igen!

kan ni inte visa bilder på era 4-hjulsdrivna bilar med släp?
och berätta gärna vad de får dra.

Det är mycket lättare att rekommendera bilmärken och modeller till dig om vi får veta hur ni vill att bilen ska vara i övrigt t ex vad ni ska ha bilen till mer än att dra släp ibland, ungefärlig körsträcka, typ av bränsle och förbrukning utan resp. med släp, prisklass, hur viktigt är det med 4-hjulsdrift, några märken/modeller ni gillar resp. är otänkbara, sedan eller kombi, personbil eller SUV osv osv.

Om jag ska hugga något ur den uppsjö av märken och modeller som finns så håller jag med Tomas N om Subaru. Om ni inte behöver kunna dra mer än 1200-ca 1400 kg så räcker Imprezan, men den är mycket törstig i förhållande till sin storlek tycker jag. Legacy och Outback får dra 1400-1500 kg på B-kort. Även dessa är törstiga som bensinare. Boxerdieseln är betydligt snålare, men finns endast fr o m 2008.

Skoda Octavia resp. VW Passat med 4WD sägs vara bra dragare. Volvo finns med 4WD, men dyrt och törstigt.

Vill ni ha en SUV som får dra 1300-1500 kg på B-kort föreslår jag t ex Honda CRV, Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Subaru Forester eller Suzuki Vitara.

Har haft Audi A6 (för tung för B-kort), Peugot 306SW, Ford Mondeo vilka alla varit bra dragbilar. Har egentligen bara ett tips, snåla inte in på motorn! En kraftig motor är i mitt tycke det som avgör en bra dragbil från en dålig.

Nu har jag ändå den bil som jag trivs allra bäst med: Subaru Forester med 4-hjulsdrift och turbomotor. Går super överallt i alla väglag jag utsatt den för och är förbaskat rolig att köra även utan släp.:D Gott om plats inuti och jag har köpt till en plastbalja för bagaget som gör den städvänlig:grin:

Kommer en ny modell nu med Turbodiesel som jag gärna skulle vilja ha om jag hade kunnat byta.

Provkör och njut!

Vill tipsa om att samtliga BMW 5-serier av årsmodell 1996 och tidigare får dra minst 1510 kg på B-kort. De har dessutom väldigt bra bromsar och starka motorer utan att för den sakens skull sluka bensin som Volvo-bilarna gör.
Jag kör min transport med en BMW 525i från 1995, har aldrig haft en bättre bil någonsin och inte var den dyr i inköp heller. Skatt och försäkring är helt ok, dyra reservdelar dock men de håller i evighet om man tar hand om bilen. Har kört 8000 mil med den sedan maj 2007 utan ett endaste problem. Är jättenöjd! :)

Men se upp för importerade vrak som ser bra ut på ytan men knappt håller ihop på insidan och se upp för försäljare vid namn "Trimjocke" osv för då är bilen med all säkerhet vad tyskarna skulle kalla "kaputt".

Ok, 4-hjulsdrift är ett måste, det vill jag absolut ha. Jag vill ha nånting som är ganska bränslesnålt men jag vet faktiskt inte vilket bränse jag vill ha... Funderar på diesel, men jag är kass på allt som har med bilar att göra så jag vet inte riktigt vad som är bäst...
Sen har jag också börjat fundera på om man ska välja något som är lite miljövänligare... och då är det väll diesel... eller?:angel: Haha...va kass jag är på sånt här...
Turbo behövs iaf inte, känner inget större behov av det längre :p SUVar känns lite stort, men Toyota RAV4an är ju faktiskt inte så himla stor... Så en kombi eller möjligtvis en SUV modell mindre (om ni fattar vad jag menar :grin:)
Nu har jag liksom haft en "rolig" bil (sportstylad, sänkt och sportdämpare) så nu är jag mer sugen på nått bekvämt :p

Just det, en allmän fråga: Vad är bäst på dragbilar, manuell eller automatväxlad?

Instämmer med Matinee. Manuel låda skall det vara. Har dragit med automat och jäklar i skogen vad soppa det drog. Dubblade förbrukningen när trailern satt på.

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 460
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 468
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 474
Senast: Novalisa
·
Utrustning Vi funderar på att byta ut vår lilla stadsbil (ford fiesta) mot en bil som jag kan dra transport med. Har funderat på olika bilmärken...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka