Bukefalos 28 år!

Bröstvårtor!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bröstvårtor!

Hade jag bara råd så skulle jag testa kiropraktor..
Får hoppas att mamma har lust att sponsra mig :p
 
Sv: Bröstvårtor!

Apropå halsbränna... Jag fick tips av min bm att prova losec mups som är receptfria. De är godkända för användning vid gradivitet (kan slås upp på fass.se för kontroll). De är snuskigt dyra men det är som att få livet tillbaka :bow: .
 
Sv: Bröstvårtor!

Cillavan skrev:
Jag kommer att ta med den till förlossningen, men hoppas såklart att det kommer att funka utan!
Men ni som har ammat flera, HUR GÖR MAN för att slippa sår, och ont??? Går det?

Mindre smart tanke... det är lätt att ta till napparna för snabbt och barnet får ännu svårare att få rätt tag.

Det behöver INTE göra ont, och man behöver INTE få sår, men det är som jag sa tidigare svårt att få hjälp på BB. Jag sa till att jag fick sår, att det gjorde ont. De kom och tittade och sa "hon har ju bra tag" och så gick de. EN pyttejustering med hjälp av en hjälpmamma över internet (!) fick det att sluta göra ont och såren försvann på några dar! Det är så ytterst små korrigeringar som kan behövas göras.
 
Sv: Bröstvårtor!

Tack snälla, ska försöka köpa sånna och testa!
Jag skulle gladeligen ge bort allt jag har för att bli fri från brännan.
Trodde inte att halsbränna kunde bli såhär hemsk :eek:
 
Sv: Bröstvårtor!

Har Gaviscon hemma, har inte märkt något strålande resultat dock.
Skummar innan man hunnit svälja, fastnar värre än kola i tänderna och känns som om det bildas till en stor klump i magen bara.

Nää jag är inte alls krånglig :angel:
 
Sv: Bröstvårtor!

Min ena bröstvårta har efter krock med hästhals vid vägran (!) envist hållit sig inne och jag åkte hem från BB första gången med amningen "fungerande" (nja) på bara en sida och pump.

Efter mycket tid, smärta, frustration och panik över barn som jag inte lyckades ge mat lärde jag mig att mjölka ur "övertrycket" så att brösten blev mindre spända, det blev då lättare för bebisen att få in vårtan tillräckligt långt in i munnen. På den svåra sidan ville bröstvårtan vika ihop sig mot mitten "i ett streck", och lösningen blev att lägga an bebben så att suget blev "tvärs över" "strecket" istället för åt samma håll, om du förstår vad jag menar. Jag lärde mig också att det gick bättre om jag vilade undersidan av bröstet på handflatan så att det blev "plattare" undertill, och jag fick också hjälpa till att hålla formen på bröstvårtan åt bebben med fingrar ovanför och under. Detta sades ingenting om på BB, förmodligen därför att man riskerar att stasa mjölkgångarna och orsaka mjölkstockning om man håller för hårt. Jag råkade aldrig ut för detta, däremot fick jag knölar om jag inte stödde underifrån, gissar att tyngden av bröstet självt gjorde det för svårt för bebisen att suga ut mjölken "nerifrån".

Har sedan legat på BB tillsammans med mammor där det fungerat problemfritt för majoriteten men där jag upplevt att mammor med lika stora problem som jag fått väldigt mycket men dålig hjälp trots att (eller kanske rent av pga) detta är ett "amningsvänligt" BB.

Vid senaste förlossningen hade forskning kommit fram till att mammor med hudproblem i grunden lättare drabbas av såriga bröstvårtor utan att det behöver bero på felaktigt grepp. På "mitt" BB var det hudkliniken man skulle vända sig till då.

Men som sagt, för majoriteten fungerar det utan problem, även för mammor med korta vårtor när de beter sig som dina. Som positiv bieffekt kan du istället slippa drabbas av utdragna, missformade bröstvårtor :p ... Lycka till och håll fötterna högt!
 
Sv: Bröstvårtor!

Etienne skrev:
Apropå halsbränna... Jag fick tips av min bm att prova losec mups som är receptfria. De är godkända för användning vid gradivitet (kan slås upp på fass.se för kontroll). De är snuskigt dyra men det är som att få livet tillbaka :bow: .
Losec Mups är svindyra MEN det finns alternativ som är precis likvärdiga men mycket billigare. Jag äter Omeprazol-kapslar, en om dagen (eller egentligen med 1,5 dygns intervall eftersom jag upptäckt att det räcker). Det kluriga är att det bara är Losec Mups som enligt FASS är ok under graviditet - men de andra preparaten har exakt samma aktiva substans i samma mängd och kan alltså inte rimligen skilja sig från Losec (eftersom de inte får innehålla några andra verksamma ämnen). Jag var förvirrad över detta men har pratat med läkare, barnmorska och pharmaceut och alla höll med mig även om ingen riktigt kunde förklara hur det kunde vara så.

Antagligen är det så att Losec Mups är det nyaste preparatet och för att kunna konkurrera med de andra har de satsat på omfattande tester så att de även kan rekommendera användning för gravida (som ju är en stor målgrupp vad gäller halsbränna...)

Oj vad långt och rörigt det blev... men kontentan är: du måste inte betala typ 500 kronor i månaden för Losec, du kan köpa ett annat omeprazolpreparat för en tredjedel av priset. Jag fick det dessutom utskrivet av läkare (fast det är receptfritt) så blev det ännu lite billigare. Jag har lidit av hemsk halsbränna från allra första början av graviditeten och till slut mådde jag så himla illa av alla tabletter jag knaprade och all gaviscon jag halsade (plus att det hämmar järnupptaget) så det var en helt fantastisk befrielse när jag började med omeprazol. Nu är jag helt utan halsbränna, från att tidigare ha plågats dygnet runt :love:

Hoppas du hittar något som funkar för dig!
 
Sv: Bröstvårtor!

Silverkedjan skrev:
Om du inte har provat Gaviscon så gör det först. Billigare och enklare. :idea:
Om man inte spyr av det... och frågan är om det blir billigare i längden - skulle vara intressant att veta hur många förpackningar Rennie, Novalucol och Gaviscon jag förbrukade innan jag gav upp och bytte :crazy:
 
Sv: Bröstvårtor!

Det finns alltså hopp.. :)

Jag känner mig helt slut.. och att Gavisconet hindrade järnupptaget hade jag ingen aning om!
Mitt senaste prov visade på 109 och BM nästan skrek att jag var tvungen att öka till två järntabletter/dygn.
Grejen är ju att jag inte kan.. det går inte, då får jag aldrig sova pga halsbrännan som jag tror beror mest på järntabletterna.

Men är Omeprazol billigare än Losec så ska jag prova det först!

Jag vill ju jobba.. inte vara en vandrande zombie! :(
 
Sv: Bröstvårtor!

Jag har funderat på det också. Jag läste på familjeliv att omeprazol skulle vara ok men varit tveksam pga informationen i fass. Det känns ju inte kul att behöva käka medicin men om jag ska klara av vardagen, hästen och kurserna är det nödvändigt.

För egen del har det hittills funkat att äta en kur emellanåt men halsbrännan är tillbaka efter någon vecka. Nu när magen blir större lär det inte bli bättre eftersom halsbrännan är tillbaka allt snabbare så fort jag slutar med losec.

Jag tillhör dem som inte klarar av novalucol/gaviscon, jag kräks bara jag försöker ta tuggtabletterna. Rennie går ner men är värdelösa. Halsbrännan är tillbaka så fort man lägger sig, då kan jag lika gärna halsa dofilus. Effekten är ungefär densamma för mig.

Sablar22: Hoppas att det funkar med omeprazol. Jag ska prata med min barnmorska och höra vad hon säger.
 
Sv: Bröstvårtor!

Ett bra "husmorstips" - har du provat med äppelcidervinäger? Det räckte för att hjälpa mig, fast jag hade inte så jättefarlig halsbränna. Det hindrar inte järnupptaget heller, snarare tvärtom! Nu finns det en balsamvinäger på äpple som är fylligare så det inte blir så skarpt, tag en liten skvätt i ett halvt glas vatten och se om det blir någon skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 636
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp