Alltså, vilken lekstuga! Folk röstade utan att fatta att det var på riktigt! Röstade som nån slags protest men insåg först efteråt att det var ett historiskt val som skulle få enorma konsekvenser. Och att det, som sagt, var på riktigt.

Jag tänker på "mitt" Cornwall, där man fått massor med bidrag till allt möjligt, från stranderosion till Eden project (som fick 29 miljoner PUND!), Minnack theatre till capping av alla de otaliga mine shaften. Nu vill man få garanti från staten att fortfarande få in dessa miljoner i bidrag. Jaha, från vem då?

Alltså, vilken lekstuga! Folk röstade utan att fatta att det var på riktigt! Röstade som nån slags protest men insåg först efteråt att det var ett historiskt val som skulle få enorma konsekvenser. Och att det, som sagt, var på riktigt.

Jag tänker på "mitt" Cornwall, där man fått massor med bidrag till allt möjligt, från stranderosion till Eden project (som fick 29 miljoner PUND!), Minnack rtheater till capping av alla de otaliga mine Nu vill man få garanti från staten att fortfarande få in dessa miljoner i bidrag. Jaha, från vem då?

Ja, lekstuga, men också ett uttryck för den allmänna kunskapsnivån i landet.

Skrämmande, som sagt.

Vi har lite tidiga funderingar på Stockholmsflytt, eftersom makens jobb är som konsult i Europa och främst Sverige/Tyskland. Någon som vet om det blir krångligt för maken som är Britt? Vi har varit gifta sedan 2002 och har barn ihop..

Jag tänker på "mitt" Cornwall, där man fått massor med bidrag till allt möjligt, från stranderosion till Eden project (som fick 29 miljoner PUND!), Minnack theatre till capping av alla de otaliga mine shaften. Nu vill man få garanti från staten att fortfarande få in dessa miljoner i bidrag. Jaha, från vem då?
Är det inte delvis en bild media försöker driva? Jag har fått den uppfattningen.

Det var skrämmande och intressant. Och uppenbarligen verkar en hel del britter (som jag haft kontakt med) blivit rejält tagna på sängen över att kunskapsnivån hos deras landsmän är så ofattbart liten och att man går och röstar i något man inte vet ett skvatt om.
Ja alltså demokrati i all ära men det funkar ju mindre bra om största delen är idioter.

Jag citerar Mike Burkett av alla människor här nu men ändå... "There's no point for democracy when ignorance is celebrated"

Ja alltså demokrati i all ära men det funkar ju mindre bra om största delen är idioter.

Jag citerar Mike Burkett av alla människor här nu men ändå... "There's no point for democracy when ignorance is celebrated"

Grundtanken med demokrati är att folket ska bestämma. Att han inte vill ha demokrati när folket inte tycker som honom visar att han är en antidemokrat.

Det kan man iofs få vara.

Grundtanken med demokrati är att folket ska bestämma. Att han inte vill ha demokrati när folket inte tycker som honom visar att han är en antidemokrat. Det kan man iofs få vara.
Ja jag börjar tänka i samma banor. Folk tar inte sitt ansvar i demokratin. För att demokratin ska funka måste ju folk läsa på och veta vad de röstar på. Nu röstar folk i blindo utan att ha en aning om eventuella följder.

Ja jag börjar tänka i samma banor. Folk tar inte sitt ansvar i demokratin. För att demokratin ska funka måste ju folk läsa på och veta vad de röstar på. Nu röstar folk i blindo utan att ha en aning om eventuella följder.

Det är en del av demokratin att folk i regel inte är insatta utan röstar delvis i blindo. Däremot så är det ju väldigt trångsynt att göra valet om EU medlemskap till en kunskapsfråga med ett rätt och ett fel. Den insatte inser att det bara är en fråga om prioriteringar.

Som jag förstått var huvudgrunden för ett utträde ur EU just att ge människor möjlighet att påverka politiska beslut, med det följer också ett ansvar för de beslut som fattas.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att det inte är en fårskock på 17 miljoner som röstade för Brexit. Det finns högst medvetna och kunskapsstinna britter som lade Brexitrösten också, där nationalismen, protektionismen och konservatismen sitter djupt, djupt rotad tillsammans med en rasism som man blir mer än förvånad av att den finns där.

Det är samma tankar som gjorde att till exempel Norge inte är med i EU och tankar som gjort att UK varit en ganska motvillig medlem på vissa sätt, genom alla år.

Det är inte en opinion som svängt chockartat utan det har alltid funnits en signifikant motvilja mot EU i England och Wales.

Är det inte delvis en bild media försöker driva? Jag har fått den uppfattningen.
Att många "ångrat sig" menar du? Jag vet inte. Men min man som ju är engelsman har en massa kontakter i Storbritannien som han pratar med nu och de säger samma sak; att många röstade ut som en slags markering för att visa missnöje med diverse saker. Men att många aldrig trodde att ut-sidan verkligen skulle vinna.

Att många "ångrat sig" menar du? Jag vet inte. Men min man som ju är engelsman har en massa kontakter i Storbritannien som han pratar med nu och de säger samma sak; att många röstade ut som en slags markering för att visa missnöje med diverse saker. Men att många aldrig trodde att ut-sidan verkligen skulle vinna.
En opinionsundersökning visade att ca 5 procent ändrat sig från Brexit till remain. Dock spelar det ingen roll då UK kommer gå ur ändå. Ett land kan inte ändra åsikt var och varannan dag baserat på opinionsundersökningar.

Det där är det mest korkade man kan göra!
UK behöver ha en klar väg vart de skall ta vägen om de skall påverkas så lite som möjligt av det beslutet som nu är framröstat.
Det finns inget som tar död på investering och ekonomisk expansion som osäkerhet, marknaden vill inte ha osäkerhet. Osäkerhet är dyrt och kostar mkt pengar att "försäkra" sig mot , det skapar massa transaktionskostnader och oftast inget av värde.

Men som alltid så kommer detta säkerligen gå ett antal vändor över ett par år under denna tid så kommer intresset av UK att minska från utländska aktörer och landet kommer ta mkt stryk i onödan, bara för att " rätthaverister" skall sätta sig på tvären.

Jag har inte den blekaste aning om vad Sveriges representanter gör därborta.

Fast det är ju inte så svårt att ta redo på om man har intresse. Jag följer den personen jag röstade på via fb och twitter och hon är väldigt bra på att förmedla vad hon gör. Följer dessutom några andra som också meddelar sig vettigt. Tycker det är bättre att de sköter sitt jobb än står i TV och förklarar för lata svenskar som inte orkar söka information själva. Dock kan medierna bli bättre på att skriva om det, kanske, framför allt för personer som inte använder internet.

Som med kärnkraft.

Vad är egentligen vettigt att ha folkomröstningar i?

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 637
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
381
Senast: sjoberga
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 929
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18