BRA stämning i erat stall?

Liten

Trådstartare
Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många stll där stämningen verkar vara ganska pressad emellanåt.. :(

Nu kör vi en tråd för BRA stämning istället :idea:
Allt från stall som gått från att ha jobbig till bra stämning, tips för att få bättre stämning, eller varför inte de stall som faktiskt oftast har bra stämning?
Oj nu lät det lite rörigt kanske.. :rofl:


Har haft turen att ha hamnat i ett stall där det mesta faktiskt klickar.
Vi människor funkar bra ihop, tänker oftast på ungefär samma sätt och har oftast samma syn på hästhållning. Även hästarna funkar toppen ihop; den mest harmoniska flock jag sett. Inget regelbundet tjaffs hästarna emellan, kan väl vara nåt litet små-gnabb vid höet t.ex. på vintern men that's it. Även ute (ridning i grupp) går de väldigt bra ihop och ibland undrar vi om de inte snackar med varandra då vi rider. T.ex.: täthästen slutar plötsligt gå och vänder sig om och tittar på nån av de andra. Då går den hästen fram och går i täten, och sen rullar det på igen :rofl: . så lessnar h*n på att gå först, då tar nästa över..
Stallet är ganska litet (plats för 8 hästar), känns ganska lagom..
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag står i ett litet stall med 3 stallplatser och 4 lösdriftsplatser. Till hösten blir det kanske fullt men åtmisntone 6 hsätar kommer det bli till hösten. Jag och stallägaren fungerar kanon ihop. Jag tycker hon har endel skumma ideér (westernryttare) och hon tycker jag agerar skumt i vissa lägen(engelsk ryttare än i alla fall). I våras hade vi en annan tjej som stod på lsödrift med oss och det fungerade inte så himla bra.

Alltså det som gör att det fungerar bra är att vi är på samma våglängd över lag och det gäller då även utanför hästarna.

Nu kommer det en ny tjej till hösten. Jag känner henne inte men vet vem hon är och hon verkar i alla fall trevlig. Även hon är westernryttare. Men förhoppningsvis ska det inte spela någon roll att det kommer en till utan vi ska ändå kunna ha trevligt. Visst jag känner mig lite ensam med min engelska sadel och hoppning osv men så länge de respekterar mig och att jag vill vara engelsk ryttare(vilket de gjort hitintills) så accepterar jag att de håller på med western. Och skulle jag inte acceptera det får jag väl flytta.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Tråkigt om det blir dålig stämning människor emellan bara för att de placerar sig i olika "fack". Om folk kunde skilja mer på bra ridning och dålig ridning (eller hästhantering för den delen..) istället för att stirra sig blinda på att en har westernsadel och den andra hoppsadel så skulle folk komma bättre överens, tror jag. :)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Tyvärr är ju detta min erfarenhet från tidigare stall att allt hänger på vad man har för häst och vad man har för utrustning.

Förra stallet snackades det skit som fan. Jag satt med min travare och hade inget större mål mer än att få rida. Resten i stallet hade fina halvblod som var hoppavlade. Jag var inte värd skiten under mina skor ens för att jag hade en billig häst.

Nu står jag i detta underbara stall. Jag har en häst för 5000 kr som var ohanterad, missförstådd och oinriden när jga köpte henne. Stallägaren har en häst värd typ 150 000 kr eller mer. Men vi har samma syn på hsäthållning över lag och det spelar ingen roll att jag har min billiga travare (som jag bara avgudar) och hon har sin fina svindyra. Vi rider ihop ändå och gillar det.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Oh ja! Bra stämning har vi gott om! :D

Det är bara ett ytte-pytte-stall med två hästar men det funkar skitbra.

Stallägaren som har den andra hästen tar de flesta passen men jag brukar titt som tätt hoppa in och ta några av hennes pass trots att jag inte behöver. Speciellt helgmorgnarna är väldigt uppskattade :D

Ingen av oss är några krångel-människor utan vi hjälps åt och räknar inte slaviskt "hur många gånger har nu JAG fyllt på vattenbaljan i hagen eller mockat skjulet?" Den som ser att det behövs vatten eller behövs mockas bara gör det utan knussel. :)

Vi har också samma syn på "hästeriet" och finns det några skillnader så respekterar vi den andres rätt att tycka så. :)

Trots att hästarna bara är två stycken så funkar det jättebra ändå. Om stallägaren går och hämtar sin häst för en ridtur så följer min pålle med hela vägen upp genom hagarna men går sedan in i skjulet och väntar lugnt där på att kompisen ska komma tillbaka. Detsamma gör den andre hästen :)

Vi har haft vår nuvarande häst i 5 år och detta är det allra bästa stallet vi någonsin stått i! Det känns riktigt roligt att komma dit och man känner sig nästan som hemma :banana: :banana:
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har bra stämning i stallet jag har min häst inhyrd hos. Vi kan alla rida ut ihop och vi hjälper varandra om det är så. Vi respekterar varandras hästhållning med mera.

Det finns absolut inget att klaga på i stallet. Hästflocken fungerar super.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag står i ett stall med plats för 6 hästar, och det är endast jag (med en häst) och stallägaren (med 4 hästar) som står där.

Pga att det bara är jag som är inackoderad, så blir det inte heller så mycket tjafs som det vanligtvis brukar bli i stall där det är många inackoderade.

Vi har faktiskt väldigt roligt tillsammans; vi skämtar, snackar, hjälper varandra, peppar varandra, hjälps åt och delar upp alla sysslor rättvist osv. I och med att vi rider olika grenar (jag western och hon dressyr) så kan vi ge varandra insiration, tips och ideer.

Jag trivs jättebra!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Tyvärr är ju detta min erfarenhet från tidigare stall att allt hänger på vad man har för häst och vad man har för utrustning.

Förra stallet snackades det skit som fan. Jag satt med min travare och hade inget större mål mer än att få rida. Resten i stallet hade fina halvblod som var hoppavlade. Jag var inte värd skiten under mina skor ens för att jag hade en billig häst.

Nu står jag i detta underbara stall. Jag har en häst för 5000 kr som var ohanterad, missförstådd och oinriden när jga köpte henne. Stallägaren har en häst värd typ 150 000 kr eller mer. Men vi har samma syn på hsäthållning över lag och det spelar ingen roll att jag har min billiga travare (som jag bara avgudar) och hon har sin fina svindyra. Vi rider ihop ändå och gillar det.


Det är så tråkigt när det blir så. Löjligt är det också, typiskt hästmänniskor.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

I "mitt" stall är det jag & tre westernryttare (+ en till som inte heller rider western). Funkar dock väldigt bra, de är underbara (hästarna också :angel:) !
Jag rider iofs inte "bara" engelskt, utan "lånar" bitar från både engelskt och western, de sätt som funkar på min häst. Det är också en av western-ryttarna som lärt mig NH och hjälpte mig att komma igång med det med min häst (ledarskapet var åt skogen i början, när man nu ser tillbaka :o ).
Ingen av oss har några 100'000kr hästar, men Honey (fd travare, min "dam") är den som är värd näst minst (rent ekonomiskt, 7000kr inkl prylarna..) och hon är älskad :p (det är de allihop)
Nu om några veckor (tror jag) ska det komma 2 nya hästar, en familj som har dem. verkar bra, har dock ej träffat dem..

så tråkigt när det blir skitsnack osv...
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har haft vår nuvarande häst i 5 år och detta är det allra bästa stallet vi någonsin stått i! Det känns riktigt roligt att komma dit och man känner sig nästan som hemma :banana: :banana:


härligt!! :banana:


*kl*
vi brukar ibland säga att vi är allergiska mot vita ridbyxor.. :rofl:
syftar då på "snobbar", haha..motsatsen till oss. har haft ett par med lite skumma idéer innan, inga fler såna tack :p
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag flyttade nyss från ett stall med 6 hästar till ett med tre. Trivdes bra i det förra men trivs TOPPEN i mitt nya. Stallet är här hemma på gården och jag har två inackoderingar som oxå trivs bra. Vi hjälper varandra, om någon ska bort är det inga problem att få hjälp. Vi har lika hästsyn och lika noggranna. Stallet ligger i en lugn och härlig miljö. Hästarna trivs kanon! Vi har roligt ihop och jag brukar ofta gå ut när de andra är i stallet för att få lite sällskap.

:laugh:
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

jag stormtrivs i stallet där jag har hästen nu! Första hästen jag hade flyttade jag till det stallet för 10år sedan!! :bow:
Har varit borta i olika perioder. men kommer alltid tillbaka :D

Det är fem boxar i stallet. stallägaren har en häst. just nu står en box tom.
Alla i stallet kommer bra överens, vi hjälper varandra. Ingen prestige i att ha dyrast grejer osv..
nuförtiden är det bara jag som tävlar. Tidigare var vi ett par stycken som tävlade, men hästarna (och ägarna :angel: ) har blivit äldre, så nu är vi mest skogsmullar allihopa :D

Hästarna kommer också bra överens med varandra, det är inte så dramatiskt när 3 av 4 hästar är i 20års åldern :p Det är bara min häst som kan vara lite bitchig ibland.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

I vårat stall står förtillfället våra egna 7 hästar och 2 inhyrda.
Har en jättehärlig stämmning, har en massa barn som springer i stallet. Men det är nog de bästa barn enligt mig själv. Lungt, skönt och alla sköter sitt eget. :)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

*kl*

härligt att höra att så många har hittat rätt stall :banana:
det finns hopp ;)
verkar ju tyvärr som att det emellanåt på många ställen spårar ur, usch :crazy: tur att det finns ställen där man faktiskt trivs :p
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Det värsta som är på sånna här ställen när saker och ting spårar ur, är när folk inte pratar med varandra.
Om något problem uppstår, varför inte prata ut med alla andra i stallet? (ha ett stallmöte tex), så att det slipper att bli en massa småtjafs, skitsnack bakom andras ryggar och bråk, när det i själva verket kanske bara var en småsak från början.

Jag har stått i flera olika stall som har vart både toppenbra, och även "ont i magen-dåliga."
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

KL

Vi är 12 hästar och ryttare i vårt stall, och det funkar super. Det finns tydliga regler, en närvarande stallägare som bestämmer, men samtidigt har förmågan att vara en i gänget också och hitta balansen däremellan. Stallet består av rutinerat folk som har god hand med hästar. Det är alltid trevlig stämning och inga komplikationer. Folk är trevliga och hjälpsamma och vi umgås en hel del runt hästarna. Jag trivs superbra av dessa anledningar!

Har stått i några skit stall innan och även några bra, så jag vet skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har underbar stämning i stallet. Det är 10 boxar och några lösdriftsplatser. Vi är ganska många, men ändå funkar det super. Inte varit med om sådan stämning i stall förut.
Inget skitsnack, inget sneglande. Vill man ha hjälp får man, men ingen som tvingar på en sina åsikter.

Vi har stallmöten och stallfester regelbundet. Vi har kul ihop helt enkelt. :)

Tror det är hjälpt av att det är blandade discipliner. Islänningar, hopp, dressyr, western. Några tävlar. Hästarna är i olika prisklasser.

Helt underbart är det iallafall!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Kul med en positiv tråd :bow:

Jag har stått i 3 stall och det har funkat perfekt i alla 3. Nuvarande, där jag har stått i ett drygt år, är ett större stall med 10 hästar just nu (9 ägare, pga att jag har 2) inkl stallägarens. Dom flesta är "dressyrtanter" men det finns en och annan (yngre) hoppare och ett par promenadryttare som aldrig gör mer än lite skritt o trav i skogen. Finns en ridtravare.
(Själv ligger jag någonstans mellan dressyrtant och promenadryttare ;) )

Vi har träningar ihop, peppar varandra, tycker om varandras hästar, lånar grejer av varandra, köper grejer av varandra och rider ut ihop. Snackar om allt möjligt när vi står och pysslar med våra hästar. När jag skulle ta bort min förra häst var det flera stycken där som var ett stort stöd för mig.

Jag gillar verkligen den sociala gemenskapen i stallet. :banana:
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

I stallet där jag står så finns det 4 hästar och typ 15 får. En av hästarna är min och de andra 3 är stallägarens.
Jag kunde nog inte ha hästen i ett bättre stall. Jätte snäll karl som äger det. Min häst stod även där innan jag köpte honom så han är van med det stallet.
Jag och stallägern hjälps åt med in och utsläpp, fodring mm. Just nu hjälper han mig till och med att vattna de kylande våtmslagen på min pålle. Så jag inte så behöva åka dit så ofta.
Vi trivs jätte bra i vårat lilla stall!!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag har stått i 3 stall, varav 2 har varit super.

Första stallet låg på samma gård som ridskolan (avstyckad sen en tid tillbaka) och där kände jag de flesta när jag fick min häst. Tyvärr var stallägaren bra på att höja hyror och priser hur som helst, varpå vi till slut tröttnade och flyttade därifrån.

Nuvarande stallet har jag varit i till och från sen -01. Känner stallägarna väl och har alltid tyckt att stämningen varit bra. En del slarv var det i perioder, och då lånade även några tjejer saker ur andras skåp osv, men det fick vi ordning på till slut.

Nu har jag en lösdrift i det stallet och för tillfället är det bara jag som har inackorderingar här. Stallet är tomt just nu. Dessutom har jag inte velat ta in nya hästar pga olika omständigheter senaste tiden, så vi är bara 4 hästar (plus jag som inte har ngn häst just nu). Stämningen har alltid varit bra i lösdriften med undantag för vissa ggr när en person sabbat för alla andra. Slarv är väl det som främst orsakar detta. Vi har dock policyn att om man inte sköter sig får man inte vara kvar hos oss, och efter som att vi alla håller bra kontakt och är väldigt ansvarsfulla så är det ganska lätt att märka vem det är som inte tar sitt ansvar.

Vi håller nära kontakt, hjälps åt, är noga med djuren och rider tillsammans i den mån vi kan. Alla är nogranna och vänliga, raka och ärliga, och respekterar varandra. Jag trivs superbra, men hade önskat att vi var lite fler så att man oftare stötte på folk i stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 264
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 357
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp