Jamen VARFÖR? :p Vad ska man göra med sekunderna man tjänar på att ägget är ersatt av diverse pulver i mjölet? Man måste ju ändå mäta upp vätska, röra ihop smeten och grädda den?

Jag tycker att våffelmixen blir bättre (frasigare) än något recept jag hittat så därför använder jag det. Så det är helt enkelt så att jag väljer våffelmix då det är godare! :)

Till är det hårdvispad grädde (annars smälter den ju direkt och det vill jag inte) och gärna färska bär (jordgubbar, hallon eller blåbär), annars hallonsylt.
 
Våffelmix, gammal gjutjärnslagg, sedan hallonsylt och lättvispad grädde. Smörjer våffeljärnet med smör innan varje våffla.
Blir så frasigt och gott 😍
Hur svårt är det med en sådan? Lossnar de alls? Jag har funderat på att köpa en ny gjutgärnslagg och använda, tycker våffeljärnet tar så mycket plats och är svårt att rengöra.

Lägger man det på plattan?
 
Snart är det Våffeldagen. Hur gör ni era våfflor?
Jag brukar följa ett recept innehållande smör, mjölk, vetemjöl, bakpulver, salt och ägg. Ibland använder jag våffelmix.
Brukar äta med vispad grädde eller vaniljglass och jordgubbs- eller hallonsylt. Någon gång med smör och socker.
Nu har jag hittat flera intressanta recept som jag vill testa, bl a våfflor med riven potatis, med jäst och med kolsyrat vatten.
Jag gillar våffelsmet med ägg i, min man gillar utan. Middagsvåffla med gräddfil och rom och rödlök sedan efterrättsvåffla med sylt och grädde.
 
Ägget ska man ändå inte ha.

Jag använder inte pulver längre men har växt upp med att det var så man gjorde våfflor. Jag tänker mest om det får fler att njuta av nygräddade våfflor så är det inte onödigt!
Gör man som jag äggfria frasvåfflor så är det ju FLER moment att använda mix jämfört med att göra från grunden, så då är det ännu mer obegripligt att folk väljer att krångla till det med mix.
Jag tycker att våffelmixen blir bättre (frasigare) än något recept jag hittat så därför använder jag det. Så det är helt enkelt så att jag väljer våffelmix då det är godare! :)

Till är det hårdvispad grädde (annars smälter den ju direkt och det vill jag inte) och gärna färska bär (jordgubbar, hallon eller blåbär), annars hallonsylt.
Att man väljer det som är godast kan jag förstå! Intressant ändå, de gånger jag blivit bjuden på våffelmix har det aldrig varit i närheten av frasigt utan antagit disktrasekonsistens så fort man ens funderat på att lägga på grädde. :cautious:
 
Våffelmix + blytungt våffeljärn från hedenhös ger de i särklass frasigaste våfflorna jag testat hemma. Äts helst som matvåfflor med gräddfil, rom och hackad rödlök. Våfflorna håller sig frasiga flera dagar utan problem, jag värmer på dem i stekpannan om vi får några över :D

Btw, är det bara jag som verkligen inte förstår poängen med GRÄDDE på våfflor och pannkakor? Det blir ju direkt oätligt då O_o
 
Våffelmix + blytungt våffeljärn från hedenhös ger de i särklass frasigaste våfflorna jag testat hemma. Äts helst som matvåfflor med gräddfil, rom och hackad rödlök. Våfflorna håller sig frasiga flera dagar utan problem, jag värmer på dem i stekpannan om vi får några över :D

Btw, är det bara jag som verkligen inte förstår poängen med GRÄDDE på våfflor och pannkakor? Det blir ju direkt oätligt då O_o
Närapå ALLT blir godare med grädde på. Sååå... nej. 😁
 
Hur svårt är det med en sådan? Lossnar de alls? Jag har funderat på att köpa en ny gjutgärnslagg och använda, tycker våffeljärnet tar så mycket plats och är svårt att rengöra.

Lägger man det på plattan?
Lossnar jättelätt, inga problem. Kan tänka mig att det behöver smörjas in ordentligt i början bara om det är helt nytt.
Det järnet vi har kopplar man in i eluttaget.
 
Jag gör glutenfria på mandelmjöl, ägg, grädde, kolsyrat vatten, fiberhusk. Eller fuskar med våffelmix och kolsyrat vatten.
(Är inte glutenintolerant utan minskar bara på mängden).

Äts med hjortronsylt eller jordgubbssylt samt vispad grädde eller ev. vaniljglass.
 
Vad heter det? Enda skillnaden från ett vanligt järn är alltså att det inte har teflon? (vilket verkar vara en väl så god anledning som någon till att byta).

Trodde du hade detta
https://bagarenochkocken.se/koksmas...ddN542fhpd9ZHfl2ADiww1j7ls_oAz5hoCwl4QAvD_BwE
Ingen aning vad det heter, det är typ 40-50 år gammalt 😁
Ja det är skillnaden. Teflon kan väl aldrig bli så varmt som gjutjärn, och det känns som att det är det viktigaste när det gäller att få så frasiga våfflor som möjligt ☺️
 
4F6B5C5C-7D3F-44E7-8BFE-AA02FF469493.jpeg

Typ så här ser det vi har på landet ut 😄 @Badger
 
Jamen VARFÖR? :p Vad ska man göra med sekunderna man tjänar på att ägget är ersatt av diverse pulver i mjölet? Man måste ju ändå mäta upp vätska, röra ihop smeten och grädda den?
Ska du göra våfflor till en person är det lättare med mix, annars gör jag smet själv
 
Precis så ser mitt våffeljärn efter mormor ut, bortsett att foten inte är i emalj utan samma som järnet.
wåfflar endast ute då det osar in hela huset.
Kör vanlig våffelsmet: ägg, mjölk, vetemjöl, bakpulver och salt. Endast smör till själva gräddandet.
körde 3 rätters med Våfflor en gång. Förätt smet med havregryn, räkor och majjo, grönsaker som pålägg.
varmrätt taco med morot i smeten. sen vanliga syltvåfflor till efterätt.
 
Ingen aning vad det heter, det är typ 40-50 år gammalt 😁
Ja det är skillnaden. Teflon kan väl aldrig bli så varmt som gjutjärn, och det känns som att det är det viktigaste när det gäller att få så frasiga våfflor som möjligt ☺️
Onekligen och jag vet inte om jag egentligen vill äta teflon.
 
Min mormors frasvåfflor - vispad grädde, mjöl och vatten. Håller sig frasiga till tidens ände om man mot förmodan inte skulle orka äta upp allt direkt. Äts med sylt och grädde, alternativt smör och socker. :love:

Jag har för övrigt alltid undrat över vad det är för människor som köper våffelmix, det måste ju vara världens mest onödiga produkt? :p
Det är sådana människor som jag. Jag vet inte vad jag är för en människa egentligen, men i alla fall en våffelmixmänniska ;)

Har aldrig ens funderat över att testa göra egen smet, är man inte herre i sitt kök är det kanske inte det första man tänker på eller testar på- mix funkar som lösning liksom. Men visst, jag gör ju pannkakssmet och skulle aldrig köpa sådan..... Har bara inte funderat på det alls.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: Rugge
·
Äldre Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: Ponylove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller...
2
Svar
32
· Visningar
9 475
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp