Bukefalos 28 år!

Bra hö, men problem ändå

E

Egonson

Jag har hö med 8,6 MJ och 110 g smrp per kg.

Gäller inte min häst framför allt, men jag tar väl henne som exempel till att börja med :)

Hästen är 21 år gammal, väger runt 600 kg och rids lätt 3-4 dagar i veckan vintertid, har god grundkondis. Ganska "normalt" lättfödd, har blivit lite mindre lättfödd på äldre dar dock men ändå fortfarande lätt att lägga på sig på för mkt MJ.
Går varje dag i stor hage med hästkompisar.
Står på halm i boxen, som hon också äter en del av om hon behöver.

Min häst har behov på 70 MJ så jag tänkte ge 8 kg hö för att täcka detta behov precis lagom.
Men då blir det ju ändå MYCKET mer protein än vad som hon egentligen behöver.. Jag litar inte riktigt på mig själv och min egen kunskap här, så jag frågar: Vad kan hända om hästen får i sig mer än dubbelt så mkt protein som den behöver?

Det går ju bra när hon går på bete, men då rider jag oftare och hon rör sig ute i hagen hela tiden (om det har någon betydelse?).

Help please :bow: Hur hade ni gjort? Gett 7 kg hö kanske, och sen halm.

Jag hatar foderstater :mad: :devil:

;)
 
Sv: Bra hö, men problem ändå

Vad kan hända om hästen får i sig mer än dubbelt så mkt protein som den behöver?

Det är inte farligt med proteinöverskott som kommer i från grovfoder. Överskottet omvandlas till fläsk, det är vad som kan hända;)
Ditt hö har ungefär samma kvot som betet, där kan tom kvoten ligga upp mot 15.

Var glad att du slipper ge kraftfoder denna säsong!:)
 
Sv: Bra hö, men problem ändå

Okej tack ;) Jag blev väldigt nojig där ett tag :angel: Lite lugnare nu. Fläsk låter inte bra, då får vi träna ;)
 
Sv: Bra hö, men problem ändå

Hehe, jaha där ser man ;) Hehe :rofl: Måste äta upp sig för vargavintern förståss.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 576
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Jiovedi
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp