Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Jag utgår inte från att det dyraste fodret alltid är det bästa per kilo räknat, om du kan visa att fakta på att jag har fel så är jag villig att ändra mig!
PL

Gäller självklart inte alla foder men i de flesta fall...enligt min personliga åsikt.

Vilka foder rekomenderar du och varför?

Passar på att fråga dig som är välutbildad till skillnad mot oss andra.
Är soya, vete, animaliska biprodukter bättre än majs, massor av kött?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Vad beträffar dålig stämning, JAG har väl inte beskyllt ngn för att vara dålig hundägare för att inte välja "rätt" foder.
Efterlyser fortvarande fakta för dina negativa påståenden.
PL

Jag har aldrig sagt att man är en dålig hudägare för att man jagar det billigaste fodret. Det allra billigaste är oftast inge vidare enligt mig. Visst finns det foder som ligger under i pris och som funkar utmärkt, det har jag oxå belyst.

Däremot har man undrat ibland när hundägare kommer in i butiken och frågare efter det billigaste fodret. De hundägarna köpte aldrig ben eller ett nytt halsband. att inte göra det är ju inget att bedöma efter om hunden har det bra eller inte men om du hade sett det själv tror jag att du hade förstått, de såg mest hunden som ett problem. De verkade helt enkelt inte bry sig ett dugg om hunden.

Man formas av sina erfarenheter!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Alla hundar är individer och att (som du) kategorisk påstå att den hund som äter ett billigt foder inte mår bra tycker jag är helt fel.
För det är faktiskt så, att väldigt många normalt aktiva hundar klarar sig alldeles utmärkt på billigare foder.
Dock så behöver hårt arbetande & väldigt aktiva hundar mer energi och fett mm, än vad dessa billiga foder innehåller.

Tycker det är tråkigt med din inställning som verkar vara: Billigt foder = Skit = Dålig hundägare..

<--Som säljer hundfoder (har gjort ett antal år nu) och som dessutom har dryga 20 års egen erfarenhet av just hundfoder och hundar överlag :cool:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

KL
Hundar är indevider, och med några års erfarenhet och 4 olika hundar
En som reagerade väligt lätt på foder
En med matfixering(konstterat av vetrinär)
En som växe extremt
En som äter vad skit som helst med gott resultat

SÅ har jag provat ett gäng olika foder.(eftersom hundars behov förändras genom deras liv
Bland annat alla de här du nämde
Royal Canin
Robur
Nutro (lamb&Rice)
James Well be loved
Hills (I/D Vetrinärfoderet)
Nutra Nuggets

+ ett gäng andra foder.
Både svindyra och svinbilligt - med variende resultat.

Den sistnämmde, en rottis i sina bästa år 6 äter numeraa v praktiska skäl doggy och optidog - och mår alldeles utmärkt! Bra hull, fin päls, fräschanderdräkt bra mage.
Han har hög aktivetisnivå - även om han inte tränas/presterar mycket just nu - så det finns inget skäl att trycka i honom ett foder för hög presternade. Det vore att elda för kråkorna.

Helst så fodra jag med fryst färskfoder - men det är inte praktiskt genomförbart nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Alla hundar är individer och att (som du) kategorisk påstå att den hund som äter ett billigt foder inte mår bra tycker jag är helt fel.
För det är faktiskt så, att väldigt många normalt aktiva hundar klarar sig alldeles utmärkt på billigare foder.
Dock så behöver hårt arbetande & väldigt aktiva hundar mer energi och fett mm, än vad dessa billiga foder innehåller.

Tycker det är tråkigt med din inställning som verkar vara: Billigt foder = Skit = Dålig hundägare..

<--Som säljer hundfoder (har gjort ett antal år nu) och som dessutom har dryga 20 års egen erfarenhet av just hundfoder och hundar överlag :cool:


Jag har även skrivit det här: Något som många glömmer är att det är otroligt individuellt. En hund kan funka utmärkt på Konsums "Blåvita" medan en annan hund enbart funkar på Nutro Lamb&Rice.

Vet inte hur du läser...??? Men du verkar läsa det du vill läsa och hoppa över resterande.

Du har din inställning klar och tyvärr så blir det svårt att föra diskussionen vidare. Så tack & hej för mig i denna tråd!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Själv håller jag gärna nere foderkostnaden för mina djur när det är möjligt trots att jag inte anser att vi lever på marginalen.
PL

Gäller det er egen mat oxå eller är det bara på djuren som ni gärna håller nere matkostnader på?

Att leva på konserver från ÖB är ju billigt och bra?!


Själv ger jag min hund det som jag anser är det bästa efter min erfarenhet och personliga uppfattning. Att vilja ge sin hund massor av kärlek, bra mat och den omvårdnad som de behöver är en låg kompenstion för allt som hundarna skänker oss. Hoppas att ingen tycker att det är fel!?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Alla hundar är individer och att (som du) kategorisk påstå att den hund som äter ett billigt foder inte mår bra tycker jag är helt fel.
För det är faktiskt så, att väldigt många normalt aktiva hundar klarar sig alldeles utmärkt på billigare foder.
Dock så behöver hårt arbetande & väldigt aktiva hundar mer energi och fett mm, än vad dessa billiga foder innehåller.

Tycker det är tråkigt med din inställning som verkar vara: Billigt foder = Skit = Dålig hundägare..

<--Som säljer hundfoder (har gjort ett antal år nu) och som dessutom har dryga 20 års egen erfarenhet av just hundfoder och hundar överlag :cool:

Har inget emot foder som håller den kvaliten som jag tycker våra hundar förtjänar men att leta upp det billigaste man hittar tycker jag är snålt. Det finns ett gäng foder som är helt ok för normalt aktiva hundar. Tyvärr finns det ett gäng lågprisfoder som enligt mig inte håller i kvalitén. Många hundägare kör det rejset. Undrar hur de tänker när hunden har ont...de kanske väntar några dagar innan de åker till veterinären för det är så dyrt där...eller i värsta fall inte åker alls...Sånt har jag svårt för!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Jag utgår inte från att det dyraste fodret alltid är det bästa per kilo räknat, om du kan visa att fakta på att jag har fel så är jag villig att ändra mig!
PL

Helt riktigt! Ni som är så kunniga...
Kan du inte göra en jämförelse av tex

NRC ca 139 kr 15 kg och
Hills Kyckling & Ris 15 kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Gäller det er egen mat oxå eller är det bara på djuren som ni gärna håller nere matkostnader på?

Att leva på konserver från ÖB är ju billigt och bra?!


Själv ger jag min hund det som jag anser är det bästa efter min erfarenhet och personliga uppfattning. Att vilja ge sin hund massor av kärlek, bra mat och den omvårdnad som de behöver är en låg kompenstion för allt som hundarna skänker oss. Hoppas att ingen tycker att det är fel!?
Du tuggar på i samma spår. Om man inte ger det dyraste är man en dålig djurägare.
För tillfället ger vi dock bland det dyrare till hundarna därför har jag ingen bra koll på vilka av dagens lågprisfoder som fungerar bra.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

http://www.hillspet.com/media/WEURG...P_K9_D_adt_NA_o_O_n_chkn_WEURG_prodKey_en.pdf
Hills kykling

Det jag kör min rottis på.
Basisdaten:
Abgestimmt auf die Ernährung von ausgewachsenen Hunden mit normalem Aktivitätsniveau, Hunde mit normalem Energiebedarf, Begleithunde sowie Sport- und Gebrauchshunde mit begrenztem Einsatz.

Zusammensetzung:
Mais, Geflügelfleischmehl, Griebenmehl, Rinderfett, Zuckerrübentrockenschnitzel, Mineralstoffe, Geflügelleber getrocknet, Fischöl, Fischmehl, Hefe, Ei getrocknet, Vitamine, Chondroitinsulfat, Glucosamin.

Inhaltsstoffe:
Rohprotein 26,0%, Rohfett 16,0%, Rohasche 5,8%, Rohfaser 2,5%, Feuchtigkeit 8,0%, Calcium 1,0%, Phosphor 0,75%, Natrium 0,35%, Magnesium 0,1%.

Gehalt an Zusatzstoffen je kg:
Vitamine:
Vitamin A 12.000 I.E., Vitamin D3 1.200 I.E., Vitamin E 400 mg, Vitamin C 300 mg, Vitamin B1 5 mg
Spurenelemente:
Kupfer 8 mg, Eisen 80 mg, Mangan 32 mg, Zink 88 mg
Mit Antioxidantien: EG Zusatzstoffe

(på påsen står det på svenska, men jag orkar inte översätta
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Kanske var för att Hills var godare än mössen?
Hills är inte ett fiiiiiiint foder, det har en bra sammansättning och schyssta råvaror!
Då kan man snabbt konstatera att Hills är inget bra foder för stallkatter. En stallkatt som bara ligger och jäser är inte till någon nytta. Våra stallkatter har dessutom bättre hull, päls och kondition när de äter billigt foder+ möss än bara Hills.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

KNapplån!
Jag är ingen moderator men......kan ni inte sluta med er "min farsa kan spöa din farsa" diskussion och diskutera vettigt, eller sluta. Började inte detta som en foderrådgivningstråd?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Det är nog ingen som vågar föreslå ett bra foder i den lägre prisklassen utan att riskera påhopp som dålig ointresserad hundägare o eftersom jag de senare åren inte använt ngt sådant själv har jag inget bra förslag.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

joår, det fodret jag använder - som jag visade ovanför ligger på under 200kr/15 kilo.
Verkar fungera helt utmärt, och skiljer sig inte så våldsamt från hills.
Det skulle väl vara förekomsten av fiskolja+mjöl.
Tycker hon at tjag är kass hundäagre, så är det upp till henne. Jag skäms inte.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Hallelulja för att jag har en liten hund. Äter inte många pyller om dagen.Men han är i toppskick. Han får Royal canin dachshund.
Men sen har jag en labbe oxå,som får RC labrador och doggy. För han kan inte äta bara RC,då blir han dålig i magen.Å han kan inte bara äta doggy,det är för mycket spannmål.Vilket river hans tarm lite,även om det blötläggs.. Vi har prövat alla sorters foder som finns,och detta fungerar bäst på min lilla (35 kilos)hund.

Jag tror då att jag nästan kan rekomendera RC.Det är dyrt,men man behöver ju inte ge lika mycket som man får göra med ett billigare märke.
Men sen då,som min labbe,är ju alla hundar olika..
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Joho jag har ju erkänt;) att våra hundar äter Revir, 15 kg för runt 100 lappen. Inga dåliga magar fina pälsar mätta hundar. Hitills har vi haft 4 hundar som ätit det utan problem och åldrarna har blivit 10-14 år på dem vilket är bra med tanke på deras Berner blod.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Det är nog ingen som vågar föreslå ett bra foder i den lägre prisklassen utan att riskera påhopp som dålig ointresserad hundägare o eftersom jag de senare åren inte använt ngt sådant själv har jag inget bra förslag.
PL

??? (antar svaret inte var till mig)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Att driva zoobutik blir man inte rik på...Öppta zoobutik gör man för att man har ett genuint djurintresse. Visst måste de sälja för att överleva men prackar man på folk saker som folk inte behöver så blir man inte långlivad då zoomarknaden på många håll är överetablerad.
Zoobutiker hänvisar dagligen djurägare till Djursjukhus om de frågar efter tex Hills specialfoder eller om katten/hunden haft problem med njursten etc

För att driva en butik med vinst så måste man kunna marknadsföra sig osv osv. Om hunden/katten har haft problem med njursten etc så har man väl redan fått rådgivning av vet. Tror inte att det sker dagligen heller.

Vad ger du din hund/hundar för foder?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Var på granngården och kollade lite på foder, min får just nu RC och då kikade jag på vuxenfodret Mini Adult, vad står som första ingrediens? MAJS
Kikade även på det i denna tråden utskällda Doggy, deras svarta sort, vad står det där som första ingrediens? KÖTT
Doggy är ca halva priset mot RC och har kött som första?
Vilket är då bäst att ge?
Det billiga "dåliga" med kött som första?
Det dyra "bra" med majs som första?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sen kan man diskutera om majs är bättre än vete för normala friska hundar.
Även när det gäller kött o köttbiproduketer finns det olika kvaliteer , gränserna är ofta flytande o vad som är bäst går inte att säga från innehållsförteckningen.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 108
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 832
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 003
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp