Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Eftersom du så totalt dissar en hel yrkesgrupp som trots allt har en bra grundutbildning så kunde det vara intressant att höra vad du har för utbildning i näringsfysiologi.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Vad menar du gör det till ett "mellanklassfoder"?


I min bransch så brukar det delas in i låg, mellan och högklass och då syftar man oftast på priset. Lite luddigt begrepp som lätt missuppfattas då ett mellanklassfoder inte alls behöver vara sämre en ett högklassfoder. Som jag skrivit tidigare så lägger fodertillverkare av det dyrare fodrena oftast en del pengar på marknadsföring som konsumeneten i slutänden får stå för...
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Eftersom du så totalt dissar en hel yrkesgrupp som trots allt har en bra grundutbildning så kunde det vara intressant att höra vad du har för utbildning i näringsfysiologi.
PL

Jag har gått alla möjliga kurser och är utbildad foderrådgivare men framförallt så har jag som sagt pysslat med detta under 10 år totalt. Har aldrig sagt att jag är veterinär utan jag har delat med mig av mina erfarenheter och syn på det hela som alla andra här.

Du kan ju inte på allvar mena att alla veterinärer har stenkoll på foderbiten...På kliniker har många en eller två som är insatt i de foder de har och de har sällan koll på andra märken än de dom själva säljer. Självklart finns det veterinärer som har koll men jag har inte stött på så många och då har jag jobbat mot veterinärsidan så jag pratar för de 15 djurkliniker/sjukhus som jag har träffat och fått inblick i. Det är inte att döma ut en hel yrkesgrupp men det skulle nog underlätta och bespara djurägare en del pengar om de va lite mer insatta.

Obs! Detta är mina personliga synpunkter baserade på mina personliga erfarenheter!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Krims skrev:
*kl*
Någon som har erfarenhet av Magnussons? Jag funderar främst på deras "Meat & Biscuit"?
länk

Känner inte till foderet så väl mer än det har funnits ganska länge men aldrig riktigt slagit igenom. Ett bakat svenskt foder om jag minns rätt. Det finns ett gäng liknande svenska foder och när galnakosjukehysterin härjade som värst var det många som började med svenska foder. Eftersom vissa här verkligen anstränger sig för att missuppfatta en så tillägger jag att detta är min personliga åsikt grundat på mina personliga erfarenheter och kanske inte någon generell uppfattning.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Alla möjliga kurser? Var o på vilken nivå????
Spara pengar? Snarare spendera pengar på dyra foder för hundar som inte har ngt egentligt behov av dessa!
Du har fortvarande inte svarat på frågan om vilka ingredienser som gör vissa foder titt skräpmat!
Skrev du inte att de flesta veterinärer är OTROLIGT dåliga på foder??? På vilket sätt kan du visa att DU är bättre???
S
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jo, till viss del är det faktiskt plånboken som gör en bra hundägare.

Vilken tur att min hund får RC så då kan jag alltså med gott samvete kalla mig för en bra hundägare då:cool:

Till Trinity 1: Jag skulle aldrig lita på en försäljare. Hellre håller jag mig till opartiska som bla en veterinär. Förutsatt att vet inte vill sälja foder till mig ;)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Athos skrev:
Vilken tur att min hund får RC så då kan jag alltså med gott samvete kalla mig för en bra hundägare då:cool:

Till Trinity 1: Jag skulle aldrig lita på en försäljare. Hellre håller jag mig till opartiska som bla en veterinär. Förutsatt att vet inte vill sälja foder till mig ;)

Veterinär...opartisk...*skrattar* klart de vill sälja "sitt" foder. Vissa kliniker har nog större marginal på det foder och tillbehör de säljer än på själva behandlingarna...

Tycker inte man skall underskatta zoohandlare som är seriösa då det är på erfarenhet man lär sig mest. Många djurägare och uppfödare idag är väldigt kunniga och kunskapstörstiga så av dom har jag lärt mig mycket.

Det bästa är att jämföra innehåll och ifrågasätta!
Hittar du ett foder med samma innehåll som det du använder som ligger 200 kronor lägre pris så är det ju bara att testa men jag tror inte att det hör till vanligheterna. Det finns svenska foder för runt 300 kr som innehåller bla glukosamin, verkar dock inte vara i någon generös mängd så frågan är om det gör någon nytta....
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Alla möjliga kurser? Var o på vilken nivå????
Spara pengar? Snarare spendera pengar på dyra foder för hundar som inte har ngt egentligt behov av dessa!
Du har fortvarande inte svarat på frågan om vilka ingredienser som gör vissa foder titt skräpmat!
Skrev du inte att de flesta veterinärer är OTROLIGT dåliga på foder??? På vilket sätt kan du visa att DU är bättre???
S

Som jag skrev...utbildad foderrågivare! Min viktigaste utbildning har jag fått genom att i 10 års tid ha daglig kontakt med djurägare, tagit reda på saker osv Antagligen ingen kurs eller utildning som du känner till då vi är i olika branscher.

Det andra har jag svarat på så det är bara att läsa igen! Orkar inte lägga ner någon mer tid och energi på dig. Har inte sagt att jag är bäst utan ar delat med mig av mina erfarenheter och personliga synpunkter.Vet inte vad du är ute efter men om du är så duktig kan du väl dela med lite av din kunskap istället för att klanka på vad andra har att berätta. Med ditt sätt kommer man ingen vart. Bar en trist attityd som skapar en dålig stämmning här! Det handlar inte om att göra sitt bästa för att försöka måla in folk här i ett hörn utan dela med sig! Pröva det så blir säkert din tillvaro lite trevligare!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jga tycker att doggy är ett bra foder det äter båda mina hundar och det är det ända fodret som de fungerar på.
Sen om man kollar på alla tester med dåliga foder så var faktiskt Roayal Canin med på detta och Doggy hamnade på +-sidan
Jag tycker att du ska ge hunden den maten den fungerar på det är ju inte heller bra att byta foder för många gånger.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Det är inte jag som dissat alla veterinärer o lågprisfoder utan vettiga argument!
Dålig attityd av mig??
Vi säljer enbart medicinska specialfoder!
Jag jämför innehåll o ifrågassätter din inställning!
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vad beträffar dålig stämning, JAG har väl inte beskyllt ngn för att vara dålig hundägare för att inte välja "rätt" foder.
Efterlyser fortvarande fakta för dina negativa påståenden.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Utbildad foderrådgivare säger mig ingenting, i vems regi??
Själv är jag bara en otroligt okunnig vet gift med en husdjursagronom som hålligt eftergymnsiala kurser i hundutfodring.
26 års gemensam erfarenhet av hundutfodring oräknad.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Veterinär...opartisk...*skrattar* klart de vill sälja "sitt" foder. Vissa kliniker har nog större marginal på det foder och tillbehör de säljer än på själva behandlingarna...

Tycker inte man skall underskatta zoohandlare som är seriösa då det är på erfarenhet man lär sig mest. Många djurägare och uppfödare idag är väldigt kunniga och kunskapstörstiga så av dom har jag lärt mig mycket.

Det bästa är att jämföra innehåll och ifrågasätta!
Hittar du ett foder med samma innehåll som det du använder som ligger 200 kronor lägre pris så är det ju bara att testa men jag tror inte att det hör till vanligheterna. Det finns svenska foder för runt 300 kr som innehåller bla glukosamin, verkar dock inte vara i någon generös mängd så frågan är om det gör någon nytta....

Jag sa förutsatt att vet inte vill sälja sitt foder till mig. Sen har jag aldrig varit med om att vet.kliniker uppmanar till att jag ska köpa saker från dom istället från nån djuraffär.

Zoohandlare hör till säljare. Klart att dom vill att sin butik ska gå i vinst. Aldrig att dom skulle rekomendera att köpa foder på tex vet.klinik istället.

Min hund gick inte upp i vikt så jag bytte foder till ett med högre värde och så länge han är pigg o glad och håller vikten så är både han och jag nöjda.

Vilket foder ger du till din hund/ar?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag utgår inte från att det dyraste fodret alltid är det bästa per kilo räknat, om du kan visa att fakta på att jag har fel så är jag villig att ändra mig!
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

KL
Jag är dagmatte till en kullbroder till vår ena tik(Berner Sennen). Våra hundar har fritillgång på sitt "dåliga" billiga foder medan hanen äter fiiint Hills diet. Den stackarn är alltid hungrig och kastar sig över tikarnas mat.

Vår gammelhane var inte så matglad, vi prövade nog det mesta på honom. I hans fall var det bra med högkoncentratfoder så han slapp äta så mkt men i daghundens fall så är det synd om honom som inte får äta sig mätt.
Våra stackars stallkatter fick en period Hills och RC. De slutade att jaga möss och satt bara och skrek efter mat. Nu går de p billigt foder igen och jagar möss som aldrig förr. Tillfällighet?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag delar inte din åsikt i att det är ett "dåligt" foder bara för att det råkar vara lite billigare än eukanuba :smirk:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Athos skrev:
Jag sa förutsatt att vet inte vill sälja sitt foder till mig. Sen har jag aldrig varit med om att vet.kliniker uppmanar till att jag ska köpa saker från dom istället från nån djuraffär.

Zoohandlare hör till säljare. Klart att dom vill att sin butik ska gå i vinst. Aldrig att dom skulle rekomendera att köpa foder på tex vet.klinik istället.

Min hund gick inte upp i vikt så jag bytte foder till ett med högre värde och så länge han är pigg o glad och håller vikten så är både han och jag nöjda.

Vilket foder ger du till din hund/ar?

Att driva zoobutik blir man inte rik på...Öppta zoobutik gör man för att man har ett genuint djurintresse. Visst måste de sälja för att överleva men prackar man på folk saker som folk inte behöver så blir man inte långlivad då zoomarknaden på många håll är överetablerad.
Zoobutiker hänvisar dagligen djurägare till Djursjukhus om de frågar efter tex Hills specialfoder eller om katten/hunden haft problem med njursten etc
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Jag delar inte din åsikt i att det är ett "dåligt" foder bara för att det råkar vara lite billigare än eukanuba :smirk:


Helt ok!

Att sammanfatta mina ansträngningar här för att göra mig förstådd med att plocka ut en huvudpoäng som lyder "foder som är lite billigare än Euakanuba är dåligt foder" gör att det känns fruktansvärt menlöst att skriva. Jag aldrig skrivit det...

Jag har sålt foder både billiga och i den högre prisklassen och är inte mutat eller aktieägare i något av företagen. Jobbar dock inte med det längre och partisk har jag aldrig varit utan jag har alltid sett till hundens bästa efter hur den lever och vad den behöver. Jag delar med mig av 10 års erfarenhet från foderbranschen där alla möjliga märken har ingått i min vardag och jag har hjälpt 100-tals hundägare att komma till rätta med foderbekymmor och olika åkommor. Givetvis får du vad du betalar för det är ju bara att läsa innantill. Kan jag välja att min hund äter till huvuddelen kött, bra kolhydratkällor, fettkällor, vitaminer, mineraler,tillskott som är anpassat till den typen av hund jag har så är det väl pinsamt snålt att inte ge hunden det.

Eftersom du verkar kunna läsa så tycker jag att du skall kliva in i en zoobutik och jämföra innehållet i tex Royal för att sen kliva in på konsum och läsa på en 149 kronerssäck, visst är det stora skillnader i kvaliten. Egentligen inte ens jämförbart. I ärlighetens namn...tror du verkligen att man inte märker någon skillnad?

Som jag skrev tidigare...

Du blir vad du äter och visst kan man se helt ok ut på skalet fast man käkar micromat men frågan är hur man mår och hur mycket man orkar. Tränar mycket själv och vet att tex en pizza kan förstöra flera dagars träning, jag blir trött och kroppen har fullt upp att bryta ner skräpet så jag känner mig seg och hängig. Att ladda med bra mat gör enorm skillnad och det kanske inte märks på glansigt hår och god aptit utan på just orken och återhämtningsförmågan.
Givetvis så ger man kroppen bästa möjliga återhämtningsförmåga efter fysisk träning med bra mat!

Hur din hund skulle ha mått på Royal kontra "Blåvit" efter/under en veckas fjällvandring kan bara hunden svara på men en uppmärksam och erfaren hundägare skulle nog märka skillnad.

Skulle aldrig snika på en sådan sak till min hund men andra gör hur de vill. Skulle heller aldrig bara ge micromat till mina barn...

Man kan ju intala sig att det är lika bra om man vill spara 200 kr i månaden...men lika bra är det inte. Att nöja sig med det eller inte är upp till var och en! Dock finns det vettiga foder som ligger lägre i pris som inte har en msaa marknadsföringsutgifter som de behöver ta igen i konsumentpriset. Läs innehållsförteckningen!

Detta är min personliga åsikt, alla behöver inte tycka som jag!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Welsh skrev:
KL
Jag är dagmatte till en kullbroder till vår ena tik(Berner Sennen). Våra hundar har fritillgång på sitt "dåliga" billiga foder medan hanen äter fiiint Hills diet. Den stackarn är alltid hungrig och kastar sig över tikarnas mat.

Vår gammelhane var inte så matglad, vi prövade nog det mesta på honom. I hans fall var det bra med högkoncentratfoder så han slapp äta så mkt men i daghundens fall så är det synd om honom som inte får äta sig mätt.
Våra stackars stallkatter fick en period Hills och RC. De slutade att jaga möss och satt bara och skrek efter mat. Nu går de p billigt foder igen och jagar möss som aldrig förr. Tillfällighet?

Kanske var för att Hills var godare än mössen?
Hills är inte ett fiiiiiiint foder, det har en bra sammansättning och schyssta råvaror!
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 832
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 003
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp