Bra eller dåligt för hästens rygg??

A

akktern

Om man rider barbacka, borde inte det trycka mycket på hästen ryggrad? Min häst brukar gå bättre när man rider barbacka men jag har funderat på det..
 
Jag har ett jättebra begrepp för det ;)

Den dagen det ser/är obekvämt ut för dig att sitta barbacka, den dagen kan du heller inte göra det, då det då inte finns tillräckligt mkt muskler kring tornutskotten som stabiliserar dessa vid tyngd.

Vem vill sitta på tornutskotten? :crazy:

Egentligen borde denna regel följas även vid ridning med sadel i en perfekt värld... :)
 
Du har ju ett sittben på var sin sida om tornutskotten, så inte gör du illa din häst. Frågan är istället om inte hästen gör illa dig om den har för hög manke eller omusklad rygg.
:smirk:
 
Hejsan!
Jag frågade sadelmakaren (Christina Allansdotter) om det är farligt att alltid rida barbacka, för det är vad jag har gjort i snart fyra år..
Hon svarade att människan egentligen är den bästa sadeln, för att:
Skinkorna är utmärkta "bossor" :D
"Bomvidden" anpassas alltid efter hästen
Och VI känner före hästen om det är obekvämt, och då flyttar vi lite på oss. Det gör vi ofta omedvetet. Dessutom sitter vi inte på exakt samma ställe var gång vi är på hästryggen. Hon kunde inte hitta något konstigt med min pållas rygg trots allt barbackaridande. och nu ska pålla äntligen få sin egen fina sadel, en bomlös! För efter att jag har ridit barbacka så mycket, trivs varken jag eller pålla med bomsadlar längre..

Så rid du barbacka med gott samvete! Inga hästar plågades av att folk red barbacka, innan sadeln uppfanns. Däremot plågas många hästar av illa passande bomsadlar... :(

Snusmumrik
 
hurdan svanskota har du då?? e det bara min som e jättelång och trycker mot ryggraden på hästen?? ajj säger jag bara!! Men jag är inte helt emot barbacka ridning... det är jättehärligt att fara ut på en runda barbacka å njuta!!
 
Red ponnie barbacka nästan varje dag i 5 år och inte verkade hon ta skada av det. Kanske därför hennes sadel är i nyskick :D

Nu rider jag också stora hästen barbacka näst intill dagligen. Tycker inte hoppsadel ligger bra längre och jag måste skaffa ny gjord till dressyrsadeln. är så kräsen så jag kommer väl aldrig hitta någon :( Pållen har inte visat tecken på att (hopp)sadeln gör ont men jag har inte lust att vänta tills jag får det bekräftat. Ska åka till en utprovare i vår. Tills dess får vi ägna oss åt barbackahoppning om det ska bli någon hoppning :D
 
Det måste göra ont...

Har ridit barbacka mycket. Bl.a. när jag väntade på en annan sadel udner ca ett halvår. Jag gjorde allt barbacka och jag fick aldrig ont.

Vad tråkigt att du inte kan rida barbacka utan att få ont. :(
 
jaa.. det är fruktansvärt.. de enda hästar jag kan rida barbacka e sådana som är riktigt runda över ryggen, men dagens halvblod blir inte så runda tyvärr... eller så kanske jag sitter knasigt, men sitter jag annorlunda får jag ont i framrumpan.. :o
 
Det handlar inte riktigt om det, de handlar om stabiliteten kring tornutskotten och vilken vinkel de hamnar i till varandra beroende på mängden och tonusen på musklerna runtomkring.
Att sitta på en "benget" även om man själv inte finner det obehagligt är rent av farligt för hästens rygg.
 
men om hästen inte ser ut att kunna bli riden barbacka på, så borde den kanske inte ridas alls?
Fast det kanske var det du menade? :o
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 586
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 292
Senast: Badger
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp