Bröllop utan barn - igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Ämnet har redan avhandlats på Senior en gång, men undrar om man får andra svar här inne?

I dag när jag kom hem och tog in posten hade vi fått en inbjudan till bröllop. Dom som ska gifta sig har inga barn själva, är i 35-årsåldern bägge två. I inbjudan stod det klart och tydligt att barn inte var välkomna om dom inte ammades.

Hur reagerar ni som är föräldrar? Vad tycker ni som inte har några barn?

När vi själva gifte oss var det ett fåtal barn med, bla vårt eget. Dock inte hela kvällen, men på middagen iaf.

Vi går säkert på bröllopet om vi kan skaffa barnvakt, det tror jag. Men jag har haft vänner som struntat i bröllop där deras barn inte varit inbjudna.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Det beror på hur mycket tid som jag har och hur nära vänner som det är.
Och kanske på i vilken sinnes-stämning som jag själv befinner mig i.

Eftersom barn som ammas är välkomna, så är det ju egentligen inget problem.

Är det perifera vänner, så beror det på om jag helst vill vara med mina barn eller gå på vuxenfest, hur jag gör.
Är jag partysugen, så kommer jag.
Vill jag tillbringa tib med barnen så kommer jag inte.

Är det mycket nära vänner, ja då så kommer jag ju.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Jag tycker det är självklart att man accepterar brudparets önskan vare sig den innebär att folk har med sig barn eller ej. Ett bröllop är dock en av de viktigaste händelserna i ens liv, så har man turen att bli bjuden (det sker en rätt stor utsortering då inte alla ryms- och färre vuxna får komma ju mer barn som är bjudna!) så man bör tänka sig för om man tackar nej oavsett orsak.
De i mina ögon mest lyckade bröllopen och roligaste bröllopsfesterna har varit de utan barn. Ingen behöver känna vuxenansvar gentemot de närvarande barnen, föräldrar behöver inte hela tiden ha koll och passa utan kan slappna av. På de bröllop där barn har varit närvarande har de oftast övertagit huvudrollen från brudparen med diverse hyss längs altargången, nakenfisuppvisning under bröllopsmiddag m.m.
Cirka 90% av våra fester är med barn så jag förstår inte problemet när föräldrar blir sårade för att deras barn inte blir bjudna på EN fest. Väx upp!
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Jag tar aldrig med min son på sådana tillställningar, tror inte att han skulle uppskatta dem. Kankse när han blivit 10-12 år, och fattar grejen, men inte nu (är knappt 2).

I helgen var jag på ett bröllop, massor av barn mellan 0-1 år var med. oj vilket liv det var, särskilt i kyrkan,ungarna gnällde och kinkade, inte gick föräldrarna ut för det. Första gången jag störde mig på barnkink på bröllop faktiskt.

Jag är kluven i frågan. Tycker dock man ska göra sitt bästa med at få barnvakt. Går inte det ska man gå ut om barnen stör. Det är brudparets dag, och då kan det vara trevligt att höra vad prästen säger....
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Vi bjöd utan barn på vårt bröllop och det var dels en ekonomisk fråga, med alla ungar hade det blivit skitdyrt, dels handlade det om att vi vill att alla skulle kunna festa på och ha kul utan att behöva springa runt och passa sina ungar.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Än så länge är det bara vi som har gift oss i våran bekanskapskrets så jag har inte haft problemet. Men så som vi tänkte var att vi skrev inte att barnen var medbjudna utan skrev bara föräldrarnas namn, men inte heller något om att de inte fick ta med sig barn. Det var några som frågade vårat värdpar hur vi menade och det var enkelt, vi hade inte plats för alla barn i bekanskapen, men var det någon som absolut ville ha med sitt/sina barn så okej det löser vi. Nu blev det så att det var en hel del barn i kyrkan, men den enda som "störde" var våran egen dotter och vi var inte särskilt störda. Under festen var våran dotter med, hennes tre kusiner som var barnvakter åt henne, en släkting som är 14 år men han spelade även trumpet under bröllopet så det kändes självklart och sedan två bebisar. Ingen var störd under hela kvällen! Att sen toastmastern blev pappa under morgonen efter var en liten kul eftersläng!

Mne till frågan hur jag skulle reagera, jag hade skaffat barnvakt oavsett om hon var inbjuden eller inte... Jag vill kunna koppla av en sån gång. Annars är hon alltid med på nästan alla fester, resor osv. Men jag kan förstå att det är svårt att få tag på barnvakt som fungerar och att man vill ta med sig små barn. Men för att citera min kusin och hans tjej "vi bara sitter och njuter av att kunna äta medans det är varmt och alla andra äter" ;)
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

WhiskyP skrev:
Jag tar aldrig med min son på sådana tillställningar, tror inte att han skulle uppskatta dem. Kankse när han blivit 10-12 år, och fattar grejen, men inte nu (är knappt 2).

Jag skulle inte få med min 10-årig om jag så hotade att skjuta honom.... :rofl:

Allvarligt:
Jag tror alla tycker det är skönast att få ha bröllopsfesten utan barn egentligen .Men att "förbjuda" barn låter lite bryskt.
Att påtala att festen eventuellt kommer att ta sej sådan form att det är skönast för barnen att "slippa", verkar lite snällare...
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Absolut respektera brudparets önskan! Det är DERAS dag. Kan man inte klara sig utan sitt barn (icke ammandes förstås) en kväll så får man väl stanna hemma.

Ett bröllop vi var på i somras var barn medbjudna på, och brudgummen ringde särskillt och betonade att även Lucas var välkommen, så han fick följa med. Men åh så jag önskar att vi fixat barnvakt till honom. Varken jag eller sambon fick ju sitta still någon längre stund. Stackars sambon blev nästan utan varmrätt, för han var tvungen att gå iväg med Lucas (nåt smarto skulle absolut hålla tal när varmrätten kom in och Lucas pratade lite högt) och när han kom tillbaka så var maten bortplockad!

Ett andra bröllop på sommaren var barnfritt, och vilken skillnad! Visserligen hade jag Nathalie, men hon skötte sig riktigt fint.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Om vi hade bjudit med alla barn till våra gäster så hade blivit mer barnkalas än bröllop! Några i bekantskapskretsen har 6 barn, några har 4 och 3... Det hade blivit fler barn än vuxna räknade vi på och det var inte vad vi tänkt oss. Vi bjöd våra syskonbarn samt om det var någon som inte fick barnvakt.
Skulle inte reagera alls för en inbjudan utan barn, förstår precis...
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Fast jag var på bröllop när jag var 12 och tyckte at det var jätte spännande.....
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

WhiskyP skrev:
Fast jag var på bröllop när jag var 12 och tyckte at det var jätte spännande.....

Du e tjej....det är en stoooooor skillnad! :d

This is my point of view:
När jag gifte mej (92) så hade vi inga ungar, men kompisarna hade. Jag ville inte för allt i världen ha ungar på festen (i kyrkan spelade noll roll). Men jag bjöd helt enkelt "herr&fru" hitten och ditten. Och ingen frågade om de fick ta med barnen. HADE de dock gjort det så hade jag talat om att jag föredrog att de stannade hemma, men om de inte kunde få barnvakt så var de naturligtvis välkomna!
NU när jag själv har barn och är ensamstående (=klart begränsade barnvaktsmöjligheter) så hade jag reagerat MYCKET starkt mot ett "förbud" mot barn, då hade jag nog skitit i att gå, men jag hade naturligtvis haft förståelse för att han hade haft det bättre hos nån annan, och att brudparet vill ha "sin" uppmärksamhet och inte dela den med söta barn som som har en förmåga att stjäla den! ;)
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Jag tycker att det är HELT ok att folk inte vill ha med barn på bröllopet! Det kan ju inte vara vidare kul för ungarna heller; sitta en hel kväll "blickstilla" och så.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Har inte läst alla inlägg så jag kanske bara upprepar vad någon annan sagt, men jag undrar om det skulle vara ok att ta med sig sin ammande treåring på det där bröllopet?
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Inte enligt mig. En treåring kan inte räknas som diande barn trots att barnet fortfarande ammas. För mig går gränsen vid ett år. Efter det borde de flesta barn klara sig med flaska under tiden för bröllopet.

Finns det för övrigt någon som ens vill amma så länge som tre år?
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Nej, jag tror inte att en diande treåring är välkommen på detta bröllop:)
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

För min del är det fullt ok så länge den som har bröllopet inte blir sur för att man inte kan komma.
Själv skulle jag kunna tänka mig att gå på sådant bröllop utan barn om jag hade barnvakt. Jag har ju varit på tjejmiddag och då är barnet heller inte välkommet utan det är en vuxen fest. Det kan faktiskt vara skönt att komma iväg utan barn ibland.
Däremot är jag inte jätteförtjust i kyrkbröllop (tråkigt) så det får allt vara någon som betyder något för mig (som min brors bröllop tex) om jag skall gå alls.
Behöver jag säga att jag gifte mig borgerligt med den kortaste cermonin med två vittnen och i hemlighet dessutom :angel:
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Man får respektera brudparets önskan om att inte ha barn med.
Vi har själva bjudit in barn till vårt bröllop och nästan alla med barn tänker skaffa barnvakt. Vi ska visserligen inte ha något storstilat bröllop och vi känner att det känns rätt att bjuda även barn. Dessutom har de flesta våra kompisar barn och jag vill inte att de tackar nej pg.av barnen. Jag känner att det är viktigare att de är med...med eller utan barn. Men hade jag bjudit till ett bröllop med frack och balklänning hade jag nog tänkt annorlunda.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Jadzia skrev:
Inte enligt mig. En treåring kan inte räknas som diande barn trots att barnet fortfarande ammas. För mig går gränsen vid ett år. Efter det borde de flesta barn klara sig med flaska under tiden för bröllopet.

Finns det för övrigt någon som ens vill amma så länge som tre år?

Nej, jag misstänkte att de ammande barn som avsågs i inbjudan var bedömda efter den väldigt snäva ramen helamning.

Och ja, det finns många som ammar i 2-3 år (inte helammar då). Det finns tom de som ammar flera syskon samtidigt.

När det gäller sakfrågan hade jag gått helt efter vad jag tror att mitt barn (och jag) klarar av. Förmodligen hade jag tackat nej, men det är svårt att säga.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Är man en äkta vän och inte någon egoist så respekterar man brudparets önskan och lämnar barnen hemma för en kväll. Det dör varken barn eller föräldrar av. Brudparet däremot blir glada av att man kommer och det utan tjafs och klagomål. Har man sådan ångest över att lämna sina barn ifrån sig så kan man lika bra vara hemma. Personligen skulle jag uppskatta en barnfri kväll men säkert ringa hem några ggr för att kolla att allt är okej. Nu är mina så stora iof 9,7,2 men tänk att få sitta och äta i finkläder utan att behöva bekymra sig över vad det 2 åriga vilddjuret hittar på :D .
Kunna sitta i kyrkan och lyssna och gråta en skvätt utan att behöva gå ut med den samme för att han tröttnat på att sitta stilla.
 
Sv: Bröllop utan barn - igen...

Då hade jag avböjt åker ingen stanns utan min 4 månaders flaskbarn ;) ....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Hej alla. Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år. Vi klurar...
2
Svar
25
· Visningar
3 075
Senast: Anna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 447
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 512
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag måste fråga er vad ni tycker om en fråga som skapat konflikt i min bekantskapskrets. Ett par ska gifta sig i vår. Vi har nu fått...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
18 063
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp