Fast det här är ju rätt intressant för oss som gluttar in på alternativa sidor. Jag har inte sett en enda rad i PK-pressen, än.
"
EU-parlamentet har med överväldigande majoritet röstat för ett återupprättande av nationella gränskontroller inom unionen, samtidigt som EU:s yttre gräns ska stärkas.

Vad har det med Brexit att göra? Och varför är det märkligt att EU-parlamentets beslut inte rapporteras i svensk media i någon större utsträckning? Det är ju enormt mycket EU-relaterat som inte omskrivs (tyvärr), och jag gissar att dina alternativa sidor inte bryr sig särskilt mycket om 99 procent av det materialet heller, utan väljer ut enstaka korn i flödet som man sedan lägger en egen kontext och tolkning till.
 
Om det är att "plocka russinen ur kakan" att begränsa den fria rörligheten innebär det ju att man indirekt (eg. ganska direkt) säger att det är något dåligt och då kan man ställa sig frågan varför skall den rättigheten vara kvar inom EU? Fri handel förutsätter inte på något sätt en fri rörlighet för personer, den kopplingen är rent politisk och inte nödvändig.

UK har väl ett stort underskott i bytesbalansen gentemot övriga Europa så rimligen är det i övriga länders intresse att ha fortsatt frihandel med UK?

Nehej, så enkelt är det inte. Storbritanniens finanssfär är HELT beroende av den inre marknaden. Det är alla politiker överens om. Ingen vill ha ett utträde därifrån. Så - vad ska Storbritannien hota med då för att få minskad rörlighet?
 
Litet ? 52 mot 48 är ju mer än vad de rödgröna har mot Alliansen. Så så lite är det väl inte?
Ja verkligen litet - om vi nu ska prata om "folkets verklighet". Vilken del av folket? Och om man betänker att de unga hade lite lägre röstbenäghet än de äldre - och många expats inte röstade - är skillnaderna ännu mindre!
 
De som kommer att bli överraskade är dom invandrare som måste söka sig nått annat land för att få ut sina bidrag. Men där kommer dom att bli avslöjade så det lär inte bli nått av det

Struntprat.
De familjer du syftar på nu är sådana där "någon"jobbar i England (samma gäller i andra EU-länder) och som därför, för att man bidrar med sin arbetskraft, får rätt att utnyttja socialförsäkringssystemet.
"få ut sina bidrag"...

Syrran, som bor i London sedan ca 20 år tillbaka, gissar utifrån hur det låter i hennes omgivningar, att man OM man verkligen ansöker om utträde kommer att sätta gränsen vid Brexit dvs de som redan bott och jobbat i London kommer att få vara kvar utan ytterligare krångel men att de nya reglerna kommer att gälla efter beslutet dvs inte retroaktivt. Detta för att det tydligen finns ca 3.000.000 utländska medborgare som jobbar i UK och det blir ju en enorm administration för att leta upp dem och hantera ansökningar om arbetstillstånd för det gänget.

Men det är en spekulation bland många andra.
 
Nehej, så enkelt är det inte. Storbritanniens finanssfär är HELT beroende av den inre marknaden. Det är alla politiker överens om. Ingen vill ha ett utträde därifrån. Så - vad ska Storbritannien hota med då för att få minskad rörlighet?
Jag tror inte de behöver hota med något, UK har ett underskott i bytesbalansen mot EU på i storleken 1000 miljarder kronor årligen läste jag.
 
Jag tror inte de behöver hota med något, UK har ett underskott i bytesbalansen mot EU på i storleken 1000 miljarder kronor årligen läste jag.

För det första är sådana beräkningar väldigt svåra att göra. Det är omöjligt att helt värdera hur mycket EU bidrar med. Men för att få en fingervisning om detta kan vi konstatera att bara pundets krasch har minskat de engelska bankernas likvider med anseliga belopp. Det är så illa att Bank om England talat om nödåtgärder. Om man dessutom värderar vad immigrationen bidrar med - och UK.s långsiktiga budget bygger på fortsatt immigration - så inser du snart att stora delar av samhället kommer att gå kräftgång om de där skattebetalarna och sjukhusstädarna, läkarna, krögarna, ingenjörerna med flera inte dyker upp. Om man dessutom tittar på jobben så ser det ännu sämre ut. London är Europas finanscentrum och förutsättningen för det är den inre marknaden. Utan den inre marknaden flyttar jobb till Frankfurt, Berlin, Paris, you name it. Vi talar alltså många tusentals jobb. Likaså gör investeringarna och stora jobbkontrakt, som nu fryser inne till extremt stora belopp. Då har vi inte ens nämnt forskningen - som kräver full rörlighet för att kunna konkurrera med övriga Europa - och börsens fall vid en utträdessansökan.

Detta kommer alltså att drabba ett land som redan i dag har ett budgetunderskott och där invånarna röstat för mer pengar till bland annat sjukvården. Självklart bidrar UK till EU:s budget, men om man fortfarande vill ha tillgång till den inre marknaden - och det måste man som sagt ha - kommer GB ändå att få betala avgifter till EU, stora avgifter.
 
För det första är sådana beräkningar väldigt svåra att göra. Det är omöjligt att helt värdera hur mycket EU bidrar med. ...

Först skriver du att siffrorna för bytesbalansen inte är pålitliga(och därmed inte har någon större betydelse?) och sedan fastslår du hur UK kommer påverkas av ett framtida utträde, en framtid som knappast någon kan ha annat än gissningar om.

UK har en import av varor och tjänster från övriga EU som är långt större än exporten åt andra hållet. Min gissning är också att UK är ett av de länder i Europa som nog har bäst förutsättningar att få bra handelsavtal med länder utanför EU och att det gynnas av ett utträde.
 
Först skriver du att siffrorna för bytesbalansen inte är pålitliga(och därmed inte har någon större betydelse?) och sedan fastslår du hur UK kommer påverkas av ett framtida utträde, en framtid som knappast någon kan ha annat än gissningar om.

UK har en import av varor och tjänster från övriga EU som är långt större än exporten åt andra hållet. Min gissning är också att UK är ett av de länder i Europa som nog har bäst förutsättningar att få bra handelsavtal med länder utanför EU och att det gynnas av ett utträde.

Min gissning är att experterna underskattat värdet av EU-samarbetet, därför att det helt enkelt är så svårt att värdera alla aspekter av det.

Det finns många väldigt omedelbara och tydliga nackdelar för UK. Dels gällande London som finanscentrum, valutaoro och utflytten av jobb för företag som behöver vara inom EU, men värst kan nog vara att UK som nation riskerar total splittring (hög sannolikhet).
 
Först skriver du att siffrorna för bytesbalansen inte är pålitliga(och därmed inte har någon större betydelse?) och sedan fastslår du hur UK kommer påverkas av ett framtida utträde, en framtid som knappast någon kan ha annat än gissningar om.

UK har en import av varor och tjänster från övriga EU som är långt större än exporten åt andra hållet. Min gissning är också att UK är ett av de länder i Europa som nog har bäst förutsättningar att få bra handelsavtal med länder utanför EU och att det gynnas av ett utträde.

Pundets förlorade värde är fakta. Frysta investeringar är också fakta. Att finanssektorn och jobben är beroende av den inre marknaden är samtliga politiker utom möjligen Gove helt ense om, det är inga diskussioner om den saken. Att immigrationen är nödvändig för budgeten är också fakta. Så vad anser du vara gissningar och vad grundar du det på?

Ja, UK kommer inte att gå under, men har du någon gissning om hur lång tid det tar att förhandla fram nya avtal med exempelvis Kina (som själva uttalat att GB borde stanna i unionen)? Vi talar år - kom ihåg att två år i det här perspektivet anses som alldeles för lite tid ! Hur mycket pengar har GB förlorat innan de avtalen är på plats, tror du?
 
UK har en import av varor och tjänster från övriga EU som är långt större än exporten åt andra hållet.

Ett land är rimligen betydligt mer sårbart än 27 tillsammans. Eu exporterar ju inte bara till UK och UK kan ju inte strypa all import bara för att det är tariffer på den. EU har ett avbräck i UK.s utträde, inget snack om saken, men landet är långt ifrån den stormakt som många fortfarande tror att det är.
 
Jag tror du kan tala om det för mig :)

Jag har ingen aning, men till och med de mest pro-Brexit-Murdoch-medierna är väldigt ängsliga över vad de har ställt till med. De försöker återge situationen som om den vore under kontroll, men den är everything but. Inrikespolitiken är i ruiner, ingen vill se UK falla i sär, ingen har råd med förlorade jobb. Det är väldigt lätt att bränna broar, men oerhört svårt och tidskrävande att bygga nya.
 
cat-whats-your-opinion-on-the-uk-leaving-the-eu-3033241.png


:laugh:
 
... och innan man ens kan börja förhandla måste man hitta tillräckligt många förhandlare som är kompetenta nog att hantera alla dessa komplexa avtal. Idag finns de inte.

Men verkar det inte som en god ide? Att lägga mer än hela EU-avgiften varje år på oändligt med byråkrati under 2-3 år? Jag tror att det var precis det Brexitanhängarna önskade sig, med förebilder som Norge på näthinnan.

Vad gör man inte för att få idka protektionism mot bättre vetande?

Dessutom kommer det finnas gott om arbetslösa arbetare i regioner som röstade klart för Brexit. En 2-veckors kurs i förhandlingsteknik med Boris Johnsson och Nigel Farage och sen är saken biff, 50.000 förhandlare klara inom ett par månader.
 
Tydligen går världen inte under i alla fall.

"The Dow gained over 120 points and hit 18,353 on Tuesday, surpassing the previous record set in May 2015.

The all-time high, combined with the S&P 500 hitting its own record on Monday, represents a breakthrough for U.S. markets. Up until recently, they had appeared to have run out of steam and some even thought the seven-year bull market was about to end."
 
"I Storbritannien sjönk inköpschefsindex, som speglar konjunkturen inom industrin, till 48,2 i juli, jämfört med 52,4 i juni. Det är den snabbaste inbromsningen på över tre år.

Pundet föll på de nya siffrorna. En försvagad valuta ser Bergqvist dock som en del av den nya brittiska regeringens strategi för att göra landet ”superkonkurrenskraftigt”. Nu finns risk för ett valuta- och skattekrig, anser han."

http://www.dn.se/ekonomi/brexit-bromsar-brittisk-ekonomi/
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 764
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 540
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 256
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp