Bruksprovet 2021

Nu har jag ju absolut inga planer på att avla. Men jag måste säga att det är väldigt trevligt att för en gångs skull se en hopphäst med för mig tilltalande exteriör. (På bild från sidan iaf...)
Det är Amaretti HH jag syftar på
Jag kollade på den och tycker att den är käck eller snarast kommer kunna bli fin, men nu ser den ut som tvådelad för mig. För tunn i länden och korset för mimsak (men den är ju iofs bra 3) - men det är ju egentligen vara muskler som saknas och det lär ju komma
 
Den tänkte jag precis på idag när jag tittade i FB´s avelsgrupp. Här har man ett sto med mkt nerv men kapacitet och vill ha en hingst som ger lugnare avkommor men fortfarande presterar. Så kommer massor med svar från dem som har 1-2- åringar som ännu inte mognat i skallen. Min rödtopp var supercool fram tills hon var 4, sen har hon liksom landat i att vara den som ser allt och ska göra alla uppmärksamma på det för det är hennes superkraft.
Exakt! Min var fantastisk som unghäst, hela uppväxten faktiskt även om hon ville ta hela armen om hon fick ett lill-finger men det märks inte i ”vardagliga hanteringen som alla har med att göra, som utsläpp/insläpp och foder”. När hon plötsligt blev mer trygg med ridningen, då kom det. Skarpheten, tuff som en betonggris. Det började vid 5-6 ålder. Sen fick hon fång osv så hon är knappt riden sen dess, men jag satt upp på henne i våras efter 2-3 år oriden (hon är 11) och det var bara att sitta upp direkt, utan problem. Men jag vet ju vad som sker efter några ritter senare...
 
Den tänkte jag precis på idag när jag tittade i FB´s avelsgrupp. Här har man ett sto med mkt nerv men kapacitet och vill ha en hingst som ger lugnare avkommor men fortfarande presterar. Så kommer massor med svar från dem som har 1-2- åringar som ännu inte mognat i skallen. Min rödtopp var supercool fram tills hon var 4, sen har hon liksom landat i att vara den som ser allt och ska göra alla uppmärksamma på det för det är hennes superkraft.
Har samma erfarenhet med vissa av mina unghästar. Supersnälla tills de var typ 5 år och sen "visat" vilket blod de har. Blir sjukt trött på alla dom i avelsgrupperna som skriver så om sina föl upp till då typ 2åringar.
Dessutom är temperament och ridbarhet två helt olika saker även om många verkar tro snäll att hantera=snäll att rida.
 
Är det ngn som vet vad som menas när tex hingsten som diskuteras ovan, Amaretti HH "rekommenderas att prövas för premiered med vissa förbehåll". Vilka förbehåll kan det tänkas vara?


Jag hittade själv på insta, dom önskar att han utvecklar sin skritt och trav lite mer.
 
ALLA bilder utan tyglar, snöre, longerlina etc. är photoshoppade ;) En del rätt ok andra not so much. Några av dem är redan omtalade tidigare i den här tråden :D Tips är att kolla in några av de som står på snö. Två av dem är typ epic fail gällande redigeringen.

Jag var tvungen att gå in och titta... herrejävlar! :rofl: Majoriteten av bilderna hade jag som fotograf inte velat ha mitt namn på :D Jag har ju mest filmat men även fuskat lite som fotograf. Alldeles för många är också bedrövligt uppställda, som hingstägare hade jag inte tillåtit att bilderna visades. Som fotograf ska du ju ge direktiv till visaren om hästen inte står korrekt.

Jag inser att jag är bortskämd med ytterst proffsigt tagna bilder på arabhästar. Klart att det finns dåliga bilder där också men de flesta hingstägare har riktigt bra bilder på sina hingstar.
 
Jag var tvungen att gå in och titta... herrejävlar! :rofl: Majoriteten av bilderna hade jag som fotograf inte velat ha mitt namn på :D Jag har ju mest filmat men även fuskat lite som fotograf. Alldeles för många är också bedrövligt uppställda, som hingstägare hade jag inte tillåtit att bilderna visades. Som fotograf ska du ju ge direktiv till visaren om hästen inte står korrekt.

Jag inser att jag är bortskämd med ytterst proffsigt tagna bilder på arabhästar. Klart att det finns dåliga bilder där också men de flesta hingstägare har riktigt bra bilder på sina hingstar.
Håller med om att vissa hingstar är extremt dåligt uppställda och det är ju mycket märkligt.
Men jag som aldrig har fotograferat mer än på min egen mobil eller ännu mindre redigerat bilder i photoshop förstår inte vad som är just dåligt photoshoppat haha :rofl: Har inget öga för sånt inser jag nu efter att ha kollat en gång till.
 
Håller med om att vissa hingstar är extremt dåligt uppställda och det är ju mycket märkligt.
Men jag som aldrig har fotograferat mer än på min egen mobil eller ännu mindre redigerat bilder i photoshop förstår inte vad som är just dåligt photoshoppat haha :rofl: Har inget öga för sånt inser jag nu efter att ha kollat en gång till.

Jag har ju som sagt frilansat lite inom området och det är faktiskt pinsamt hur dåliga en del av bilderna är. Det är definitivt värt att anlita ett duktigt proffs (alla proffs är inte duktiga...).
 
Håller med om att vissa hingstar är extremt dåligt uppställda och det är ju mycket märkligt.
Men jag som aldrig har fotograferat mer än på min egen mobil eller ännu mindre redigerat bilder i photoshop förstår inte vad som är just dåligt photoshoppat haha :rofl: Har inget öga för sånt inser jag nu efter att ha kollat en gång till.
🙃 på hästen framför tegelmuren är muren till vänster inte längre rak. Den bilden kan slinka igenom. Men på iallafall två av bilderna på hästar i snö ser man en löst flygande tygel och vita rektangulära fält istället för snö.
 
Jag var tvungen att gå in och titta... herrejävlar! :rofl: Majoriteten av bilderna hade jag som fotograf inte velat ha mitt namn på :D Jag har ju mest filmat men även fuskat lite som fotograf. Alldeles för många är också bedrövligt uppställda, som hingstägare hade jag inte tillåtit att bilderna visades. Som fotograf ska du ju ge direktiv till visaren om hästen inte står korrekt.

Jag inser att jag är bortskämd med ytterst proffsigt tagna bilder på arabhästar. Klart att det finns dåliga bilder där också men de flesta hingstägare har riktigt bra bilder på sina hingstar.
Ibland är det svårt att ge direktiv till glada hästägare och många fotografer har inte en aning om hur en häst ska visas upp 🙈

Men vad jag aldrig förstått är hela den här onaturliga uppställningen där man photoshoppar bort visaren och tyglarna. Det ser ju inte bara extremt fånigt ut det är ju även som gjort för att någon ska f-cka upp å lägga det på en extremt låg kvalitetsnivå. Vilket händer i samband med bruksprovet varje år. Behöver jag (avancerad) photoshop anlitar jag ett proffs dvs min kollega.

Arabhästvärlden å sin sida precis som polo har ofta extremt vältagna bilder. Förmodligen lite för att det av tradition är en hästras som attraherar vuxna snorrika människor som betalar för tjänster.

I ridsportvärlden är det mer: Kan jag få en bild mot att jag nämner dig i sociala medier?

Vet inte hur många gånger jag varit på väg att svara: Kan du träna och tävla min häst mot att jag nämner dig i sociala medier? 😼
 
Ibland är det svårt att ge direktiv till glada hästägare och många fotografer har inte en aning om hur en häst ska visas upp 🙈

Men vad jag aldrig förstått är hela den här onaturliga uppställningen där man photoshoppar bort visaren och tyglarna. Det ser ju inte bara extremt fånigt ut det är ju även som gjort för att någon ska f-cka upp å lägga det på en extremt låg kvalitetsnivå. Vilket händer i samband med bruksprovet varje år. Behöver jag (avancerad) photoshop anlitar jag ett proffs dvs min kollega.

Arabhästvärlden å sin sida precis som polo har ofta extremt vältagna bilder. Förmodligen lite för att det av tradition är en hästras som attraherar vuxna snorrika människor som betalar för tjänster.

I ridsportvärlden är det mer: Kan jag få en bild mot att jag nämner dig i sociala medier?

Vet inte hur många gånger jag varit på väg att svara: Kan du träna och tävla min häst mot att jag nämner dig i sociala medier? 😼

Jag kom över en skatt på eBay för en herrans massa år sedan... en tjock mapp med foton i original av bla Sparagowski, Johnston och Hess :love:

Jag fattar heller inte trenden med att ta bort tyglar etc. Det ser ju bara idiotiskt ut, speciellt när det är något mysko i bakgrunden som sabbar bilden (i stil med träd odyl). Då är det ju strunt samma om tyglarna syns...
 
Jag kom över en skatt på eBay för en herrans massa år sedan... en tjock mapp med foton i original av bla Sparagowski, Johnston och Hess :love:

Jag fattar heller inte trenden med att ta bort tyglar etc. Det ser ju bara idiotiskt ut, speciellt när det är något mysko i bakgrunden som sabbar bilden (i stil med träd odyl). Då är det ju strunt samma om tyglarna syns...
När du skriver så ser jag skumma träd smyga i bakgrunden med solbrillor på ....😂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 208
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp