I realiteten kommer gemene man knappt märka någon skillnad.

Även de som förlorar jobbet pga minskad export? Eller när värdet av ens surt förvärvade pensionspengar går ned till nivå 1985?
Eller de som studerar under EU-medlemskap, men som nu får ändrade villkor?

Skakig marknad har enligt min erfarenhet påverkat allt möjligt. Priser, räntor, arbetstillfällen.

Egentligen bara att titta på vår kära utrikesminister
Det är intressant att få ta del av historier från förr av någon med erfarenhet. En del i problematiken rörande Brexit är att unga tycks tro att utan EU kommer de inte att kunna göra någonting utanför landets gränser.

I realiteten kommer gemene man knappt märka någon skillnad.

Norden var passfri då, men skulle man till Tyskland och länderna söder om fick man vacket ha passet tillhands. Även mellan Holland/Belgien som i princip bara var en vägbom med en vaktkur :D
Öststaterna kunde man glömma. Jag tog fel väg vid Checkpoint Charlie en gång och hamnade i Östberlin med min mc, det tog 6-7 timmar bevakad med vakter med k-pistar innan jag kunde återvända till väst.
En upplevelse man inte glömmer ....

Även de som förlorar jobbet pga minskad export? Eller när värdet av ens surt förvärvade pensionspengar går ned till nivå 1985?

Skakig marknad har enligt min erfarenhet påverkat allt möjligt. Priser, räntor, arbetstillfällen.

Visst finns det sådana effekter, dock ej så omfattande och gemene man lär knappast märka någon skillnad. Dessutom finns det motverkande effekter. T.e.x. kommer det svagare pundet ge en exportökande påverkan.

Rent generellt är fördelarna och nackdelarna av EU medlemskap kraftigt överdrivna.

Som britterna säger och alltid har sagt sen WWII.
Keep calm and carry on.

Ser Schweiz och Norge vilka är betydligt mindre länder, ut att ha det svårt? Visst finns det ekonomiska fördelar med EU men de ska inte överdrivas.
Dessutom har man i Norge dubbelt så höga löner som i Sverige. Det är därför som vi har läkar och sjuksköterske brist i vårat land. Hade man lagt pengarna på sjukvården istället för på migrationsverket och flyktingarna så hade vi haft en mycket bättre vård i vårat land än vad vi nu har........köer köer å åter köer i vården

De problem Norge brottas med har snarare att göra med att de har det för bra. Norrmännen har blivit lata.

Det var en väl förenklad bild.

Norges stora problem stavas; välmående som skapat lathet, tokig protektionism, nationalism, konservatism och enorm byråkrati.

En viss svensk näringsminister hade ganska många rätt i sitt uttalande för många år sedan.

Jag finner det inte för otroligt att man inte gör om valet. Över en miljon britter skrev under en digital lista och kanske kan den trots allt bli ett argument för detta?

Vill bara påpeka att dessa en miljon är inte britter utan majoritet av dessa är européer i uk. Många av dessa hade alltså inte rösträtt och ger därför en missvisande bild. (Ville bara poängtera)

Vill bara påpeka att dessa en miljon är inte britter utan majoritet av dessa är européer i uk. Många av dessa hade alltså inte rösträtt och ger därför en missvisande bild. (Ville bara poängtera)
Bra att du ger oss sanningen. Det var bara gnällspikar mao för att skydda sig själva:laugh:

Jo det har framgått av brittisk press, för oss som är informerade.
Dock är det långt till de 40 miljoner som faktiskt röstade i valet så chansen för att det skulle på något vis göras om är önsketänkande av Aftonbladet (som driver agendan) är obefintligt.
(och att det just är AB är inte förvånande, de gick "all-in" på att Lövén och Margot skulle få "arbetsro" inför Stefans satsning på FNs säkerhetsråd)

Jag uppfattade en viss arrogans bland mina brittiska kontakter, där de var alldeles övertygade om att britten i gemen/snitt inte var så dum i huvudet, ignorant och rasistisk att Brexit kunde vinna när valdagen väl skulle komma.

De trodde alltför gott om sina landsmän, helt enkelt.

Jag uppfattade en viss arrogans bland mina brittiska kontakter, där de var alldeles övertygade om att britten i gemen/snitt inte var så dum i huvudet, ignorant och rasistisk att Brexit kunde vinna när valdagen väl skulle komma.

Då levde dom ju inte i verkligheten vilket allför många gör detta misstag. Man MÅSTE leva i verkligheten och inte i en fantasi. Det är ju trots allt verkligheten som bestämmer

Tja, eller så umgås du i fel kretsar. Jag har hör precis tvärtom av mina Engelska vänner, -Nu jävlar, typ.
Däremot mina Skottska är bedrövade, men det beror såklart på % av EU stöd, inget annat. Nu har ju Skottland öppnat för en ny folkomröstning om UK så det lär säkert lösa sig på sikt så alla blir glad och får de inkomster de ska ha.

Skall jag vara ärlig så kan du ha rätt, då min källa inte anger medborgarskap hos dem som skrivit under. Kanske har du en bra länk till det du berättar?

Verkar lite bakvänt om andra, icke röstberättigade vill ha omval. Det lär inte förändra utfallet, menar jag.

Tja, eller så umgås du i fel kretsar.

Ursäkta att jag lägger mig i, men "fel" kretsar? Nu får du väl ändå dra något gammalt över dig. :angel:

Vilka är de "rätta kretsarna", menar du? Dina?

Varför är de mer rätt än @sjobergas kretsar?

Sedan kan det mycket väl ligga något i att man från politiskt och administrativt håll underskattade folkets uppfattning. Den avsaknad av verklighetsanknytning som det indikerar, förklarar ju en del.

Tja, eller så umgås du i fel kretsar. Jag har hör precis tvärtom av mina Engelska vänner, -Nu jävlar, typ.
Däremot mina Skottska är bedrövade, men det beror såklart på % av EU stöd, inget annat. Nu har ju Skottland öppnat för en ny folkomröstning om UK så det lär säkert lösa sig på sikt så alla blir glad och får de inkomster de ska ha.

Just ja, det var du som hade tolkningsföreträde för vilka som tillhörde "folket". O_o

Ursäkta att jag lägger mig i, men "fel" kretsar? Nu får du väl ändå dra något gammalt över dig. :angel:

Vilka är de "rätta kretsarna", menar du? Dina?

Varför är de mer rätt än @sjobergas kretsar?

Sedan kan det mycket väl ligga något i att man från politiskt och administrativt håll underskattade folkets uppfattning. Den avsaknad av verklighetsanknytning som det indikerar, förklarar ju en del.

Soffliggare och "bättre bemedlade" vs "arbetare" ? Vad vet jag, eller du?
Menar du att de kretsar @sjoberga s vänner rör sig i ev. röster är mer värda än mina?
En man/kvinna en röst är väl gängse utgångsläge på valdagen.

Då levde dom ju inte i verkligheten vilket allför många gör detta misstag. Man MÅSTE leva i verkligheten och inte i en fantasi. Det är ju trots allt verkligheten som bestämmer

Nja, som jag skrev så upplevde jag att de trodde för gott om sina landsmän. Man måste vara medveten om verkligheten, men man ska banne mig inte anpassa sig till den. Rasism, främlingsfientlighet och ignorans ska bekämpas, även om den är högst verkligt förekommande. Utan de tre komponenterna hade Bremain haft 70/30 stöd.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 439
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
379
Senast: sjoberga
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 929
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka