pepp

Trådstartare
Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör man brunsås? Googlade lite och hittade detta:
  • 3 1/2 dl vatten
  • 2 msk kalvfond på flaska
  • 1 msk smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 dl grädde
  • 1 tsk kinesisk soja
  • salt och peppar
Kan det funka tror ni? Använder man matgrädde eller visp? Kommer göra den mjölk/glutenfri, så funderade om man kunde byta ut vetemjölet mot rismjöl kanske?
 
Jag hade nog satsat på en svampsås, men jag är skadad av skolans brunsås så den går bort oavsett.
 
Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör man brunsås? Googlade lite och hittade detta:
  • 3 1/2 dl vatten
  • 2 msk kalvfond på flaska
  • 1 msk smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 dl grädde
  • 1 tsk kinesisk soja
  • salt och peppar
Kan det funka tror ni? Använder man matgrädde eller visp? Kommer göra den mjölk/glutenfri, så funderade om man kunde byta ut vetemjölet mot rismjöl kanske?

Vilken grädde som helst fungerar, jag använder matlagningsgrädde och särbon helfet grädde :p

Kan man ens göra en redning med rismjöl? Jag hade inte chansat utan använt Maizena istället (och då inte såsredningen, den innehåller mjöl) utan den vanliga Maizena. Den använder jag fast jag inte behöver undvika gluten för jag tycker inte om smaken av vetemjöl i sås.
 
Jag brukar göra sås med stekskyn som bas. Är det bitar från köttbullarna kvar kan man sila fettet först. Ev tillsätter jag lite mer fett så det är knappt 2 msk fett. På ett ungefär. ;) reder med mjöl och sen i med valfri mjölk eller grädde. Fond brukar vars gott och en skvätt soya som också bidrar med lite färg. Peppar och kanske extra salt. Färdigt! Jag använder inte komjölksprodukter längre och tycker havre gör sig bra som bas. Sötad sojadryck är inte så god. :p däremot är matlagningsgrädden baserad på soja god till sås.
 
Jag gör med grädde och buljong, sojasås i. Salt&peppar. Har jag tänkt ha lingon till maten så brukar jag ha i en halv msk i såsen också. :d Och kanske lite buljong. Har aldrig redning i sås utan låter det koka ihop. Brukar köra på vispgrädde + mjölk.
 
Ser ungefär ut som jag brukar göra min sås, förutom att jag inte använder mått utan slänger bara i lite och jag använder stekskyn.
Visp eller matgrädde är väl mest en smaksak, beroende på hur fet man vill att såsen ska bli. Jag använder mest lättmjölk i mina såser, duger fint åt mig och maken iaf. Ibland har jag haft i en skvätt matgrädde men jag tycker inte det gör så stor skillnad.

Sen om du kan byta ut mjölet vet jag inte, jag hade nog gjort en testsås innan det är dags för att se om det funkar. Själv fick jag för mig att jag skulle göra glutenfria pannkakor en gång och bytte ut mjölet och det blev bara ren skit, gick inte äta :laugh: Så ja, testa först.
 
Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör man brunsås? Googlade lite och hittade detta:
  • 3 1/2 dl vatten
  • 2 msk kalvfond på flaska
  • 1 msk smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 dl grädde
  • 1 tsk kinesisk soja
  • salt och peppar
Kan det funka tror ni? Använder man matgrädde eller visp? Kommer göra den mjölk/glutenfri, så funderade om man kunde byta ut vetemjölet mot rismjöl kanske?
jag gjorde älgbullar igår, med en version på brunsås till. spadet från köttbullarna (i köttbullarna var kryddade med lök, peppar, piripiri, vitlök, buljong, de var stekta i smör så var gott om smör i pannan kvar) så en rejäl skvätt rödvin (typ massor), peppar, buljong "oxe i rödvin", ett par hela torkade piripiri som togs ur innan servering, ett par msk lingonsylt, mjölk, grädde. lät det koka ihop ett tag så behövdes inget mjöl, tycker det är godast utan. Går säkert utmärkt att byta grädde/mjölk mot laktosfritt eller tex. sojamjölk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min telefon som sällan ringer... förutom en herrans massa utlandstelefonnummer... pinglade nyss, från Teneriffa... jag brukar inte svara...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: IngelaH
·
Mat Snart är det Våffeldagen. Hur gör ni era våfflor? Jag brukar följa ett recept innehållande smör, mjölk, vetemjöl, bakpulver, salt och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 474
Senast: em76
·
Mat En normal dag: Frukost: Två rostade mackor med smör och några lager ost. Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
14 776
Senast: Buck
·
Äldre Jag har i studiesyfte under ett antal helger under vintern kokat palt med min mor. Dessa anteckningar är slutresultatet av dessa...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp