Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Nu säger jag detta med djup ironi - åk till en veterinär istället :angel:

Nu är inte jag vårdutbildad alls, men tycker ändå att det är konstigt att dom inte kan få till det bättre!

Jag har aldrig sett en läkt bruten armbåge förrän här i tråden så jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, haha. Ortopeden tyckte ju jag hade bra rörlighet med tanke på omfattningen av frakturen.

Tänker ofta på att hade jag bara tagit andra skor den dagen, eller ja, knutit skorna, då hade det aldrig hänt :cautious:
 
Jag har aldrig sett en läkt bruten armbåge förrän här i tråden så jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, haha. Ortopeden tyckte ju jag hade bra rörlighet med tanke på omfattningen av frakturen.

Tänker ofta på att hade jag bara tagit andra skor den dagen, eller ja, knutit skorna, då hade det aldrig hänt :cautious:

Jag tror (tyvärr) att just armbåge verkar va en lite knepig grej att få rätt helt ordning på. Min mamma bröt armen precis i början på pandemin, 2 ställen i handleden, nån lös benbit i armbågen plus ligament(?) som hamnade fel, hon har en skruv och nån typ av ankare i armbågen. Handleden verkar dom kunnat fixa helt ok men trots mindre problem i armbågen så känner hon fortfarande skruven i armbågen, skrotet i handleden har dom tagit ut.
 
Jag tror (tyvärr) att just armbåge verkar va en lite knepig grej att få rätt helt ordning på. Min mamma bröt armen precis i början på pandemin, 2 ställen i handleden, nån lös benbit i armbågen plus ligament(?) som hamnade fel, hon har en skruv och nån typ av ankare i armbågen. Handleden verkar dom kunnat fixa helt ok men trots mindre problem i armbågen så känner hon fortfarande skruven i armbågen, skrotet i handleden har dom tagit ut.

Ja, jag tror samma. Har väl funnit mig i att rörligheten inte finns där, är ju inte så mkt att göra åt än att träna så jag inte blir stelare.

Få se om jag måste ringa om upphakningarna (de är extremt små, jag är väldigt känslig 😁) eller om det ger med sig.
 
Jag har aldrig sett en läkt bruten armbåge förrän här i tråden så jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, haha. Ortopeden tyckte ju jag hade bra rörlighet med tanke på omfattningen av frakturen.

Tänker ofta på att hade jag bara tagit andra skor den dagen, eller ja, knutit skorna, då hade det aldrig hänt :cautious:
Jag har en enda referens, och det var en nära släkting till mig som fullständigt krossade sin armbåge när vi rejsade lite vilt med cyklar i barndomen och hen vurpade på grusvägen...
Nu var vi barn så det här var i början/mitten på -70-talet, men armbågen i fråga läkte ihop "fel" som dom sa, med begränsad rörlighet, så läkarna bröt upp den igen och så fick den läka om :crazy:
Så gjorde man då och det satte djupa spår i min redan då medhavda sjukhusskräck, trots att det inte var mig det gällde. Så det är därför något jag aldrig glömmer...
Men för min släkting så blev det bra till slut, för det läkte fint den 2a gången och hen har inte haft problem med armen sedan dess.
Vi umgås fortfarande och hen är musiker, så jag vet om det skulle finnas problem med en så viktig del av kroppen ;)
 
Ja, jag tror samma. Har väl funnit mig i att rörligheten inte finns där, är ju inte så mkt att göra åt än att träna så jag inte blir stelare.

Få se om jag måste ringa om upphakningarna (de är extremt små, jag är väldigt känslig 😁) eller om det ger med sig.
Armbågen är en knepig led! Jag har nog tyvärr aldrig träffat någon som fått tillbaka helt full rörlighet (så det är normalt) men det viktigaste är ju funktionen och om du har smärta. En sjukgymnast kan ibland också hjälpa med upphakningarna, de behöver ju inte komma från skrotet utan kan vara annat också med tanke på att allt (ledband, ligament, muskler osv) blir påverkat av en sämre rörlighet. Armbågen har ju till skillnad från tex knä två moment (böja-sträcka och vrida) även om det främst (om jag minns rätt) böja/sträcka delen som gick sönder på dig så behöver man vridmomentet för att kunna röra sig obehindrat inom det rörelseomfång som finns.
 
Jag har en enda referens, och det var en nära släkting till mig som fullständigt krossade sin armbåge när vi rejsade lite vilt med cyklar i barndomen och hen vurpade på grusvägen...
Nu var vi barn så det här var i början/mitten på -70-talet, men armbågen i fråga läkte ihop "fel" som dom sa, med begränsad rörlighet, så läkarna bröt upp den igen och så fick den läka om :crazy:
Så gjorde man då och det satte djupa spår i min redan då medhavda sjukhusskräck, trots att det inte var mig det gällde. Så det är därför något jag aldrig glömmer...
Men för min släkting så blev det bra till slut, för det läkte fint den 2a gången och hen har inte haft problem med armen sedan dess.
Vi umgås fortfarande och hen är musiker, så jag vet om det skulle finnas problem med en så viktig del av kroppen ;)
Barn läker bättre 🙄😂
 
Detta skrot vill inte vara kvar i min kropp känner jag spontant 😂 så jävla less.
20231114_144904.jpg
 
Det var dock inte fullt lika framträdande då, det verkar ha rört sig mer och mer de senaste veckorna :/ och dom såg att det låg hudnära, men då hade jag inte besvär! Nu har jag börjat få besvär av det..
Hopps dom gör något åt det denna gången
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp