Bukefalos 28 år!

Brandkåren på besök!

Wilfa

Trådstartare
I dag har vi haft brandkåren på besök, väldigt frivilligt dessutom! Ett av deras arbetslag har varit hos oss och övat på att hantera hästar. De andra tre arbetslagen kommer de närmaste veckorna. Det var jättespännande att se hur hästarna reagerade på att det klampade in massor med män i stallet som dessutom luktade lite brandrök. För att inte tala om när de efter att ha övat lite plockade fram rökdykarmasker..... Men såväl hästar som brandmän var verkligen duktiga! :banana:
 
Sv: Brandkåren på besök!

Jättebra att dom gör det, borde alla stationer göra.

Hade jag haft flera hästar hade dom gärna fått komma till mej....Är ju rätt trevligt att titta på män i "uniform" också:d;)
 
Sv: Brandkåren på besök!

Svar till alla. Jag ringde till dem och frågade om inte någon av dem kunde komma och berätta vad vi kan göra för att underlätta deras jobb om det händer en olycka. Då frågade de om de inte kunde få komma och öva samtidigt :idea:. Så det var nog ett gemensamt initiativ. Tror nog att fler brandkårer kan vara så lättövertalade ;).

De var ju dessutom inte så dumma att se på, det är något visst med män i uniform..... :D
 
Sv: Brandkåren på besök!

så har dom gjort här i gävle också.. jag har bara hört det berättas men dom tränade på allt möjligt, bland annat fick en skolponny bli upplyft i en sele med en manuell kran (stort trebensstativ med block och talja)
ChapChap undrade nog mest va dom höll på med när hon lättade från marken.. lugnt och fint.. :D
 
Sv: Brandkåren på besök!

stora pascall häll på at dö n han i rökdykar masken dök fram... men de va länge sen.. på den tiden när flippisen var med... han klampade fram till han i masken å liksom sa hallå va e du för skum pryl...

sen red alla oxå.. pascall å flippen å tror de va donatello som va med oxå..

de tränade på att leda hästar oxå.. så en av grabbarna skulle ta lindis.. han drog... så efter 2 timmars jakt avmig så var han fast.. han ville inte infångas kan jag lova...
 
Sv: Brandkåren på besök!

haha näe, då kanske monstren skulle äta upp honom :d lilla lindisparveln..

ska du till lervik på tisdag? jag har startat en tråd om det..
 
Sv: Brandkåren på besök!

Vi hade våra deltidsbrandmän ute för några år sedan. det var mörkt ute och de fick träna på att få ut hästarna ur boxarna med full utrustning, mina ponnier sprang in fortare än vad de fick ut dem.

De gick även igenom alla utrymmen och kollade våra brandsläckare samt lärde ut en massa matnyttigt för vuxna och barn.
 
Sv: Brandkåren på besök!

Vi hade också brandmän på besök för några år sen. Dom kom in fullt påklädda i stallet med masker och tuber och hästarna var rejält skeptiska. Brandmännen var väldigt modiga måste jag säga, som inte ryggade undan när hästarna vände sig mot dom och hotade att sparka. Med lite träning på de mest oroliga hästarna började både hästar och brandmän bli riktigt bekväma med varandra, och i slutet av besöket stod en rökdykare och kliade den tidigare skräckslagna hästen i pannan (i början gick hon inte ens att gå fram till..). Såg så himla mysigt ut! Man skulle ha tagit kort. Sen fick brandmännen träna på att leda ut hästarna i både grimskaft och i bara grimma. Det gick jättefint och brandmännen tyckte det var jätteroligt! Jag kommer känner mig bra mycket tryggare efter det besöket om det skulle börja brinna, eftersom jag vet att även "värstinghästen" gick med på att ledas ut av rökdykare.
Känns super att brandmännen engagerar sig på det här sättet och verkligen visar att de är intresserade, då vet man att hästarna är i säkra händer om det skulle hända något.
 
Sv: Brandkåren på besök!

Så här såg det ut.....

DSC01850.jpg
 
Sv: Brandkåren på besök!

För typ ett årsedan fasnade min unghäst illa i transporten, transporten var stilla på parkeringen.
På nån vänster lyckades han knytta upp grimskaftet, antagligen rest sig och slåt över hamnar på rygg å glider med ena fram benet ovan på mellen väggen, fasnar mellan lämmen och mellanvägen och blir hängande ovanför bakbomen:eek:... hmm hoppas ni för står.

I vilket fall, brandkåren tillkallas men pappa lyckas skruva i sär transporten utifrån innan de når fram.:bow:

Deras kommentar- vilken tur att ni fick ut honom vi hade inte vetat vad vi skulle göra.

Efter detta ordnade vi en träff uppe på stallet, jag gick i genom hur hästar fungerar som flock och flykt djur. Vi fixa fram 3 st olika transporter med olika utlösnings system.
De fick leda samt bekanta sig med hästarna.
Vi pratade även om hur en brems fungerar och mycket mer.

Brandmännen var mycket nöjad, :banana:

De e bra när dom tar inteativ
 
Sv: Brandkåren på besök!

Som synes på bilden var min häst inte helt förtjust i pysande masker och några andra hästar i stallet tyckte det var ännu läskigare. Det som verkligen ska bli spännande nu är att se hur hästarna reagerar de kommande gångerna, förhoppningsvis har de vant sig lite. :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 421
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 681
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp