Jaha så det är DOM som har fått så mycket makt plötsligt. Då blir det väl Le Penn i Frankrike som ska ta deras taktpinne och göra samma exit

Många fransmän (som jag känner ska tilläggas) är missnöjda med Hollande men LePen har inte samma stöd där. Det är mindre troligt, men möjligt.

Ser Schweiz och Norge vilka är betydligt mindre länder, ut att ha det svårt? Visst finns det ekonomiska fördelar med EU men de ska inte överdrivas.

Citerar väl Jimmie Åkesson :
"Brexit orsakar tydligen oerhörda problem för de 90 000 svenskar som bor i Storbritannien. Tydligen måste ett land vara med i EU för att svenskar ska kunna bo där.

Tänker på hur jävligt det måste vara för de 150 000 landsmän som bor i USA. För att inte tala om de stackars 90 000 som bor i Norge..."

Ser Schweiz och Norge vilka är betydligt mindre länder, ut att ha det svårt? Visst finns det ekonomiska fördelar med EU men de ska inte överdrivas.

Ja, de har utmaningar som inte EU-länder har.

Norge har en ganska tuff framtid att möta, men jag vet faktiskt inte om det direkt går att binda ihop med uteblivet EU-medlemsskap. Det är betydligt mer grundläggande än så.

Och nej, jag tycker inte heller att ord som "katastrof" är applicerbara. "Katastrof" är kriget i Syrien, inte huruvida UK är med i EU eller inte.

Den yngre generationen har inte förstånd att fatta viktiga beslut. De är alldeles för känsliga för vad omgivningen tycker, att passa in och ser inte till konsekvenserna.

Jag vet inte vad du räknar till den yngre generationen, men jag menar att det finns många i den "yngre generationen" som har ett intresse för omvärlden, som har ett konsekvenstänkande och vill vara med och påverka den värld som de och deras barn ska leva i framöver. Därmed inte sagt att de äldre inte har det.

Ja, de har utmaningar som inte EU-länder har.

Norge har en ganska tuff framtid att möta, men jag vet faktiskt inte om det direkt går att binda ihop med uteblivet EU-medlemsskap. Det är betydligt mer grundläggande än så.

Och nej, jag tycker inte heller att ord som "katastrof" är applicerbara. "Katastrof" är kriget i Syrien, inte huruvida UK är med i EU eller inte.
"Välståndsligan mäter OECD-ländernas köpkraftsjusterade BNP per capita och är ett ungefärligt mått på ett lands levnadsstandard. I början av 1970-talet låg Sverige på fjärdeplats. Därefter halkade vi ner i listan och nådde en bottennivå under nittiotalskrisen. År 2015 låg vi på en tiondeplats.

1. Luxemburg
2. Norge
3. Schweiz"
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/

De problem Norge brottas med har snarare att göra med att de har det för bra. Norrmännen har blivit lata.

Jag vet inte vad du räknar till den yngre generationen, men jag menar att det finns många i den "yngre generationen" som har ett intresse för omvärlden, som har ett konsekvenstänkande och vill vara med och påverka den värld som de och deras barn ska leva i framöver. Därmed inte sagt att de äldre inte har det.

Den inställningen är inget unikt för dagens unga utan gällde även tidigare generationer unga. Den smånaiva hybrisen är en av anledningarna till varför unga i regel inte är lämpliga att fatta viktiga beslut. Folk väljer inte en 20-åring till president och det finns goda orsaker till det.

Den inställningen är inget unikt för dagens unga utan gällde även tidigare generationer unga. Den smånaiva hybrisen är en av anledningarna till varför unga i regel inte är lämpliga att fatta viktiga beslut. Folk väljer inte en 20-åring till president och det finns goda orsaker till det.

Självklart har inställningen funnits bland flera generationer unga. Det är dock de som är unga idag som kommer att få leva med konsekvenserna av Brexit.

Huruvida en 20-åring skulle vara lämplig som president har jag inte funderat närmare på och tycker inte det är relevant i förhållande till Brexit. En snabb reflektion är att jag antar att de flesta, både unga och gamla, röstar på den presidentkandidat som de tycker delar deras världsbild och värderingar, samt förefaller ha kapacitet att leda landet i fråga.

Hanif Bali (M) :
Bisarr diskussion om Brexit just nu i medierna där bildsättningen är att "de unga" har blivit svikna av "de äldre" på grund av den tydliga ålderskillnaden mellan Bremain och Brexit rösterna.

Detta är otroligt ohederlig retorik. Valdeltagandet bland 18-24 var endast 36%, medan för de äldre var långt över 70%.

Det är inte de äldre som svikit de unga, de unga "svek" sig själva."

Hänvisar till mitt : Orkar inte inlägg ....

Londons bankvärld är de som kommer att få ta den värsta smällen och USA kommer inte längre att använda Storbritannien som en port in i EU utan kommer att flytta sina europeiska dotterföretag till Tyskland eller Frankrike i stället. Arbetslösheten kommer att öka i Storbritannien men annars tror jag inte det kommer att märkas så mycket.

Sorgligt att se hur Bremain-sidan agerar. Resultatet från en folkomröstning tycks bara räknas om "rätt sida" vinner? Annars kan valet göras om!
Nu tror jag inte att valet kommer att tas om. Men om det gör det och Bremain-sidan vinner denna gång, kan då Brexit-sidan få till en tredje omröstning?
Vilken fars!

Sorgligt att se hur Bremain-sidan agerar. Resultatet från en folkomröstning tycks bara räknas om "rätt sida" vinner? Annars kan valet göras om!
Nu tror jag inte att valet kommer att tas om. Men om det gör det och Bremain-sidan vinner denna gång, kan då Brexit-sidan få till en tredje omröstning?
Vilken fars!

Det är klart att det inte ska tas om. Ingen kan väl påstå att de inte visste vad det handlade om och vilken dag man skulle rösta?

Sedan är det högst tveksamt om enkel majoritet ska räcka för att kasta ett land in i stor osäkerhet och förstöra ekonomin för decennier framåt.

Men så var reglerna satta innan omröstningen, och då gäller de. Man kan inte ändra reglerna efter utfallet som griniga sandlådebarn.

Självklart har inställningen funnits bland flera generationer unga. Det är dock de som är unga idag som kommer att få leva med konsekvenserna av Brexit.

Huruvida en 20-åring skulle vara lämplig som president har jag inte funderat närmare på och tycker inte det är relevant i förhållande till Brexit. En snabb reflektion är att jag antar att de flesta, både unga och gamla, röstar på den presidentkandidat som de tycker delar deras världsbild och värderingar, samt förefaller ha kapacitet att leda landet i fråga.

Om vi nu ska gå efter vem som får leva längst med besluten borde vi låta barnen på förskolan bestämma. Kort sagt med det menar jag att det är irrelevant hur länge någon får leva med beslutet när de inte har förstånd att fatta kloka beslut.

Hanif Bali (M) :
Bisarr diskussion om Brexit just nu i medierna där bildsättningen är att "de unga" har blivit svikna av "de äldre" på grund av den tydliga ålderskillnaden mellan Bremain och Brexit rösterna.

Detta är otroligt ohederlig retorik. Valdeltagandet bland 18-24 var endast 36%, medan för de äldre var långt över 70%.

Det är inte de äldre som svikit de unga, de unga "svek" sig själva."

Hänvisar till mitt : Orkar inte inlägg ....

Tack för siffror jag inte sett. Och det gör mig också lite upprörd, precis som allt lågt valdeltagande gör.

?

Jag är inte brittisk medborgare och kunde inte rösta och ser det som en brittisk angelägenhet om huruvida de vill vara med i ett framgångsrikt Europasamarbete eller stå vid sidan av och ha det svårt.

Nu vill Skottland säkra sitt medlemsskap, så det är är snarare en upplösning av UK vi ser än en upplösning av EU.

En student i min närhet läser i Aberdeen och enligt henne var det ett stort ståhej när de röstade om de skulle bli självständiga från England.

Att skottarna nu skulle känna sig svikna av engelsmännen är inte otippat, och en ny skotsk omröstning kan möjligen göra att England i sista änden sitter med sig själv och Wales.

Jag kan dessutom tänka mig att spänningen mellan Irland och Nordirland inte förbättras om Nordirland inte är med i EU.

Ju mer jag tänker på detta, desto mer inser jag att det här är politik som kommer gå till historien på många sätt.

Om inte Storbritannien gör om valet och väljer att stanna i EU, trots allt?

Om vi nu ska gå efter vem som får leva längst med besluten borde vi låta barnen på förskolan bestämma. Kort sagt med det menar jag att det är irrelevant hur länge någon får leva med beslutet när de inte har förstånd att fatta kloka beslut.

Det finns ju en anledning till att barn inte har rösträtt.

Jag finner det inte för otroligt att man inte gör om valet. Över en miljon britter skrev under en digital lista och kanske kan den trots allt bli ett argument för detta?

Larv. Det kommer aldrig att hända. Ska vi göra om valet 2014 för att resultatet inte passade?
Rösta eller skit i det, men gnäll inte över utfallet i efterhand.

Larv. Det kommer aldrig att hända. Ska vi göra om valet 2014 för att resultatet inte passade?
Rösta eller skit i det, men gnäll inte över utfallet i efterhand.

Ok. Jag skall påminna dig om mina spekulationer, om det händer.

Det handlar inte om huruvida valet passar eller inte, utan att den allmänna opinionen möjligen kräver omval (med anledning att det var ett så jämnt resultat).

Jag finner det inte för otroligt att man inte gör om valet. Över en miljon britter skrev under en digital lista och kanske kan den trots allt bli ett argument för detta?
Det är standard efter en folkomröstning att delar av förlorarsidan är besvikna och vill ha omval. 1 miljon är ingenting i sammanhanget om vi beaktar hur många som röstade för Brexit.

England kommer att gå ur EU eftersom det är ett demokratiskt land och de som samlar namn och annat trams skadar och visar ingen respekt för demokratin. I valrörelser kämpar man mot varandra, sedan röstar man, respekterar valresultatet och tar ansvar.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 420
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
378
Senast: sjoberga
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 929
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka