Jag ser inte riktigt kopplingen mellan mitt inlägg och ditt svar, men jag håller med om att GB har lite att reda upp nationellt, när de nu står med ett resultat av en folkomröstning som det inte fanns någon handlingsplan för.
Därför att dom ville leva i sin fantasi och inte i folkets verklighet. Då har man ju ingen plan av naturliga skäl
 
Nej. Finns ingen tidsfrist. Men jag tror alla förlorar på att förlänga osäkerheterna.
Det komplicerar ju saken en hel del. Man kan alltså fortsätta i osäkerhetens limbo ett bra tag där ingen vet hur man ska hantera GB.
GB kanske tröttnar, i och för sig, på att inte få vara med på olika toppmöten, och bestämmer sig för att göra något offentligt uttalande eller liknande: antingen genom att då göra en utträdesansökan, eller genom att meddela från regerings-sida att man inte avser begära utträde.
Så egentligen vet vi ingenting om någonting: vi vet inte ens om GB har för avsikt att genomföra Brexit efter den rådgivande folkomröstning man hade, som visade ganska jämna siffror trots allt.
 
EU har misslyckats därför blev det Brexit. Nu är det andra vindar som blåser i alla EU länder och nu provar vi något nytt. Var o en sköter sig sjävt och sätter sina egna regler som tex vi har gjort med asyllagen, Ungern har gjort ang flyktingarna, Makedonien gräns är igenbommad likaså andra länders gränser.

Det blir intressant - om alla resonerar som britterna ska alla få röra sig fritt som tidigare, men ingen ska bli insläppt i det något annat land. Samma sak med varor, alla länder har egna regler för export och import.

Det lär bli trångt på tullstationerna...

Att @Gammeln helt har missat att Brexit-anhängarna inte bara vill slippa utomeuropeiska flyktingar utan framför allt invandrare från andra EU-länder och människor som är brittiska mdborgare men har fel religion och/eller hudfärg är kanske inte s konstigt. Gamlingar brukar få problem med grå starr, det kan bli svårt att läsa innantill då.
 
Fast det här är ju rätt intressant för oss som gluttar in på alternativa sidor. Jag har inte sett en enda rad i PK-pressen, än.
"
EU-parlamentet har med överväldigande majoritet röstat för ett återupprättande av nationella gränskontroller inom unionen, samtidigt som EU:s yttre gräns ska stärkas.


Vid en omröstning i EU-parlamentet röstade 483 medlemmar för att EU:s medlemsländer ska få lov att bevaka sina egna gränser igen. 181 röstade emot, och 48 avstod från att rösta.

Omröstningen innebär att individuella EU-medlemmar återfår kontrollen över sina egna gränser fr.o.m. i höst, och därmed är Schengenavtalet i princip avskaffat."
http://www.exponerat.net/granskontroller-inom-eu-pa-vag-tillbaka/

Ta med passet när ni ska till Europa.
 
Självklart kommer UK att få ett bra avtal med EU, som säkert bara är lite sämre än att vara med, men får stå vid sidan av och titta på när det gäller viktiga beslut för hela Europa.

Finansmarknaderna och företagen reagerar ganska hårt. Antalet företag som tror på en dålig framtid de närmaste åren fördubblades mellan veckan innan och efter omröstningen.

Hur man tror att det är bra när företagen går knackigt är för mig en stor gåta, men stavas säkert folklig rörelse med grunda kunskaper som ser populistiska utspel som viktigare att förhålla sig till än hårda fakta.
Brittiska pundet har fallit rejält mot flertalet världsvalutor efter omröstningen, eventuellt blir det någon slags rekyl nu men den som lever får se. Devalveras en valuta, som redan var så hårt nedpressad, så mycket så är det klart att de inhemska företagen som säljer mot utlandet gynnas och brittiska börsen går upp. Sker en rekyl nu i pundet så kan brittiska börsen falla. Brexit har orsak en stor volatilitet i framförallt valutor mot pundet. Devalveringar av valuta är vi vana vid i Sverige.

Skickar med en länk från en journalist som intervjuar en journalist men som jag tycker var ganska informativ. Det är inte billigt att vara med i EES, fråga Norge, och Schweiz har tydligen något slags avtal utanför EES men ännu dyrare, som jag förstod det. Tydligen måste de i princip behålla t ex samtliga lagar från EU , pga tidsaspekten att få en rättsäker transmission till egna lagar, men kommer inte ha något inflytande på hur lagarna skapas.

http://blogg.mittmedia.se/opinionspodden/2016/07/05/eu-expertens-rad-till-lars-stroman-plugga-tyska/
 
Fast det här är ju rätt intressant för oss som gluttar in på alternativa sidor. Jag har inte sett en enda rad i PK-pressen, än.
"
EU-parlamentet har med överväldigande majoritet röstat för ett återupprättande av nationella gränskontroller inom unionen, samtidigt som EU:s yttre gräns ska stärkas.


Vid en omröstning i EU-parlamentet röstade 483 medlemmar för att EU:s medlemsländer ska få lov att bevaka sina egna gränser igen. 181 röstade emot, och 48 avstod från att rösta.

Omröstningen innebär att individuella EU-medlemmar återfår kontrollen över sina egna gränser fr.o.m. i höst, och därmed är Schengenavtalet i princip avskaffat."
http://www.exponerat.net/granskontroller-inom-eu-pa-vag-tillbaka/

Ta med passet när ni ska till Europa.
Alla verkar vilja ta tillbaka sina egna länder :D
 
Fast det här är ju rätt intressant för oss som gluttar in på alternativa sidor. Jag har inte sett en enda rad i PK-pressen, än.
"
EU-parlamentet har med överväldigande majoritet röstat för ett återupprättande av nationella gränskontroller inom unionen, samtidigt som EU:s yttre gräns ska stärkas.

.

Det där berättade de om på Dagens EKO härom dagen.

I en så udda och ovanlig "press" som radions P1. Svårt att hitta, kräver en hel del letande. Inte.
 
Det där berättade de om på Dagens EKO härom dagen.

I en så udda och ovanlig "press" som radions P1. Svårt att hitta, kräver en hel del letande. Inte.
Då var det klarrt. Cameron avgår på onsdag och May tar över. Hon kommer inte att inleda några Brexitsamtal med EU förren i slutet av året....... tidigast :). Så eliten i EU får allt snällt vänta ett tag till :D
 
Då var det klarrt. Cameron avgår på onsdag och May tar över. Hon kommer inte att inleda några Brexitsamtal med EU förren i slutet av året....... tidigast :). Så eliten i EU får allt snällt vänta ett tag till :D

Det är klart att de vill dröja så länge som möjligt med att få sämre villkor än de har som medlem.
 
Vad överraskade en del britter kommer bli när de upptäcker att en icke fri rörlighet kommer begränsa även dem.
Sen sa May också att "Vi ska bygga ett nytt och bättre Storbritanien". Så dit lär inga invandrare få komma och kvittera ut bidrag. Så det har dom tröttnat på
 
Därför att dom ville leva i sin fantasi och inte i folkets verklighet. Då har man ju ingen plan av naturliga skäl

Vad pratar du om? Valresultatet gav ett ganska litet övertag för Brexit-sidan - så vilket "folk" snackar du om? Du för en väldigt förenklad argumentation här, det här Trump-twitter-nivå på det hela. Systemet är komplext. Enormt komplext. Nationen är inte homogen. Och lösningen på många sociala problem är inte att isolera sig från EU, eller att stoppa rörligheten, utan reformer inrikes - så smart drag av May att lansera det för att minska känslan av att vara "short changed". Landet kan absolut inte stoppa all immigration eftersom industrin behöver kompetens utifrån. Inte heller kommer man att kunna behålla den inre marknaden utan en viss rörlighet. Gör man det, blir det hutlöst dyrt. Jag tror att det blir en mycket svår förhandling där EU har ett stadigt övertag.
 
Sen sa May också att "Vi ska bygga ett nytt och bättre Storbritanien". Så dit lär inga invandrare få komma och kvittera ut bidrag. Så det har dom tröttnat på

Jag tror inte hon syftade på invandrare över huvud taget, utan klyftorna London och övriga landet. De som har massor och de som upplever sig ha mycket lite. Nordöstra England, tex, är helt beroende av Nissans fabriker och dessa flyttar givetvis direkt om landet hamnar utanför den inre marknaden. Konsekvenserna av ett EU-utträde får enorma effekter där som ingen sannolikt önskar sig, med facit i hand. Ska bli väldigt intressant och se hur man resonerar där om några månader.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 680
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp