Bruksprovet 2021

Som vanligt MEGA cringe gällande hingstbilderna, hur ofta ställer hästar upp för porträtt endast iförda träns och inget mer.. 🙄

Hur svårt kan det liksom vara att ta en vettig hingstbild utan att behöva photo shoppa bort tyglarna som leder till den som håller i hästen? Och om man nu ändå ska photo shoppa kunde kanske hästen som har en röd stuga på ryggen fått äran att få den bortklippt 🤭

Rhianna’s Diamond K har tyglarna synbara i bild - respekt 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
 
Som vanligt MEGA cringe gällande hingstbilderna, hur ofta ställer hästar upp för porträtt endast iförda träns och inget mer.. 🙄

Hur svårt kan det liksom vara att ta en vettig hingstbild utan att behöva photo shoppa bort tyglarna som leder till den som håller i hästen? Och om man nu ändå ska photo shoppa kunde kanske hästen som har en röd stuga på ryggen fått äran att få den bortklippt 🤭

Rhianna’s Diamond K har tyglarna synbara i bild - respekt 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Bäst är Maderik EMS som fått sina tyglar avklippta :angel:
 
Som vanligt MEGA cringe gällande hingstbilderna, hur ofta ställer hästar upp för porträtt endast iförda träns och inget mer.. 🙄

Hur svårt kan det liksom vara att ta en vettig hingstbild utan att behöva photo shoppa bort tyglarna som leder till den som håller i hästen? Och om man nu ändå ska photo shoppa kunde kanske hästen som har en röd stuga på ryggen fått äran att få den bortklippt 🤭

Rhianna’s Diamond K har tyglarna synbara i bild - respekt 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Jag stör mig mer på att bilderna ibland är så dåliga att det blir svårt att bedömma hästens exteriör. Tagna snett framifrån för att dölja en taskig benställning bak, vinklade så att hästen ska se ut att vara i uppförsbacke, eller bara dåligt ljus så man inte ser vad som är benen eller svansen.
 
Måste ju skratta lite. Vet när vi vann semifinalen i elitallsvenskan på Strömsholm så satt det skåningar på läktaren och tyckte såååå synd om sig själva som hade så långt att köra. De hade ju hela 60 mil dit. :crazy: Av någon anledning är uppförsbacken norrut jobbig oavsett varifrån man utgår.
Välkommen till min värld. Jag är i Hudiksvall om jag kör 60 mil. /MVH Norrbottningen
har nog 60 mil till Strömsholm och det blir lite långt för mig att köra fram å tillbaka - vilket jag gjorde när det gick på Grevagården förra året. Hade inte möjlighet att vara på plats hela veckan utan fick köra fram å tillbaka för att ta hand om mina hästar hemma. Visaren och hingsten var kvar på Grevagården.
Jag har inga problem med att köra långt, men det går inte riktigt att köra 120 mil på en dag i en hel vecka. Dygnet skulle behöva lite fler timmar för att jag skulle få till det ;)


Är för övrigt ingen Skåning så jag har inga problem med avstånd ;) :D
 
Senast ändrad:
Det har att göra med att vi skåningar aldrig behöver köra längre än 45 minuter för en tävling. Och inom 20 min radie så har vi 15 tränare på svårklassnivå (gäller oavsett var i skåne man befinner sig). Därför har vi en annan syn på avstånd.
Jag vet att det är så. :) Kommer ihåg när jag pratade med en på förbundet om just elitallsvenskan. När hon hörde att vi har 20 mil till närmaste deltävling suckade hon och sa att hon aldrig skulle få en skåning att köra 20 mil.
Men ni ska vara tacksamma och inse att Sverige är långt. Är inte mer än rätt att ni får köra ibland. :D
 
Jag stör mig mer på att bilderna ibland är så dåliga att det blir svårt att bedömma hästens exteriör. Tagna snett framifrån för att dölja en taskig benställning bak, vinklade så att hästen ska se ut att vara i uppförsbacke, eller bara dåligt ljus så man inte ser vad som är benen eller svansen.
Det är lite det som är poängen. Kan man inte ta bättre bilder än att man måste klona bort delar av bilden kanske man inte borde ta på sig att fota hingstar. Nu är jag visserligen hard core på det här med bilder eftersom det är mitt yrke men bruksprovshingstarna får ju vem som helst att resa nackhåren, varje år.

Som det året när de fotades inne i stora ridhallen på Flyinge och väggarna såg ut som något man skulle kunna hitta på Lustiga Huset på Grönan då ALLT var snett och vint.

Om man dessutom klonar bort tyglarna och visaren (varför inte ställa sig så att denne liksom inte är bild från första början liksom) vad ändrar man då mer i bilderna? Överben, underliga fötter you name it.

Att ta bort blod ur mungipan på en amatörhäst som gör sin första internationella tävling och som bitit sig i tungan under ritt kan jag tycka är ok.

Jag är inte där som TD eller Ground Jury så att bedöma om den ska diskas eller inte är inte mitt jobb. Ryttaren/ägaren/uppfödaren vill bara ha en fin bild och det här är kanske den enda bilden de någonsin kommer ha av den här hästen på en internationell tävling. Affektionsvärdet är gigantiskt.

Att göra samma sak på en toppryttare in action är en no go. Det har nyhetsvärde, om man sedan vill sälja en sådan bild eller inte har med ens egen moral och girighet att göra.

På hingstar tycker jag att det är ok att plocka bort ett litet sår som håller på att läka, eller att pilla bort den där stugan från ryggen men mycket mer än så tycker jag inte att man ska göra med hingstar. Borde liksom vara bättre att fokusera på de bitarna som du tar upp, exteriör, sida och benställningar :)
 
Det är lite det som är poängen. Kan man inte ta bättre bilder än att man måste klona bort delar av bilden kanske man inte borde ta på sig att fota hingstar. Nu är jag visserligen hard core på det här med bilder eftersom det är mitt yrke men bruksprovshingstarna får ju vem som helst att resa nackhåren, varje år.

Som det året när de fotades inne i stora ridhallen på Flyinge och väggarna såg ut som något man skulle kunna hitta på Lustiga Huset på Grönan då ALLT var snett och vint.

Om man dessutom klonar bort tyglarna och visaren (varför inte ställa sig så att denne liksom inte är bild från första början liksom) vad ändrar man då mer i bilderna? Överben, underliga fötter you name it.

Att ta bort blod ur mungipan på en amatörhäst som gör sin första internationella tävling och som bitit sig i tungan under ritt kan jag tycka är ok.

Jag är inte där som TD eller Ground Jury så att bedöma om den ska diskas eller inte är inte mitt jobb. Ryttaren/ägaren/uppfödaren vill bara ha en fin bild och det här är kanske den enda bilden de någonsin kommer ha av den här hästen på en internationell tävling. Affektionsvärdet är gigantiskt.

Att göra samma sak på en toppryttare in action är en no go. Det har nyhetsvärde, om man sedan vill sälja en sådan bild eller inte har med ens egen moral och girighet att göra.

På hingstar tycker jag att det är ok att plocka bort ett litet sår som håller på att läka, eller att pilla bort den där stugan från ryggen men mycket mer än så tycker jag inte att man ska göra med hingstar. Borde liksom vara bättre att fokusera på de bitarna som du tar upp, exteriör, sida och benställningar :)
Det finns regler om hur korten ska tas och hur/vad man får redigera.

från SWB´s sida:

Vi erbjuder möjligheten att skicka in en egen bild på deltagande hingstar. Här hittar du vilka kriterier bilden ska uppfylla:

  • Hingsten ska vara flätad och vidgjord
  • Bilden ska vara tagen rakt från sidan
  • Hingsten ska titta rakt framåt
  • Hingsten ska vara korrekt uppställd så att alla ben och hovar är synliga
  • Bakgrunden ska vara så enhetlig som möjligt
  • Bilden får inte vara äldre än 1/1-2021
  • Bildens storlek ska vara minst 1535 x 1024 pixlar
  • Bildens upplösning ska vara minst 260 dpi
  • Bilden ska vara i färg
  • Det är tillåtet att redigera bort t ex grimskaft men i övrigt får bilden inte manipuleras
  • Fotografens namn ska anges
  • SWB har rätt att neka bilder som håller för dålig kvalité
 
Det finns regler om hur korten ska tas och hur/vad man får redigera.

från SWB´s sida:

Vi erbjuder möjligheten att skicka in en egen bild på deltagande hingstar. Här hittar du vilka kriterier bilden ska uppfylla:

  • Hingsten ska vara flätad och vidgjord
  • Bilden ska vara tagen rakt från sidan
  • Hingsten ska titta rakt framåt
  • Hingsten ska vara korrekt uppställd så att alla ben och hovar är synliga
  • Bakgrunden ska vara så enhetlig som möjligt
  • Bilden får inte vara äldre än 1/1-2021
  • Bildens storlek ska vara minst 1535 x 1024 pixlar
  • Bildens upplösning ska vara minst 260 dpi
  • Bilden ska vara i färg
  • Det är tillåtet att redigera bort t ex grimskaft men i övrigt får bilden inte manipuleras
  • Fotografens namn ska anges
  • SWB har rätt att neka bilder som håller för dålig kvalité
Fast baserat på de få bilder jag sett från i år och de bilder som kommit tidigare år så följer de ju inte de här anvisningarna särskilt väl 😉
 
Det är lite det som är poängen. Kan man inte ta bättre bilder än att man måste klona bort delar av bilden kanske man inte borde ta på sig att fota hingstar. Nu är jag visserligen hard core på det här med bilder eftersom det är mitt yrke men bruksprovshingstarna får ju vem som helst att resa nackhåren, varje år.

Som det året när de fotades inne i stora ridhallen på Flyinge och väggarna såg ut som något man skulle kunna hitta på Lustiga Huset på Grönan då ALLT var snett och vint.

Om man dessutom klonar bort tyglarna och visaren (varför inte ställa sig så att denne liksom inte är bild från första början liksom) vad ändrar man då mer i bilderna? Överben, underliga fötter you name it.

Att ta bort blod ur mungipan på en amatörhäst som gör sin första internationella tävling och som bitit sig i tungan under ritt kan jag tycka är ok.

Jag är inte där som TD eller Ground Jury så att bedöma om den ska diskas eller inte är inte mitt jobb. Ryttaren/ägaren/uppfödaren vill bara ha en fin bild och det här är kanske den enda bilden de någonsin kommer ha av den här hästen på en internationell tävling. Affektionsvärdet är gigantiskt.

Att göra samma sak på en toppryttare in action är en no go. Det har nyhetsvärde, om man sedan vill sälja en sådan bild eller inte har med ens egen moral och girighet att göra.

På hingstar tycker jag att det är ok att plocka bort ett litet sår som håller på att läka, eller att pilla bort den där stugan från ryggen men mycket mer än så tycker jag inte att man ska göra med hingstar. Borde liksom vara bättre att fokusera på de bitarna som du tar upp, exteriör, sida och benställningar :)

Ett bra exempel är väl exempelvis Vitalis där de hade photoshoppat in bakhovarna som framhovar.

För att undvika den typen av döljande kanske det vore bättre att alla bruksprovshingstar fotas på plats och sedan är det ju upp till hingsthållaren att använda vilka bilder de vill i sin egen marknadsföring men det vore bra att ha tillgång till en objektiv oredigerad bild för oss stoägare
 
Ett bra exempel är väl exempelvis Vitalis där de hade photoshoppat in bakhovarna som framhovar.

För att undvika den typen av döljande kanske det vore bättre att alla bruksprovshingstar fotas på plats och sedan är det ju upp till hingsthållaren att använda vilka bilder de vill i sin egen marknadsföring men det vore bra att ha tillgång till en objektiv oredigerad bild för oss stoägare
SWEET LORD 🤐
 
Ja bruksprovsbilderna brukar se lite lustiga ut och ja skåningar är bortskämda med nära avstånd till det mesta ( fd skåning bor numera ute på vischan i Småland)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
886
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp