Bukefalos 28 år!

"Bränna" överben

N

neferra

Ngn som gjort det på sin häst?
Resultat?
Konvalecens?
Komplikationer?
Kostnad?
Övriga åsikter?

Har ett överben som inte är nån fara i sig, men får skavsår på sig av skydd etc.
 
Sv: "Bränna" överben

Oj, kan man ens göra så? Jag trodde att har det väl blivit ett överben så var det bara att gilla läget liksom.
Intressant detta, jag ser fram emot svaren i denna tråd :)
 
Sv: "Bränna" överben

om överbenet har uppkommit genom en smäll kan man nog bränna bort det.Men har der uppkommit genom skev/felaktig benställning lär det nog komma tillbaks eftersom det är häst kroppens sätt att kompensera en svaghet..Om överbenet är relativt nytt skulle jag avvakta,min sparkade till sig ett i hagen men idag är det nästan helt platt igen..
 
Sv: "Bränna" överben

Man bränner inte utan man fryser med flyttande kväve.

Vi har gjort de på 2 av våra hästar.
Båda hästarna hade fått en smäll och överbenet sluta inte växa.
Man tar ofta röntgen bilder, e överbenet "tagit" är det fortfarande aktivt e de runda former är det inte aktivt längre.

Senast frös vi åringen förra veckan. Enlig veterinären ska dom ta det lungt ca 3 veckor. Min fick gå i hagen efter som hon är så liten.
Överbenet är ju fortfarande kvar men ska inte växa mer.
Vill man ta bort överbenet helt måste man operera.
De har vi fått göra på en av våra hästar. Ofta vill man ju inte de med tanke på risken med narkos och uppvak. Men det var STORT och väldigt aktivt, såg ut som vassa klippor.
Här var konvalescenten lång 4-5 månader innan han var helt ingång, han gick dessutom med skydd i hagen och var tvungen till att vara lindad inne. Området blir extra känsligt efter operation.

Om jag vore dig skulle jag ta 1 el 2 plåtar på överbenet så att de inte är aktivt.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Stålvilja
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 203
Senast: warg
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp