En annan statist i bröllopsplaneringen, som den ofta ter sig på nätet, verkar vara brudgummen? Det är väldigt mycket jag vill, jag ska, mitt bröllop. Inte svårt att se vem är projektledaren där.
Jag har en arbetskamrat som ska gifta sig efter sommaren. Vid samtal om detta över en fika säger hon "jag har dukningen uppställd hemma". Blivande maken var uppenbarligen inte involverad. I alla fall inte i dukningen. Såhär tre månader i förväg. :crazy:
 
Redan innan vår dotter föddes (hon är 18 nu) började min man oroa sig över att han ska måsta hålla tal på hennes bröllop....... Allvarligt, alltså!
Men tal är det verkligen krav? Jag vill inte höra några tal. Kan möjligtvis köra ett snabbt själv men det känns så himla onödigt. När jag varit på bröllop så är talen alltid ointressanta.
 
Men tal är det verkligen krav? Jag vill inte höra några tal. Kan möjligtvis köra ett snabbt själv men det känns så himla onödigt. När jag varit på bröllop så är talen alltid ointressanta.
En del, som har Gåvan, kan hålla kjorta, snärtiga och riktigt träffsäkra tal. Andra babblar på i det oändliga och det är bara jobbigt.......
 
Ja, det är liksom bruden som GIFTER SIG. För att möjliggöra det behövs ju en brudgum. (Jag bortser nu från samkönade par.)

Egentligen konstigt, att det ofta bara är bruden som planerar och fixar. I mitt fall skulle jag älska om min sambo skulle vilja vara med i planeringen, ha åsikter mm men det verkar inte ligga i hans intresse även om både själva bröllopet och giftermålet är viktigt för honom.. bara någon annan fixar ungefär..
 
Egentligen konstigt, att det ofta bara är bruden som planerar och fixar. I mitt fall skulle jag älska om min sambo skulle vilja vara med i planeringen, ha åsikter mm men det verkar inte ligga i hans intresse även om både själva bröllopet och giftermålet är viktigt för honom.. bara någon annan fixar ungefär..
Det är väl symtomatiskt för hur hemmet och familjen på många sätt är hennes projekt, som han gärna är med i bara någon annan fixar.
 
Här var det sambon (mannen) som fixade allt. Det enda jag gjorde var att komma med en åsikt om ringarna och trycka på beställ. Resten har han fixat.
Nu ska vi ha ett enormt bröllop i stadshuset. Det är han och jag :angel: vittnen från stadshuset, vigselförrättare likaså. Efteråt ska vi växla ringar uppe på ålleberg tänkte vi, fortfarande bara vi två. Ingen av oss har berättat för vänner och familj att vi ska gifta oss.
Det blir ett lagom stort bröllop.
 
Vi gifte oss förra året, till slut efter många upp och ner om hur vi ville ha det, hemma på vår åker med en kompis och min syster som vittnen. "Bestman" tog lite bilder på oss alla med fjärrutlösare och kamera på stativ. Tog typ 1 timme sen var det klart. I år åkte vi på vår "bröllopsresa", knappt 5 dygn i Skottland.

Möhippa ville jag inte ha och då blev det så. Jag hade förvisso en enklare brudklänning, för att jag ville klä mig "prinsessa" för en timme :D Satte upp håret och trädde på en snodd med plastblommor. Plockade en sommarbukett i dikeskanten här utanför kvällen innan (kom på då att jag nog ville ha några blommor) och på fötterna hade jag gympaskor.
Någon fest blev det aldrig, vi är båda ganska tacksamma för det i efterhand!

Vi var sjukt nervösa alla fyra när vi satt i köket och väntade på den borgerliga förrättaren :D :nailbiting: :heart

Men i slutänden blev det så lagom så :)
 
Åh finns det inte något program på tv där BRUDGUMMEN ska fixa bröllopsfest. Liksom ååh hur ska det gå?!:nailbiting:
Ju det finns det!
Där blir ju dock bröllopen väldigt varierande och det märks onekligen vilka som är vana vid att glida med och låta någon annan sköta projektledningen (och typ lånar pengar av svärmodern för att han visst bränt budgeten på sprit men glömt köpa brudklänning). Alternativt när bröllopen blir fantastiska men bruden ändå är missnöjd eftersom det är HENNES STORA DAG och hon ville minsann gifta sig på ett slott för att sen åka iväg i en magisk pumpa dragen av tio svanar - nu blev det bara en fin fest på en herrgård :meh:

Hela programserien visar ju verkligen upp en väldigt trist bild av normer/könsroller kring bröllop och är helt galen. Brudarna ska vara bridezillas och fixerade vid sin stora dag, medans snubbarna oavsettt om dom planerar bröllopet kan dra iväg och surfa med polarna 30 minuter innan vigseln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Jag ska bröllop i sommar och letar efter en festlig lågsko som är någorlunda täckt, åtminstone på sidorna. Har långsmala fötter som...
Svar
3
· Visningar
738
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 787
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp