Brunstproblem, Hjälp!

Jate Volim

Trådstartare
Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats.

Jag har ett treårigt sto som har ridits in under det gågna året. Hon har varit en besvärlig tjej redan som liten men det mesta har gått att lösa, man har dock fått acceptera att hon är en dam med lite temperament.

Inridningen var ngt vi trodde skulle bli besvärligt men hon har varit en riktig stjärna sedan starten. Bra takt och balans, har lätt för sig och fullkomligt orädd. Inte en enda krumelur förrän det började komma lite glada språng och ibland någon "surkick" när man petade på med spöet.

Hon har vilat hela sommaren och verkar ha mått bra av detta för när vi satte igång henne gick hon sååå himla bra.

För ca 2 månader sedan började hon fälla och i samband med det blev hon MKT känslig. Strax därpå kom även en REJÄL brunst, hennes första av den här omfattningen. Nu är hon helt OMÖJLIG. Jag känner mig så maktlös.

Hon är ganska odräglig i största allmänhet men främst är det i ridningen det inte fungerar. Så länge man bara sitter passiv så fungerar det men om man skulle gå på henne någonstans blir hon vansinnig. Sparkar, reser sig, vänder bak huvudet och försöker hugga mig i benen :eek: och slickar öronen bakåt och försöker skicka av mig :cry:

Finns det något man kan göra? Örter, medicin, sprutor, operationer? Tips på allt välkomnas och mottages tacksamt. Alla tips kommer att vägas i min egna för-/nackdels våg och självklart testar jag det lindrigaste först.

Just nu rider jag ganska sällan och enbart lugna turer i skogen då jag inte vill bråka med henne. Hon ska ju tycka att det här är roligt, hon är ju bara 3 år. November ut ska jag fortsätta såhär och sedan får hon 6 veckors vintervila.
Sedan ska hon sättas igång igen och har det inte skett ngn förbättring då så kommer jag att vara tvungen att testa ngt annat än tålamod om man säger så :crazy:

Problemet är inte att hon brunstar i sig, det får man ta när man har ett sto men hon har brunstat HELA hösten. Jag har inte kunnat rida vettigt mer än en månad. (Augusti) Så kan man ju inte ha det. Det skulle ju innebära att jag endast kan rida på sommaren och vintern och missa varenda tävlingssäsong :crazy:

Ursäkta långt inlägg, hoppas att någon har tips och kan berätta om egna erfarenheter av såväl jobbiga brunster som hur ni löst detta (oberoende av om ni har löst det genom träning, diverse preparat eller dylikt). Kan man betäcka till våren? Hur skulle det ha effekt på hennes kommande brunster?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Kan tillägga att jag har sökt här på forumet och fått lite att gå på men jag vill har mer tips såväl angående kända som okända preparat, andra lösningar samt diverse veterinära behandlingar som skulle kunna fungera som sista utväg. Dessutom är jag lite nyfiken på andras erfarenheter av sk svåra ston och hur detta löst sig. Jag har försökt både den milda och den tuffa taktiken men jag misstänker att mitt sto faktiskt kan ha ont av sin brunst och då har jag ingen lust att gå på henne med långpisken :cry: hua

Jag är också intresserad av hur en eventuell dräktighet kan komma att påverka henne såväl fysiskt som psykiskt.

Tack på förhand!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag tror nog inte det största problemet är brunst.
Då brukar de bara vara ovilliga, och bromsa mot skänkeln.

Jag tror damen helt enkelt tröttnat, och behöver sin vila nu.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hejsan!

Vad går hon ihop med för hästar i hagen? Finns det någon valack som stimulerar henne till brunst?
Jag har själv ett sto som är odräglig när hon brunstar, fast hon blir mestadels seg att rida och går emot skänkeln. Däremot blir hon jobbig att hantera och är sur och tvär. Hon kan absolut inte gå med valacker för då slutar hon aldrig brunsta. Hon har t o m börjat brunsta mitt i vintern när det flyttade in en valack bredvid hennes box. Hon har så pass kraftigt brunst att hon har frätt sönder mellan bakbenen flera gånger eftersom det rinner massa sekret från henne hela tiden. Trots att jag tvättade rent noggrannt varje dag så frätte hon sönder i huden, men då upphörde också brunsten. Jag har kollat upp henne hos veterinär och gjort ultraljud och lite andra undersökningar. Det finns inget fel på just min häst, hon har bara väldigt kraftig brunst. :eek:

Jag har hört talas om att man kan hormonbehandla i svåra fall, men jag har ingen erfarenhet av det tyvärr. Örter har jag även hört att det kan fungera, finns det någon homeopat du kan kontakta? Jag har aldrig testat nåt på mitt sto annat än att hålla henne borta från grabbarna.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

jadu, min häst var ett monster förut när hon brunstade, nu får hon stroppy mare och hon är mycket trevligare! kan dock inte säga att det är pga det, eller att hon är äldre, trivs bättre, osv. Men jag vågar inte sluta ge mitt mirakelmedel! Lycka till!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Det är precis det hon gör och när jag går på henne mera blir hon sur och tvär.
Det känns ju lite illa ifall hon skulle ha tröttnat på ridningen redan som treåring. Hon är riden ca 2,5 månader i våras och sedan vilat 12 veckor och därefter riden 2-3 ggr/vecka i 1 månad innan hon började brunsta. Hon är alltså sammanlagt riden i lite mer än tre månader hittills i år.

Vilan vill jag helst inte ge förrän vi har haft lite mer positiva upplevelser. Det känns trist att avsluta året som ovänner. Helst vill jag alltså lösa detta under den kommande månaden, varför jag valt att helt sluta att rida på banan/i ridhuset eftersom det fungerar bättre i naturen där hon har mer egen motor. Vilket i sin tur leder till att jag kan använda mindre skänkel och det är ju i regel den som gör henne upprörd.

Mvh Jate Volim
 
Senast ändrad:
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej, det låter ju bra att du har positiva erfarenheter. Men det är ju som du säger att man kan ju inte veta ifall det är medlet som hjälper eller om det är något annat som man ändrat. Lite klurigt det där.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hon har gått tillsammans med en valack som visar tydliga hingstbeteenden (han betäcker dock inte) men just nu går hon ensam sedan en tid tillbaka då han vallade henne extremt mkt och dessutom slet sönder alla hennes täcken :crazy: Hon står dock brevid honom i boxen och ser honom från sin hage. En annan valack samt ett brunstigt sto i hagen brevid henne.

Min är också sådan att hon går emot skänkeln och försöker man då att säga ifrån så blir hon väldigt ilsk. Hon har alltid varit rastlös men nu under sommaren har hon lärt sig att uppskatta att man pysslar åtminstone lite med henne. Nu de senaste månaderna (ungefär sedan brunsten började) har jag inte kunnat rykta mer än det allra värsta. Hon uppskattar varken rykten eller att stå stilla.

Jag har ju svårt att hålla henne borta från de andra hästarna, hon går ju redan ensam och jag tänker ju absolut inte ställa henne i ett eget stall och en hage där hon inte ser de andra. Hormonbehandling kan säkert vara ett alternativ men det känns inte som att det är det första man testar. Örter är nog mer intressant i så fall. Jag vet ingen homeopat här ikring men man kan ju höra sig för.

Hur pass stor skillnad blir det på din ifall hon går med enbart ston? Min verkar inte enbart påverkas av valackernas uppvaktning utan även av det andra stoet som även hon har brunstat.

Tack för dina synpunkter.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

delvis KL

Följer tråden med intresse, har en 4-årig ponnymärr som mer eller mindre brunstat oavbrutet hela hösten :crazy:

Hon är normal i hanteringen men när hon rids stannar hon och pissar/blinkar, speciellt om det finns andra hästar i närheten, då stannar hon och skiter fullständigt i all drivning och ställer upp sig. Översexuell?

Hon brunstar med ca en månadsintervall en vecka åt gången och är däremellan jättefin, pigg, framåt och mycket positiv till arbete, men under brunsterna blir hon som en ovillig säl att sitta på och det är ju inte så kul då hon är till salu nu.
Så jag vill (ursäkta TS, men jag tycker nog vi har lite samma problem?) också ha tips och goda råd!

Jag har hört mycket gott om munkpeppar, några erf av det?
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Det är ingen fara, alla som har brunstproblem är välkomna hit :D

Skämt åsido så är det ju detta tråden handlar om, hur kan man få stona att må bättre under brunsten? Jag har också hört en del gott om munkpeppar och står i valet och kvalet ifall jag ska beställa hem ett halvkilo och testa. Har ngn erfarenheter vore det kul att höra.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Min häst brunstar året runt när det finns valacker i närheten, men det kommer lite nu och då och inte regelbundet på hösten/vintern. Hon går enbart med ston i hagen och även om de andra stona brunstar så är det inte säkert att hon gör det. Men det händer att min häst sätter igång när de andra stona gör det också. Men oftast är det tvärtom, det är mitt sto som börjar brunsta och så fortsätter de andra. Hon har valacker runt omkring sig i stallet och i hagarna bredvid hennes men det funkar bra så länge dom inte går tillsammans i samma hage.

Jag tycker absolut inte att du ska isolera henne från andra hästar/valacker, men däremot är det kanske ingen bra idé att hon går ihop med en valack som är lite "hingstig" att få täckena sönderbitna är ju heller ingen hit :crazy:

Jag har samma problem som du när det gäller det här med att gå emot skänkeln. När jag säger åt henne så blir hon sur och slickar öronen bakåt och krullar ihop sig som en liten boll och ibland sparkar hon back ut. Hon har även försökt att bita mig i fötterna. Men jag har haft många diskussioner med min häst och jag går på henne även om hon är för j*vlig. Ibland är det jättejobbigt och man vill bara ge upp, men jag har kämpat på och nu vet hon att det inte är någon större idé med att sätta sig på tvären. Självklart försöker hon alltid men efter lite övertalning brukar det lösa sig.
När det gäller hanteringen är hon jobbig när man borstar/sadlar/byter täcken. Det kan komma ett ben och hon piper lite, men går jag på henne då så ger hon sig. När man har ridit däremot så är hon en ängel i stallet. Då gör hon ingenting.

Jag vet hur jobbigt det är med brunstproblem och jag hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hejsan
Jag la för inte så länge sen ut en tråd om brunstproblem vilket resulterade i att jag nu köpt stroppy mare! Däremot hade jag inga problem med hanteringen av henne, det var bara att hon brunstade kraftigt och terrade valackerna ;) Ang betäckning så känns det som att det inte lindrar problemet i långa loppet eftersom min haft föl för ca 2 år sedan, däremot kan de nog lugna ner sig med åldern...

Eftersom det blev väldigt oroligt i hagen när min tjej brunstade (vilket hon gör så fort hon träffar en ny valack och vi har blandflock) så vågade jag inte chansa med enbart munkpeppar, utan valde en örtblandning som även innehåller munkpeppar! Jag har precis börjat med det för en vecka sedan och alltså inte fått något resultat ännu, men om 3 veckor kommer en ny valack till flocken och då får jag se om det funkar ;) De örter som jag valde mellan var: munkpeppar, stroppy mare och hilton regulate (sök på dessa på forumet så får du fram mer info om varje så kan du välja själv vilket du vill testa) dessa ska reglera hormonbalansen. Hormonbehandlingar vet jag ingenting om, däremot vet jag att man även kan operera in glaskulor så stoet tror det är dräktigt, men det kändes som en sista utväg tyckte jag... Hoppas du hittar något som funkar på ditt sto, men tänk på att effekten inte kommer från dag 1, så om du väljer örter så prova minst 1, helst 2 månader innan du bestämmer dig för om det funkar, sen är det ju inte säkert att hon kommer brunsta hela vintern, så sedan i vår måste man fortsätta med örterna under hela sommaren!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej, nej de har gått i varsin hage nu i ca 3-4 veckor men det är så trist att båda ska gå ensamma (de är 3 resp 4 år och superbästisar. Valacken kan dessutom inte gå ihop med någon annan pga sina "hingstfasoner" för han är otroligt elak mot andra hästar.) men det är nog inte så mkt att göra åt.

Din och min verkar vara ganska lika, mitt största problem är att min alltid har varit en temperamentsfull dam som man varit tvungen att sätta på plats. Därför kan jag inte alltid skilja på brunstrelaterade problem och ren dumdristighet. När jag går på henne med skänkeln så börjar hon först att bromsa, lägga öronen bakåt, stanna, backa, surkicka och hugga emot fötterna. Till slut reser hon sig och det är inte okej någonstans och då blir jag arg på henne. Har hittills gått ur problemen som segrare samtliga tillfällen men jag är rädd att jag kanske går som förlorare en gång pga risken att hon slår runt. Samtidigt som jag vill ta ur henne dessa olater (för det är inte okej att gå på bakbenen NÅGON gång, även om man är brunstig och sur) så vill jag inte bråka med henne i en situation där hon är rusig av hormoner, sur från allra första början och kanske dessutom har ONT av sin brunst.

Å andra sidan vill jag heller inte avsluta den här "säsongen" med något dåligt. Jag är lite villrådig just nu...

Tack för svar!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej, du får jättegärna uppdatera om hur mötet med valacken går :idea:
Du har rätt i att även ston som haft föl kan brunsta kraftigt men kanske påverkas humöret på annat vis? Din var ju inte sur :D
Tanken är kanske att med en betäckning får jag ett år tillgodo när hon kan mogna och fokusera på något annat. Samtidigt vet jag att många hästar förändras väldigt mkt av en dräktighet. Kanske hoppas jag på för mycket när jag inbillar mig att min häst skulle bli lugnare, mer harmonisk och mognare av ett föl?

Ska jag prova med exempelvis Munkpeppar så blir det nog att testa från nu till nästa brunstsäsong är över. Sedan kanske man testar att plocka bort den en period mellan brunsterna. Misstänker att detta är något de måste äta mer eller mindre regelbundet eftersom det är som du säger inget som verkar över en natt. Man kan väl egentligen säga att man bör börja att ge detta ca 1 månad innan brunst och sedan tills brunsten slutar?

Ja, operera in glaskulor har jag också hört om. Någon som har erfarenheter eller bra fakta och info? Jag tycker att det låter lite drastiskt men ifall inget annat hjälper så kan det ju vara en sista utväg? Vad finns det för risker med detta och hur påverkar det hästen??

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

nja... läste någonstans här att det kan öka risken för soleksem, men det har jag alltså bara läst på 1 ställe här på buke så jag vet inte om det stämmer, ska kolla upp det vidare till sommaren för nu lär det ju inte vara någon risk ;) stroppy mare var nämligen den enda örtblandningen jag hittade som inte höll det dopingklassade ämnet Valeriana! plus att det fanns att köpa i en butik i närheten så jag slapp beställa... Men sen har jag läst att alla örtblandingar har karens för tävling, så jag är inte helt 100 på vad som gäller!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Det är inte bara istadighet hon visar?, eller är det bara vid brunst hon är så här?

Jag har ett sto som i princip alltid är mer eller mindre brunstig, hon brunstar så fort hon ser en ny häst, när vi fick ett nytt 6 mån föl till stallet stod hon med svansen rätt ut i en vecka!

Men - hon är alltid pigg och framåt och lydig att rida (något för pigg ibland bara) aldrig att hon surar eller går emot skänkeln, hur brunstig hon än är.

Därför undrar jag om det inte ligger andra problem i botten?
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Ja, jag tycker också att de verkar ganska lika i temperamentet :d Fast min häst har lugnat ner sig nu på äldre dagar enligt den förra ägaren. Jag köpte henne när hon var 13 och nu är hon 17 och under de åren jag haft henne har hon varit ungefär lika dan när hon kommer in i sina perioder. Något som jag märker stor skillnad med min häst är årstidsbundna problem. Hon har alltid ett hett temperament men på sommaren är hon lugn och behaglig och vill kela och gosa hur mycket som helst. Nu när det är höst med mörker, pälssättning och allt vad det innebär är hon inte alls trevlig att hålla på med innan man ska rida. Däremot efter är hon hur lugn och fin som helst, ja t o m glad :p

Jag funderar på att prova stroppy mare. Jag har läst lite om det här på forumet nu (hade aldrig hört talas om det innan) och jag tänkte att det kan vara värt en chansning iallafall :)
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag testar att väcka liv i denna tråden igen då problemen försvann men nu är tillbaka :cry: Jag antar att det är ny brunst på gång och att det är där skon klämmer för hon har gått kanon hela hösten och vintern och nu har det fullständigt slagit slint.
Hon är inte ett dugg istadig men det är som att ha och göra med en odräglig hingst. Hon är tokhet och skakar i hela kroppen när man rider, luftsprång och krumelurer är vardag här hemma. Att leda henne är rent av farligt (till och från hagen går bra) men i ridhuset blir hon tokig precis.
Jag tycker synd om henne eftersom jag tycker mig se ett mönster. Hästen är i vanliga fall väldigt pigg och busig med lite humör men innerst inne snäll och ganska orädd. Nu freakar hon ut för ingenting och jag börjar tycka att det är ett problem. Hon är synbart upprörd över det mesta (piskar med svansen, galopperar på stället, bockar, öronen bakåt) men inte arg på mig utan på situationen liksom. Inga tendenser till istadighet mot skänkel eller liknande utan går i form mellan luftsprången...

Jag funderar på att testa Stroppy Mare till en början men jag vet att det finns andra preparat som verkar fungera bättre för vissa. Vad har ni testat? Kan man kombinera Stroppy Mare med ngt lugnande t.ex. Placid (fr. Dodson & Horrell)? Hon skulle kanske behöva ngt som dämpar både brunsten och alla spänningar. Just nu mår vi nog skit båda två :crazy:

Mvh Jate Volim
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp