Bry sig om hur andra sköter sin häst?

Jag frågade bonden om han ville hyra ut hela stallet, men det ville han inte. Antar att det är enkla pengar rakt ner i fickan helt enkelt. Han är höbonde, så en sväng med traktorn och balklämman är snabbt gjort för honom. Sen vill han inte ha mer med det hela att göra. Tyvärr påminner det de här ägarna lite om det @Keb71 skriver om. Unga, ingen större koll och okunniga föräldrar.
Lite jobbigt bara att vara den som blir ovän med folk, fattar inte varför vissa envisas med att ha häst.
Det går att anmäla anonymt på Länsstyrelsens hemsida... :angel:
 
Det där uttrycket - de klarar sig- det låter inget vidare. Jag skulle också klara mig ett dygn utan vatten och mat, men hur skulle jag må?
Det måste vara jättejobbigt att se de andra hungriga hästarna på andra sidan staketet när ni tar in era. Jag hade nog inte klarat det utan rullat in en bal själv tror jag eller ringt bonden.

Jag skulle nog vilja skriva något giftigt i den där messengergruppen - men jag skulle inte våga, det vet jag.

Hade en häst utlånad på foder en gång, den sköttes jättebra. Tills jag såg vinterhagen - inget vatten! Fodervärden skrattade bara och sa att "det får Kjell fylla på sen" när hästen stod och krafsade vid vattenbaljan. Jag tog hem hästen då.
 
På tal om vatten, och ’De kan äta snö’.

Mina hästar dricker mer på vintern än sommaren när de äter mindre gräs och mer strå. Alla stall jag stått i har haft det så.

Men det är så många som blir förvånade när det kommer på tal?

Jag brukar tänka att ’hur kan man inte ha märkt det på sina egna hästar’? 🙈🙊

Och att äta snö? Det går ju åt massor av snö för att det ska bli tillräckligt med vatten?
 
På tal om vatten, och ’De kan äta snö’.

Mina hästar dricker mer på vintern än sommaren när de äter mindre gräs och mer strå. Alla stall jag stått i har haft det så.

Men det är så många som blir förvånade när det kommer på tal?

Jag brukar tänka att ’hur kan man inte ha märkt det på sina egna hästar’? 🙈🙊

Och att äta snö? Det går ju åt massor av snö för att det ska bli tillräckligt med vatten?
Har precis samma erfarenhet. Mina dricker oftast upp nästan hela 80 liters termobaren varje dag på vintern men på sommaren (om det inte är tokvarmt) så kan en 60 liters balja räcka i två dagar.

Har en bekant som har häst som tycker att snö räcker på vintern och motiverar det med att ”de dricker ändå inte när jag kommer ut med en vattenhink”. Hästen har vid några tillfällen haft kolik på vintern och ägaren förstår inte sambandet.

Jag kan tycka att bestämmelsen att hästen ska kunna dricka sig otörstig två gånger per dygn är förkastlig. Vatten två gånger per dygn är i mitt tycke inte tillräckligt om de står på fri tillgång på grovfoder eller äter stora delar av dygnet, så som hästar ska göra.
 
Har precis samma erfarenhet. Mina dricker oftast upp nästan hela 80 liters termobaren varje dag på vintern men på sommaren (om det inte är tokvarmt) så kan en 60 liters balja räcka i två dagar.

Har en bekant som har häst som tycker att snö räcker på vintern och motiverar det med att ”de dricker ändå inte när jag kommer ut med en vattenhink”. Hästen har vid några tillfällen haft kolik på vintern och ägaren förstår inte sambandet.

Jag kan tycka att bestämmelsen att hästen ska kunna dricka sig otörstig två gånger per dygn är förkastlig. Vatten två gånger per dygn är i mitt tycke inte tillräckligt om de står på fri tillgång på grovfoder eller äter stora delar av dygnet, så som hästar ska göra.
Idag är det ju lätt att ge vatten ute i o med termobar, värre var det förr.
När jag växte upp hade vi dels inte vatten i hinkar och då blir det svårt att ha koll på hästens vattenvanor. När det var vinter fick våra hästar inget vatten ute. Men som tur är går ju utvecklingen framåt och idag med egen gård har hästarna alltid fri tillgång till vatten i balja eller kar.
 
Diskuterade värmebaljastorlek med en som redan har en 60liters.
Jag menade att den är alldeles för liten och skulle vilja ha en större men att det kunde ju funka om jag hade de vanliga tunnorna också som komplement.
’För liten??’
Ja, mina dricker ur en sån i ett nafs på vintern, de dricker ju mycket mera då än på sommaren?
’Gör dom?’


Nu fyller dom alltid på så det finns vatten så de är aldrig utan. Så inte för den skull.
Men att man inte har den kollen? Att man inte lägger märke till hur ofta man måste fylla på och hur mycket de faktiskt dricker?
 
@Blandrastik Rent krasst så kan du ju faktiskt anmäla både på "dricka sig otörstig minst 2 gånger JÄMT fördelat per dygn" och tillsyn (daglig väl?) låter det som.

Ang dricka sig otörstig 2 ggr så tycker jag också det är helt förkastligt såklart. Ffa så ty ker jag inte den punkten tillgodoses så lätt. Alla hästar dricker ju inte omedelbart i alla lägen de erbjuds vatten ens om de är törstiga. Således tycker jag den innefattar att man har stenkoll på att den hästen som individ har alla omständigheter rätt för att ens vilja dricka de två gångerna det erbjuds.
 
Ang dricka sig otörstig 2 ggr så tycker jag också det är helt förkastligt såklart. Ffa så ty ker jag inte den punkten tillgodoses så lätt. Alla hästar dricker ju inte omedelbart i alla lägen de erbjuds vatten ens om de är törstiga. Således tycker jag den innefattar att man har stenkoll på att den hästen som individ har alla omständigheter rätt för att ens vilja dricka de två gångerna det erbjuds.

Håller helt med. Det är verkligen inte en garanti för att alla individer får i sig tillräckligt med vatten och när de behöver det. Dessutom är det tyvärr oerhört svårt för tillsynsmyndigheten att kontrollera en sån sak (eller åtminstone att bevisa det).

Men ja, det är väldigt konstigt att vi fortfarande har ett sådant regelverk. Det är ju inte precis en nyhet att hästar far illa av bristande tillgång på vatten, det är bara att titta på den massiva ökningen av kolikfall under vinterhalvåret. Jag skulle aldrig hålla häst utan fri tillgång till vatten dygnet runt, året runt.
 
Håller helt med. Det är verkligen inte en garanti för att alla individer får i sig tillräckligt med vatten och när de behöver det. Dessutom är det tyvärr oerhört svårt för tillsynsmyndigheten att kontrollera en sån sak (eller åtminstone att bevisa det).

Håller med om att det är svårt att kontrollera, men ibland kan ett telefonsamtal/besök/brev som upplyser om hur det ska vara räcka för att skrämmas lite så att folk skärper sig :grin:
 
Jag tillhör de som inte har vatten dygnet runt vintertid men jag fodrar med ensilage. De år jag haft som blötast så har vattenåtgången legat på ungefär 1liter/dygn och häst. Jag har haft en kolik på mina hästar sedan 2002 och det var en tarmbeckssförstoppning. Tillgång till vatten säger inte allt men det TS beskriver är långt under all kritik och enligt mig misshandel
 
Jag tillhör de som inte har vatten dygnet runt vintertid men jag fodrar med ensilage. De år jag haft som blötast så har vattenåtgången legat på ungefär 1liter/dygn och häst. Jag har haft en kolik på mina hästar sedan 2002 och det var en tarmbeckssförstoppning. Tillgång till vatten säger inte allt men det TS beskriver är långt under all kritik och enligt mig misshandel
Lustigt våra hästar dricker mer när de får ensilage.. :idea:
 
Konstigt att det kan vara så olika. Mina är totalt ointresserade av vatten när de äter blött foder och för mig är det logiskt. De får ju i sig det vatten de behöver med fodret så varför dricka?
Mina dricker åxå mer om dom får ensilage. Är det mycket vatten i gräset däremot så dricker dom nästan inget.
 
Mina dricker åxå mer om dom får ensilage. Är det mycket vatten i gräset däremot så dricker dom nästan inget.
Ja mina lär ju inte låta bli att dricka pga ont om vatten eftersom de har vatten dygnet runt när det inte är fruset och inne när det är fruset. De tittar inte ens på det.
(Mitt svar avser den här smilyn :idea: i ett tidigare inlägg från @Wonderwoman som för mig insinuerar att jag är så jäkla puckad så jag inte kan läsa mina hästar)
 
Ja mina lär ju inte låta bli att dricka pga ont om vatten eftersom de har vatten dygnet runt när det inte är fruset och inne när det är fruset. De tittar inte ens på det.
(Mitt svar avser den här smilyn :idea: i ett tidigare inlägg från @Wonderwoman som för mig insinuerar att jag är så jäkla puckad så jag inte kan läsa mina hästar)
Wow! Nej så menade jag inte alls. Herregud..
 
@Blandrastik verkar inte alls okej att hästarna är utan mat/vatten. Utöver det så lär bonden behöva ett §16-tillstånd för att hyra ut platserna. Vilket kanske inte finns om hen nu är så ointresserad?
Vi hyr ut vårt stall (kallhyra så hyresgästen sköter sig själv), men har ju ändå sökt och beviljats §16-tillstånd som stallägare, vilket ska göras om du förvarar fyra eller fler hästar. Sedan har även vår hyresgäst det då hen bedriver verksamhet.
 
Hur kan man som ägare till häst ställa sin häst i en lösdrift och sedan själv inte se till att det finns vatten och mat? Bör man ens ha häst då? Risken för kolik, magsår, stressbetéenden osv är överhängande. Jag gör mig hellre ovän med människor än att se djur lida. Tjata på, kriga för djuren, det är iallafall vad jag hade gjort, hade gladeligen tagit ut länsstyrelsen så de kanske förstår allvaret. Jag tycker inte det är bondens fel att hästarna är utan mat och vatten, skaffar man en häst så har man ett ansvar. Och lägger man det på en bonde utan egna hästar och utan ambition att ta reda på om något är slut själv så kanske man bör sälja sin vän till någon som bryr sig :(
Jag har stått i stall med såna människor och jag undrar om jag blev "utbränd" redan då. Jag var ju också den bitchen som gnällde om att man ska ha rent badkar och fylla på innan det är tomt. Sen ordnade bonden så fint med slangar till de flesta badkar så det var inte ens tungt med vattnet. När jag stod i en hage med kubik som måste köras med traktor så sa jag till när det var 100-200 liter kvar så att bonden inte behövde kasta sig ut till traktorn. När jag inte sa till gjorde ingen annan det :devil: , man blir bara så less.
När en annan hage (inte min) hade ett badkar med svart vatten i bara stod så några dagar tog jag bokstavligen tag i bonden och sa att nu MÅSTE du titta och SÄGA till hästägaren/gode vännen att nåt måste ändras. När bonden såg eländet tog det hus i ....... och det blev rengjort. Sen sa en del men Korven ser ju allt så hon har koll, ja jag har felradarn på ständigt för hästarnas skull inte min eller deras. Mer än en gång såg jag hästar som behövde veterinär akut :cry: , jobbigt för ägarna som fick åka från jobbet eller skicka nån annan i familjen.
Jag gillar lösdrift men bästa uppsikten var i stallet som inte var lösdrift.
Men ska sägas också att jag fick uppskattning av många att jag brydde mig.
 
Har haft det liknande. Vatten som regelbundet saknas, lösdrifter som inte får halm påfyllt på veckor trots att det bara är gammal avföring kvar som underlag.
Påpekade en gång att det fattades vatten i en lösdrift en vinterdag, men det verkade inte stallägaren tycka då denne sade jag fixar och när jag gick och tittade efteråt så såg det ut som innan - karet fullt men det var solid is.

Min erfarenhet är i varje fall att man ska definitivt dra sig för att fixa själv, för då räknas det med att man fixar fortsättningvis också. Har man tagit upp problemet redan och förbättring inte sker så lär det inte ske hur mycket man än tjatar om det.

Vi flyttande in en vinter med mängder snö och allt såg hyfsat ut, sedan kom våren och det visade sig att vår hage bestod till största del av 10 cm gammal avföring då hagen inte mockades ur på flera år, så i mitt fall var det dock ganska mycket värre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 907
Senast: Korven
·
Anläggning Såhär ligger det till: Jag står i ett stall med 3st hästar uppstallade och 2st på lösdrift. Vi är tre stycken hästägare som nu skall...
2
Svar
36
· Visningar
4 072
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp