. Nu vill man få garanti från staten att fortfarande få in dessa miljoner i bidrag. Jaha, från vem då?

Nu är det ju som bekant så att UK (och Sverige) är en av de få länder som är nettobetalare till EU.
D.vs vi betalar mycket mer i avgift än vad vi får tillbaka (storleksordningen 20+miljarder) så pengarna finns ju så att säga inom landet redan. Det som nu börjar är naturligvis sånt som omfördelning av våra egna skattepengar (i detta fallet UKs) men varför skicka dom till Bryssel först och få tillbaka en liten del av dom i form av bidrag fattar jag inte. Det är ju bara för att bidrag är så djupt inrotat i det Svenska systemet.
Bidrag = gratis pengar från himmelen.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att det inte är en fårskock på 17 miljoner som röstade för Brexit. Det finns högst medvetna och kunskapsstinna britter som lade Brexitrösten också, där nationalismen, protektionismen och konservatismen sitter djupt, djupt rotad tillsammans med en rasism som man blir mer än förvånad av att den finns där.

Det är samma tankar som gjorde att till exempel Norge inte är med i EU och tankar som gjort att UK varit en ganska motvillig medlem på vissa sätt, genom alla år.

Det är inte en opinion som svängt chockartat utan det har alltid funnits en signifikant motvilja mot EU i England och Wales.
Både invandrare och flyktingar kan räkna med att deras sötebrödsdagar nu är över den dagen britterna kliver ut :D

Att just unga svenskar reagerar beror på att de lydigt och okritiskt tar till sig svensk medias budskap och blir dess förlängda arm. Annan västmedia är mer nyanserad och framförallt mer varierad. Då blir också reaktionerna hos befolkningen annorlunda.

Vilka "västmedia" syftar du på? Ge fem exempel så att vi andra kan bli lika upplysta.

Gäller det brittisk media håller jag med om varierad - men nyanserad? Inte precis...

Det där är det mest korkade man kan göra!
UK behöver ha en klar väg vart de skall ta vägen om de skall påverkas så lite som möjligt av det beslutet som nu är framröstat.
Det finns inget som tar död på investering och ekonomisk expansion som osäkerhet, marknaden vill inte ha osäkerhet. Osäkerhet är dyrt och kostar mkt pengar att "försäkra" sig mot , det skapar massa transaktionskostnader och oftast inget av värde.

Men som alltid så kommer detta säkerligen gå ett antal vändor över ett par år under denna tid så kommer intresset av UK att minska från utländska aktörer och landet kommer ta mkt stryk i onödan, bara för att " rätthaverister" skall sätta sig på tvären.

Skulle ett alternativ vara att man går emot folkets vilja?

Om vi nu ska gå efter vem som får leva längst med besluten borde vi låta barnen på förskolan bestämma. Kort sagt med det menar jag att det är irrelevant hur länge någon får leva med beslutet när de inte har förstånd att fatta kloka beslut.

Kommer med ett svar såhär lite i efterhand, jag har varit på jobbet idag.

Den logiska konsekvensen av det resonemanget är absolut att förskolebarn borde få rösta. Jag håller därför med dig om att det krävs en viss ålder för att kunna fatta vissa typer av beslut. Jag tycker dock att 18 är en fullt rimlig ålder för att få vara med och fatta beslut i frågor som rör det egna livet och samhället en lever i.

Min känsla av frustration och upprördhet kommer sig nog mest av att jag har förståelse för och sympatiserar med den majoritet av de röstande unga som ser fler fördelar än nackdelar med att fortsätta vara delaktiga i EU-samarbetet. Troligtvis för att jag i stor utsträckning identifierar mig med dem. Jag blir kanske därför ännu mer frustrerad av att läsa att många unga avstod från att rösta, eftersom jag tycker att det är att sakna respekt för de demokratiska processerna. Demokratin ska inte tas för självklar, utan det krävs att medborgarna är aktiva och står upp för den för att den ska fungera.

"Välståndsligan mäter OECD-ländernas köpkraftsjusterade BNP per capita och är ett ungefärligt mått på ett lands levnadsstandard. I början av 1970-talet låg Sverige på fjärdeplats. Därefter halkade vi ner i listan och nådde en bottennivå under nittiotalskrisen. År 2015 låg vi på en tiondeplats.

1. Luxemburg
2. Norge
3. Schweiz"
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/

De problem Norge brottas med har snarare att göra med att de har det för bra. Norrmännen har blivit lata.
Jag antar att du helt har missat det faktum att Norges export bestod (notera dåtid) till 47% av olja och gas (2010), att allt utvanns ute till havs på stora djup - samt att världsmarknadspriset på Brent Crude Oil snittade under 2010-2014.01 $110/fat, medan 2014.06-nu snittar samma olja $45/fat.

Detta tillsammans gör att det inte längre är lönsamt för Norge att utvinna sin olja och gas, vilket gör att nära hälften av dess export har antingen försvunnit, eller slutat producera vinst.

Istället för att behöva lägga en massa sterling på invandrare o flyktingar kan dom istället använda dessa medel till sig själva. Det var ju tanken med Brexit

Fast nu säger ju Leave-företrädare som Boris Johnson att de ska behålla den fria rörligheten? Och flyktingar tar de ju inte emot några nu heller, tror det var 143 personer förra året eller så. Kostnaden för dem lär ju inte ha varit astronomisk. Så vad blir skillnaden?

Fast nu säger ju Leave-företrädare som Boris Johnson att de ska behålla den fria rörligheten? Och flyktingar tar de ju inte emot några nu heller, tror det var 143 personer förra året eller så. Kostnaden för dem lär ju inte ha varit astronomisk. Så vad blir skillnaden?
Skillnaden blir att EU INTE kan tvinga på britterna flyktingar i det sk omfördelningssystemet. Där kommer man att spara pengar. Invandrarna kan dom ju utvisa om dom vill. Inte där heller kommer EU att kunna tvinga dom till nått

Istället för att behöva lägga en massa sterling på invandrare o flyktingar kan dom istället använda dessa medel till sig själva. Det var ju tanken med Brexit
Men kommer man att göra de valen som EU gjorde, dvs kommer man att t.ex. lägga ett enormt stöd till Cornwall? Eller väljer man annat?

Dom som är i nuläget

De har helt gått mig förbi. Flyktingtillvaron är väl ungefär så långt från sötebrödsdagar man kan komma.
Skillnaden blir att EU INTE kan tvinga på britterna flyktingar i det sk omfördelningssystemet. Där kommer man att spara pengar. Invandrarna kan dom ju utvisa om dom vill. Inte där heller kommer EU att kunna tvinga dom till nått

Hurdå spara pengar, hade de budgeterat för det då? Annars blir det ju som pengarna jag sparar på att inte köpa en elefant...

Och de lär ju inte kunna utvisa invandrare hur de vill om de, enligt vad Boris Johnsson och andra säger, vill behålla den fria rörligheten. Fri rörlighet innebär ju de facto att man inte kan utvisa eu-medborgare hur man vill, utan måste följa regelverket. Man kan inte både ha fri rörlighet och inte ha det samtidigt.

Usch - nu rapporterar man på BBC (radio) om hur rasismen visar sitt fula ansikte med ökad tydlighet. Hur framförallt polska företagare angrips verbalt och uppmanas att "Lämna England, polska ohyra!" Företagare som arbetat i UK i 40 år.......
Det känns som om Brexit lämnat fritt fram för somliga att öppet uttrycka sina åsikter med utträdet ur EU i ryggen som "stöd"...

Men kommer man att göra de valen som EU gjorde, dvs kommer man att t.ex. lägga ett enormt stöd till Cornwall? Eller väljer man annat?
Fråga britterna, det blir ju deras angelägenhet. Dom ville ju ta tillbaka sitt land och själva bestämma över sitt land och vad dom vill göra med sina egna sterling

De har helt gått mig förbi. Flyktingtillvaron är väl ungefär så långt från sötebrödsdagar man kan komma.
Varför vill man då dit?

Hurdå spara pengar, hade de budgeterat för det då? Annars blir det ju som pengarna jag sparar på att inte köpa en elefant....
Hade vi budgeterat för dom flyktingar som kom hit. Nä fick fick vackert betala ändå

Och de lär ju inte kunna utvisa invandrare hur de vill om de, enligt vad Boris Johnsson och andra säger, vill behålla den fria rörligheten. Fri rörlighet innebär ju de facto att man inte kan utvisa eu-medborgare hur man vill, utan måste följa regelverket. Man kan inte både ha fri rörlighet och inte ha det samtidigt.
Men dom vill inte ha fri rörlighet på flyktingar o invandrare. Det var ju därför det blev brexit, eller hur. Migrationen var ju prio 1 i omröstningen, eller hur :)

Usch - nu rapporterar man på BBC (radio) om hur rasismen visar sitt fula ansikte med ökad tydlighet. Hur framförallt polska företagare angrips verbalt och uppmanas att "Lämna England, polska ohyra!" Företagare som arbetat i UK i 40 år.......
Det känns som om Brexit lämnat fritt fram för somliga att öppet uttrycka sina åsikter med utträdet ur EU i ryggen som "stöd"...
Som sagt det är slut på sötebrödsdagarna och på att kunna suga ut den brittiska välfärden och skicka bidragen till sina hemländer

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 758
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: sjoberga
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 935
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka