Bukefalos 28 år!

Bra lr dålig hundägare...

B

Bee Sweet´s

Eftersom det ibland "hettar" till och en del trådskapare får tråkiga komentarer om att dom inte borde ha hund osv, så ställer jag nu frågan...

Vad ÄR en bra hundägare... Och vad är det som gör en hundägare dålig??

Passar man inte att ha hund om man:

* Har heltids jobb?
* Lämnar hunden ensam 6-7 h vid enstaka tillfällen?
* Har hunden i bur t.ex nattetid?
* Aldrig har gått på kurs med sin hund?
* Struntar i den där långa promenaden och tar en sväng runt parken ist?
* Har sina hundar i hundgård?


Även dom som gör något av det ovanstående älskar ju ofta sin hund villkorslöst och gör sitt bästa för dess välbefinnande..

Har man bara rätt att ha hund om man:

* Jobbar deltid/ puggar/ Arbetslös mm?
* Tränar med sin hund regelbundet?
* Alltid långa går lång promenader?
* Aldrig lämnar hunden ensam mer än 3 h?

Även här så finns det dom som "passar" in på beskrivningen som inte passar som hundägare...

Måste man inte se till Rasen, individen och helheten i hundarnas vardag? innan man dömmer..

Jag har vänner som har t.ex st Bernads som är ute året om, dygnet runt för att hundarna mår rent dåligt av att vara innomhus... Är dom dåliga hundägare för att dom ser till rasen och individens behov?


Ska bli intressant att höra allas åsikter när frågan har släppts lös :smirk:
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Jag håller med dig om att man måste se till individen, men även om man älskar sin hund oavsett så är det ju inte bra för hunden några av de exempel som du räknade upp först.

Självklart ska man kunna ha hund även om man jobbar heltid, bara man ser till att hunden inte ligger ensammen hemma hela dagarna. Likaså tror jag inte att en hund mår dåligt över att vara ensammen längre tid så länge det är just enstaka tillfällen och inte regelbundet varje dag.

Hunden i bur på natten? :confused: Här förstår jag inte ens frågan..?

Hundkurser är inget måste även om det är bra med lydiga hundar, men man kan ju ha sin grundlydnad utan att gå på kurs. :D

Det händer att vi struntar i den långa prommenaden och ofta kvällskissandet blir en vända i parken. Men oftast har de då redan fått sina timmar ute i skog och mark eller i stallet så de är nöjda.

Vi har för tillfället två katter, tre hundar och fyra hästar. Jag jobbar skift och min sambo dagtid, så de är nästan aldrig ensamma även om det naturligtvis händer. Det är ingen ultimat hundhållning, men de har det nog bättre än många andra. :smirk:
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Man är en dålig hundägare när hunden mår dåligt och man inte bryr sig. Det som ofta är tråkigt här på forumet är att en hel del som ställer frågor när de har problem och kanske gör tokiga saker med sin hund faktiskt VILL ha hjälp. Istället så blir de enbart avsnästa på ett tråkigt sätt.

Jag tycker att det skall finnas vissa riktlinjer som gäller hundägande, tex bör inte hunden vara ensammen mer än 4-5 timmar per dag, den bör aktiveras varje dag mer eller mindre beroende på ras och ålder osv osv osv. Riktlinjer som är för de flesta hundars bästa och för att okunniga skall kunna få ett hum om vad som gäller för att äga hund. Men bara för att man inte håller sig till en eller två av riktlinjerna så blir man inte en dålig hundägare, vissa kan lämna sina hundar 8 timmar utan att bli dåliga hundägare och vissa kan låta bli att aktivera sina hundar utan att bli dåliga hundägare medan andra kan inte göra det. Det beror ju helt på hunden och omständigheterna. Så ser vilket fall jag på saken.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Jag anser inte att man kan ha hund om man jobbar heltid och inte ser till att hunden kommer ut på dagen (går ut med den på lunchen, har någon som går ut med den när man jobbar eller typ dagmatte)

Om hunden vid enstaka tillfällen är ensam hemma många timmar tycker jag är ok (om hunden klarar det)

Om man tränar hunden eller inte spelar mindre roll tycker jag. Det finns andra sätt att umgås med hunden och aktivera den.

Hundar som bor i hundgård på heltid och aldrig får vara inne, aldrig tas ut på promenader tycker jag är mycke dålig hundhållning.
Varför har man hund då??????? (vet att vissa jägare har sina hundar så större delen av året)


Jag skaffade hund för att det passar väldigt bra in i mitt liv.
Men just när jag skaffade hunden var jag inte intresserad av att träna den utan såg henne enbart som en kompis och en familjemedlem.
Nästa hund kommer jag att träna mycke med för nu passar det in i mitt liv bättre.


Det finns många sätt att ha hund på och hundar har olika behov men på det hela så tycker jag att man ska ha utrymme i sitt liv för att ge hunden ett bra hem. Annars skaffa ett djur som kräver mindre.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

* Har heltidsjobb?
Inte om man låter den ligga ensam hemma 9-10 h 5 dagar i veckan från det den är 8 veckor. Förstår inte ens att folk tycker att det är konstigt att man reagerar på det?? Det kommer jag aldrig tycka är okej. Däremot en vuxen hund om det fungerar, men man kan ju tänka på dem iaf. (Man jobbar 8 h, men det är 1 h lunch och en del restid fram och tillbaka till jobbet också, så det blir sällan 8 h blankt för en heltidsarbetande , har man jättenära så förutsätter jag att man går hem på lunchen...)

* Lämnar hunden ensam 6-7 h vid enstaka tillfällen?
Det ska en normal vuxen och frisk hund klara av som är ensamhetstränad.

* Har hunden i bur t.ex nattetid?
Visst är det bekvämt att ha hunden i bur. Men varför inte spärra av ett hörn istället? Det blir snabbt varmt och hunden kan inte byta till en svalare liggplats. Jag tycker att ett permanent nattutrymme bör vara minst så stort att hunden har två liggplatser att växla mellan. Annars älskar mina hundar sin bur. Men jag vill inte stänga den nattetid.

* Aldrig har gått på kurs med sin hund?
Det finns annat man kan göra än gå på kurs.

* Struntar i den där långa promenaden och tar en sväng runt parken ist?
Visst kan man svänga runt parken, men inte alltid. Motion behövs även för att hunden ska få en bra fungerande mage. Varför missunna sin hund att få nosa, röra på sig och få utlopp för lite energi? Kan man lösa utevistelsen på annat vis, tex att man har en stor gård som hunden är lös på så räcker ju det. Bara hunden får röra på sig och slipper sitta inne jämt.

* Har sina hundar i hundgård?
Önskar mig en egen. Skönt för hundarna att få vara ute.

* Jobbar deltid/pluggar/ Arbetslös mm?
Arbetslösa och studenter har oftast svårare med pengar om det händer något som kostar mycket. Därför är det ju bra om man har jobb.

* Tränar med sin hund regelbundet?
Beror ju på hur man definierar det. Det var ju någon här på forumet som vallade med sina hundar varje dag och gjorde massor med annat. Ändå så hon att hennes hundar bara var som sällskap. Så man kan ju tolka ordet träna på många olika sätt. Stimulera kanske man ska säga? En uttråkad hund som man aldrig stimulerar tycker jag är hemskt. För en annan hund är kanske en promenad i parken tilräckligt med stimuli.

* Alltid långa går lång promenader?
?? Förstår inte...

* Aldrig lämnar hunden ensam mer än 3 h?
Kan ju vara lätt stressande att alltid måste skynda hem...
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

En hundägare som inte ser till hundens/individens dagliga behov är en dålig hundägare.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

*raderat inlägg*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra lr dålig hundägare...

* Har heltids jobb?

Då får man lösa ensamhetstiden. Dagis, dagmatte, ta med hunden, åka hem på lunchen (om hunden är lugn och trygg och fixar två långa stunder ensam) eller liknande. Det är INTE okej att lämna hunden 8-10 timmar utan rastning 5 dagar i veckan.

* Lämnar hunden ensam 6-7 h vid enstaka tillfällen?

Det är okej om det sker då och då, om hunden inte mår dåligt av det (separationsångest, stress osv)

* Har hunden i bur t.ex nattetid?

Jag skulle inte det, och kan inte se nyttan? Som någon annan skrev, hundens rörelseyta begränsas och den kan hindras att söka svalka (fläka ut sig på golvet ex) mm. Jag skulle inte ha det så. Här används buren i helt andra situationer, i annat syfte och endast korta stunder.


* Aldrig har gått på kurs med sin hund?

Det spelar mindre roll, huvudsaken är att man tar hjälp vid behov, och att man kan aktivera sin hund. Det krävs inte en KURS för att skaffa sig kunskap... Däremot är det väl bättre än tex att läsa Bonniers Hundlexikon och tro att man kan allt. ;)

* Struntar i den där långa promenaden och tar en sväng runt parken ist?

Beror väl på hur ofta hunden motioneras i övrigt. Inte går jag långpromenad varje dag...

* Har sina hundar i hundgård?

Ehh... hundgård är väl jättebra? Jag har hellre min hund där de timmar han måste vara ensam, när det är fint väder på våren/sommaren/hösten. Dock inte under vintern därför att kojan saknar lucka och element. (Och jag har en liten noja över att det ska bli strömlöst :cry: ) Ute kan han få frisk luft, ta intryck av omgivningen mm.
Men ensamhetstiden får inte plussas på bara för att hunden är ute och "kan rasta sig själv". Tycker väldigt synd om alla stackars hundgårdshundar som tas fram varje älgjakt och sedan stängs in igen. :crazy: (bortsett från vissa polar- och draghundar förstås)
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Jag tycker inte att det är fel att man har hund när man jobbar. Däremot tycker jag synd om de hundarna som sitter tex ute i rastgården hela tiden. Visst att man släpper ut hunden där längre stunder, det är bra, men att ha den där för att man inte vill ha den i huset är kanske lite dumt, då skulle jag nog fundera lite på varför man har hund då. Blir ju inte mycket sällskap om de sitter ute, men ska man inte ha den som sällskapshund är det ju okej.
Att de sitter i bur på natten tycker jag är lite synd. Skulle hellre ha hunden lös, så den kan röra sig fritt. Men det är klart att ibland har man inget val och jag tycker inte att det är världens grej att ha hunden i bur...
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Jag har vänner som har t.ex st Bernads som är ute året om, dygnet runt för att hundarna mår rent dåligt av att vara innomhus... Är dom dåliga hundägare för att dom ser till rasen och individens behov?

Varför mår de så dåligt av att vara inne? :confused:
Om hundarna har vant sig vid att vara ute, och fårr en tjock, fet vinterpäls kan jag tro att det svettas... Men väljer de verkligen hundgården framför matte/husses sällskap? :confused:

S:t Bernard är enligt mig inte mindre social och sällskaplig än de flesta andra "sällskapshundar".
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

beda skrev:
Varför mår de så dåligt av att vara inne? :confused:
Om hundarna har vant sig vid att vara ute, och fårr en tjock, fet vinterpäls kan jag tro att det svettas... Men väljer de verkligen hundgården framför matte/husses sällskap? :confused:

S:t Bernard är enligt mig inte mindre social och sällskaplig än de flesta andra "sällskapshundar".

Självklart så menar jag inte alla i rasen.. utan dom individer jag känner..
Som t.ex Ida.. Henne hade dom inne nattetid och behandlade henne som sina andra hundar (Terrier blandningar) Det slutade med att hon knappt gick ut alls och var alltid jätte stel efter en natt inne...
Nu är hon alltid lös på gården, natt som dag, sommar som vinter.. Bor med hästarna i stallet och rör sig helt fritt.. Knallar runt med sin tio kilos hink med mat och ställer den vid trappen när hon tycker att den behöver fyllas på :D Jag tror hon är 9 år nu och mår toppen...

Det lixom syns att hon är nöjd med sin tillvaro.. Sånt tycker jag om!
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

En hundägare som har problem med sin hund och inte kan tänka sig att ändra sin livsstil efter hunden är en dålig hundägare... Likaså tycker jag att en dålig hundägare är en människa som köper en hund för helt fel ändamål, och sedan inte vill inse sitt misstag, utan skyller allt på jycken...

Som hundägare måste man vara öppen och flexibel, jag anser det vara ett privilegium att vara hundägare, inte en rättighet...

//E
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

lady_vip skrev:
En hundägare som har problem med sin hund och inte kan tänka sig att ändra sin livsstil efter hunden är en dålig hundägare... Likaså tycker jag att en dålig hundägare är en människa som köper en hund för helt fel ändamål, och sedan inte vill inse sitt misstag, utan skyller allt på jycken...

Som hundägare måste man vara öppen och flexibel, jag anser det vara ett privilegium att vara hundägare, inte en rättighet...

//E

Det skriver jag under på!
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Där fick du till det bra... Håller helt med... :bow:
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Vissa hundar trivs helt enkelt inte inomhus, jag hade en sån.
Då han var 10v satt han på bron i full snöstorm och skulle inte på några villkor komma in.. då kunde man iaf bära in honom ;)
Ruff var jättegosig och var alltid intresserad av kel, men det var bara korta stunder han ville vara inne.

Hugos brorsa vill heller inte vara inne annat än på natten, han vill hellre vara i sin hundgård än inne med övriga hundar och människor.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

En hundägare som har problem med sin hund och inte kan tänka sig att ändra sin livsstil efter hunden är en dålig hundägare...

Hmmm, det beror för mig på vad det är för problem....jag skulle nog ha svårt att ändra livsstil för en hunds skull..jag skulle t ex inte kunna ha en hund som inte kan gå lös på gården hela dagarna..alternativet för mig vore isåfall att sätta den på lina eller ha den inne..det är inget alternativ för mig alls...Visst...min ena hund kan periodvis knalla iväg, men av årets 365 dgr så håller han sig hemma 362.

Mina hundar får anpassa sig efter vårat liv..passar dom inte in så kan jag inte ha dom, dom är en del av vardagen..men då jobbar jag hemma istallet.

Så jag är väl en dålig hundägare isåfall, och för mig skall det vara relativt enkelt att ha hund...nu har jag aldrig haft problem med några av mina hundar, men om jag skulle få det så får det nog bli en ompl isåfall...andra problem går ju säkert att lösa.....men jag skulle må skitdåligt om jag var tvungen att binda fast eller på annat sätt inskränka min hunds frihet......att bo i stan och ha koppelpromenader är en annan sak......här SKA hundar kunna gå fria...
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Nej, självklart är du inte det. Här återkommer vi till det som Cassiopeja var inne på i en annan tråd. Ibland måste man se att man som hund och hundägare inte passar ihop och då bör man inte leva ihop. Hundar är rätt otrogna av sig och även om det är svårt för vissa att inse detta så etablerar sig de flesta hundar i ett nytt hem ganska fort. Sjävl tycker jag att det är lite osunt att anpassa allt och det mesta runt hunden.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Ja, så tycker jag också. Och jag tolkade nog att det var däråt så Lady_vip menade.
Jag anpassar mig till en viss gräns. Tex inte lämnar hunden för länge, att den får jobba lite (sen med vad är inte så noga) mm. Men märker jag att en hund och jag inte går ihop, eller att det helt enkelt inte fungerar här hemma. Då skulle jag börja fundera på omplacering.
Det ska vara kul att ha djur.
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

Man måste ju se till vilken sorts problem man har med sin hund.. Vissa går att lösa, andra kanske hunden mår bra av att komma till någon annan eller helt enkelt är bästa att sluta sina dagar... En bra hundärgare är oxå den som ser till sin hunds behov och inser när det är dags att göra något...

Hur hårt och jobbigt ett beslut än må vara så får man aldrig någonsin vara självisk som djurägare...
 
Sv: Bra lr dålig hundägare...

* Har heltids jobb?
Det är klart man kan ha hund ändå, men för mig skulle det kännas konstigt om jag var borta från min hund 8 timmar om dagen. Fast ibland kan man ju ha med sin hund på jobbet och då är det bättre.
Jobb brukar man behöva när man har hund - det kostar ju med vaccinationer, försäkring osv.

* Lämnar hunden ensam 6-7 h vid enstaka tillfällen?
Inte om det är enstaka tillfällen, kan hända alla att det måste bli så. Men överlag bör man inte lämna hunden mer än 4 timmar, tycker jag.

* Har hunden i bur t.ex nattetid?
Det är klart man kan, även om jag inte skulle vilja det. Ofta blir buren som en trygghet för hunden. Vet hundar som har bur som står öppna, men de gillar den så de sover i den i alla fall...

* Aldrig har gått på kurs med sin hund?
Man kan väl lära hunden nyttigheter själv, men kurser är ju kul! :D Eller???

* Struntar i den där långa promenaden och tar en sväng runt parken ist?
Beror på hur ofta det blir. Har man 40graders feber :eek: så brukar man inte orka gå den vanliga långa rundan. Eller så kanske man kan hitta nån som kan göra det åt en...

* Har sina hundar i hundgård?
Det beror på om de sitter där hela dagarna, utan mänsklig kontakt. Då är det inte bra, har själv träffat på såna hundar som därmed inte lärt sig hur livet utanför fungerar. Men det kan vara ett bra alternativ för tex. "vinter-raser" som alaskan malamute, husky osv. (Inte för att man bör ha dessa som sällskap bara, men de som arbetar som slädhundar bor ofta i hundgård).

Vill själv lägga till att jag tycker, för att man ska vara en bra hundägare, ska vaccinera regelbundet, ge stimulans och inte bara motion och se efter sin vän i vårt och torrt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 383
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 918
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 596
Senast: Kilauea
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 706
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp