Bregott (spinoff på matfetts-tråden)

Det är ju många i matfetts-tråden som gillar Bregott och det gör jag med. Men gav upp att använda det för många år sedan då det är så hårt och därmed svårt att bre på brödet. Hårt bröd spricker och mjukt bröd blir det hål i då man får ta i lite för att få ett tunt jämnt lager som jag vill ha.

Har de ändrat receptet så det är bättre nu? Eller hur gör ni andra?
Att ta fram i god tid så det blir lite mjukare/varmare är inte ett alternativ, smörgås äter jag oftast när jag kommer från jobbet och ska vidare, dvs inte så gott om tid.
Ser bara det problemet för folk som gräver i sitt smör, om man ”klappar upp” det lite fint så är det inga problem 😉😁
/Med vänlig hälsning, smörhitler som älskar släta smör 😂
 
De har gjort om receptet, bregott är mjukare nu, inte alls lika hårt. Inte riktigt lika gott heller för den delen.
 
Det är ju många i matfetts-tråden som gillar Bregott och det gör jag med. Men gav upp att använda det för många år sedan då det är så hårt och därmed svårt att bre på brödet. Hårt bröd spricker och mjukt bröd blir det hål i då man får ta i lite för att få ett tunt jämnt lager som jag vill ha.

Har de ändrat receptet så det är bättre nu? Eller hur gör ni andra?
Att ta fram i god tid så det blir lite mjukare/varmare är inte ett alternativ, smörgås äter jag oftast när jag kommer från jobbet och ska vidare, dvs inte så gott om tid.
Det där har jag aldrig upplevt, eller jo om kylskåpet varit för kallt har det hänt, men däremot vet jag att smör brukar va svårt att bre.
Inte haft det problemet med Bregott.
 
Jag har inga problem heller, men, om det varit ute för länge en gång och blivit rinnigt. Då blir det stenhårt sen när det varit i kylen igen. Därför brer jag alltid mackan direkt vid köksbänken så det inte står framme längre än absolut nödvändigt.
 
Riktigt smör däremot (det som används till bakning) är omöjligt att bre direkt från kylen.
Eftersom smör är smör har man det framme i rumstemperatur, och inte i något kylskåp. Smör håller utan problem i två veckor, ja - säkert i en månad - innan det hamnar i nån slags härsknings-farozon.

Och om man inte tror att man konsumerar ett halvkilo smör på två veckor, så delar man upp paketet i två eller flera delar - och låter aktuell del stå framme i rumstemperatur.

Jämför med ägg, som också håller sig friska i rumstemperatur.
 
Det är ju många i matfetts-tråden som gillar Bregott och det gör jag med. Men gav upp att använda det för många år sedan då det är så hårt och därmed svårt att bre på brödet. Hårt bröd spricker och mjukt bröd blir det hål i då man får ta i lite för att få ett tunt jämnt lager som jag vill ha.

Har de ändrat receptet så det är bättre nu? Eller hur gör ni andra?
Att ta fram i god tid så det blir lite mjukare/varmare är inte ett alternativ, smörgås äter jag oftast när jag kommer från jobbet och ska vidare, dvs inte så gott om tid.
Bregott Mellan! Är svaret på din fråga 🥰
 
Ser bara det problemet för folk som gräver i sitt smör, om man ”klappar upp” det lite fint så är det inga problem 😉😁
/Med vänlig hälsning, smörhitler som älskar släta smör 😂

Min mamma är alltid avundsjuk på mitt släta smör, kan vara för att det ändå är så kallt i min kyl att jag måste skrapa fint och kanterna för att jag är otålig och vill bre. Och älskar slätt smör 😍

Mvh kan inte heller ställa kundvagnen tillbaka i den längsta raden 😅
 
Det är ju många i matfetts-tråden som gillar Bregott och det gör jag med. Men gav upp att använda det för många år sedan då det är så hårt och därmed svårt att bre på brödet. Hårt bröd spricker och mjukt bröd blir det hål i då man får ta i lite för att få ett tunt jämnt lager som jag vill ha.

Har de ändrat receptet så det är bättre nu? Eller hur gör ni andra?
Att ta fram i god tid så det blir lite mjukare/varmare är inte ett alternativ, smörgås äter jag oftast när jag kommer från jobbet och ska vidare, dvs inte så gott om tid.
De har numera tillsatt mera vatten vilket gör att det går bra att bre direkt från kylen.
 
Om Bregott står framme så att det blir "varmt" så blir det när det kallnar väldigt hårt. Testat många gånger och det är stor skillnad om man är snabb med nyköpt paket.
Använder mellan för det mesta, inte riktigt lika gott men när man väl har vant sig efter ett par mackor så är det helt okej. Går alltid att bre utan problem. Lite mer olja och vatten, men fortfarande "rent".
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 552
Senast: Imna
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 690
Senast: norrsol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag skulle vilja höra med er som har IR-hästar om tidiga tecken på fettdepåer (förändringar?) utmed mankammen. Jag vet bara hur det såg...
Svar
5
· Visningar
2 662
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp