Brunstproblem, Hjälp!

Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Be en erfaren seminveterinär titta i henne, och hittar han inga fel så kan det väl vara läge att lägga en glaskula i livmodern?
Då slipper du brunsterna, och behöver inte hålla på och laborera med diverse olika preparat.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag har funderat på detta men jag visste inte ifall det var tillåtet fortfarande. (Vääldigt länge sedan jag hörde talas om någon som har gjort det.) Har du någon uppfattning om vad det skulle kunna kosta att sätta in en kula? Risker?

Mvh Jate Volim

Jättetack för svar!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Har man bara en glaskula sätter man in den när stoet brunstar. Det är gjort på ett kick, och kan omöjligt kosta särskilt mycket.

Det är tillåtet sen i fjol att tävla med ston som har glaskulor, och jag har hört flera som fått bra resultat med detta.
Glaskulan har som uppgift att vandra runt i livmodern och lura kroppen att tro att det är en fosterblåsa = dräktig.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Det låter ju kanon :) Vill ha mer info dock, har du några tips på vad jag kan googla på? Glaskula lär ju inte vara så effektivt :D Men detta borde ju i så fall min vanliga veterinär kunna göra utan större bekymmer? Jag är inte så påläst då jag aldrig behövt att bry mig tidigare.

Tack för bra svar!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hellu! Jag har ett litet sto som har brunstar väldigt mycket, ofta!
När hon brunstade förr var hon helt OMÖJLIG. När man skulle borsta henne pressade hon upp en i väggen, gick och puttade på allt och alla, vägrade gå när man skulle rida, kissade heeela tiden! Ja, allmänt jobbig! ;o
Hon kan vara rätt jobbig när hon inte brunstar heller, eller ah, dominant!

Men nu är det såå mycket bättre jämnfört med förr! Det var många som kom och tittade på henne ifall dom kunde hjälpa oss. Först fick vi någon medicin liknande sak som hon skulle få i maten, dock var det någon som trodde att det skulle hjälpa om man dubblade dosen, hände dock inte så mycket förutom att det tog slut väldigt fort.

Sedan fick vi lite örter! Vi provade Moody Mare, det funkade faktiskt rätt bra och hon var inte alls lika jobbig under brunsten. Sen fick hon även lite droppar mot dominansen i sitt vatten, hjälpte det med. :)
Just nu får hon inget sådant mot brunsten, och hon är helt okej jämnfört med innan. Nu kissar hon inte lika mycket, men hon puttar fortfarande runt en när man ska borsta henne och så.

Något som hjälpte för mig i alla fall, är att börja med typ horsemanship o.s.v! :D Och hon har blivit fruktansvärt mysig efter att jag började med det, hon springer inte över mig eller ngt. :)

Hoppas du kommer på något smart :)
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hej!

Vad skönt att din dam har blivit bättre :D Min visar inte så mycket "normala" brunstsymptom s.a.s. utan det är humöret som är förskräckligt. Inte brunstsur, irriterad på skänkel eller stannar och surar o.s.v. utan totalt galen :crazy: Hon är som en hingstig unghingst på grönbete bland ston när man håller på med henne och det har nått en nästintill ohållbar nivå. Eftersom det främst håller på under brunstperioderna så har jag antagit att en hormonell störning är trolig.

Jag har ännu inte testat ngt preparat, jag ska ut och rida snart och hoppas, hoppas, hoppas att det går bra. Jag ska tala med veterinären ang. behandlingar med hormonsprutor vs att sätta in en glaskula i livmodern för att få en hum om vad som kan passa oss bäst. Om ngt av det passar alls vill säga. Har någon info eller tips så får ni dock gärna fortsätta att skriva här :)

Tack för svar!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Haha funderar oxå på det här med glaskulan. För min häst brunstar alldeles för ofta, vilket är rätt jobbigt. Fast det kan ju vara problem med livmodern oxå, ;o
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hur menar du problem med livmodern? Att hon har problem eller att det finns biverkningar som ger problem med livmodern? Jag är väldigt inställd på att ge detta en chans. Om inte nu så till nästa brunst. Men jag är jätterädd för komplikationer då jag eventuellt kommer att ta föl på mitt sto i framtiden.

Ni som har erfarenhet/info/tankar kring detta får gärna lämna ett spår i tråden. Jag är väldigt angelägen om att lära mig så mkt som möjligt om saker innan jag utsätter min häst för ngt :crazy:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag har suttit och läst hela inlägget och kan konstatera att jag inte är ensam om att ha ett sto med eget huvud och som skall vara med och bestämma.
Jag hade samma problem med mitt monster, rent av farlig när man satt på henne. Jag gav henne förr förra året! munkpeppar som homeopatiskt preparat, 5 ynka små piller i munnen 3 ggr. Hon har efter det brunstat normalt fast hon gick med en klapphingst samma sommar ( ägaren visste ej om att han var det). Förra sommaren började hon inte brunsta förrän slutet maj. Gick på sommarbete med blandad fock utan problem. Hennes humör har lugnat sig markant och blivit en riktig kelpropp men hon kan fortfarande få för sig imellanåt att hugga i luften när man borstar henne eller när vi är i paddock tvärstanna= trycker ihop sig som en boll eller gå "spansk skritt" i trav eller göra antydan till att ställa sig upp. Dock inte ute i naturen. Men det är hanterbart och inte alls så ofta nu.

Det finns en bra hemsida med mycket örtpreparat www.equiterapi.com. Det finns en bok oxså Hästägarens Örtabok mycket intressant läsning.
Lycka till och hoppas att du hittar en lösning
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Min märr hade hemska brunster, hon bara dog ;)
Det gick inte att få henne att röra sig ur fläcken, hon klängde på väggar o mådde allmänt dåligt.

Hon fick gå på MX-kur i nåt år, trappade ned gradvis o sedan endast under brunsten. Numera har hon normala brunster, även om hon gärna fortfarande trycker sig mot väggar så är hon kontaktbar o milsvitt ifrån hur hon var vid 3-4 års ålder :)
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Tack för dina tips! Ska kika på det :)

KL

Nu har vet varit ute och hon ansåg inte att "glaskula" var ett bra alternativ. Det förändrar hela hästens hormonbalans och man vet inte riktigt varför detta egentligen fungerar. Det testades för typ hundra år sedan och har sedan bara fortsatt eftersom det fungerar men det finns inga bra studier kring ämnet. Hon ansåg att jag bör börja med munkpeppar och sedan ev. ngt annat preparat typ Stroppy Mare och se ifall det hjälper.

Hittar jag inget preparat som fungerar tyckte hon att jag antingen får acceptera att hon är som hon är och att hon kanske blir bättre med åldern. Annars är sterilisering ett alternativ men det känns skittrist på ett trevligt sto. Dock är hon kanske inget avelsmaterial ändå om jag inte får bukt med dessa problem. (Man vill ju inte gärna ha en avkomma med samma humör :crazy: ) Nu ska jag dock börja med att testa munkpeppar och se om det hjälper och sedan får vi se vad som händer.

Jag kommer att uppdatera här om hur det går ifall det finns andra intresserade. Har ni fler tips vad gäller båder tillskott, örter, träningsmetoder eller vad som helst annat så välkomnas det varmt!

Tack snälla, för alla de tips jag redan har fått!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Andra veterinärer vet varför glaskula fungerar, så ring till nån annan.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

KL

Nu har vet varit ute och hon ansåg inte att "glaskula" var ett bra alternativ. Det förändrar hela hästens hormonbalans och man vet inte riktigt varför detta egentligen fungerar.

Alltså jag trodde nog att alla vettar visste hur glaskulor funkar. :confused:

Det är ju känt att kulan lurar märra att tro att hon är dräktig och då slipper man brunstproblem..så länge kulan är kvar.

Säger som CK. Byt veterinär.


AM
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag har ett åttaårigt sto vars beteende liknar det du beskriver. Hon har alltid haft en flegmatisk ådra kombinerat med ett envist sjujäkla humör... Jag köpte henne som fyraåring och den första våren bara dog hon. Hur seg som helst och jättearg(!) när jag gick på. Hon blev aldrig farlig, utan stannade och sparkar bakut när jag krävde för mycket. Fast det där bitandet i fötterna känner jag igen! Trodde bara det var min som höll på med sånt:D. Vi kämpade på ändå. Nästa vinter kom en ny valack i december och då började hon tokbrunsta, samma visa igen. Året efter stod hon utan valack i hagen och i lugnare flock, då var det bättre. I år står hon med en valack hon fullkomligt älskar (han kom i dec) men hon har ändå väntat med att brunsta till i mars och nu beter hon sig inte alls likadant. Jag har inte heller sett tydliga kopplingar direkt till brunstperioden, vilken iofs har varit svår att urskilja, utan beteendet har funnits över en längre tid. Hon är inga problem att hantera från marken öht, förutom att hon avskyr borstning utan våra problem har varit i ridningen.

Min häst har förvisso haft mycket andra skadeproblem, överansträngda leder, sparkskador m.m. så det är svårt att säga vad som är vad. Men vad jag tror är att med ett ungt sto kan det vara värt att ha lite tålamod och hoppas att det rätar till sig när de mognar. Jag tänker bara på en själv när man fick första mensen, rena syndafloden i början, innan kroppen hänger med på vad det är som händer. Jag har också funderat över att ta föl men resonerar precis som du, tänk om jag får en avkomma med samma temperament, herregud :eek:.

Jag har också funderat över olika hormonpreparat och diskuterat här men aldrig kommit till skott och nu känns problemet överstökat. Fast är det så illa som du beskriver är det nog värt att pröva det, men glöm inte att det kanske inte är örterna utan kroppen/mognaden som gör så att det rätar till sig. Hör många som pratar om "mirakelkurer", när man ibland kan undra om det inte var tiden/tålamodet/arbetet som gav resultat :angel:.

Hur som helst, lycka till!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Använde Stroppy Mare till vårat sto,det funkade bra så att det inte var ngr problem med att sköta eller att rida henne.Men hon fick gå på det året runt.Dock så verkar det som om ditt sto har lite större problem än vår.Och efter hon fick föl så märker man knappt hennes brunster och nu går hon inte på ngt.Hoppas det rättar sej till.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

CK och Nafayette:

Självklart vet veterinären HUR det fungerar men det finns inga studier som s.a.s. förklarar VARFÖR det fungerar ;)

Hon anser också att det är att rubba hästens hormonbalans väl mkt. Men i sakfrågan håller jag med om att det kan vara vettigt att prata med fler veterinärer för att få en bredare bild av det hela :)

Hur som helst blev jag rekommenderad att börja med munkpeppar och sedan arbeta mig uppåt i "hormonpreparatträsket" :D

Själv är jag tveksam till munkpeppar dock, men man ska inte måla :devil: på väggen!

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag skulle vara mer tveksam med att laborera med diverse skumma tillskottsburkar, än att lägga en kula i livmodern.

Livmodern uppfattar kulan som en dräktighetsblåsa, börjar utsöndra dräktighetshormon, som gör att ny brunst förhindras.

Det är svaret på både HUR och VARFÖR.

Att kalla det för att rubba hormonbalansen är väl väl hårt.
När kulan tas bort/försvinner kommer kroppen på att dräktigheten är borta och stoet går i brunst igen.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

lasseman och Pinto:

Tack för era funderingar och tips. Jag håller med om att många hyllar diverse preparat medan jag själv är lite mer kritisk och menar att det kanske var ngt annat som gav resultat? Men jag hoppas på det bästa :)

Stroppy mare ligger som nr 2 på min "lista" och ska ev. testas om jag inte upplever att munkpepparn fungerar. Dock har fröken ändrat beteende på egen hand nu. Hon gick från bindgalen till istadig på mindre än en vecka :crazy:

Högbrunstar nu och är irriterad på skänkeln och ganska sur men jag fjäskar så det står härliga till och har sänkt ribban rejält. Nu går det åtminstone att rida lätt i alla gångarter och HANTERA henne utan hälsorisk! Phuu!

Någon som vet när man ska börja med munkpepparn? När hon är som jävligast, när hon är som vanligt eller under högbrunst?

Jag har också funderat på det här med cystor och tumörer på äggstockarna, är det någon som har koll på det? Vilka symtom ska man leta efter och när är det läge att åka in och kolla äggstockarna på klinik?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag är lite kluven i frågan faktiskt... Jag tycker mkt om min vet och litar på henne men samtidigt är jag beredd att hålla med dig. Ska nog höra runt lite bland övriga veterinärer och se vad jag får för svar där.

Hur är det med ev. dräktighet sedan? Minskar chanserna att få stoet dräktig om hon har haft en glaskula? Jag har för mig att jag läste det någonstans.

En ytterligare aspekt att väga in är att det inte är själva högbrunsten som är det största problemet. Då är hon som beskrivet i början på tråden mkt stoig, slår mot skänkeln m.m. m.m men dessa problem minskar succesivt med åldern. Det riktigt stora problemet är det som verkar vara perioden FÖRE högbrunsten. Då är hon skogstokig och ibland rent farlig. Så det känns som att hormonbalansen i hela hästen är rubbad s.a.s.

Jag ska börja med att testa mig fram lite, läsa på noga och prata med kunniga människor och olika veterinärer så att jag får lite mer kött på benen men får jag inte bukt med problemet inom en rimlig tidsperiod så blir det nog en klinikutredning.

Mvh Jate Volim

Tack för ALLA tips, synpunkter och funderingar. Fler sådana välkomnas varmt!
 
Senast ändrad:
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag har använt munkpeppar i flera år, det funkar utmärkt. Börjar ge det under senvintern ett par msk per häst. Blötlägger i ett par timmar. Hästarna tycker om det när de vant sig, blir mycket lugnare och det används även i humanmedicin som hormonbalanserande preparat utan kända biverkningar. Jag köper hela frön från en kryddförsäljare på nätet till ett vettigt pris.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp