Bruksprovet flyttar

@kökshäxan Det finns ett antal problem med Flyinge. (notera personliga refletioner här) Bruksprovet vi har idag är utdaterat till den nivå att svenska hingstägare låter sina hingstar gå tester utomlands istället där både förutsättningar och underlaget är bättre. För att kunna bli aktuella måste vi göra om vårat bruksprov eller lägga ned. Att göra om skulle kräva att vi bygger ett nytt prov som håller samma standard som 14- och 30-dagarsproven så att flera stamböcker kan godkänna utan att hingsten skall behöva gå fullt prov utomlands också. För att kunna göra något sånt behöver vi en anläggning där man kan stalla upp hingstarna mer permanent, och där personal och ryttare/testryttare under provet kan stanna på plats. Detta fanns det ytterst begränsad möjlighet för på Flyinge. Att använda tillfälliga stallar under så lång tid är inte praktiskt. Lägg därtill att det inte finns nog med boenden så har man ett till problem. På plats råder dessutom en stor brist på övriga faciliteter för ryttare och personal, duschar och toaletter osv.
För att läsa om en anläggning där man bedriver de tyska testerna (Neustadt-Dosse) och kanske göra en jämförelse, skicka in "Hengstprüfungsanstalt im Brandenburgischen Haupt- und Landgestüt" i Google och klicka på PDF-resultatet som kommer överst.
Nu säger jag inte att vi kan göra någonting ens i närheten på samma skala, men Flyinge skulle behöva en hel del renoveringar och tillägg för att fungera för ett modernt, internationellt prov. Ett tillägg till @kökshäxan är att Flyinge delägs ju av en av de största spelarna inom häst- och avelsvärlden - hur är det statligt?
Det kan kanske finnas anledning att ha ett längre prov, jag ser också fördelar med det, men jag tror inte det är något som planeras. Eller har jag fel? Toaletter och duschar finns det enkla och bra mobila lösningar på om det är ett problem, för mig känns definitivt inte Flyinge som en omodern anläggning med svenska mått mätt.

Jag har inte skrivit att Flyinge är statligt? Vad jag vet äger Flyingestiftelsen lejonparten och sen HNS en mindre del, det är länge sedan staten var ägare.
 
Jag har inte skrivit att Flyinge är statligt? Vad jag vet äger Flyingestiftelsen lejonparten och sen HNS en mindre del, det är länge sedan staten var ägare.

Ursäkta, dåligt ordval från min del utifrån:
Jag ser det som en nackdel att göra bruksprovet mera kommersiellt och det finns flera bra statliga eller stiftelseägda anläggningar som skulle kunnat användas. Anledningen till att bruksprovet nu hastigt och lustig flyttas från Flyinge kan man undra över, det känns inte som de är helt transparenta med vad som ligger bakom flytten.

Men jag förstår inte argumentet att man skall använda stiftelseägda eller statliga anläggningar bara för sakens skull? Skall man inte använda den anläggning man tror blir bäst för SWB (och dess medlemmar) och hingstägarna samt hingstarna?

Det kan kanske finnas anledning att ha ett längre prov, jag ser också fördelar med det, men jag tror inte det är något som planeras. Eller har jag fel? Toaletter och duschar finns det enkla och bra mobila lösningar på om det är ett problem, för mig känns definitivt inte Flyinge som en omodern anläggning med svenska mått mätt.

Man har tittat på sätt att göra om bruksprovet under flera års tid, men det är inget som görs i en handvändning. På SWB's hemsida kan man läsa årsprotokoll där det framgår att frågan diskuteras, men direkta besked lär inte komma innan man har en faktiskt handlingsplan och en ny modell utarbetad.
Att hyra in toaletter och duschar fungerar under det korta prov vi haft, med det är också ett ankare som håller tillbaka all möjlighet för vidareutveckling på en anläggning som Flyinge. Flyinge är gammalt och per definition omodernt. Bara ellösningarna under större arrangemang är en historia i sig.
Själv känner jag mig inte investerad i att man flyttar ifrån Flyinge, men jag har i många år funderat på vad SWB skall kunna fortsätta ha ett bruksprov och göra det attraktivt för fler att välja svenskt godkännande, och fler stoägare att välja svenska hingstar. Då är ett billigare, bättre hingstprov högst relevant.
 
Men jag förstår inte argumentet att man skall använda stiftelseägda eller statliga anläggningar bara för sakens skull? Skall man inte använda den anläggning man tror blir bäst för SWB (och dess medlemmar) och hingstägarna samt hingstarna?
Inte bara utan också för att de är väl lämpade, bruksprovet för hingstarna är också en möjlighet att marknadsföra svensk avel och Flyinge ger med sin kulturmiljö en representativ inramning till evenemanget.

Självklart är syftet att använda den anläggning som är bäst lämpad, att jag tycker att "offentliga" anläggningar är att föredra framför privata är för att bevara oberoendet, det är kanske inte avgörande men jag tycker det är en nackdel i bruksprovssammanhang att det är en privat anläggning.

Att ett längre prov skulle vara svårt att ordna på Flyinge håller jag med om, men så länge provet är som i nuläget är det en annan fråga tycker jag.
 
Flyingestiftelsen och HNS äger byggnaderna ihop, Flyinge AB bedriver verksamheten (vad jag förstått) och Schockemöhle avelsbiten. Inte helt lätt med vad som är vad.
Nä, inte helt lätt vem som äger vad, men som jag förstått äger Flyinge AB allt, både själva fastigheten och alla inventarier, och Flyingestiftelsen äger sedan de flesta aktierna i Flyinge AB och HNS en mindre del. Men sen riktigt vilka som ingår i Flyingestiftelsen och hur den arbetar vet jag inte.
 
Jag skrev ovan att jag själv fick närmre till evenemanget. Jag är inte själv emot en flytt längre norrut. Jag skrev även att det återstår och se om mina skånevänner kör uppåt för att se bruksprovet. Som någon annan påtalade och som jag höll med om är skåningarna vana vid att ha mycket nästgårds därför lite aviga till att ta sig längre sträckor. (drar alla över en kant men det ligger nått i det ;)).
Däremot vidhåller jag att det finns mer och närmre utbud i skåne om man vill göra annat eller andra hästrelaterade saker än att gå på bruksprovet. Många hästmänniskor flyttar till skåne för att det är närmre till det mesta. Tränare, tävlingar, affärer, jobb, ridhus osv. Det är inte samma sak som att det inte finns på andra ställen men jag tycker tillgängligheten är bättre i skåne.
Ang om skåningar åker upp för att titta på bruksprov eller ej återstår att se men jag kan inte se vilken skillnad det skulle göra? Istället lär ju Grevagården få de besökare som anser att det är för långt och dyrt att åka till Skåne så det går kanske på ett ut eller t om blir till Grevagårdens fördel.
Sen igen får du nog försöka redogöra för vad som finns mer runt Flyinge som inte finns här i Skaraborg. Vi har mängder med boenden inom kortare avstånd och billigare pris än i Skåne. Vi har B&B precis runt hörnet så man kan gå till Grevagården om det behövs. Vi har Skövde på 10 min avstånd med biografer, restauranger och teater. Finns inte så nära Flyinge. Vi har Falköping, Hjo, Tidaholm inom max 30 min avstånd där ytterligare boende och restauranger/kultur finns. Vi har hela Vallebygden som är en enda stor kulturbygd med mängder av besöksmål inkl Hornborgasjön. Osv osv i all evighet så igen, vad exakt är det som finns runt Flyinge som inte finns här?

Jag tänker att det är dags att du backar nu o inser att du gjorde ett förhastat uttalande. Jag älskar Skåne, tillbringar hela fälttävlanssäsongerna där varenda år sen tidigt 90-tal men det är varken billigare eller bättre än här. Det enda som finns där som inte finns här är alla terrängbanor och det lär inte vara så många bruksprovsbesökare som saknar att kunna åka till en terrängbana i februari...
 
Ang om skåningar åker upp för att titta på bruksprov eller ej återstår att se men jag kan inte se vilken skillnad det skulle göra? Istället lär ju Grevagården få de besökare som anser att det är för långt och dyrt att åka till Skåne så det går kanske på ett ut eller t om blir till Grevagårdens fördel.
Sen igen får du nog försöka redogöra för vad som finns mer runt Flyinge som inte finns här i Skaraborg. Vi har mängder med boenden inom kortare avstånd och billigare pris än i Skåne. Vi har B&B precis runt hörnet så man kan gå till Grevagården om det behövs. Vi har Skövde på 10 min avstånd med biografer, restauranger och teater. Finns inte så nära Flyinge. Vi har Falköping, Hjo, Tidaholm inom max 30 min avstånd där ytterligare boende och restauranger/kultur finns. Vi har hela Vallebygden som är en enda stor kulturbygd med mängder av besöksmål inkl Hornborgasjön. Osv osv i all evighet så igen, vad exakt är det som finns runt Flyinge som inte finns här?

Jag tänker att det är dags att du backar nu o inser att du gjorde ett förhastat uttalande. Jag älskar Skåne, tillbringar hela fälttävlanssäsongerna där varenda år sen tidigt 90-tal men det är varken billigare eller bättre än här. Det enda som finns där som inte finns här är alla terrängbanor och det lär inte vara så många bruksprovsbesökare som saknar att kunna åka till en terrängbana i februari...

Jag tänker både som trådstartade och moderator att det är dags att sluta diskutera nöjesutbud och liknande på de olika orterna och istället fortsätter skriva om hur och ifall flytten förändrar sånt som hästarnas förutsättningar och hur det blir för oss som besökare på Grevagården :)
 
Ang om skåningar åker upp för att titta på bruksprov eller ej återstår att se men jag kan inte se vilken skillnad det skulle göra? Istället lär ju Grevagården få de besökare som anser att det är för långt och dyrt att åka till Skåne så det går kanske på ett ut eller t om blir till Grevagårdens fördel.
Sen igen får du nog försöka redogöra för vad som finns mer runt Flyinge som inte finns här i Skaraborg. Vi har mängder med boenden inom kortare avstånd och billigare pris än i Skåne. Vi har B&B precis runt hörnet så man kan gå till Grevagården om det behövs. Vi har Skövde på 10 min avstånd med biografer, restauranger och teater. Finns inte så nära Flyinge. Vi har Falköping, Hjo, Tidaholm inom max 30 min avstånd där ytterligare boende och restauranger/kultur finns. Vi har hela Vallebygden som är en enda stor kulturbygd med mängder av besöksmål inkl Hornborgasjön. Osv osv i all evighet så igen, vad exakt är det som finns runt Flyinge som inte finns här?

Jag tänker att det är dags att du backar nu o inser att du gjorde ett förhastat uttalande. Jag älskar Skåne, tillbringar hela fälttävlanssäsongerna där varenda år sen tidigt 90-tal men det är varken billigare eller bättre än här. Det enda som finns där som inte finns här är alla terrängbanor och det lär inte vara så många bruksprovsbesökare som saknar att kunna åka till en terrängbana i februari...
Jag har aldrig skrivit att det inte finns saker runt Grevagården men jag tycker det finns mer utbud och närmre i Skåne. Sen har jag aldrig skrivit att det skulle bli mindre besökare gör att skåningarna inte dyker upp:laugh:!Det ät bara en allmän reflektion som jag upptäckt genom åren att det skåningar tycker är långt är nog inte den allmänna uppfattningen hos många andra i vårt land är långt!Pratade bara för någon dag sen med en från Skåne som tyckte vi hade långt till tävlingar 😉 Plus att jag har inte påstått det skulle vara billigare iheller
 
En intressant sak vore att få reda på hur många unika besökare det brukar vara i Flyinge? Och att sen då kunna jämföra hur det blir på Grevagården men jag vet inte hur det har funkat på Flyinge, har det varit inträde alla dagar?
 
Jag tänker både som trådstartade och moderator att det är dags att sluta diskutera nöjesutbud och liknande på de olika orterna och istället fortsätter skriva om hur och ifall flytten förändrar sånt som hästarnas förutsättningar och hur det blir för oss som besökare på Grevagården :)
Som jag tidigare skrivit tycker jag flytten gör bruksprovet tillgängligare för fler och tillägger att blir uppstallningarna bättre kan vi kanske ha ett längre bruksprov och det ser jag ingen nackdel i 🙂
 
Jag älskar punkband på småscener :) Får väl kolla om något av de jag gillar spelar i trakterna då.
Eller så tar du tåget in till Göteborg och går på Pustervik eller Sticky Fingers.

Sista pendeltåget hem på kvällen på helgen går 00.25, framme i Skövde typ 1h 20 min senare. Men till Göteborg åker du snabbtåget.
 
Jag tycker det är ett underligt beslut, Grevagården är en fin anläggning men inte den som är bäst lämpad för att hålla bruksprovet på.
Vilken anläggning är bättre lämpad?

Nu har ju Grevagården aldrig haft SWB:s bruksprov tidigare, men nog har de haft mängder med hingstvisningar och premieringar. Många andra förbund använder ju sig av Grevagården. Plus att de är en mycket van tävlingsarrangör. Det ska nog gå bra att hålla bruksprovet där, och gör det inte det så lär det bli en engångsföreteelse och det flyttar vidare kommande år, så det är ingen fara på taket att bruksprovet för alltid är förstört.
 
Vilken anläggning är bättre lämpad?

Nu har ju Grevagården aldrig haft SWB:s bruksprov tidigare, men nog har de haft mängder med hingstvisningar och premieringar. Många andra förbund använder ju sig av Grevagården. Plus att de är en mycket van tävlingsarrangör. Det ska nog gå bra att hålla bruksprovet där, och gör det inte det så lär det bli en engångsföreteelse och det flyttar vidare kommande år, så det är ingen fara på taket att bruksprovet för alltid är förstört.
Jag tycker att bl.a. Flyinge vore bättre.
 
Jag tycker att bl.a. Flyinge vore bättre.
Ja du har sagt det ett antal gånger vad du inte lyckats säga är vad är det som finns på Flyinge som inte finns på Grevagården? Att Grevagården är privatägt och Flyinge inte känns faktiskt mest som en ursäkt för "det har alltid varit såhär och då ska det alltid vara så". Du har nämligen inte heller lyckats förklara hur ägandeformen hos anläggningen skulle påverka bruksprovets utfall.
 
Ja du har sagt det ett antal gånger vad du inte lyckats säga är vad är det som finns på Flyinge som inte finns på Grevagården? Att Grevagården är privatägt och Flyinge inte känns faktiskt mest som en ursäkt för "det har alltid varit såhär och då ska det alltid vara så". Du har nämligen inte heller lyckats förklara hur ägandeformen hos anläggningen skulle påverka bruksprovets utfall.
Jag gav ett kort svar på en enkel fråga från @Ramona, det finns ingen anledning för dig att skriva otrevliga inlägg till mig för det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
28
· Visningar
1 753
Senast: fio
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 021
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp