Bregott (spinoff på matfetts-tråden)

Men da kommer fragan, vad star "mellan" for? Det blir ju inte alls det samma om det ar fetthalt ... eller salt ... eller ...
Jag vill minnas att det sades i reklamen, när Bregott Mellan lanserades, att det var tillsatt kärnmjölk för att sänka fetthalten och göra det lättare att bre.
 
Tycker att Gårdsgoda (valio) är bättre ur smörningssynpunkt. Samma smak (tycker mellan smakar mindre :o) på gårdsgoda och Bregott, plus mycket billigare.
De garanterar ändå inte svensk mjölk i bregotten :meh:
 
Tycker att Gårdsgoda (valio) är bättre ur smörningssynpunkt. Samma smak (tycker mellan smakar mindre :o) på gårdsgoda och Bregott, plus mycket billigare.
De garanterar ändå inte svensk mjölk i bregotten :meh:
Gör de inte?
Jag var inne på bregotts hemsida igår (pga trådarna här😁) och är rätt säker på att det stod svensk mjölk och svensk rapsolja?

Edit:
E09FF447-0EB7-45AD-81C7-281804F14B47.png
 
Gör de inte?
Jag var inne på bregotts hemsida igår (pga trådarna här😁) och är rätt säker på att det stod svensk mjölk och svensk rapsolja?

Edit:
Visa bifogad fil 94686
Tidigare kunde de inte garantera svensk mjölk, stod typ svensk eller dansk på paketet om jag minns rätt. Kan ju ha ändrats!

(Var också tvungen att googla, och japp, för ett gäng år sedan var Bregott inte längre 100% svenskt. Bra om de gått tillbaka till det!)
 
Flora, då? Finns ju i olika varianter med olika innehåll. Alla nämner bara smör eller Bregott? Why?
Flora har ju nästan ingenting med smör att göra?

Flora original innehåller (ganska mycket samma tillverkningsprocess som Lätta)
Växtoljor 75% (rapsolja, kokos, solros), vatten, KÄRNMJÖLK, salt (1,3%), emulgeringsmedel (solroslecitin), syra (mjölksyra), naturlig arom, färgämne (betakaroten) , vitamin D.

Flora MED smör innehåller (10% smör, men det är lätt att läsa det som att smör är grejen med varianten. Istället har de här mixtrat in palmolja istället)
Vegetabilisk olja (palm*, raps), SMÖR (10%), KÄRNMJÖLK, vatten, salt (1,2%), emulgeringsmedel (solroslecitin), vitamin A och D, naturlig arom. Mjölkfett 8,2% och vegetabiliskt fett 71,8%.

Det är väldigt långt från både smör och Bregottliknande matfettsblandningar.

Men för att vara tydlig, gillar man växtoljebaserade och hårt raffinerade fetter så är det såklart helt okej att välja dessa. Det är även okej att välja dem av helt andra anledningar även om man ogillar dem. Men tillverkaren marknadsför dem på sätt där man ska få konsumenterna att tro att det är något som liknar smör och innehåller mycket smör som jag inte tycker är helt okej.
 
Tycker att Gårdsgoda (valio) är bättre ur smörningssynpunkt. Samma smak (tycker mellan smakar mindre :o) på gårdsgoda och Bregott, plus mycket billigare.
De garanterar ändå inte svensk mjölk i bregotten :meh:
Alltså, om man vill köpa svenskt för att stötta de svenska mjölkbönderna, så är Bregott mycket bättre. De använder svensk grädde så långt tillgången räcker, det är först när det finns för lite svensk grädde som det köps in grädde från andra länder.

Valio görs i Finland av finska råvaror och stöttar inte det svenska jordbruket alls.
 
Alltså, om man vill köpa svenskt för att stötta de svenska mjölkbönderna, så är Bregott mycket bättre. De använder svensk grädde så långt tillgången räcker, det är först när det finns för lite svensk grädde som det köps in grädde från andra länder.

Valio görs i Finland av finska råvaror och stöttar inte det svenska jordbruket alls.

Valios Gårdsgoda kostar 20 kr mindre per förpackning än Bregott Mellan. Jag köper Valios när jag är i affär som har den. Den är också god. Men i övrigt vill jag stötta svenska bönder men när alla priser går upp så känns det ok att köpa finskt istället om det är så stor prisskillnad.
 
jag stötta svenska bönder men när alla priser går upp så känns det ok att köpa finskt istället om det är så stor prisskillnad.
Du gör givetvis som du vill. Men om vi vill fortsätta kunna köpa svenskt behöver vi fortsätta välja de svenska alternativen även om de kostar mycket mer. För slutar vi köpa dem kommer inte bönderna kunna fortsätta producera...
 
Du gör givetvis som du vill. Men om vi vill fortsätta kunna köpa svenskt behöver vi fortsätta välja de svenska alternativen även om de kostar mycket mer. För slutar vi köpa dem kommer inte bönderna kunna fortsätta producera...

Jag vet. Men jag tycker att det är orimligt mycket dyrare för en likvärdig produkt. Jag tror ju knappast att Valio har billigare produkt för att de har slavarbetare i sina fabriker i Finland direkt. Jag förstår helt enkelt inte varför den svenska produkten är så mycket dyrare än den finska.
 
Valios Gårdsgoda kostar 20 kr mindre per förpackning än Bregott Mellan. Jag köper Valios när jag är i affär som har den. Den är också god. Men i övrigt vill jag stötta svenska bönder men när alla priser går upp så känns det ok att köpa finskt istället om det är så stor prisskillnad.
Jag köper Gårdsgoda för att det är SÅ mycket godare. Att det är billigare är en trevlig bonus.
Dessutom inbillar jag mig att djurhållningen är helt ok - till skillnad från Danmark och Tyskland
 
Jag tycker Bregott direkt från kylen är för hårt att bre på ljust bröd, även Pågens Bondlimpa som är min favorit just nu. Men tycker inte det är så besvärligt för det, brukar ta ut paketet innan jag gör mina badrumsbestyr på morgonen och sen fixa macka att ha med till jobbet.
 
Jag vet. Men jag tycker att det är orimligt mycket dyrare för en likvärdig produkt. Jag tror ju knappast att Valio har billigare produkt för att de har slavarbetare i sina fabriker i Finland direkt. Jag förstår helt enkelt inte varför den svenska produkten är så mycket dyrare än den finska.
I många fall är det dyrare bara för att det är svenskt, inte för att bönder eller arbetare på mejeriet får bättre betalt, just för att folk är villiga att betala mer för svenska varor. Om det är Arla eller butikerna vill jag inte sia om, men antagligen bägge två.
 
Det är ju många i matfetts-tråden som gillar Bregott och det gör jag med. Men gav upp att använda det för många år sedan då det är så hårt och därmed svårt att bre på brödet. Hårt bröd spricker och mjukt bröd blir det hål i då man får ta i lite för att få ett tunt jämnt lager som jag vill ha.

Har de ändrat receptet så det är bättre nu? Eller hur gör ni andra?
Att ta fram i god tid så det blir lite mjukare/varmare är inte ett alternativ, smörgås äter jag oftast när jag kommer från jobbet och ska vidare, dvs inte så gott om tid.
Har aldrig problem med nya Bregottpaket. Men om de blivit mjuka och hårda några gånger så kan de bli hårdare och mer problematiska att bre. Tror det i så fall kan vara värt att vara noga med att det aldrig blir riktigt mjukt utanför kylen.
 
Alltså, om man vill köpa svenskt för att stötta de svenska mjölkbönderna, så är Bregott mycket bättre. De använder svensk grädde så långt tillgången räcker, det är först när det finns för lite svensk grädde som det köps in grädde från andra länder.

Valio görs i Finland av finska råvaror och stöttar inte det svenska jordbruket alls.
Jag har tyvärr inte råd att köpa smör för 65 kr asken:(
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 561
Senast: Imna
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 691
Senast: norrsol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag skulle vilja höra med er som har IR-hästar om tidiga tecken på fettdepåer (förändringar?) utmed mankammen. Jag vet bara hur det såg...
Svar
5
· Visningar
2 662
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp