BRA stämning i erat stall?

Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag tycker det är bra stämning i vårt stall.
Vi är ganska olika både vad gäller skötsel, foder och ridning. Men det känns som att vi är överens om att vi inte tänker olika och respekterar varandras åsikter.
Som att jag har täcke på kusen så lite som möjligt (inte frusen av sig och brukar ha fläsk att ta av, klipper inte), ger så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt, vill att kusen ska ha grovfoder i princip hela tiden. Vill ha hästen ute så mycket som möjligt. Sen finns det dom som är tvärtom med tjocka täcken på dygnet runt, "bantningskur" för hästen, vill hellre ta in tidigare. Men är jag ute på kvällen då så tar jag oftast in min själv :p
Så det funkar som sagt ganska bra. Vet inte vad dom tänker i smyg men dom är trevliga trots att jag nog ses som "udda" jämfört med vanlig dressyr/hoppning. Det är trevlig stämning även om vi alla är petiga med detaljer, stallägaren är duktig på att lyssna och försöka fixa till när det är något.

Det enda tråkiga är att min kuse måste gå själv eftersom han är för hingstig för att gå med stona och eftersom ägaren till andra valacken vill ha den själv pga skaderisk =/
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag måste faktiskt säga att stämningen i vårt stall också är väldigt bra.
Nu träffar jag knappt de andra som är inhyrda förutom några gånger i veckan, men de som äger stallet är verkligen toppen människor som ställt upp till max för mig och mina hästar. Jag har stått där i snart 3,5 år med båda mina hästar och det har gått och kommit en hel del folk under den tiden. Och visst, alla har olika åsikter och kommer inte alltid överens, men i pöverlag tycker jag stämningen i stallet är riktigt bra.

Har stått i stall där jag flera gånger funderat på att sluta med hästar så jag har verkligen hittat rätt nu. Hästarna trivs och jag trivs :).
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Senaste stallet jag stod i var det BARA jag och stallägaren i. Det var så himla trevligt, vi kom överrens om allt. Inga problem var det. Vi hjälptes åt, disskuterade om saker, red ut i hop, skötte varandras hästar när ena inte kunde osv. Guldstall. TYVÄRR flyttade det in en tjej som var ett hår av hin. Supertrevlig på alla sätt...verkade det som, MEN hon intrigerade i smyg, och till slut blev stallägaren så konflikträdd så hon blev ta mig tusan personlighetförändrad. Jag flyttade, och mig veterligen tror jag hon blev utslängd till slut.

Nu har jag ingen kontakt alls med stallägaren, och det är synd.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi hade det SUPER bra i stallet där min häst står - det var min häst och en till. Och vi kom SUPER bra överens och ALLT fungerade. Man visste ALLTID vad man skulle göra när, och man kunde lite till 100% att det som den andra skulle göra blev gjort när det skulle göras. Skulle man bort någonstans var det inga problem alls.

Sen kom en tredje med sin häst. Ägarn var väldigt ung och okunnig, och så länge gick det bra. Sen kom föräldrarna in i bilden och "visste allt" (ingen av dom har någonsin haft kontakt med hästar tidigare) och påstod att vi hade så "dåliga stallrutiner" och allt vad det var (en mycket nerbantad version av det hela...). Att ge hästarna hö fyra gånger per dag var t.ex jätte onödigt när det skulle kunnat räcka med en (tre välgödda hästar där man nästan ser hur magmåttet växer för varje höstrå, inte precis läge med fri tillgång)... Vi har kollektivstall och alla ska alltså sköta sin del.

Givetvis kan man ju köra fast i sitt gamla system och inte se nya,bättre möjligheter, så givetvis frågade vi vad dom tyckte skulle göras annorlunda men det fick vi aldrig något svar på. Vi försökte med stallmöten och allt möjligt. Och för varje gång saker och ting blev uppredda, så blev det närmare och närmare till nästa. Det kändes som att dom VILLE klaga och gnälla. Nu, x-antal år senare - är det kaotiskt, hästägarn (nu tonåring) ljuger oss rätt upp i ögonen och gör allt för att få igång bråk (dock har vi ju slutligen lärt oss hur det fungerar och har slutat ta någonting på allvar), och sedan får man höra vad som sagts bakom ryggen på oss - både av föräldrar och dotter. Så, enda utvägen jag såg var att ha så lite som möjligt att göra med varandra. Dom "hotade" med att nu skulle dom minsann sköta hästen själva och inte "hjälpa" oss något. Vilket vi inte såg som ett hot utan mera som ett löfte eftersom man aldrig kunde lita på att de kom och att saker faktiskt blev gjorda (som att hästarna blev matade eller utsläppta till exempel).

Det är sorgligt att det inte kan fungera och jag trodde ALDRIG att jag skulle hamna i dylik situation eftersom jag brukar försöka vara väldigt tillmötesgående vad det gäller hästarna. Det är ju så ROLIGT att pyssla i stallet:) Men det tar allt för hårt på mej att höra allt hemskt dom säger, både mot mej och bakom ryggen på mej. Så jag bestämde att det räcker med "hej" som kontakt, och även det kan säkert tolkas på 1000 olika sätt... Som tur är så har jag min "gamla" stallkamrat. Men sorligt är det att det inte ska kunna fungera:(
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

vi brukar ibland säga att vi är allergiska mot vita ridbyxor.. :rofl:
syftar då på "snobbar", haha..motsatsen till oss. har haft ett par med lite skumma idéer innan, inga fler såna tack :p

hehe här brukar vi benämna dem rutiga istället... :angel:

I "mitt" stall är vi för nuvarande tre hästägare inkl stallägaren och i höst kommer även min bästa vän att ha sina två här. Sammanlagt blir det 7 hästar i en salig blandning. (ett nordis-sto, en nordis/varmblodsblandning, ett fullblodssto, en varmblodshingst och så min ridponnyhingst. Vännen tar upp sitt halvblodssto och så kommer det ett quarterföl också)

Stämningen är kanon, ingen räknar antal dagar haft morgonsysslorna osv. Stallägaren och min vän är westernryttare, jag är dressyr-ryttare i grund men kommer att rida en hel del western med, sen är det en dressyr/hopp-tjej också.
 
Senast ändrad:
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har överlag väldigt bra stämning i stallet jag står!
Vi är bara tre stycken (blir två till helgen) och vi är överlag både trevliga mot varandra och kommer överrens :)
Stallägaren är jättebra men är inte involverad i den dagliga skötseln och har ingen häst själv så det är vi tre inhyrda som bestämmer och sköter allt tillsammans.
Småtjafs har förekommit men inget långvarigt och inga storbråk, utan då har vi pratat om det så har det varit bra sen.

Hade jag stått i ett större stall hade jag nog velat ha en "chef" som bestämde så det var klara tydliga regler, ibland kan det vara nog komplicerat att få alla nöjda trots att man bara är tre =)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har mycket bra stämning i stallet!

11 hästar, nästan lika många hästägare och en stallägarfamilj som är absolut helt toppen. Hos oss är regel nr 1 att man ska ha trevligt i stallet och hjälpa och stötta varandra! Sedan underlättar det oerhört att alla uppstallade är mogna (gäller även tonåringarna :bow:), vettiga människor med "vanliga" liv - som inte har tid och intresse av att skapa osämja och tjafs...

Har stått i mindre väl fungerande stall förut, om än inget jättedåligt. En tydlig ledare som också har som mål att folk i stallet ska trivas är en grundförutsättning!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Håller med, men den ledaren MÅSTE vara kunnig och INTE bara låtsas lärd. Villket jag vart med om för flera herrens år sedan. ett stall uppe i Norrland, urbra stämmning. Alla trivdes skitbra och ingen grälade..MEN ingen hade någon kunskap om utfodring eller avmaskning, och varför skulle dom. Alla trivdes ju. Så om man försökte strukturera upp dessa 2 saker för att åtminstone få något snär ordning på detta, ja då var man en bråkmakare. Så visst är trivels bra, alla gånger, MEN det får ju inte överskugga allt annat siom är viktigt.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

*kl*
vi brukar ibland säga att vi är allergiska mot vita ridbyxor.. :rofl:
syftar då på "snobbar", haha..motsatsen till oss. har haft ett par med lite skumma idéer innan, inga fler såna tack :p

Hmmm, ja egentligen ska man ju inte ha förutfattade meningar men ibland kan man inte låta bli :D

I de stall där det varit mest tjabbel så har faktiskt övervägande delen av folket varit tävlings-fanatiker. Nu menar jag absolut inte att det är fel på att tävla men en del verkar ha glömt hur kul det är att bara finnas och vara med sin pålle. :)

Angående klädsel:

Min dotter har lurat en del till att tro att hon är världens nybörjare bara pga klädseln. Du vet hur man kan se ut när man precis har börjat rida och inte vet om man vill fortsätta så man rider i det som man hittar i garderoben. Typ urtvättade joggingbyxor och gröna gummistövlar med snöre i. :D

Min dotter är 19 år, har ridit regelbundet för instruktörer sedan hon var 5 och är enligt mig (så klart :p) riktigt duktig.

Men när hon skrittar ut iklädd säckiga joggingbyxor, gröna gummistövlar och sitter lite så där halvt drömmande så ser hon ut som världens bonnlurk :rofl: .....

Hon rider ibland ner till ridhuset här i närheten och tränar på det viset och då kan du tro de glor! :D
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Håller med, men den ledaren MÅSTE vara kunnig och INTE bara låtsas lärd.

Jag håller inte med om detta. En god ledare är någon som är lyhörd inför andras idéer och kunskap också - samtidigt som h*n har en tydlig vision om hur man vill att exempelvis stallet ska fungera. Så - superkunnig behöver den personen faktiskt inte vara, så länge den är klok nog att ta råd från andra när den egna kunskapen inte räcker till. För detta krävs dock en stor portion ödmjukhet - vilket tyvärr verkar vara en bristvara i hästvärlden...;)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi hade kanonstämning i stallet jag stod i för ca 3 år sedan. Visst var det lite tjafs med stallägaren, och man kan naturligtvis inte älska alla (2 stall på gården 10 resp 5 boxar, nästan alla hästar hade minst 1 medryttare).
Men vi var ett tight gäng på 5 personer som hjälptes åt om någon var bortrest, tog in varandras hästar om det regnade osv. Vi umgås fortfarande både i och utanför hästvärlden även om bara 2 har häst nuförtiden.

Dessa 2 har nu ett stall tillsammans, så jag är där mycket. Där är det också jättebra stämning för det mesta. Sadelkammaren håller på att byggas om så det blir ett riktigt fikarum, det säger väl en del :)

Det handlar nog till viss del om tur hur det blir. Hästmänniskor KAN vara väldigt speciella..!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag har nyligen flyttat till ett nytt stall.
Min hovslagare erbjöd mig stallplats i sitt stall, vilket jag inte kunde tacka nej till efter att ha sett det, hagarna och ridvägarna.
Så då är det min fullblodsvalack, och hovslagarens/stallägarens varmblodshingst och shetlandsponny valack.
Boxen jag har är underbar, hagarna är jättefina med mängder av grönt, fint gräs och ridvägarna är riktigt härliga.
Stallägaren kommer jag riktigt bra överens med.
Jag är verkligen super nöjd och vi trivs jätte fint både jag och hästen. Så bra att hästen har genomgått en personlighetsförändring, tillbaka till sitt gamla jag, sedan vi flyttat hit.

Vi får se om det kommer fler hyresgäster till stallet, hoppas bara på att det blir "rätt" personer i så fall så att den goda stämningen fortsätter.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Tråkigt om det blir dålig stämning människor emellan bara för att de placerar sig i olika "fack". Om folk kunde skilja mer på bra ridning och dålig ridning (eller hästhantering för den delen..) istället för att stirra sig blinda på att en har westernsadel och den andra hoppsadel så skulle folk komma bättre överens, tror jag. :)

Håller med om detta. Jag har ingen erfarenhet av att "dela" stall med någon förutom min syster, numera är det bara jag som sköter allt eftersom vi har egen gård, kan man säga :)

Men har hör många fördomar annars..jag rider islandshäst är på kurser ibland där min klubb hyr ridhuset på en ridskola för en helg eller en dag. Där kan man verkligen känna att folk tittar ner på en bara för att man har islandshäst. Tyvärr är det många fördomar mot islandshäst från storhästryttare..(upplever jag iallafall).
Man borde istället acceptera varandras intresse och dela med sig av erfarenheter....
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

*kl*

Jag har äntligen hittat mitt drömstall! Flyttade dit i mitten av maj i år för att det förra stallet var en katastrof. I förra stallet stals det hö, lånades dyr utrustning osv. I nya stallet förvandlades min häst på tre dagar till en lugn härlig filbunke! Vi trivs superbra, hon har en egen stor härlig gräshage, det finns ridhus, ny fin inredning i stallet osv. De som äger stallet har 6-10 hästar, är ett tävlings/försäljningsstall. Och så är vi tre inackorderingar. Inget tjafs alla sköter sitt och det är ett mycket behagligt stall!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Hmmm, ja egentligen ska man ju inte ha förutfattade meningar men ibland kan man inte låta bli :D

I de stall där det varit mest tjabbel så har faktiskt övervägande delen av folket varit tävlings-fanatiker. Nu menar jag absolut inte att det är fel på att tävla men en del verkar ha glömt hur kul det är att bara finnas och vara med sin pålle. :)


Ja hu vilket ignorant okänsligt folk folk som tävlar är : )

skämt åsido: håller inte med ett enda dugg. stallet jag står i som jag gjort inlägget tidigare om, är tävlingsfolk. de är hur genuina och vänliga, samt mkt kunniga och ödmjuka samtidigt. Jag ser dessa egenskaper som primära i hur god stämningen där är!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Vi har ett stall på 4 boxar, jag har 3 och min moster och hennes barn har en box till sin ponny som just nu står på en ridanläggning med mer ridmöjligheter i ridhus. Men till våren kommer dom med sin charlie till vårat stall och det ska faktiskt bli jätte roligt. Han har stått hos oss på sommarbete i 2 år och det är både roligt att ha några att rida med och fixa och trixa tillsammans i stallet. I sommrs hjälptes alla åt att måla stallet och setta upp de saker som inte har blivit uppsatta sen vi byggde stallet och gud så fint det blev.
Vi åkte tillsammans och köpte hyllor och lite roligt till sadekammaren som vi renoverade :D Vi kommer bra överens även fast ina små kusiner kan vara lite påfrästande :) Man får aldrig glömma att man måste prata med varandra, annars går man och ältar de man har irriterat sig på och då exploderar man en vacker dag ! Vara ärliga mot varandra och säg de du tycker och tänker och att ni hjälps åt om det uppkommer problem. Det ska vara roligt att gå till stallet.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Ja hu vilket ignorant okänsligt folk folk som tävlar är : )

skämt åsido: håller inte med ett enda dugg. stallet jag står i som jag gjort inlägget tidigare om, är tävlingsfolk. de är hur genuina och vänliga, samt mkt kunniga och ödmjuka samtidigt. Jag ser dessa egenskaper som primära i hur god stämningen där är!


Jag blir också lite konfunderad över påhopp på folk som tävlar. Eller som en kvinna jag mötte på en kurs uttryckte det: "ja, vi har ju absolut inga med rutiga ridbyxor i vårt stall" Blink blink...What?
Det är ju så den börjar - den dåliga stämningen! Varför ha förutfattade meningar om hur folk är bara för att de klär sig på ett visst sätt eller väljer att tävla/inte tävla med sin häst? Jag tycker det är mycket beklämmande att människor är så dömande (vilket tyder på en enorm osäkerhet...).
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Hmmm, ja egentligen ska man ju inte ha förutfattade meningar men ibland kan man inte låta bli :D

haha..
vi menar mer "extrema", tävlingsfolk är välkomna :angel:
men har haft bl.a. en som vägrade låta sin häst gå i en bra hage (lite kuperad), för att det låg ett litet stenrös där ("han kan trampa sönder sig!"), där vi haft våra hästar utan några problem, de går inte upp bland stenarna..
och flera av de andra har stått i stall där nästan alla tycer att "uteritt" = 10 minuter skritt i skogen, som uppvärming för att rida på bana sen, då blir det att man får rida själv i stort sett jämt ute och det är ju inte så kul alla gånger.
vi försöker hitta "likasinnade", för att behålla stämningen i stallet. :idea:
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag blir också lite konfunderad över påhopp på folk som tävlar. Eller som en kvinna jag mötte på en kurs uttryckte det: "ja, vi har ju absolut inga med rutiga ridbyxor i vårt stall" Blink blink...What?
Det är ju så den börjar - den dåliga stämningen! Varför ha förutfattade meningar om hur folk är bara för att de klär sig på ett visst sätt eller väljer att tävla/inte tävla med sin häst? Jag tycker det är mycket beklämmande att människor är så dömande (vilket tyder på en enorm osäkerhet...).

det är klart att det finns trevliga tävlingsmänniskor!
vi syftar som sagt mer på "extrem-fall", i vårt stall.. försöker hitta människor som har ungefär samma syn på ridning & hästhållning som vi har, för att behålla gemenskapen.

och vita ridbyxor riskerar alltid att bli väldigt förstörda ute hos oss (inget ridhus, ännu ingen ridbana, det blir gaanska lerigt ibland..). en dyr affär, alltså, om man väljer att ha dem.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 271
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 357
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp