Har har jag lart mig att ha i "corn meal" (alltsa grovkornig majs mjol) om jag vill ha frasvafflor (som jag anvander som desert) eller gora dem sa de blir mjuka och anvanda vafflor i stallet for en brodskiva till ett par skivor gravad lax, en klick graddfil, lite rom/graslok/vad jag kommit ihag att kopa hem ... eller helt enkelt en bit kyckling som blivit "fried" (mjol, agg, brodsmulor, hela koret) i airfryern.
 
Vi har redan ätit våfflor en gång. Första gången för mig sedan gastric sleeve operationen så det var i stort sett bara en våffla utan något på. Strök ut en liten prick jordgubbssylt på en liten bit för att smaka... Tidigare brukade jag äta det med glass och jordgubbssylt, men kände att det nog var kraftig överkurs nu efter operationen.... Har inte vågat äta glass eller sylt ännu, men testade då att stryka ut ytterst löjligt lite sylt så jag fick lite smak.

Jag dog inte, magen dog inte, och MÄTT blev jag på en.... och GOTT som satan var det!!!!!!
 
Jag gör smet på mjöl, bakpulver, salt, bubbelvatten och mjölk, låter den stå i kylskåpet över natten och häller i smält smör innan gräddningen. Blir frasigt och gott! Äter med grädde och sylt (hallon, blåbär, drottning, björnbär eller hjortron).

Har ätit matvåfflor ute och tyckt att det var jättegott men aldrig vågat mig på att testa hemma själv... hoppas det kommer lite fler bra tips i tråden på vad man kan ha på.
 
Har ätit matvåfflor ute och tyckt att det var jättegott men aldrig vågat mig på att testa hemma själv... hoppas det kommer lite fler bra tips i tråden på vad man kan ha på.

Savory waffles are the best! Jag anvander dem ofta istallet for brod och har pa ... Avocado, eggs, bacon, fried kyckling eller fisk, korv av olika sorter, skink/kalkon/etc skivor, rakor, gronsaker av olika slag ingar i nastan alla av dessa palagg ... Med andra ord, kan man ha det som palagg pa en macka kan man lagga det pa en vaffla. :D

Sedan kan man ocksa ha potatis mos eller blomkal, broccoli, eller ... variationerna ar oandliga ... i vafflorna.

Den basta vafflan jag nagonsin atit var nog en majs + vanligt mjol vaffla med avocado, bacon, kyckling, rostad jalapeno, "crema" (Mexikansk graddfil) ... Lite salsa och en squeeze lime pa det och det var en av de basta maltider ever.

 
Gör våffelsmet utan ägg, äts med grädde och drottningsylt eller hallonsylt.
Dock blir de sällan frasiga, jag misstänker att våffeljärnet inte är det bästa? Har provat olika recept, även provat att förvara de färdiga våfflorna i ugnen innan alla är klara. Skulle vara kul att prova ett våffel-gjutjärn.
 
Gör våffelsmet utan ägg, äts med grädde och drottningsylt eller hallonsylt.
Dock blir de sällan frasiga, jag misstänker att våffeljärnet inte är det bästa? Har provat olika recept, även provat att förvara de färdiga våfflorna i ugnen innan alla är klara. Skulle vara kul att prova ett våffel-gjutjärn.

Byt ut mjolet mot nagon halv/hel deciliter corn meal ... grovkornigt majsmjol. vafflorna blir betydligt crispigare da. Da det ar mjolet man anvander till majs brod man har till mat sa blir det inte pa nagot satt "knaprigt" innuti ... bara en crispig yta.
 
Gör oftast enligt ett recept med smält smör, mjöl, mjölk, ägg, bakpulver och vatten. Brukar ha sylt eller frysta (halvtinade) bär till - oftast hallon :d.
 
Min mormors frasvåfflor - vispad grädde, mjöl och vatten. Håller sig frasiga till tidens ände om man mot förmodan inte skulle orka äta upp allt direkt. Äts med sylt och grädde, alternativt smör och socker. :love:

Jag har för övrigt alltid undrat över vad det är för människor som köper våffelmix, det måste ju vara världens mest onödiga produkt? :p
 
Min mormors frasvåfflor - vispad grädde, mjöl och vatten. Håller sig frasiga till tidens ände om man mot förmodan inte skulle orka äta upp allt direkt. Äts med sylt och grädde, alternativt smör och socker. :love:

Jag har för övrigt alltid undrat över vad det är för människor som köper våffelmix, det måste ju vara världens mest onödiga produkt? :p

Jag tycker den verkar användas av många, då verkar den inte onödig… Men paniken på hotellet som serverade brunch (med
våfflor som ett huvudnummer) och fick slut på färdig våffelsmet (finns tydligen också), konfunderar mig fortfarande. Att ingen som jobbar i ett stort hotellkök vet hur lätt det är att ordna 10 liter smet till konfunderar.
 
Jag tycker den verkar användas av många, då verkar den inte onödig… Men paniken på hotellet som serverade brunch (med
våfflor som ett huvudnummer) och fick slut på färdig våffelsmet (finns tydligen också), konfunderar mig fortfarande. Att ingen som jobbar i ett stort hotellkök vet hur lätt det är att ordna 10 liter smet till konfunderar.
Jamen VARFÖR? :p Vad ska man göra med sekunderna man tjänar på att ägget är ersatt av diverse pulver i mjölet? Man måste ju ändå mäta upp vätska, röra ihop smeten och grädda den?
 
Jamen VARFÖR? :p Vad ska man göra med sekunderna man tjänar på att ägget är ersatt av diverse pulver i mjölet? Man måste ju ändå mäta upp vätska, röra ihop smeten och grädda den?
Ägget ska man ändå inte ha.

Jag använder inte pulver längre men har växt upp med att det var så man gjorde våfflor. Jag tänker mest om det får fler att njuta av nygräddade våfflor så är det inte onödigt!
 
Jag gillar äggvåfflor allra bäst att bara äta lite enkelt med vadsom sylt typ. Sambon vill absolut helst ha frasvåfflor och då blir det på färdig mix ☺ men frasvåfflor är enligt mig å andra sidan allra godast med vispgrädde och hjortronsylt 😍😋
 
Senast ändrad:
Så många goda varianter i tråden!
Jag gör oftast frasvåfflor utan ägg, med mjölk och bubbelvatten.
Vid något tillfälle har jag provat något recept med vispgrädde i och det blev gott det också.
Om det är mer matiga våfflor som står på menyn blir det med ägg, typ pannkakssmet.
Igår blev barnen sugna på våfflor till lunch. Vi är hemma med covid sedan I måndags och kylskåpet är rätt länsat vid det här laget.
Det fick bli naturell yoghurt istället för mjölk. De blev frasiga och fina. Åts med det lilla jordgubbssylt vi hade kvar, äppelmos och vispgrädde.
I vanliga fall vill jag helst ha hjortron-, eller blåbärssylt och grädde. Barnen och maken har helst jordgubbssylt, hallonsylt eller drottningsylt. Nutella är inte dumt heller....
 
Så många goda varianter i tråden!
Jag gör oftast frasvåfflor utan ägg, med mjölk och bubbelvatten.
Vid något tillfälle har jag provat något recept med vispgrädde i och det blev gott det också.
Om det är mer matiga våfflor som står på menyn blir det med ägg, typ pannkakssmet.
Igår blev barnen sugna på våfflor till lunch. Vi är hemma med covid sedan I måndags och kylskåpet är rätt länsat vid det här laget.
Det fick bli naturell yoghurt istället för mjölk. De blev frasiga och fina. Åts med det lilla jordgubbssylt vi hade kvar, äppelmos och vispgrädde.
I vanliga fall vill jag helst ha hjortron-, eller blåbärssylt och grädde. Barnen och maken har helst jordgubbssylt, hallonsylt eller drottningsylt. Nutella är inte dumt heller....
Mammas mormor körde med sockerdricka i 🥰
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör...
Svar
7
· Visningar
1 505
Senast: Ponylove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller...
2
Svar
32
· Visningar
9 476
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp