Bruksprovet 2021

exakt och så kan vem som helst säga att de har en godkänd hingst.
Jag gillar inte principen faktiskt, det gynnar ingen. Iofs tror jag inte stoägarna kommer rusa benen av sig efter de som blir på lägsta nivån.
Sant men en del av hingstägarna skäms ju redan idag inte för sig när det kommer till att marknadsföra och pusha för sina egna hingstar till precis vad som helst.

Så där ligger ju redan en stor risk för de stoägare som inte är så erfarna.

När dessa hingstägare nu kan få precis vad som helst godkänt kommer det ju bergis bli ännu värre.

Har ju redan sett de tendenserna nere hos oss här i Benelux. Överlag är det en sjukt tråkig utveckling 😔
 
Sant men en del av hingstägarna skäms ju redan idag inte för sig när det kommer till att marknadsföra och pusha för sina egna hingstar till precis vad som helst.

Så där ligger ju redan en stor risk för de stoägare som inte är så erfarna.

När dessa hingstägare nu kan få precis vad som helst godkänt kommer det ju bergis bli ännu värre.

Har ju redan sett de tendenserna nere hos oss här i Benelux. Överlag är det en sjukt tråkig utveckling 😔
Tur att jag är en sån bakåtsträvare då som bara använder gamla hingstar i stort sett ;)

Det är rätt stor skillnad i hopp och gångartsaveln vad jag kan läsa mig till på sociala medier. Många gångartsavlare väljer den flashigaste nya hingsten medan hoppfolket helst väljer äldre beprövade hingstar.
 
Tur att jag är en sån bakåtsträvare då som bara använder gamla hingstar i stort sett ;)

Det är rätt stor skillnad i hopp och gångartsaveln vad jag kan läsa mig till på sociala medier. Många gångartsavlare väljer den flashigaste nya hingsten medan hoppfolket helst väljer äldre beprövade hingstar.
Jag är nog oxå en bakåtsträvare vad gäller blodslinjer i både hopp och dressyr 😆 men antalet hopphingstar som finns tillgängliga här nere är helt osannolikt. Många har förvisso någon form av resultat men lämnar mycket i övrigt att önska när det kommer till typ, exteriör och benställningar 😱
 
Sant men en del av hingstägarna skäms ju redan idag inte för sig när det kommer till att marknadsföra och pusha för sina egna hingstar till precis vad som helst.

Så där ligger ju redan en stor risk för de stoägare som inte är så erfarna.

När dessa hingstägare nu kan få precis vad som helst godkänt kommer det ju bergis bli ännu värre.

Har ju redan sett de tendenserna nere hos oss här i Benelux. Överlag är det en sjukt tråkig utveckling 😔
En del hingstägare är mer ute efter kvantitet och inte kvalitet när det gäller att rekommendera sina hingstar. För min del är det viktigare att få bra ston till min hingst än en massa ston. Har till å med tipsat om annan hingst till stoägare där det inte hade varit en bra kombination med min hingst.
 
Bara för att vara en sån där typisk dressyravlare ;) hoppas jag att de där understuckna trakterna är det största minuset på Mafioso BD så jag kan använda honom, för den där stammen väcker seriösa habegär. Skritten kan bli ett problem, men here's to hoping.
 
En del hingstägare är mer ute efter kvantitet och inte kvalitet när det gäller att rekommendera sina hingstar. För min del är det viktigare att få bra ston till min hingst än en massa ston. Har till å med tipsat om annan hingst till stoägare där det inte hade varit en bra kombination med min hingst.

För stoägare som jag är det väldigt uppskattat att man som du tipsar om andra hingstar när du inte tror det blir en bra match! Det inger förtroende. 😊👍
 
En del hingstägare är mer ute efter kvantitet och inte kvalitet när det gäller att rekommendera sina hingstar. För min del är det viktigare att få bra ston till min hingst än en massa ston. Har till å med tipsat om annan hingst till stoägare där det inte hade varit en bra kombination med min hingst.
Kudos till dig för det. Det som verkligen får mig irriterad är när hingstägare/förmedlare rekommenderar sina hingstar till allt med fyra hovar och en livmoder UTAN att tala om att det är deras egen hingst. Vet stoägaren att säljaren rekommenderar sin egen produkt- fine, ibland höjer man på ögonbrynen, men fair enough.
 
För stoägare som jag är det väldigt uppskattat att man som du tipsar om andra hingstar när du inte tror det blir en bra match! Det inger förtroende. 😊👍

Kudos till dig för det. Det som verkligen får mig irriterad är när hingstägare/förmedlare rekommenderar sina hingstar till allt med fyra hovar och en livmoder UTAN att tala om att det är deras egen hingst. Vet stoägaren att säljaren rekommenderar sin egen produkt- fine, ibland höjer man på ögonbrynen, men fair enough.

Jag är ju själv stoägare och blir också irriterad när hingstägare/hingsthållare rekommenderar samma hingstar till olika typer av ston.
Ser framemot min hingsts avkommor som föds till våren, han har fått lite olika typer av ston så det ska bli spännande att se vad han lämnar. Har själv dräktigt med honom, ett sto på 156 cm, ett sto på 165 cm och ett sto på 176 cm.. ska bli intressant att se vad som kommer ut :D
 
Kudos till dig för det. Det som verkligen får mig irriterad är när hingstägare/förmedlare rekommenderar sina hingstar till allt med fyra hovar och en livmoder UTAN att tala om att det är deras egen hingst. Vet stoägaren att säljaren rekommenderar sin egen produkt- fine, ibland höjer man på ögonbrynen, men fair enough.
Amen. Jag undrar om man inte är mer "rädd" om sin hingst än så? Tycker det ser så himla oseriöst ut att köra nån "one size fits all"-variant, det är inga vantar vi pratar om...
 
Ja eller när man ser i grupper på FB att folk efterlyser hingstar med bevisad nedärvning av vissa önskvärda egenskaper så är det vissa som gör reklam för sina nygodkända hingstar som har 0 avkommor och där man inte har någon aning om vad hingsten ger. Eller när någon vill ha tips på hingst som bevisligen nedärver gott temperament (ja ja, det finns ett sto också, men vi vet alla att vissa hingstar typar sina avkommor med trevligt temperament mer än andra :) ) och så är det någon ägare till en nygodkänd hingst som rekommenderar sin egen för att den är så snäll att hålla på med hemma..
 
Amen. Jag undrar om man inte är mer "rädd" om sin hingst än så? Tycker det ser så himla oseriöst ut att köra nån "one size fits all"-variant, det är inga vantar vi pratar om...

Ja eller när man ser i grupper på FB att folk efterlyser hingstar med bevisad nedärvning av vissa önskvärda egenskaper så är det vissa som gör reklam för sina nygodkända hingstar som har 0 avkommor och där man inte har någon aning om vad hingsten ger. Eller när någon vill ha tips på hingst som bevisligen nedärver gott temperament (ja ja, det finns ett sto också, men vi vet alla att vissa hingstar typar sina avkommor med trevligt temperament mer än andra :) ) och så är det någon ägare till en nygodkänd hingst som rekommenderar sin egen för att den är så snäll att hålla på med hemma..
Det var väl lite det här egotänket som bokstavligen sänkte en del hingstar i gränslandet mellan naturlig betäckning och TS.

De som envisades med att hålla fast vid naturlig betäckning tog ju i princip emot precis vad som helst och då blev ju avkommeresultaten därefter.
 
Kudos till dig för det. Det som verkligen får mig irriterad är när hingstägare/förmedlare rekommenderar sina hingstar till allt med fyra hovar och en livmoder UTAN att tala om att det är deras egen hingst. Vet stoägaren att säljaren rekommenderar sin egen produkt- fine, ibland höjer man på ögonbrynen, men fair enough.
Precis. Om man skriver att det är ens egen hingst så förstår den som frågar att man är partisk, men den ges ju också möjlighet att ställa fler frågor och kanske få detaljer som gör att de ändå väljer just den hingsten. Det är förbjudet med reklam där det inte tydligt framgår att det är reklam. Att rekommendera sin egen hingst från sitt privata fb konto tycker jag bryter mot den regeln om man inte skriver ut att man är hingsthållaren.
 
Ja eller när man ser i grupper på FB att folk efterlyser hingstar med bevisad nedärvning av vissa önskvärda egenskaper så är det vissa som gör reklam för sina nygodkända hingstar som har 0 avkommor och där man inte har någon aning om vad hingsten ger. Eller när någon vill ha tips på hingst som bevisligen nedärver gott temperament (ja ja, det finns ett sto också, men vi vet alla att vissa hingstar typar sina avkommor med trevligt temperament mer än andra :) ) och så är det någon ägare till en nygodkänd hingst som rekommenderar sin egen för att den är så snäll att hålla på med hemma..

Ja eller de som har ett föl/åring efter en viss hingst och rekommenderar just den hingsten för den ger ju så trevliga och samarbetsvilliga avkommor :crazy:
 
Ja eller när man ser i grupper på FB att folk efterlyser hingstar med bevisad nedärvning av vissa önskvärda egenskaper så är det vissa som gör reklam för sina nygodkända hingstar som har 0 avkommor och där man inte har någon aning om vad hingsten ger. Eller när någon vill ha tips på hingst som bevisligen nedärver gott temperament (ja ja, det finns ett sto också, men vi vet alla att vissa hingstar typar sina avkommor med trevligt temperament mer än andra :) ) och så är det någon ägare till en nygodkänd hingst som rekommenderar sin egen för att den är så snäll att hålla på med hemma..
Ja eller när man ser i grupper på FB att folk efterlyser hingstar med bevisad nedärvning av vissa önskvärda egenskaper så är det vissa som gör reklam för sina nygodkända hingstar som har 0 avkommor och där man inte har någon aning om vad hingsten ger. Eller när någon vill ha tips på hingst som bevisligen nedärver gott temperament (ja ja, det finns ett sto också, men vi vet alla att vissa hingstar typar sina avkommor med trevligt temperament mer än andra :) ) och så är det någon ägare till en nygodkänd hingst som rekommenderar sin egen för att den är så snäll att hålla på med hemma..
Håller med på ett sätt men samtidigt är det så att om hingstens äg har avlat länge på en stostam , har syskon osv så kan ju denna veta att tex bra temperament har de ur den stolinjen. Då kan man ju rek en sådan hingst kan jag tycka. Jag har själv ett sto där jag träffat syskon till stoet och har tre avk efter henne. De är likadana i temperament allihopa. Otroligt sociala , lättlärda och coola. Jag är därför jättenoga med att behålla detta temperament genom att välja hingstar som ger/ beter sig likadant för att få en stark nedärvning i detta
 
Jag blir misstänksam även i andra riktningen. Typ som när man har samma intressen i sporten, i mitt fall fälttävlan som ju inte är särskilt stort, och hingsthållarna man känner och som faktiskt är inriktade på fälttävlan inte ställer en enda fråga om ens avelssto(n). Det står ju liksom inte i pannan att jag inte avlar för fälttävlan.
 
Ja eller de som har ett föl/åring efter en viss hingst och rekommenderar just den hingsten för den ger ju så trevliga och samarbetsvilliga avkommor :crazy:
Den tänkte jag precis på idag när jag tittade i FB´s avelsgrupp. Här har man ett sto med mkt nerv men kapacitet och vill ha en hingst som ger lugnare avkommor men fortfarande presterar. Så kommer massor med svar från dem som har 1-2- åringar som ännu inte mognat i skallen. Min rödtopp var supercool fram tills hon var 4, sen har hon liksom landat i att vara den som ser allt och ska göra alla uppmärksamma på det för det är hennes superkraft.
 
Nu har jag ju absolut inga planer på att avla. Men jag måste säga att det är väldigt trevligt att för en gångs skull se en hopphäst med för mig tilltalande exteriör. (På bild från sidan iaf...)
Det är Amaretti HH jag syftar på
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 995
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp