Bukefalos 28 år!

Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Problemet med ditt resonemang är att du klassar alla lågprisfoder som "skräpmat", ngt du knappast har en saklig grund för, medans jag anser att de flesta är helt ok men har en för låg näringstäthet för många arbetande hundar.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Hur mycket ska man då ge en hund på 35kg och jämttikar(har inte vägd de)av detta foder??
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vilket foder rekommenderar du då till en hoffe på 16 månader som fotfarande är lite tunn och inte har fått den bästa pälsen än??
Helst så vill jag ge han svenskt foder men alla förslag är intressanta..
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Mina har fri tillgång, men rekommendationen ligger på ca 10 dl till en hund av den storleken om den är normalt aktiv. (Ch & R)
Är den mer aktiv, kan man öka fodermängden eller ge High Energy.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

*kl*
Någon som har erfarenhet av Magnussons? Jag funderar främst på deras "Meat & Biscuit"?
länk
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Att det finns ett intresse av att hellre sälja ett foder i den högre prisklassen har jag aldrig menat beror på mutor el dyl utan helt enkelt på högre vinstmarginal per kilo.
Det skulle vara intressant att veta vilka ingredienser du menar finns i de billigare fodren o inte i de dyrare o på vilket sätt dessa gör fodret till skräpmat. Att andelen cerealier är högre i de billigare behöver du inte påpeka. I vilken utsträckning näbbar fjädrar od ingår framår knappast av innehållsförteckningen.
Eftersom du hela tiden talar om blåvitt måste jag säga att jag aldrig provat just detta men jag undrar om du verkligen har tillräckligt på fötterna för att offentligt säga att just det är "skräpmat".
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Det där gjorde otroligt ont att se, kommer aldrig förstå hur människor kan bli så vidriga och behandla djut på det sättet.

Har enormt svårt att tänka mig att kopplingen till Eukanuba stämmer. Finns väldigt många som sprider rykten och gör konstiga kopplingar. Har hänt många många gånger att det lagts fram på liknande sätt för att sedan visa sig vara ett slags sabotage. Beagles används mkt till forskning inom flera sektorer och det som har hänt (händer) är ju såklart sant men jag tvivlar starkt på att det har med Iams att göra. Jag tycker du skakk kontakta Iams i Sverige och fråga om detta stämmer...Usch, vad ont i magen man fick, ingenting mot hur dåligt hundarna mår :( För ca 10 år sedan hörde att jag att ca 2 500 djur dör i Sveriga varje dag pga djurförsök...så vidrigt så det finns inte...:cry:

Usch ja, det var ingen trevlig film!:cry:
Men håller med dig Trinity 1 om att kopplingen till Iams känns lite konstig!
Folk försöker sprida rykten om allt möjligt!
Hörde ett om att Royal Canin skulle ha mest HUNDKÖTT!!! i sitt foder och det är ju helt befängt!:crazy:

Så jag säger som Trinity 1-Ring Iams och fråga dom om detta verkligen stämmer!
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Cämz skrev:
Usch ja, det var ingen trevlig film!:cry:
Men håller med dig Trinity 1 om att kopplingen till Iams känns lite konstig!
Folk försöker sprida rykten om allt möjligt!
Hörde ett om att Royal Canin skulle ha mest HUNDKÖTT!!! i sitt foder och det är ju helt befängt!:crazy:

Så jag säger som Trinity 1-Ring Iams och fråga dom om detta verkligen stämmer!

Det sprids väldigt mkt rykten om olika fodertillverkare. I USA har man extremt hårda kvalité och tillverkningskontroller. De foderfabriker jag besökt har varit så fräscha att man kunnat äta middag direkt på golvet om man hade velat. Tror många hundfoder innehåller bättre näring än vad vi får i oss under en dag...
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Det sprids väldigt mkt rykten om olika fodertillverkare. I USA har man extremt hårda kvalité och tillverkningskontroller. De foderfabriker jag besökt har varit så fräscha att man kunnat äta middag direkt på golvet om man hade velat. Tror många hundfoder innehåller bättre näring än vad vi får i oss under en dag...
Hmm, du kanske skulle titta på dina egna kommentarer om olika hundfoder!!!
PL, enligt dig otroligt okunnig om foder!
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Iams har kommenterat detta o inte förnekat sakförhållandena utan skyllt på att detta var en upphandlad undersökning, i vilken utsträckning detta fråntar dem ansvar får väl var o en avgöra.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Att det finns ett intresse av att hellre sälja ett foder i den högre prisklassen har jag aldrig menat beror på mutor el dyl utan helt enkelt på högre vinstmarginal per kilo.
Det skulle vara intressant att veta vilka ingredienser du menar finns i de billigare fodren o inte i de dyrare o på vilket sätt dessa gör fodret till skräpmat. Att andelen cerealier är högre i de billigare behöver du inte påpeka. I vilken utsträckning näbbar fjädrar od ingår framår knappast av innehållsförteckningen.
Eftersom du hela tiden talar om blåvitt måste jag säga att jag aldrig provat just detta men jag undrar om du verkligen har tillräckligt på fötterna för att offentligt säga att just det är "skräpmat".
PL

Blåvitt har jag bara använt som exempel vi kan byta ut det mot pedigrees billigaste serie om du inte förstår poängen i det hela. Vad vet du om vinstmarginalen??? De största foderrena som finns idag tjänar man enormt lite på. Tänk dig hur mkt försäljningsyta alla säckar tar och hur mkt tungt slit de lägger ner på att hantera säckarna...Allt det för att sedan efter skatt tjäna 25 kronor på en 15-kilossäck är inte hög vinstmarginal. Det butikerna tjänar pengar på är ben och andra tillbehör som hundägarna köper samtidigt som de handlar sitt foder. En fackhandel skiljer sig på det viset jämfört med daglivaruhandeln att där finner du kunskap och kvalité!

Det här med näbbar och klor är en myt som jag trodde hade försvunnit för gott men tydligen finns det vissa personer som fortfarande tror på det. Däremot har det förekommit slaktbiprodukter i vissa foder under utvecklingens gång dock inte idag så vitt jag vet. Fabrikerna är superfina, de lägger massor av tid och energi på att hela tiden förbättra sitt foder.

Innehåll:

Vad är billigast?

Majs eller vete?
kyckling/Kött som huvudingrediens eller animailska biprodukter på fjärde plats i innehållsförteckningen?

Som jag sa gå in och jämför innehållsförteckningar så har du svaret. Alla som är läskunniga kan se att skillnaden är stor!

Tycker du att en växande Rottis eller Labbe skall äta samma foder som en Softis? Att man anpassar innehållet, storleken på kulor osv till olika raser är kanon och behövs idag med tanka på hur mkt rassjukdomar det finns.

Vet inte vad du hört allt ifrån men dina påståenden känns som att falla 10 år tillbaka i tiden!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Hmm, du kanske skulle titta på dina egna kommentarer om olika hundfoder!!!
PL, enligt dig otroligt okunnig om foder!

Tyck det, det gör mig inte ett skvatt. Har hjälpt 100-tals hundägare med att komma tillrätta med olika typer av problem och att hitta ett foder som är skräddarsytt för just deras hund. Det räcker gott och väl för mig!

För många uppförsbackar som barn eller tråkiga leksaker? Vet inte vad du har problem med? Ett forum är till för att diskuteras i och för att utbyta erfarenheter så om du har missförstått det tycker jag inte att du skall logga in här med. Sitt hemma och sura samt bespara oss din elaka kommentarer eller berätta om din erfarenheter och vad du rekomenderar istället som är så kunnig?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Frågar igen: Tycker du att PF är ett dåligt foder? Och vad baserar du det på?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Läs igen, jag har inte påstått att du är otroligt okunnig om foder, vilket du dock gjort om mig o mina kolleger. Vidhåller dock att dina påståenden om alla billiga foder som skräpmat är mytbildning utan grund. De flesta är helt ok I RÄTT SAMMANHANG!
Vad beträffar näbbar o klor var det det jag förväntade mig av dig därför tig jag upp det, men ge gärna bättre argument.
Du har fortvarande inte svarat på vad som gör de billiga fodren till oduglig skräpmat, att de ofta inte räcker till för arbetande hundar har jag ju skrivit x antal gånger.
Du menar alltså att det är de billiga fodren som zooaffärena har bäst marginaler per kg på i konkurens med livsmedelshandeln:confused:
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vad beträffar näbbar o klor så är det faktiskt så att mkt kycklingmjöl kommer från hela kroppar vilket iofs inte är ngt problem men om man inte kompenserar för kväveinnehållet i horn på man ett felaktigt högt proteinvärde.
I vilken utsräckning olika fabrikanter använder helmjöl från fjäderfä har jag dock ingen aning om.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Hohoooh!!!:bump:
Vad svarar du på inlägg 124???;)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Då kan jag med icke hårt arbetande hundar som har blank päls, luktar itne illa i munnen, pigga o glada för övrigt, aldrig varit sjuka, fortsätta att ge mina hundar ett billigt foder köpt från Granngården;)

Ang näbbar och klor så ska man tro min ungtik så är det helt okej att äta det, tom fjädrar slinker ner när hon tar sig en höna ibland:( Hela ägg från hönsgården är också en delikatess.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Gnist skrev:
Frågar igen: Tycker du att PF är ett dåligt foder? Och vad baserar du det på?

Kanske inte det bästa men absolut inte det sämsta. Tycker att det verkar vara ett bra mellanklassfoder!

Jag har själv en växande Rottis och vill ha Glukosamin och proteinmängd anpassad efter hur han växer så jag skulle inte välja det fodret men jag tycker absolut att du ka ge ditt foder med gott samvete och som jag skrivit tidigare så är det väldigt induvidellt. Bara att testa sig fram. Att ge hunden det billigaste man hittar tycker jag är att vara dumsnål för att man får vad man betalar för!
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 152
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 873
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 325
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 049
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp