Bukefalos 28 år!

Bra "förstahund"?

H

*Hanna

Jag är sugen på att utöka familjen (som nu bara består av mig och killen) med en hund. Söker en lättlärd, trevlig, lagom stor hund som kräver "medelmåttig" motion. Tanken är att låta hunden följa med mig och hästarna ut i skogen minst en timme om dagen. Utöver det blir det vanliga promenader samt kurser på brukshundsklubben.

Vill inte ha en ras med för mycket jakt i sig då jag vill kunna ha hunden lös i skogen utan problem.
Tycker själv att bordercollie samt schäfer är trevliga raser.
Är jag helt fel ute som kan tänka mig en blandras?

Tacksam för svar!
 
Sv: Bra "förstahund"?

Vad erbjuder du för aktivering, förutom att följa med på ridturer?
 
Sv: Bra "förstahund"?

Varken Schäfer eller BC fyller sitt aktiverings behov av att enbart följa med på ridturer i skogen.

Schäfer är en brukshund och kräver mycket aktivitet ( psykisk och fysisk )

BC är en vallhund och kräver får ( vallning )

Du skriver att du vill ha en hund med måttliga aktiveringbehov, ingen hund är så lite värd att det inte skall få någon annan aktivering att springa efter hästen.

Du bör kolla enbart på sällskapsrasrna åtminstone, börja kika där !
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag tycker att du är lite fel ute när du redan från början funderar i termerna blandras, BC, schäfer. Du bör titta bland sällskapshundarna ev. även vinthundarna. Viktigast är att valpen är efter väldokumenterade föräldrar avseende sjukdom och psyke, inte att den är renrasig. Tyvärr får du sällan just det om du väljer en blandras, dessutom är det viktigt att raserna i en blandras är typlika i användningsområde och extriör för att du med någolunda säkerhet skall kunna förutse hur den blir som vuxen.

Hur din hund blir att ha lös beror i mångt och mycket på hur du fostrar den. Naturligtvis skall du ta en ras och/eller individ som inte har så stor jaktlust redan från början. Kurserna du är intesserad av att gå är här viktiga för att du skall kunna träna med störning. Först när din hund kan vara lös på håll och med störning utan att du förlorar kontrollen kan du ta med den lös på ridturer.

Mvh,
Duvan
 
Senast ändrad:
Sv: Bra "förstahund"?

Hej och tack för era svar!

Utöver att hunden såsmåningom kommer att få följa med mig ut i skogen på ridturer blir det givetvis promenader "avsedda för hunden". Jag promenerar gärna och ofta och killen är ute och springer ca tre dagar i veckan. Vi har dessutom tänkt att någon av oss ska gå kurs på bruks för att få hjälp att få så bra pli som möjligt.
Grannarna runtomkring har många hund och tränar ofta med sina vovvar. Spårträning, inkallning osv. Där kan jag få tips och råd.
Vad krävs mer för att aktivera hunden?

När jag skrev att jag inte önskar en ras med så mycket jakt i sig pga. att jag vill kunna ha den lös i skogen "utan problem" kanske jag uttryckte mig fel... Jag förstår att det handlar om träning innan jag kan släppa min hund vind för våg i skogen och hoppas att den följer med mig! Det känns ändå som att en hund med mycket jakt i sig kanske lättare blir okoncentrerad på mig om vi är ute i skogen...?

Jag skrev tidigare att många av grannarna har hund och vill gärna hjälpa mig med tips och idéer nu när jag är sugen att skaffa en egen. "Problemet" är att de alla har schäfer (från samma uppfödare) och är på så sätt lite "insnöade" och säkra på vad som passar mig/oss bäst, nämligen schäfer.
Har ni andra förslag på lämpliga raser mottages dom tacksamt!

Hanna
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag tycker labrador är en bra första hund. Det finns ju två inriktningar, jakt eller show. En show borde passa fint.

Som alla bruksraser så behöver de stimuleras, men om du går långa promenader (där du tränar apport mm samtidigt), samt tränar på bruks så tycker jag det låter bra för denna ras. Den kan ju även följa med sambon när han springer när den blivit tillräckligt gammal.

Fördelarna med labbe tycker jag är deras postiva psyke, de är glada och enkla, riktiga familjemedlemmar! :love: De gör allt för en!

Den enda nackdel jag kan se, är att de är fruktansvärt matglada, lämna inte brödpåsen på bordet för då tuggar de i sig den!
 
Sv: Bra "förstahund"?

Ska tillägga att jag själv haft en labbe tik som blev 16 år :love: Numera har jag schäfer hane, en mycket trevlig hund, men som i mitt tycke, kräver ganska mycket mer än en labrador. Både i fasthet i uppfostran samt stimulans. Vi bor på gård så han passar bra in här, han får vara ute 7-8 timmar om dagen på vardagar och ännumer när vi är lediga.

Om jag inte haft hund innan, hade jag inte valt schäfer, jag hade dessutom valt en tik till att börja med. (oavsett ras)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Tycker du skall sätta dig med en hundbok och slå upp sällskapsraser.

Av ditt svar får man inte ut hur mycket du är villig att sattsa på bruksgrenar.

Om det bara är vid kurstillfällen så passar sig inte en krävande ras.
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag skulle faktisk passa mig för att skriva just den meningen
"jag hade dessutom valt en tik till att börja med. (oavsett ras)"

Om du inte är påläst om alla raser vill säga, det finns raser där hanen är lättare att uppfostra än tiken .
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jo det är sant, men generellt sett så är det oftast lättast med tik. Men visst det finns undantag. När man väl valt ras så hoppas jag uppfödaren upplyser en om det, eller att man själv läser på om rasen.
 
Sv: Bra "förstahund"?

En schäfer kräver lite mer än promenader och ridturer..
De måste arbeta med hjärnan!
Måste säga att det verkar vara konstiga schäferägare som tipsar
dig att skaffa en schäfer?? ( inget illa mot dig, du blir säkert en jättebra hundägare! )
Jag skulle aldrig ge det rådet till någon som inte hade tänkt
låta den arbeta ordentligt..( jag har en själv)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Precis! Generellt är tikar lättare men inte alltid.

Så är det första hunden man skaffar ska man nog rådfråga med uppfödare om vilket kön.

Det gjorde jag ( trots att det är 3:e hunden ;) )
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag kan tipsa om en ovanlig men enligt mitt tycke mkt trevlig ras. Dina "krav" liknar de jag hade och framförde till uppfödaren, förutom att du vill ha en "lagom stor". Jag var noga med att förvissa mig om att rasen skulle fungera med mig - och enligt uppfödaren var de utmärkt lämpade som "hästhundar". Nu får jag säkert på pälsen för att jag uttrycker mig så, men förstå mig rätt. Givetvis har hunden ett egenvärde, men man måste ju välja rätt ras så att det stämmer in med ens övriga intressen och levnadsstil.

Jag har valt Grosser Schweizer Sennen - men den är dock stor, en hane får vara 72 cm i mkh och blir väl ca 55 kg tung. Information kan du hitta på Sennenhundklubbens hemsida, länkad från Svenska Kennelklubben.

Hoppas att du hittar rätt hund till slut i denna djungel av raser. ;)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Retriever-raserna verkar passa fint (även Spaniel, men de har vidare radie i skogen...).

Att bara titta på "sällskapshundarna" är inget bra tips över lag.
Man glömmer ofta att se till deras ursprungliga användningsområde.
De sällskapshundar man kan tänka sig är Dalmatiner och Pudel (som hålls kortklippt).
De rena vallhundarna är ju inte heller något som är lämpligt (typ BC).

Skaffar du en retriever, så välj inte de tyngre varianterna ("Show-typ") utan en smidig hund.
De allra flesta (seriösa) Retrieveruppfödare vill att man kommer på regelbundna träffar under hundens första år.
Där introduceras bl a apportering som är en rolig syssla, även om man inte jagar eller vill starta på prov.
Valp- och unghundskurser brukar också väcka intresse att fortsätta med någon aktivitet.
Du nämnde t ex spår, vilket är utmärkt sysselsättning.
Turerna i skogen med hästen är inte att förakta.
Tänk bara på hur många hundar som endast får ett par varv runt kvarteret per dag...

Jag tycker det låter som du har de ambitioner som krävs för att skaffa en hund.
Tänk bara på det nästan viktigaste: Hunden ska inte vara ensam mer än 4-5 timmar per dag, ÄVEN om den får en promenad mitt på dagen!
Kan ni leva upp till det tror jag hunden får det fint hos er!
 
Senast ändrad:
Sv: Bra "förstahund"?

Hon vill ha en hund som följer med i skogen och ev lite bruksträning.

Tycker du det uppfyller kraven för en, jaktlabrador/golden som du föreslår ?

Att inte titta på sällskapsraserna överlag? Vad menar du med det.

Att dom är porslinshundar som skall ligga på soffan ? trångsynt värre.

Du har missat raser inom sällskap som skulle passa
*Schnauzer
*Tibetansk terrier
*Dalmatiner ( nämde du )
*Pudel ( nämdes också )
*Dansk Svensk gårdshund


Det som trådskaparen angivit som sysselsättning godtar en sällskapshund med nöje, dock inte en bruks eller jakthund

Det allra flesta jaktretriver uppfödaren kräver att man aktiverar hunden genom mycket bruks och apportering.
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag har ett par retrievers själv...

Jo jag tycker det passar.

Gillar själv lite mjukare hundar som är följsamma i sig.
Naturligtvis finns det fler raser än de jag nämnde, men detta var mina råd.
En retriever kan göra allt utom att valla.
Därför är det nog lätt att hitta en syssla som passar Hannas intresse.
Hon har ju inte sagt att hon inte kan tänka sig någon speciell aktivitet.

Jag tror det blir bra, jag!
 
Sv: Bra "förstahund"?

Tyvärr.

Jag är en hundmänniska som gärna värnar om hundars specialitet och avel.

Varför köper man en hund som har ett behov man själv inte önskar uppfylla? När det finns raser som passar ypperligt för det man själv söker ?
 
Sv: Bra "förstahund"?

Det är lite tragiskt ändå att man numera rekommenderar att man ska skaffa jaktlabbe om man vill slippa den kraftiga typen.
Så var det inte förr!!
Har en labbedam, 8+ som inte är jakttyp (inget sånt i släkten) men liten, smidig och fin. Folk tror att hon är ung bara för att hon inte är en sån där "fet" labbe.
Så ska man skaffa labbe utan jakt så ska man hitta rätt uppfödare bara!
 
Sv: Bra "förstahund"?

hmmm... det där med att en labbe skulle kräva mindre än en schäfer känner jag inte alls igen. i min "familj" är det raka motsatsen, och min labbe har mer krut än någon schäfer jag träffat på. nu vet jag att det finns fullkomliga arbetsnarkomaner inom rasen schäfer även om jag inte har träffat på ett sådant exemplar. min labbe har visserligen jaktblod i sig, men att en labbe är lugn och slö är en myt. träning 3-5 dagar i veckan och ett par timmars promenader om dagen vill min labbe ha, annars börjar han klättra på väggarna.

ändå tycker jag att en labbe är en alldeles utmärkt förstahund p g a sin förlåtande natur. men känner man på sig att man kanske inte hänger med i deras tempo finns andra raser som är väldigt trevliga de med. dalmatiner är en skittrevlig ras som inte är fullt så krävande. dessutom är de väldigt vackra att titta på!
 
Sv: Bra "förstahund"?

Jag ska klargöra vad jag menar. Uppfostringsmässigt så tycker jag att schäfern kräver en "fastare" hand, de kan vara skarpa, även om alla inte är det. Jag tycker en labbe kan passa utmärkt som en familjehund samt första hund mycket pga deras stabila psyke.

Vår schäfer är väldigt stabil, men har krävt lite hårdare tag än labben..

Sen är jag numera schäfer älskare och kommer nog hålla mig till denna ras framöver :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 166
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 409
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 132
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 685
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp