Brunstproblem, Hjälp!

Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Vilken bra tråd!
Jag har precis skaffat ett sto på 12 år som jag känt i 2 år.
Har en liten fråga som har förbryllat mig länge.
När hon är brunstig och står inne i boxen så börjar hon ofta banka rumpan i väggarna, man får gå och peta på henne lite för att hon ska sluta. Dessutom så skuttar och tjuter hon. Självklar blir hon lite extra känslig när man ska rida och jag brukar inte vilja bråka utan bara ta det lugnt så hon får motion men inte kräva mer, känns inte lönt.
Hon står nu på bete så behver inte oroa mig för bankandet med rumpan men hon ska ju snart in igen och vill gärna veta om det är normalt beteende och om man kan göra något åt det. Det låter fruktansvärt och måste göra ont, tror ibland att hon ska göra sig riktigt illa.
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Hej!

Jag köpte 1 liter färdigblandat Stropy Mare och 1 kg torkat Munkpeppar, jag började med Stropy Mare och tänkte sedan fortsätta med torkat Munkpeppar, för att få ner kostnaden, men hon äter inte torkat Munkpeppar hur jag än gör, har provat med att blötlägga, krossa, koka, i betfor, ja på alla möjliga vis, så jag har fortsatt att ge henne flytande stropy mare (färdigblandat) och det funkar bra.

/paby
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej, men valeriana ingår ju inte i stroppy mare.
Jag har varit på den sida som du visar men valde att börja med Stroppy Mare. Du vet inget om varför Johannesört ingår i Stroppy Mare eller varför man inte ska använda det invärtes till häst?

Vilka fler örter är dopingklassade?

Mvh JV
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Okej, jag har köpt färdigblandad Stroppy Mare men torkade örter istället för flytande. Jag trodde att det skulle bli billigare då det stod på hemsidan att man ger 2 msk/dag till stor häst men det var fel; 2 dl/dag (!) var rätta doseringen. Lite skillnad :mad:
Jag överväger att beställa flytande nästa gång; borde bli billigare på sikt och lättare att få hästen att äta det.

Mvh JV
 
Sv: Brunstproblem, Hjälp!

Tror inte det är några fler örter som anses vara dopingklassade... Vad jag vet så kan den vara skadlig att ge invärtes, vet dock inte vad den skadar...Jag gillar inte örtblandningarna, du vet inte hur mycket av varje ört du får i din häst per dag, finns rekomendationer i hästägarens örtabok. Är många örter som är starkare än andra. Som sagt jag skulle aldrig ge örter som är ihopblandade, själv vill jag ha koll på hur mycket av en ört som hästen får i sig. Detsutom är det alldeles för många örter i blandningen för min smak...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp