Brunstproblem, Hjälp!

Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Det finns ingen anledning att göra "klinikutredning".
Kör henne till en seminstation som har en veterinär som jobbat med stuteriverksamhet ett tag, så lär du få bäst hjälp.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Får man fråga varför du är tveksam till munkpeppar?

Alltså grejen med alla dessa olika örter är att man ger dem hela tiden och det spelar ingen roll när man börjar, eller alltså iaf Stroppy Mare står att det tar ca 2-3 veckor innan de verkar fullt ut... Men om man väl bestämt sig för att börja använda dem så finns det ingen anledning att vänta in ett bra tillfälle att börja på liksom... Hoppas iaf du hittar en lösning som du är nöjd med!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

till ts

Jag håller med CK, åk in till en seminstation och lägg i en glaskula. Jag har för mig att munkpeppar klassas som doping? Man får inte tävla på det och det var väl det du ville?

Jag kan ha fel här, kommer inte ihåg exakt men vet att det förut klassats som doping då jag slutade att ge det till en häst pga det.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hej!

Vad skönt att det har fungerat för dig! Hur många hästar ger du det till? Det lät som om det handlade om en hel drös ;) Hur har din/dina hästar varit innan användning s.a.s?

Men du börjar ju alltså ge på senvintern, men det är ju redan för sent för min del... Hur ska jag göra tycker du? I nuläget så brunstar hon och är lite känslig och har humör men hon är inte heltokig längre, ska jag vänta tills det blir värre igen och se ifall det blir någon skillnad eller ska jag börja ge omedelbart för att undvika att nästa period över huvudtaget kommer?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Men din häst brunstar väl en gång i månaden? I så fall kommer ju problemen igen liksom...
Munkpeppar är inget farligt eller konstigt hon tar inte skada av det så det är liksom bara att testa. Det värsta som kan hända är ju att du inte märker någon skillnad, i baästa fall får du en gladare märr! Jag märker TYDLIG skillnad på mina, ganska omedelbart. Jag ger hela brunstsäsongen, har uppehåll över vintern och startar innan det är dags igen. Det funkar lika bra för valacker som för ston så det är inte hormoner i sig det är på något vis hormonreglerande...
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Mitt 10 åriga sto var sånt när jag köpte henne i sommras. Men nu när vi känner varann är hon bättre. Om någon annan än mej går på henne och det beror inte på brunsten alltid och kräver så lägger hon öronen bakåt. Har till och med kickat mot hovslagaren.

jag brukar ignonera henne och göra saker hon tycker är kul så jag har möjlighet att ignonera hennes sätt.

Jag kör med omvänd psykologi på mina hästar om jag ex rider i ridhuset och de blir minsta trött på de så rider jag ut och bara kravlöst och har kul, nästa gång på ridbanan är hästen mycket mer posetiv.
Så håller jag på tills de inte tycker något är tråkigt längre. Utan allt är kul..

Man måste helt enkelt göra det kul för din häst då brukar de bli bättre i brunsterna också. Mitt sto kan vara ömm i magen de första dagarna vid brunst och då räcker det med en promenad..

Man ska akcta att köra de unga hästarna för hårt speciellt på ridbana. Hade bara jobbat en ung häst någon gång i veckan på ridbana och ridit ut, du kan likannas arbeta ute med hästen. ridit högst varannan dag. Muskler tar 48 h att bildas. I bland ridas 2 dagar och i bland stå två dagar. Rida varannan dag och back träna på långa tyglar mm.

Jag hade börjat med att bara rida ut ett tag utan en massa krav och mys i skog och mark så den börjar tycka det är kul att du rider.
Berömm mycket och var posetiv, rid mycket på långa tyglar så hästen får slappa med dej också..
Blir ett sto in i tjur period så vet man med sej själv som har sånna peroder att de är svåra att komma ut och då behöver man att det händer posetiva saker. Desto mer folk kräver och desto mer man får göra tråkiga saker, desto tjurigare blir man.. Till slut blir man bara arg mot alla som hela tiden ställer krav och det slår över.

Allt det här har funkat på mitt sto.. Från att kicka till att lyssna på allt jag säger. Har ingen medecin utan bara kul med min häst. Vilket är a-o. Ställ inte så höga krav utan va med din häst.. Klättra ger lika mycket som att jobba de... Jobba i backar på långa tyglar...
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jag är överlag tveksam till "mirakelpreparat" och naturmedicin. Inte så att jag tvivlar på att det har någon funktion men jag har väldigt svårt att tro att det hjälper tillräckligt. Förstår man om jag skriver så? Därmed inte sagt att jag inte kan bli motbevisad.

Anledningen till att jag funderar på när jag ska börja är att om jag ger henne med start nu så kan jag ju inte veta ifall det är preparatet som hjälper eller om hon helt enkelt är snäll ändå och det känns onödigt att fodra med tillskott som hon inte behöver. Samtidigt så är det ju skönt om hon inte blir så dum fler gånger... Men jag ska nog börja ge henne så snart jag kommer hem från min semester (om ca 10 dagar) och hoppas på att det ger önskad effekt. Skönt för hästen om inte annat!

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

CK: Okej, det har jag inte ens tänkt på! Självklart är de ju duktiga på sådant. Jag ska kika på vilka seminstationer som kan vara intressanta för mig att åka till och sedan åtminstone ringa och höra vad de säger.

Sassiball: Jag ska kontakta seminstation och föra en diskussion. Munkpeppar är inte dopingklassat men om jag inte upplever att det hjälper tillräckligt så blir det fortsatt kontakt med seminstation och ev. en glaskula insatt.

Racerkorv: Mitt sto har oregelbundna och lite otydliga brunster och de största problemen är inte under högbrunsten. Lite istadighet och ömhet för skänkeln, humörsvängningar m.m. kan jag handskas med och även anpassa träningen efter hästen. De vanliga brunstsymptomen är tillsynes en baggis i jämförelse med den perioden före själva brunsten som brukar vara värst. Då är hon inte hanterbar. Jag vet ännu inte om det är före första brunst eller före alla. Hon brunstar också väldigt länge = just nu har hon varit i högbrunst i ca 3-4 veckor. Det känns för mig som det handlar om en hormonell störning/obalans inte bara under brunsten utan under hela året. Ang. munkpeppar så är jag inte rädd att testa, bara tveksam till ifall det hjälper men det får jag ju veta först när jag testat ;)

Sanio:
Jag har själv fött upp mitt sto så det är inte så att vi inte känner varann. Tyvärr finns det INGET hon tycker är roligt i de lägen som det har varit problem (ca 6 veckor under vårvintern). Hon är inte kontaktbar över huvudtaget och sista passet jag red innan hon lugnade sig tog det 45 min ridning + 15 min longering för att kunna rida 2 varv på fyrkantsspåret i trav utan att hon fullständigt flippade ur. (Jag rider henne aldrig så länge annars men jag var tvungen att vinna den fighten). Under den perioden som pågår nu (vanliga brunstsymtom) håller jag med dig helt. Vi sänker ribban till en nivå som passar oss båda och tar bort onödig press. Strävar efter att hon hela tiden ska vara glad och ha kul. (= en hel del fjäsk och beröm ) Hon är fortfarande ung och utbildningen fortlöper helt i hennes takt, jag har ingen brådska. Jag strävar alltid efter en positiv och arbetsglad häst oavsett brunst eller ej, men att ge sig ut i skogen på en häst som man knappt kan leda i träns och kedja/skritta och trava i ridhus är inte aktuellt tyvärr. Nu har hon ju som sagt bättrat sig enormt sista veckorna så nu blir det vila i tio dagar och sedan ut i skogen så mkt som möjligt.

Tack alla för era tips och kom gärna med fler! :)
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Trotts ålder??
Tonåren??

Kan vara en orsak. man vet själv hur man var i tonåren mer vild än tam för en stackars mor, i det här faller en stackars ägare. Bra du inte ger dej utan håller fast hand.. Som du ju gör..

FAst kan säga att mitt 10 åriga sto kan trottsa än i bland (mycket pga av att hon förr gjort som hon velat i 6 år hos förra ägaren) och hon måste ändå prova.
Att ta ett steg när man ska upp, det räcker att säga till, men det är som att jaha nu har jag gjort det. Nej säger jag sen står hon still, nu händer det mer mer sällan. Hon är ett smart sto, det är bara så.. Man måste över bevisa henne att jag är smartare..
Mer och mer vinner jag.
Men hon har aldrig litat på människor förr att de kan vara ledare.. Men nu så börjar hon förstå..

Det kommer du slippa i alla fall, då du tar henne med en gång.. Vilket är bra..
Spännande och se hur hon är efter vilan, kanske det hon behöver...

Kan vara mycket hormoner i rullning nu.... Hon vet kanske inte riktig vem hon är nu när hon börjar bli ett stort sto... Kankse i komination med att hon kan vara över smart.

Eller är hon som de förklara i PNH med Patt att hon är en häst som behöver tänka en del annars slår det över. De kan stå och avra helt lugn och sen bara exploderar de. En bra film som jag sett även om den är lite för vetenskaplig för min smak, men i bland är den för nytta.
LB eller RB
De tänker lite olika med olika hjärnhalvor, låter skummt, men ut efter dte reagerar de olika på det amn gör..

Du måste berätta hur det går...
 
Senast ändrad:
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

oki, blev bara lite nyfiken ;) Nä självklart skulle jag också slippa fodra med örter varje dag, har inte gjort det på länge nu sedan hon flytta från blandflock till stoflock, men av någon anledning började hon nu ändå brunsta i stoflocken med (har kommit ett nytt sto och det har varit lite allmänt rörigt) så jag slängde mig iväg och köpte nya örter på stört, men visst, det är ju egentligen bara att välja mellan pest eller kolera, just nu blev det mest bekvämt för mig att slippa brunst och eventuella skador... Det skadar ju aldrig att prova några månader kanske, och sen kan du ju utvärdera situationen?
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Jo, hon har sina trotsperioder också och du har rätt i att hon är mycket intelligent och kräver mycket stimulans. Jag försöker hela tiden aktivera henne med sådant hon tycker är kul och låta henne jobba med ”hjärnan”. Det är liksom enda sättet att ”trötta ut” henne :crazy: Rent fysiskt kan hon hålla på hur länge som helst när det drar igång, hon liksom släpper alla spärrar och tar ingen hänsyn till hur mkt kroppen orkar med.

När hon är som värst känns det dock inte som någon trots, det är någon slags stress och man märker att hon själv mår dåligt av den. Det pågår som sagt i perioder så hon är inte sådan hela tiden. Nu har hon gått bra sista tiden och hon är väldigt kvick på att läsa mig. När hon är på rätt humör och man kan använda hennes temperament till något vettigt så är hon oerhört lyhörd och klipsk. Lär sig nya saker lätt som en plätt och har lätt för sig både fysiskt och psykiskt. Kommunikationen fungerar prickfritt m.a.o.

Jag håller fullständigt med om att det är mycket hormoner och omställningar i kroppen på ett ungt sto som håller på att bli "vuxen"
och jag tror inte att det är orimligt att hoppas att mycket av detta kommer att försvinna med hennes mognad. Det känns bara som att långt ifrån allt kommer att försvinna av sig självt.

Självklart ska jag uppdatera hur det går:) Det är en urmysig liten häst jag har och får vi bukt med de här bekymren så har vi massor av trevlig träning och samvaro framför oss.

Tack för dina synpunkter!
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Nej, det blir ju till att testa. Om inte annat så för hästens skull. Det blir ju svårt att utvärdera hur hon skulle ha varit utan örterna, man kan ju inte säkert veta men det får kvitta just nu. Jag kan inte med att se hästen på det viset och dessutom är hon en hälsorisk för både mig, sig själv och resten av omgivningen när hon är sådan. Jag får helt enkelt testa en period och kanske göra ett uppehåll framåt vintern. Märker jag sedan att problemen kommer tillbaka får jag väl börja igen.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Satt och läste en hel del igår om örter och diverse preparat. Jag kände att jag själv vill ha kunskap om vad det är jag stoppar i min häst. Jag kom fram till följande:
En sammansättning av örter som skulle passa vore de nedanstående där de fyra översta är "viktigast". Att ge så här många olika tillskott är ju inte aktuellt. Det blir ett evinnerligt pytsande och dessutom dyrt. Efteråt kikade jag på preparat som säljs i ridsportbutiker och dylikt. Stroppy Mare innehåller både munkpeppar, kamomill, järnört och hallonblad. (D.v.s. fyra av mina främst utvalda örter) och utöver det även vallmokronblad och Johannesört. Problemet som uppstod är att jag tror att jag vet att man inte ska ge johannesört till häst:confused: Någon som vet mera?

• Munkpeppar
• Kamomill
• Järnört
• Hallonblad
• Gurkmeja
• Humle
• Valeriana
• Magnesium

Hur som helst blir det Stroppy Mare som inhandlas (det blir billigare, mindre pytsande och man kan veta vad det är som fungerar) och detta ska kompletteras med magnesiumtillskott. Gurkmeja, humle och valeriana skippar vi tills vidare.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Ingen som har koll på vad som gäller för Johannesört till hästar? Finns det något innehållsämne i Stroppy Mare som är dopingklassat/karens på?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hej!
Jag gör en lång historia kort:
Jag har ett travsto som blev två år den 22 april, en MYCKET bestämd och känslig dam, hon stämmer in på din beskrivning av ditt sto, brunstig har hon varit nästan konstant sen februari och det har bara ökat i intensitet sedan dess, jag upptäckte tidigt att hon har "problem" med brunsten och att det inte hjälpte att "kuva" henne, utan det blev snarare tvärt om, av olika anledningar har hon fått gå kvar med mamman tills för ca: en månad sedan, då vi skiljde henne och hon fick en egen hage så blev hon nästan ohanterbar, började söka på internet och hittade denna länk, plus en del andra kontakter och råd gjorde så att jag beställde Stroppy Mare och torkat Munkpeppar, hos Timotejandersen.se, efter 4 dygn med Stroppy Mare var det en annan häst, fortfarande "högbrunstig"? men helt lugn och hanterbar, kommer att underhålla med det torra när det flytande är slut.

Mvh PÅBylund
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hoppas att ingen har nämt detta redan, men munkpeppar har jag hört ska fungera på ston som är besvärliga vid brunst. Provade det på mitt sto och det funkade inte, men några i min bekantskapskrets använder det på sina ston och de blir som lamm! Kan vara värt att prova. Som sista utväg (om det nu verkligen är brunsterna som är problemet) så kan du kanske sätta in silverkulor. Silverkulor är ungefär som P-piller för människor och gör helt enkelt att de inte kommer i brunst. Funkar om du inte vill ta föl på henne (och om du verkligen är säker på det). Lycka till! Och du, jag vet hur det känns... :angel: Har själv ett sto som är mycket besvärligt vid brunst.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

paby och brun: jag har sett era inlägg men hinner inte svara nu, återkommer ;)

Men jag måste bara ställa en fråga. Efter lång väntan har jag äntligen fått hem Stroppy Mare som jag ska testa nu. På sidan jag beställde från står det dosering 2 msk/dag i fodret.

På förpackningen står det dock 2 slätstrukna skopor i fodret varje dag och i påsen finns ett dl-mått:confused:

Om det stämmer med dl-måttet så räcker 1 kg i knappt en vecka. Är det rimligt att det ska kosta 1440;-/månad?

Ni som givit Stroppy Mare, hur har ni doserat?

Mvh JV
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hej!

Jag ger flytande Stropy Mare, 25ml om dagen, det blir ca: 10kr/dag, torkat munkpeppar får jag inte i henne, som det ser ut nu kan jag nog avsluta behandlingen om ca: 2 veckor, fortsättning följer:)

/paby
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej!

Ja, uppdatera gärna om hur det går. Menade du torkat Stroppy Mare eller Munkpeppar enbart?

Jag förutsätter att det som står på förpackningen stämmer men det verkar som att man kan minska dosen till nästan hälften efter någon månad. Hoppas att det stämmer. När jag öppnade förpackningen (påse) för att hälla upp i förslutningsbar hink verkade massan vidga sig en del dock så det kanske räcker lite längre ändå. Fast jag måste erkänna att jag känner mig lite lurad när jag fick informationen om att ge 2 msk och sedan är det 2 dl. Lite skillnad på förbrukningen om man säger så.

Men jag ska ge det en chans i alla fall!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp