Det är ju intressant att veta om GB avser lämna in en utträdesbegäran, innan man spekulerar så mycket i vad det kan tänkas komma att innebära.
Någon som vet om de har någon tidsfrist om när en sådan "ska" lämnas in?
För det verkar ju som om GB inte får vara med och leka, dvs vara med i olika fora, pga resultatet i folkomröstningen.
Trots att man inte lämnat in någon utträdesansökan?

Tony Blair sa ju häromdagen, att eftersom omröstningen handlade om folkets vilja, dvs inte något lagstiftat beslutsfattande som sen måste fullföljas, så kan "folket" precis lika gärna (om, säg 2 år, när konsekvenserna blir tydligare) avbryta hela brexit och välja att stanna. Om det verkligen kan fungera så vet jag inte, men en folkomröstning är ju inte något där resultatet måste följas som en lag, eller ett valresultat i riksdagen, utan något betydligt lösare som definitivt går att ändra åsikt i. Och varför inte?

Precis som @Lena Furberg och Tony Blair säger är folkomröstningen inte beslutande, utan rådgivande. För att GB ska kunna gå ur krävs ett parlamentariskt beslut om att upphäva beslutet att gå med i EU. Dessutom ska utträdesförfarandet inom EU inledas, det som kallas art 50-förfarandet. Normalt sett skulle jag säga att det krävs ett parlamentariskt beslut innan den som representerar GB i rådet aktiverar utträdesförfarandet, eftersom det bygger på att representanten vid möte har mandat och stöd i frågan hemifrån - annars lär hen få det problematiskt när hen kommer hem. Men nu verkar hela det brittiska politiska systemet vara upp- och nervänt, så det kan säkert hända hur som helst och när som helst. Någon fast tidsfrist finns inte. Å ena sidan känns det som en typiskt dålig grej att stressa in i lite oförberett, å andra sidan är det nog dumt att förlänga osäkerheten - och innan förfarandet har inletts kommer ju ingen veta säkert vad som kommer att gälla.

Innan utträdesförfarandet har inletts gäller dock EU-rätten i precis samma utsträckning som tidigare, med samma skyldigheter för GB och samma rättigheter för de brittiska medborgarna. Där det finns reglerat har GB juridiskt sett samma möjligheter att vara med i olika fora, men politiskt sett kan jag förstå att de andra länderna inte tycker det känns så intressant att ha med någon som troligtvis tänker hoppa av i den långsiktiga planeringen. Och för GB är det kanske inte heller helt relevant att vara med och de verkar ju ha lite att ta hand om på hemmaplan.
 
Det var ju det här som jag inte riktigt hade koll på igår kväll och har väl inte full koll idag heller, men jag har läst på lite och gör ett försök. Ett långt försök. :D

Rörligheten för kapital är väldigt långtgående harmoniserad, på så vis att det är en fullständigt fri inre rörlighet för kapital, d.v.s. en medlemsstat får inte hindra flödet av kapital mellan EU-länder. Dessutom förbjuder fördraget också nationella restriktioner i flödet av kapital mellan medlemsstat och tredje land (artikel 63 i fördraget om EUs funktionssätt FEUF). Så det funkar nog i princip som för varor, förutom att det inte finns så mycket att förhandla om i förhållande till EU - EU ska ju vara öppet för kapitalrörelser i förhållande till tredje land (med vissa undantag i art 64 FEUF). I förhållande till andra icke-EU länder antar jag att Storbritannien får göra/förhandla som de vill.

Personer.
Precis som för de andra friheterna är det två delar - rörligheten inom unionen och rörligheten mellan unionen och tredje land, men det finns också en tredje del som berör båda delarna - Schengen. Inom hela EU råder fri rörlighet för personer, d.v.s. en EU-medborgare får på vissa villkor röra sig fritt mellan EU-länder. Vissa medlemsstater har valt att fördjupa samarbetet genom att gå med i Schengenavtalet, vilket innebär att mellan deltagarländerna ska det som utgångspunkt råda passfrihet (just nu finns det tillfälliga undantag från det). Även tredje land kan vara med i Schengen; Norge, Island, Schweiz och Lichtenstein är det. Storbritannien är ju inte med idag, så det verkar ju tveksamt att de vill gå med i det samarbetet när de lämnat EU-samarbetet.

Den fria rörligheten i förhållande till tredje land är mer komplicerad. Utgångspunkten är varje medlemsstat kan ställa sina egna villkor för uppehållstillstånd och visering. Inom Schengen finns dock vissa gemensamma regler för detta. Utöver det har EU en gemensam asylpolitik. Där är det lite trassligt just nu.

Eftersom fri rörlighet för personer från tredje land inte är fullständigt harmoniserat, får Storbritannien förhandla sig fram till olika överenskommelser med såväl EU-länder som icke-EU-länder. Jag har dock svårt att tänka mig att Storbritannien kommer att kunna få till ett eget avtal med varje respektive EU-land, det verkar rimligt att de får förhandla med åtminstone Schengenländerna på ett bräde.

Tack! Så i teorin skulle det vara möjligt att förhandla fram t ex fri rörlighet med Tyskland, Benelux och Skandiavien, men inte med Östeuropa?

Det skulle väl kunna göra Brexit-sidan nöjda i så fall.
 
Tack! Så i teorin skulle det vara möjligt att förhandla fram t ex fri rörlighet med Tyskland, Benelux och Skandiavien, men inte med Östeuropa?

Det skulle väl kunna göra Brexit-sidan nöjda i så fall.

Om du menar fri rörlighet för personer, så väldigt rent teoretiskt ja (med friskrivning för att det kanske finns någon artikel i Schengenavtalet som tar bort den möjligheten för Schengenländerna). Men i praktiken har jag svårt att de hur det skulle gå till. GB vill rimligtvis ha bra villkor för britterna när de reser i Europa. Eftersom Schengenländerna behöver acceptera att britterna hanteras på samma sätt inom Schengen, verkar det troligt att GB kommer att behöva acceptera att samtliga Schengenmedborgare behandlas på samma sätt i GB, för att få till ett avtal. Och många östeuropeiska länder är med i Schengen.

En annan aspekt som kan försvåra förhandlingen för GB är inställningen hos de övriga europeiska ledarna att det inte ska vara möjligt att plocka russinen ur kakan/både äta kakan och ha den kvar. Eftersom den fria rörligheten är grundläggande för EU har jag svårt att se hur de europeiska ledarna, även i de frågor där de kan komma att förhandla enskilt med GB, kan ha helt olika inställning. Det skulle ju vara väldigt kontraproduktivt, om de fortfarande är för ett EU-samarbete och en fungerande inre marknad (vilket jag utgår från att de resterande medlemsstaterna fortfarande är). EU är i mångt och mycket en paketlösning, antingen får du hela kakan eller inget alls.
 
En annan aspekt som kan försvåra förhandlingen för GB är inställningen hos de övriga europeiska ledarna att det inte ska vara möjligt att plocka russinen ur kakan/både äta kakan och ha den kvar. Eftersom den fria rörligheten är grundläggande för EU har jag svårt att se hur de europeiska ledarna, även i de frågor där de kan komma att förhandla enskilt med GB, kan ha helt olika inställning. Det skulle ju vara väldigt kontraproduktivt, om de fortfarande är för ett EU-samarbete och en fungerande inre marknad (vilket jag utgår från att de resterande medlemsstaterna fortfarande är). EU är i mångt och mycket en paketlösning, antingen får du hela kakan eller inget alls.
Om det är att "plocka russinen ur kakan" att begränsa den fria rörligheten innebär det ju att man indirekt (eg. ganska direkt) säger att det är något dåligt och då kan man ställa sig frågan varför skall den rättigheten vara kvar inom EU? Fri handel förutsätter inte på något sätt en fri rörlighet för personer, den kopplingen är rent politisk och inte nödvändig.

UK har väl ett stort underskott i bytesbalansen gentemot övriga Europa så rimligen är det i övriga länders intresse att ha fortsatt frihandel med UK?
 
Om det är att "plocka russinen ur kakan" att begränsa den fria rörligheten innebär det ju att man indirekt (eg. ganska direkt) säger att det är något dåligt och då kan man ställa sig frågan varför skall den rättigheten vara kvar inom EU? Fri handel förutsätter inte på något sätt en fri rörlighet för personer, den kopplingen är rent politisk och inte nödvändig.

UK har väl ett stort underskott i bytesbalansen gentemot övriga Europa så rimligen är det i övriga länders intresse att ha fortsatt frihandel med UK?

Vad som är är russin för en kan smaka sågspån för en annan...
Vad britterna ser som russin i EU-kakan betyder ju inte nödvändigtvis att det finns andra delar i EU-samarbete som per se är dåliga. Sen finns det nog inte någon som hävdar att alla delar i hela EU-samarbetet är fullständigt perfekt och fullkomligt stöttar det helhjärtat. EU är ett resultat av ett oändligt antal kompromisser som förhoppningsvis blivit en fruktkaka som medlemsstaterna tycker smakar helt ok och som de ser ett värde i att bevara, för att de ser vinster i den på lång sikt.

Vad gäller den fria rörligheten för personer inom EU så tror jag att alla medlemsstater (undantaget GB då kanske) tycker att det är en viktig grundläggande princip som ska bevaras, även om detaljregleringen (främst genom direktiv 2004/38/EG) helt säkert är en kompromiss. Men ju fler medlemsstater som lyfter att de upplever det problematiskt med fri rörlighet för personer såsom det regleras idag, desto troligare att det görs en översyn av regleringen. (Personligen kan jag tycka att det finns smidigare sätt att lyfta frågan än genom en X-exitfolkomröstning.)
 
Vad som är är russin för en kan smaka sågspån för en annan...
Vad britterna ser som russin i EU-kakan betyder ju inte nödvändigtvis att det finns andra delar i EU-samarbete som per se är dåliga. Sen finns det nog inte någon som hävdar att alla delar i hela EU-samarbetet är fullständigt perfekt och fullkomligt stöttar det helhjärtat. EU är ett resultat av ett oändligt antal kompromisser som förhoppningsvis blivit en fruktkaka som medlemsstaterna tycker smakar helt ok och som de ser ett värde i att bevara, för att de ser vinster i den på lång sikt.

Vad gäller den fria rörligheten för personer inom EU så tror jag att alla medlemsstater (undantaget GB då kanske) tycker att det är en viktig grundläggande princip som ska bevaras, även om detaljregleringen (främst genom direktiv 2004/38/EG) helt säkert är en kompromiss. Men ju fler medlemsstater som lyfter att de upplever det problematiskt med fri rörlighet för personer såsom det regleras idag, desto troligare att det görs en översyn av regleringen. (Personligen kan jag tycka att det finns smidigare sätt att lyfta frågan än genom en X-exitfolkomröstning.)
Men nu har britterna inte tid för Brexit. Nu är det en nya premiärministern som är det viktigaste att lösa. Just nu står det mellan 4 personer. 2 st är kvinnor och bägge säger att det nu är slut med den fria rörligheten för människor eftersom det var invandringen som var prio 1 i Brexit och att landet skulle tas tillbaka till britterna. Sluttramsat alltså.
 
EU är ett resultat av ett oändligt antal kompromisser som förhoppningsvis blivit en fruktkaka som medlemsstaterna tycker smakar helt ok och som de ser ett värde i att bevara, för att de ser vinster i den på lång sikt.
På lång sikt mår man inte bra av att bara äta fruktkaka även om det på kort sikt kan vara gott.
 
Jag gjorde en snabb överslagning och fick bytesbalansunderskottet för UK gentemot övriga länder i EU till ungefär 1 500 miljarder kronor, det är en hel del övriga länder har att förlora utan ett bra (fri)handelsavtal.

(Om jag räknade rätt)

"In 2000, 60% of exports went to other EU countries, but the percentage fell to 58% in 2005, 54% in 2010 and 47% in 2015.
Over the same period, imports from the EU remained constant, accounting for 54% in both 2000 and 2015."
 
Det är bra med kaoset. Då får eliten springa benen av sig i Bryssel och inget händer. Det är dom inte vana vid :laugh:. Nä det kommer att bli så att varje land sköter sig själv o bestämmer vilka regler man vill ha. Bara för Bryssel att ta skeden i vacker hand om dom vill ha kvar sina jobb.

Min fetning.

Även när det handlar om import och export? Eller vad som ska gälla när någon vill turista i utlandet?
 
Jag gjorde en snabb överslagning och fick bytesbalansunderskottet för UK gentemot övriga länder i EU till ungefär 1 500 miljarder kronor, det är en hel del övriga länder har att förlora utan ett bra (fri)handelsavtal.

(Om jag räknade rätt)

"In 2000, 60% of exports went to other EU countries, but the percentage fell to 58% in 2005, 54% in 2010 and 47% in 2015.
Over the same period, imports from the EU remained constant, accounting for 54% in both 2000 and 2015."

Självklart kommer UK att få ett bra avtal med EU, som säkert bara är lite sämre än att vara med, men får stå vid sidan av och titta på när det gäller viktiga beslut för hela Europa.

Finansmarknaderna och företagen reagerar ganska hårt. Antalet företag som tror på en dålig framtid de närmaste åren fördubblades mellan veckan innan och efter omröstningen.

Hur man tror att det är bra när företagen går knackigt är för mig en stor gåta, men stavas säkert folklig rörelse med grunda kunskaper som ser populistiska utspel som viktigare att förhålla sig till än hårda fakta.
 
Självklart kommer UK att få ett bra avtal med EU, som säkert bara är lite sämre än att vara med, men får stå vid sidan av och titta på när det gäller viktiga beslut för hela Europa.

Finansmarknaderna och företagen reagerar ganska hårt. Antalet företag som tror på en dålig framtid de närmaste åren fördubblades mellan veckan innan och efter omröstningen.

Hur man tror att det är bra när företagen går knackigt är för mig en stor gåta, men stavas säkert folklig rörelse med grunda kunskaper som ser populistiska utspel som viktigare att förhålla sig till än hårda fakta.
EU har misslyckats därför blev det Brexit. Nu är det andra vindar som blåser i alla EU länder och nu provar vi något nytt. Var o en sköter sig sjävt och sätter sina egna regler som tex vi har gjort med asyllagen, Ungern har gjort ang flyktingarna, Makedonien gräns är igenbommad likaså andra länders gränser.
 
EU har misslyckats därför blev det Brexit. Nu är det andra vindar som blåser i alla EU länder och nu provar vi något nytt. Var o en sköter sig sjävt och sätter sina egna regler som tex vi har gjort med asyllagen, Ungern har gjort ang flyktingarna, Makedonien gräns är igenbommad likaså andra länders gränser.

Jag som trodde du nyss skrev att det var sluttramsat?
 
... men stavas säkert folklig rörelse med grunda kunskaper som ser populistiska utspel som viktigare att förhålla sig till än hårda fakta.
Hårda fakta är det finns en hel del som talar för att ett UK utanför EU på lite sikt kommer att ligga bättre till ekonomiskt. Kan tänka mig att det skrämmer en del.
 
Hårda fakta är det finns en hel del som talar för att ett UK utanför EU på lite sikt kommer att ligga bättre till ekonomiskt. Kan tänka mig att det skrämmer en del.

Nej, det gör det absolut inte. Inte speciellt skrämmande, bara orealistiskt. Vi får se.
 
Hårda fakta är det finns en hel del som talar för att ett UK utanför EU på lite sikt kommer att ligga bättre till ekonomiskt. Kan tänka mig att det skrämmer en del.
Exakt och detta får bara inte ske enligt eliten i Bryssel för då finns det risk att dom står utan jobb när fler länder vill göra exit
 
Men nu har britterna inte tid för Brexit. Nu är det en nya premiärministern som är det viktigaste att lösa. Just nu står det mellan 4 personer. 2 st är kvinnor och bägge säger att det nu är slut med den fria rörligheten för människor eftersom det var invandringen som var prio 1 i Brexit och att landet skulle tas tillbaka till britterna. Sluttramsat alltså.

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan mitt inlägg och ditt svar, men jag håller med om att GB har lite att reda upp nationellt, när de nu står med ett resultat av en folkomröstning som det inte fanns någon handlingsplan för.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 830
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 797
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp