Brodd - eller fläkskador?

Vad är du mest orolig för?

  • Broddskada

    Röster: 3 2,3%
  • Fläk- eller halkskada

    Röster: 112 86,2%
  • Lika orolig

    Röster: 10 7,7%
  • Ingetdera

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Nu är mina hästar för det mesta barfota och jag har aldrig problem med is i hagen. Men är de skodda har de brodd på vintern, punkt!
 
Jag vill inte ha en skodd häst obroddad, och vägrar att ställa "mig" i ett stall där en inte får ha hästen broddad i hagen vintertid. 4st per sko, jag brukade ha två olika höjder av brodd i lådan (tror att skillnaden var 1-2mm, typ). (När stoet "blev" barfota fick hon gå obroddad i hagen, men hade det behövts så hade jag ju fått låta de dubbade bootsen sitta på..)

När jag bollat frågan med veterinärer under åren (bara helt kort, typ "vad anser du?"), har svaret jag fått alltid varit att risken för fula skador generellt är större om hästen fläker sig. (Sen fattar jag att det finns scenarion där broddskador blir jävligt jobbigt, också.)
 
Mina hästar har sällan broddar i hagen. Bor i södra sverige och tycker inte halkan är något större problem. Det stora problemet här är i stället barmark o lera som fryser på och blir knöligt.

Skulle det bli någon isfläck i hagen så sandar jag den.
 
Jag är livrädd för fläkskador, har träffat en häst som fläkte sig rejält illa i hagen pga av inga brodd och is i hagen i nedförsbacke. Sätter boots runt om på min på vintern när han är broddade då slipper han trampa på sig själv av misstag. Låter inte ens fölstoet gå utan skor med brodd fram när hon inte har föl när det är is ute. Rädd att hon slår omkull när hon ska till och från hagen.
 
Jag är livrädd för fläkskador, har träffat en häst som fläkte sig rejält illa i hagen pga av inga brodd och is i hagen i nedförsbacke. Sätter boots runt om på min på vintern när han är broddade då slipper han trampa på sig själv av misstag. Låter inte ens fölstoet gå utan skor med brodd fram när hon inte har föl när det är is ute. Rädd att hon slår omkull när hon ska till och från hagen.
Boots är jättebra.
Stod i ett stall där ena hästen hade en benägenhet att trampa på sig själv bak när han vilade. Ägaren vågade på grund av det inte ha brodd på hovens insida.

Jag föreslog boots dygnet runt och hästen gick broddad i flera månader utan en enda trampskada.
 
Boots är jättebra.
Stod i ett stall där ena hästen hade en benägenhet att trampa på sig själv bak när han vilade. Ägaren vågade på grund av det inte ha brodd på hovens insida.

Jag föreslog boots dygnet runt och hästen gick broddad i flera månader utan en enda trampskada.
Ja inte haft en tappad sko eller broddskada sedan jag började med boots runt om i hagen.
 
Jag är lika orolig för båda då jag under väldigt kort tid har haft hemska upplevelser med både halkskada och broddtramp.

Förra vintern halkade min häst i hagen efter att ha blivit jagad av sina hagkompisar, det var inte ens isigt ute utan nysnö. Han hade inte broddar bak för att jag var rädd om hans hagkompisar. ”Totalt fraktur” stod det på intyget från Ultuna i kronbenet. Åkte hem utan häst.

För några veckor sedan fick min nuvarande häst ett brodtramp på insidan av ena bakbenet. Såg litet ut först men satt i kronranden. Jag har såklart broddar nu så fort snön kommer med tanke på förra vintern. Han har gått med boots fram men inte bak.

Tvättade rent, smorde in och satte galoppbandage. Såret läkte ytligt och hästen mådde bra. I söndags stod han på tre ben med 38,5 i temp och då fick jag hemska flashbacks till förra vintern och frakturen.

DV kom ut och kände igenom, tog av skon och gav metacam. Måndag var han ffr dålig. Raka vägen in till klinik. Det hade alltså kommit in en ”främmande kropp”, en pytteliten smuts- eller rostbit som hade legat och ”gottat till sig”. Röntgen, ultraljud sen skar de upp såret och tog bort en ordentlig bit av hornet under såret eftersom det var precis vid kronranden. Idag ska han få komma hem men han har varit på kliniken två nätter och de har fått öppna upp mer och dränera. Han ska nu ha penicillin (jag är så rädd för chock) och gips, boxvila + återbesök.

I framtiden blir det broddar men boots (på alla fyra!!!) och kanske t.o.m. skydd. Bor strax utanför Stockholm och vi har haft rejält med snö hela vintern.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 780
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp