Bukefalos 28 år!

B

BJÖRKIS

Letar efter ett bra hö att fodra mina hästar med till våren, har letat länge nu och det är väldans svårt att få tag på vettigt hö tycker jag, nu har jag hittat ett med följande värden:
Mj= 7.7/kg foder
SmbRp= 38/kg foder
Ca= 3.4/kg foder
P= 1.8/kg foder
Mg= 1.3/kg foder
Detta vill han ha runt 2 kr för, tycker ni att jag ska slå till eller fortsätta leta? :confused: Har som sagt vad letat väldigt länge nu och fördelen med detta hö är att det inte är så himlans långt bort. Tycker det är något lågt med proteiner men det verkar som om höet i år är ngt sämre än vanligt, skall fodras till unghästar.
 
Jag tycker det ser ok ut. Det känns, som du säger, som om det är ovanligt svårt att hitta bra hö, och de flesta analyser jag tittat på har lite låga proteinhalter. Du kan ju alltid ge tillskott. De andra värdena är ju bra, så... hittar du inte något bättre och det är ett schysst pris så tycker jag att du ska slå till medans tid är!
 
Då kanske det är läge att ringa tillbaka och boka, pratade med honom i förmiddags och lovade höra av mig igen framåt eftermiddagen. Visst kan jag tillskottsfodra, idag har de fri tillgång på Hösilage med värdena:
TS= 60%
Mj= 6/kg foder
SmbRp= 47/kg foder
Ca= 2/kg foder
P= 1/kg foder
Mg= 0.6/kg foder
Utöver detta får de 200 gr Havre, 200 gr Betfor 100 gr Miner Röd, salt plus VitaminMulti, är kanonfina i hull och muskultaur.
Är lite rädd för att de kanske bli feta med fri tillgång på höet jag önskar köpa. Skulle tippa på att de orkar äta 11-12 kg hö/dygn.
 
Tycker nog du ska leta lite till faktiskt. Hur är höet hygieniskt sett? Har du sett det?
 
Jag har sett balarna ja, luktar väldigt gott, grönt och är fräscht.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
4 001
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp