Bukefalos 28 år!

bra gårdshund/sällskapshund

Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Jag tycker Grand Danois är en utmärkt gårdshund, relativt lugn och trygg och inte mycket jakt i!
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Jag tycker Grand Danois är en utmärkt gårdshund, relativt lugn och trygg och inte mycket jakt i!

jo dom är ju verkligen vackra men dom är nog lite i största laget. Vi brukar ha med vovven när vi åker till kompisar och jag tror inte det är välkommet med en så bamsehund, tveksamt om den får plats i bilen med. Men annars verkar det vara en trevlig hund.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Kolla bland sällskapshundarna generellt så bnrukar dom vara ganska lugna och nöja sig med lite så att säga. sen är det ju induvidiellt en Amerikansk cocker spaniel skulle passa däremot så har dom ju lite vilt i sig och behöver en bra grundträning på inkallning. Dom är inte arbetsnarkomaner men man kan kolla lite vad uppfödaren gör med sina hundar så får man ett hum om vad man får för valp.

Vi tittade på cocker spaniel innan vi köpte vår hund men backade på grund av pälsvården. Annars är det fina hundar.

Vi ska titta på en powder puff, de tillhör väl sällskapshundarna tror jag. Just denna individen verkar trevlig men vi har som sagt inte träffat den än.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Vi tittade på cocker spaniel innan vi köpte vår hund men backade på grund av pälsvården. Annars är det fina hundar.

Vi ska titta på en powder puff, de tillhör väl sällskapshundarna tror jag. Just denna individen verkar trevlig men vi har som sagt inte träffat den än.

powder puff tillhör definitivt hundarna som kräver mkt pälsvård.. en kopis till mig har fyra st.. ja e INTE avundsjuk på hennes jobb:p
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

powder puff tillhör definitivt hundarna som kräver mkt pälsvård.. en kopis till mig har fyra st.. ja e INTE avundsjuk på hennes jobb:p

Fast det går väl att ha dom nerklippta? Han är nerklippt nu iaf och jag har sett många bilder på nerklippta puffar.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

- Vi vill ha en hund som gärna håller sig på gården.
Det är vad västgötaspetsen gör. Håller sig på och vaktar sin gård.

- Inte kräver jättemycket träning eller motion
Min erfarenhet är att västgötaspetsar är tämligen anpassningsbara. Viktigast är att få vara med. Ibland har de åsikter om den träning och motion man vill utöva - agility skulle bli jättekul tyckte matte, "spring själv, om du nu tycker det" tyckte min hund. I största allmänhet kan västgötaspetsen vara en bestämd hund med mycket åsikter. Min kallas för "polisen"...

- Inte fäller kopiösa mängder eller har massor med päls
Fäller två gånger per år. Pälsen bildar tussar som är lätta att sopa upp och som inte är i vägen om man inte gör det omedelbart. Ingen pälsvård krävs.

- Lätt att ha lös (så lite jakt som möjligt)
Min VGS har mer jakt i sig än de flesta, men driften att vara nära husse och matte är större. Ja, han har dragit efter kaniner några gånger, men han inser snabbt att han aldrig kommer att hinna ifatt och att dra efter kanin = gå långt ifrån husse och matte. Vi har honom alltid kopplad hemma, men när vi är "nästan ute på landet" får han vara lös ibland.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Det är vad västgötaspetsen gör. Håller sig på och vaktar sin gård.


Min erfarenhet är att västgötaspetsar är tämligen anpassningsbara. Viktigast är att få vara med. Ibland har de åsikter om den träning och motion man vill utöva - agility skulle bli jättekul tyckte matte, "spring själv, om du nu tycker det" tyckte min hund. I största allmänhet kan västgötaspetsen vara en bestämd hund med mycket åsikter. Min kallas för "polisen"...


Fäller två gånger per år. Pälsen bildar tussar som är lätta att sopa upp och som inte är i vägen om man inte gör det omedelbart. Ingen pälsvård krävs.


Min VGS har mer jakt i sig än de flesta, men driften att vara nära husse och matte är större. Ja, han har dragit efter kaniner några gånger, men han inser snabbt att han aldrig kommer att hinna ifatt och att dra efter kanin = gå långt ifrån husse och matte. Vi har honom alltid kopplad hemma, men när vi är "nästan ute på landet" får han vara lös ibland.

Låter också som en trevlig ras, får kika lite närmare på den också :)
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Jag skulle nog säga Dansk/Svensk gårdshund. Av de jag har träffat så har det varit trevliga individer som inte alls varit terrierlika.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Dansk svensk gårdshund är gjorda för att bo på gård och är en underbar vän till stora och små. De kräver i princip ingen pälsvård. Den korta pälsen gör att de inte skräpar ner speciellt mycket heller. Deras favorit sysselsättning är att hålla ställningarna på gården och mysa under täcket eller i soffan. Långa promenader i skogen är också en höjdare. De är modiga små hundar, utan att vara hårda. Tillgivna och är alltid med så fort det händer något. De jag träffat har alla varit vänliga, lättlärda och energiska.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Dansk svensk gårdshund är gjorda för att bo på gård och är en underbar vän till stora och små. De kräver i princip ingen pälsvård. Den korta pälsen gör att de inte skräpar ner speciellt mycket heller. Deras favorit sysselsättning är att hålla ställningarna på gården och mysa under täcket eller i soffan. Långa promenader i skogen är också en höjdare. De är modiga små hundar, utan att vara hårda. Tillgivna och är alltid med så fort det händer något. De jag träffat har alla varit vänliga, lättlärda och energiska.

Kan nog vara något för oss. Blir det inget med powder puffen ( som vi ska träffa nästa vecka) så ska vi helt klart ta en titt på rasen, de är ju bra storlek på också.
 
Sv: bra gårdshund/sällskapshund

Fast det går väl att ha dom nerklippta? Han är nerklippt nu iaf och jag har sett många bilder på nerklippta puffar.

Varför inte köpa en naken direkt om du vill ha en kines?


cocker går bra att ha nerklippt 3 av våra är det vi borsta igenom pälsen en gång i veckan kanske var annan och jag tycker att är himla sött med lite päls

sen klipper vi när vi tycker att pälsen är för lång.

Ena tiken
26137818.jpg


Hanen
26137817.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 107
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 430
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 571
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 421
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp