Brutenarm när kan jag rida

Mickannsmegaprivata

Trådstartare
Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida så red vi ut ja red på en shettis sen blev han rädd för nåt o min kompis häst blev oxå rädd men hon fick snabbt tillbaka balansen o började trava jag hade fortfarande dålig balans men shettisen började oxå trava så då ramlade jag av hela armen böjdes på mig o jag Såg snabbt att den va Av hela under armen bulltade på mig men jag tänkte bara jag måste hem så min kompis ledde hästarna hem som tur var va de inte gätte långt till stallet så väll framme i stallet ringde jag mamma i panik o vi åkte till akuten o dom såg direkt att den va av så ja va tvungen o sova där en natt o dagen efter opererade de mig o vred tillbaka armen Inga skruvar eller nåt men ett gips på höger armen ända upp till Axén i tre veckor de har gått 2v o några dagar sen byte av gips som kommer förhoppningsvis bli kortare o sen ha det i 3 veckor till om de läker som de ska o ser bra ut längtar tillbaka upp i sadeln och efter o kunna andvända min arm då jag är högerhänt...
Men har de hindrat er från o kunna göra vissa saker?när kan man rida igen? O känns det fortfarande? Saknar hästarna extremt‍♀️
 
Bröt överarmen för många år sedan (en häst bockade av mig, inte min) och fick spika armen. Satt på min häst igen efter en vecka dock med en vän som ledde oss. Blev avrådd att rida på ett halvår minns jag och kände att nä, han kan inte mena allvar O_o
Red nog inte ordentligt förens efter 10 månader även om jag givetvis kunde rida mycket tidigare men armen behövde rehabilitering.
Dom fick plocka ut spiken då den störde mig och det gjorde dom 6-7 månader efter jag bröt den (det var en 20 cm lång spik från axeln och rakt ner mot armbågen, har den här hemma, fick behålla den :p)

Säger som övriga att du kan rida när armen läkt och det känner du bäst själv i samråd med läkaren :)
Jag bröt min vänsterarm och är vänsterhänt och förstår din längtan efter att kunna använda armen.
 
När du blivit av med gipset kommer armen vara svag - och det kommer fortfarande göra ont i flera veckor. Din läkare och hur det känns kommer tala om när du kan rida igen men räkna med att det tar minst 2 månader till innan du kan rida någorlunda vettigt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är det ulna - dvs det stora benet i underarmen som brutits ? Det har tyvärr lång läktid och man får inte lyfta tungt eller utsättas för slag mot armen på väldigt länge...

Jag hade platta med skruvar och det var 16 (!) veckor som jag absolut inte fick rida . 3 veckor med gips upp till axeln, sen 3 v med gips på underarmen och sen en avtagbar skena i någon månad efter det (minns inte exakt)

Jag fick sen tyvärr även operera om samma skada 2 år senare då det ändå inte läkt rätt... även då 4 månader utan ridning ...
Den gången läkte det rätt och har inga problem med den nu 3 år senare annat än att det finns en liten pålagring där de två benen i underarmen vrids mot varandra vid vissa rörelser med handen , så det knäpper lite samt kan bli lite inflammerat om jag gör samma repetiva vridning väldigt många gånger under en dag (tex skruvar i 100 isolatorer i en hage) :cool:

Men som sagt - går inte att svara på din fråga om man typ inte är din läkare...
 
Senast ändrad:
Jag bröt båda benen i underarmen, både ulna och radius, nere vid handleden i en ridolycka när jag var 13. Dessutom fula frakturer. Fick sövas och rättas men slapp spikar/skruvar. Ortopeden hade en fru som red och jag tjatade redan på rtg om när kunna rida igen så de drog på rejält med gips.

Hade gips från knogar till armbåge i 8 v (och red med det - inte att rekommendera). När gipset togs av gjorde det apont att belasta armen minsta lilla. Läkaren sa att räkna med minst 6-8 v med smärta och vara försiktig med tung belastning lika länge till. Jag minns inte längre när armen var helt bra men tog en jävla tid. Jag var dock ingen skötsam patient alls utan gjorde allt jag kunde och lite till direkt. Vilket enligt läkaren är anledningen till att jag fick ganska rejäl kallusbildning (benpålagring) där brotten var.

Om man vill ha mer att jämföra med.

Jag tror det viktigaste är att vara inställd på att allt INTE är bra igen när gipset tas av. Minns jag började gråta av besvikelse när jag insåg hur ont det gjorde när gipset togs av. Jag trodde jag skulle vara muskelfattig men smärtfri och läkt, bara behöva träna upp armen igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 511
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 143
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp