Bukefalos 28 år!

Bra nybörjarraser?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det här med nybörjarraser. Om man ens kan tala om det, och vilka som ev. finns.
Till att börja med skulle jag vilja definiera en nybörjarhäst som en genomsnäll dito. Som är snäll och okomplicerad att hantera, 100% trafiksäker och kan vara en god läromästare i ridningen.
Men vilka raser stämmer då bäst in på detta?
Enligt mig så är fjording, irländare (=ID/ISH) och travare under förutsättningen att de är väl omskolade, bäst som nybörjarhästar. Talar av egen erfarenhet kan också nämnas.
Men vad tycker ni andra? :)
 
En häst som är en bra läromästare och trafiksäker är ju en utbildningsfråga. Då skulle jag hellre byta ut det gentemot en häst som är lättlärd, stadig och jämn i temperament. Typ. För en unghäst är ju aldrig trafiksäker och läromästare från födseln. :p
 
Jag säger så här: alla raser är bra nybörjarhästar och ingen ras är en bra nybörjarhäst.

Det är som @Aionee säger; det har mer med temperament och utbildning att göra. Och, inte att förglömma, vad man är för person. Man kan vara naturligt lite mindre auktoritär eller mer auktoriär vilket jag tycker har med saken att göra också.
 
Satt och funderade på det här med nybörjarraser. Om man ens kan tala om det, och vilka som ev. finns.
Till att börja med skulle jag vilja definiera en nybörjarhäst som en genomsnäll dito. Som är snäll och okomplicerad att hantera, 100% trafiksäker och kan vara en god läromästare i ridningen.
Men vilka raser stämmer då bäst in på detta?
Enligt mig så är fjording, irländare (=ID/ISH) och travare under förutsättningen att de är väl omskolade, bäst som nybörjarhästar. Talar av egen erfarenhet kan också nämnas.
Men vad tycker ni andra? :)

Jag anser att man inte kan generalisera på det sättet. Jag har träffat på både fjordingar och travare som absolut inte passar till nybörjare. Samtidigt har vi haft en arab (som många anser vara stirriga och nervösa som ras över lag) fungera mycket bra med dem som inte kan så mycket.
Det handlar om att hitta rätt individ till just den personen - inte en ras.
 
Jag har inte träffat någon ras jag kan anse vara en bra nybörjarras. Sedan finns det ju en del raser med kända problemområden, och det kanske är en dålig ras att börja med innan man vet att man klarar av att hantera om det kommer spatt, KS, eksem, sköra hovar etc. Det kan vara bra att veta vad man ska titta på först, det vet man sällan som nybörjar.

Sedan är det temperament, utbildning och användningsområde som styr vad jag väljer för ras och individ.
 
Fjordingar kan vara otroligt envisa.
Irländare kan vara skygga och nervösa pga hårdare träningsmetoder på Irland
Travare kan vara för heta och taggade från sitt arbete på banan

Och samtidigt kan de vara dundersnälla :) Det kan finnas fullblod som är perfekta läromästare osv.

Som förstahäst skulle jag rekommendera att man tittar och provrider MYCKET, i sällskap av hästkunnig. Utan att haka upp sig på rasen.
 
Tack för alla åsikter hittills! :D
Väldigt intressant att höra!

@Rialavargen Jag skulle säga att de är lugnare/stabilare/tryggare än andra raser. Fjordingar tycker jag generellt är mycket stabila ute i skog och mark. Sen kanske de inte är några sporthästar så, men väldigt trygga och orädda. Travare har jag ridit flera inom ramen för ridskoleverksamheter, och är de väl omskolade tycker jag att de är mycket lugnare/snällare än t.ex. SWB. Också pyttelite mer motor i, vilket kan passa de lite bättre eleverna bra. Angående ID/ISH är jag väl lite partisk med tanke på vad min häst är :angel: Men i hans fall är det väl bara ren tur att han inte hamnat på ridskola. Ridskolor hade säkert flockats kring honom om de fått chansen. Bättre nybörjarhäst finns inte. Så snäll så att han nästan är dum :love: Men har även ridit andra ID/ISH som är väldigt kloka, lugna och stabila.

Om man då jämför med t.ex. dagens sv. ridponnyer och SWB tycker jag att de har väldigt "högt blod" och förvisso är bra sporthästar, men absolut inte något jag skulle sätta upp en nybörjare på, vuxen eller inte.
 
Tack för alla åsikter hittills! :D
Väldigt intressant att höra!

@Rialavargen Jag skulle säga att de är lugnare/stabilare/tryggare än andra raser. Fjordingar tycker jag generellt är mycket stabila ute i skog och mark. Sen kanske de inte är några sporthästar så, men väldigt trygga och orädda. Travare har jag ridit flera inom ramen för ridskoleverksamheter, och är de väl omskolade tycker jag att de är mycket lugnare/snällare än t.ex. SWB. Också pyttelite mer motor i, vilket kan passa de lite bättre eleverna bra. Angående ID/ISH är jag väl lite partisk med tanke på vad min häst är :angel: Men i hans fall är det väl bara ren tur att han inte hamnat på ridskola. Ridskolor hade säkert flockats kring honom om de fått chansen. Bättre nybörjarhäst finns inte. Så snäll så att han nästan är dum :love: Men har även ridit andra ID/ISH som är väldigt kloka, lugna och stabila.

Om man då jämför med t.ex. dagens sv. ridponnyer och SWB tycker jag att de har väldigt "högt blod" och förvisso är bra sporthästar, men absolut inte något jag skulle sätta upp en nybörjare på, vuxen eller inte.

Jag tror du har för liten bredd på din erfarenhet och sedan kanske man ska definiera vad man menar med nybörjarhäst. När du skriver nybörjare så tänker jag mig folk som tar sina första stapplande steg när det gäller ridkonsten. De behöver i min värld snälla stabila hästar med lättridna mjuka gångarter och som kan sin sak och är schyssta och inte hetsar upp sig när det går fel. Nedan är givetvis generaliserande det finns säkert utmärkta individer särskilt bland Fjordingarna.

Travare går i min värld bort dels för att de generellt har för mycket framåtanda, de är ofta stötiga att sitta ner på och så har de ofta gångartsrelaterade problem.

Fjordingar fallerar på att de har har för mycket åsikter och egna idéer om hur saker ska gå till. Som ren nybörjare behöver man inte den aspekten av ridningen utan det är lämpligare när man lärt sig grunderna.
 
Travare har jag ridit flera inom ramen för ridskoleverksamheter, och är de väl omskolade tycker jag att de är mycket lugnare/snällare än t.ex. SWB. Också pyttelite mer motor i, vilket kan passa de lite bättre eleverna bra.

Det här uttalandet blir ju bara konstigt. Travare som ridskolehäst indikerar ju att de verkligen tagit de lugnaste av de lugna, annars hade de knappast varit på ridskola. De är inte lugna för att de är travare, de är ridskolehästar för att de är lugna.

Travare som ras är hårdavlade för tuffa vinnarskallar med hett temperament. Då och då misslyckas aveln och man får något annat, som inte passar på tävlingsbanorna. Då kan de fungera till annat, ibland. Men att travare generellt är lugna och stillsamma individer vill jag absolut inte hålla med om. Väluppfostrade och -hanterade, i merparten fall.
 
Jag tror man gör sig en ordentlig otjänst om man ser raser på ett brett, generellt sett. Just när det kommer till vad man specifikt vill ha. Speciellt om det är nybörjarhäst man ska ha.

Man får ju inte glömma att, som @Lovisaleonora skriver att man väljer ju ut lugna fina individer till ridskoleverksamhet. De bryr sig ju föga om vilken ras det är.
Sedan är ridskolemiljön också en miljö där hästar faktiskt får jobba ganska mycket, vilket ju mer efterliknar deras naturliga rörelsetid. Det gör ju också att hästarna är nöjda och får stort utlopp för sin energi.

Sedan håller ju inte jag med, som ju har koll på fjordhästaveln, att det inte är en sporthäst. Att ha feta fjordhästar som inte orkar röra på sig är inte en bra representant för rasen. Och.....det kan man väl säga ganska generellt, att den delen av rasen är överrepresenterad i de vanligaste sammanhang där folk ser fjordhästen. Däremot om man börjar röra sig i högre tävlingssammanhang och på våra stora, viktiga utställningar kan se en helt annan bild av den.

Att de däremot kan vara envisa är sant, men det kan alla ponnyer vara, det är inte unikt för "min" ras och verkligen inte för individen.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev förut så har nog personen bakom hästen ett ganska stort inflytande i hur bra hästen/individen är som bra nybörjarhäst.

Jag var 14 och min syster var 11 när vi fick vår första fjordhäst som varit på uppfostringsanstalt hos den då största fjordhästuppfödaren för att den förra, vuxna ägaren inte klarade ut henne för att hon var så envis. Det var därför hon såldes.

Vi hade aldrig haft häst men onekligen såg säljaren (inte vuxna ägaren), som också är en personlig vän, att vi skulle klara av det. Vi hade inga problem alls. Visst hade hon lärt sig en hel del hos säljaren men hon var nog mycket sig själv när hon kom till oss.

En bättre häst som nybörjarhäst fanns inte. Så, den enes död, den andres bröd. Para ihop rätt individ med rätt person, så har man en bra nybörjarhäst.
 
Om man då jämför med t.ex. dagens sv. ridponnyer och SWB tycker jag att de har väldigt "högt blod" och förvisso är bra sporthästar, men absolut inte något jag skulle sätta upp en nybörjare på, vuxen eller inte.

Och det här anser jag var helt galet för det finns SWB och andra varmblodiga ridhästraser (halvblod) som är alldeles utmärkta ridskolehästar. Det finns en STOR variation inom den här rastypen när det gäller mentalitet. Faktum är att den största ridskolan här i stan enbart har halvblodshästar bland sina storhästar. Funkar alldeles utmärkt. Dom springer snällt runt med nybörjarna och dom är ute och tävlar med de mer rutinerade eleverna. Sen finns det precis lika många andra hästar av samma ras som inte skulle passa alls för en nybörjare. Med andra ord samma variation som finns inom de flesta raser. Allting handlar om att hitta rätt individ.
 
Och det här anser jag var helt galet för det finns SWB och andra varmblodiga ridhästraser (halvblod) som är alldeles utmärkta ridskolehästar. Det finns en STOR variation inom den här rastypen när det gäller mentalitet. Faktum är att den största ridskolan här i stan enbart har halvblodshästar bland sina storhästar. Funkar alldeles utmärkt. Dom springer snällt runt med nybörjarna och dom är ute och tävlar med de mer rutinerade eleverna. Sen finns det precis lika många andra hästar av samma ras som inte skulle passa alls för en nybörjare. Med andra ord samma variation som finns inom de flesta raser. Allting handlar om att hitta rätt individ.

Även vår klubb har enbart halvblod som storhästar. Några är svenska, andra importer men vi har aldrig haft något annat än halvblod alt något enstaka fullblod.
 
Satt och funderade på det här med nybörjarraser. Om man ens kan tala om det, och vilka som ev. finns.
Till att börja med skulle jag vilja definiera en nybörjarhäst som en genomsnäll dito. Som är snäll och okomplicerad att hantera, 100% trafiksäker och kan vara en god läromästare i ridningen.
Men vilka raser stämmer då bäst in på detta?
Enligt mig så är fjording, irländare (=ID/ISH) och travare under förutsättningen att de är väl omskolade, bäst som nybörjarhästar. Talar av egen erfarenhet kan också nämnas.
Men vad tycker ni andra? :)

Säger som de andra här - det handlar om individ och INTE om ras. Om jag tänker efter kring min erfarenhet genom åren så är det individer av just de raser du nämner som trygga, som varit de som varit minst trygga och istället mest olämpliga som nybörjarhästar av alla jag träffat på. Det handlar med andra ord inte om ras, utan om individen ifråga, utbildningsnivå och därmed även ålder. Så, tänkt inte ens ras i det fallet utan leta efter en trygg och stabil individ.
 
Jag instämmer med de andra, det är individen som avgör inte rasen.
Min storhäst är ett fullblod och används som handikapp häst tex, den passar som nybörjarhäst och den rutinerade ryttaren har också ruskigt roligt med hästen då den är välutbildad.
Förutom mina små löjligt snälla ponnyer jag hade när jag var liten så hade jag en arab, också den fantastiskt snäll och passade både som nybörjarhäst men även den mer erfarne ryttaren hade mycket glädje av den.
 
För nybörjarhäst ser jag en häst som är trygg i sitt steg och i sin kropp. För att en nybörjare ska få en angenäm ritt och få känna känslan av att rida, så är en häst som har ett balanserat steg den bästa.
Jag ser inte att balanserat steg och kropp sitter i ras, utan i utbildning.
Fjording och travare ser jag som trevliga hästraser, men de kvalar inte in på min lista, för nybörjarhäst, genom sin ras.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 549
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 649
Senast: SusieQ
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp