Bukefalos 28 år!

Bra "förstahund"?

Sv: Bra "förstahund"?

Håller med om att labbar kräver en hel del. Dessutom kan de vara envisa till tusen, vilket kan vara svårt om man inte är van vid hundar.
De må vara snälla och vänliga, men ack så envisa!! Det ska man tänka på innan man skaffar en labbe....(som enligt mig är helt underbara)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Men rätt uppfödare med labbe utan jakt existerar inte för mig, då är det inte rätt uppfödare.

jag ställer frågan igen, varför köpa en jaktlabbe om du inte tänker apportera ?
 
Sv: Bra "förstahund"?

*Hanna skrev:
Hej och tack för era svar!

Utöver att hunden såsmåningom kommer att få följa med mig ut i skogen på ridturer blir det givetvis promenader "avsedda för hunden". Jag promenerar gärna och ofta och killen är ute och springer ca tre dagar i veckan. Vi har dessutom tänkt att någon av oss ska gå kurs på bruks för att få hjälp att få så bra pli som möjligt.
Grannarna runtomkring har många hund och tränar ofta med sina vovvar. Spårträning, inkallning osv. Där kan jag få tips och råd.
Vad krävs mer för att aktivera hunden?

Det tycker jag låter utmärkt, och jag tror också att det är ungefär så mycket som de flesta hundägare gör. Har man börjat på en kurs måste man ju träna emellan = aktivering. Kanske man under kursen snappar upp ett specialintresse som spår eller agility. Dessutom brukar de flesta hundägare tycka det är roligt att lära sin hund små konster, som att räcka tass, och det är lika mycket aktivering det!

Många överaktiverar sina hundar, och då hamnar man lätt i en ond cirkel: ju mer aktivering som görs, desto mer krävs. Framförallt med unghundar som också behöver tid på sig att smälta den märkliga värld de lever i. Jag tycker faktiskt vi har hamnat i en aktiverings-hysteri, om man inte cyklar med sin hund en timme om dan, lägger spår, tränar lydnad och uppletande en stund på kvällen och avslutar med lite hjärngympa inomhus så bör man inte ens överväga att skaffa en prydnadshund... Nå, lätt överdrivet, men i alla fall. ;)
 
Sv: Bra "förstahund"?

är det någon som krävt fast hand är det min labbe. inte så att han har någon skärpa eller att han på något sätt skulle kunna bli farlig, utan bara för att han konstant testade alla gränser och han var expert på att utnyttja lättlurade människor. dessutom hade han inte schäferns vilja att vara till lags (den har kommit med åren) utan tjänade han inte på det så fick det vara.

men jag är med på din tankegång, en schäfer med mycket skärpa som inte är uppfostrad är mindre rolig att ha och göra med. de flesta labbar utför sina hyss med ett leende på läpparna.
 
Sv: Bra "förstahund"?

Varför måste det vara en jaktlabbe? Det är visserligen längesedan vi hade labbe och de har säkert ändrats en hel del, vi hade en show typ som var väldigt trevlig....

Cillamuffins:

Det skiljer ju sig klart mellan individer oxå, du verkar ha två hanar, jag har bara haft labbe tik och har nu schäferhane vilket säkert oxå påverkar mitt "omdöme" :D
 
Sv: Bra "förstahund"?

aha! där har vi det! min labbe är en kille (eller "var", han har inga kottar kvar) och min schäfer är en tik. det är alltså hanar så står för allt det krävande inom raserna. skämt åsido, men jag tror lite på att hanar ibland tar sig lite större friheter...
 
Sv: Bra "förstahund"?

dessa pojkar alltså :mad: , ska alltid ställa till med bekymmer :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Bra "förstahund"?

Håller med Trissa.
Känner heller inte att jag behöver argumentera med andra "rådgivare" då det är trådskaparen jag vänder mig till.

Det finns dock fler retrieverraser än Labbe...

Ex Flat & Curly, som inte är delade.

Önskar fortfarande *Hanna lycka till!
 
Sv: Bra "förstahund"?

Detta är ju ett diskussions forum så självklart får man ta lite kritik och argument från sådan som inte håller med .
Även om du vänder dig till trådskaparen måste ju andra få inverka om dom anser att du har fel eller rätt ........

Bättre då att diskutera i vuxenanda ;)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Hoppsan...

Vuxenanda?
Visst!
Du presenterar dina åsikter, jag presenterar mina.

Naturligtvis ska man få diskutera och lägga fram sina åsikter i alla trådar!
Samtidigt kanske man får respektera andras åsikter?

Jag sågade inte "sällskapshundar" helt, men menade att denna kategori inte slaviskt bör styra.

Frågan handlade om tips på ras.
Frågeställaren får ju kontaka uppfödare i den/de raser hon finner intresse i.
Då lär ju den aktuella uppfödaren meddela om h*n inte tycker att *Hanna ska köpa valp hos denna.

Fortfarande har både *Hanna och tillkommande uppfödare det största ansvaret.
Tråden handlade ju om tips på ras.

Ingen säger att mina råd avgör.
Varför skulle ex Schnautzer eller terrier vara lämpligare än retriever?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra "förstahund"?

Blir du stött på något vis ?

Jag respekterar dina åsiker, men eftersom jag inte håller med så vill jag sjävklart argumentera och diskutera.
Jag är inte mer än att jag kan ändra mig, men då ska beläggen vara sådana och hittills har inget fått mig att ändra åsikt i denna fråga.

Utav att vi diskuterar raser fram och åter kanske trådskaparen själv får en massa tankar och funderingar.

Varför Schnauzer eller tibbe ( som var den enda terrier jag nämde ) skulle passa bättre tycker jag är självklart.

Dessa hundar är inte utpräglade jakt eller bruks hundar och har således inte avlats för den orsaken heller.
 
Sv: Bra "förstahund"?

O, nej!
Absolut inte stött!

Schnautzer är ju dock väldigt envis och Tibben väldigt hårig (dock klippbar)...

Jag tänker inte alls försöka få dig att ändra åsikt.
Du har dina belägg och erfarenheter och jag har mina.
Vill absolut inte försöka "få dig till min sida".
Det är ju inte det ett forum handlar om.

Jag hoppas också att *Hanna vill söka vidare information om olika raser genom svaren på detta forum, så vi är nog ganska överens.
 
Sv: Bra "förstahund"?

Då är vi överens.

Ska lägga mig och läsa lite valpböcker i väntan på att dagarna ska gå fortare

/ snart 11 dagar kvar
 
Sv: Bra "förstahund"?

Mja... Mina tikar är lika stökiga och fartiga som hanarna är... Dock inte testosteronstinna och ylandes efter tikar och de slåss ju heller inte.

Men jag är kanske den enda i hela världen som har olydiga tikar? Det känns som så. Eller är det bara jag som HAR tik *ängel smily*
 
Sv: Bra "förstahund"?

haha ja den enda som har damer med sprutt i verkar det som. min tös vill ju helst ligga på soffan och bli kliad på hela dagarna... fast att jaga hare är inte helt fel det heller ;)
 
Sv: Bra "förstahund"?

Min äldre tik är en ängel, men valpen!!! :crazy: :crazy:

Hon är till salu flera gånger om dagen. Total ångvält! :eek:
HUR ska det sluta :cry: :D
 
Sv: Bra "förstahund"?

du hade köpt en grandis eller hur? :love: tänkte bara höra lite hur man ska aktiver dem?? jag har ingen själv men är intresserad av rasen. Har ytterst lite erfarenhet efter att jag räddat en ettåring som ägaren ville avliva. Jag blev upp över öronen kär i honom under den tiden jag hade hand om honom. :love: :love: :love:
 
Sv: Bra "förstahund"?

Vara bara glad över att du inte har två galna :rolf:

Nästa år går vi i veteranklass... Tror att min äldre hund kommer att vara galen tills hon dör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 961
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 126
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 293
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 438
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp