R
Raderad medlem 94602
Hur i helvete kan SKK släppa igenom sånt här? De gör verkligen allt i sin makt för att främja utställning och motarbeta rasklubbar som vill ha arbetsprov!! Vet du vad tiken heter?
Därför att SKK är pengakåta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur i helvete kan SKK släppa igenom sånt här? De gör verkligen allt i sin makt för att främja utställning och motarbeta rasklubbar som vill ha arbetsprov!! Vet du vad tiken heter?
Det ser ut som om någon lagt hunden över knät och sen brutit ryggen i tu.
Hur tänker man att den här hunden ska klara att arbeta som skydds- och sökhund? Genomföra ett skyddsarbete och jobba långa pass i skog och mark? Hur tänker man att hunden ska hålla för detta arbete?
Hur tänker man att den här hunden ska klara att arbeta som skydds- och sökhund? Genomföra ett skyddsarbete och jobba långa pass i skog och mark? Hur tänker man att hunden ska hålla för detta arbete?
@Voff tycker ni kör ert race och vad för snack e-folk kommer med är faktiskt rätt oväsentligt. Folk förtjänar att få vila sina ögon på en riktig fäfer även i utställnings sammanhang! Många går ju också och kikar på utställning för att se olika hundraser och det ju synd om de får för sig att det bara finns räkor i er ras.
Så är det i min ras med, folk tror att dobbisar bara är vänstervarvare och vakthundar - inte att de är kompetenta brukshundar.Tyvärr är det så att tittar man tex i den tidning som Schäferhundsklubben ger ut så är 90% utställningsrelaterat. Schäferslaget som är Nordens största IPO-tävling och pågår i 3 dagar får en halvsida medans en nationell utställning i "Borås" som pågått en halvdag får tre helsidor.
Brukstypen kommer ALLTID i skymundan. Och därför tror folk att schäfer är de här hundarna man ser på utställning.
Ingen ser att 70% av våra tjänstehundar är bruksschäfrar. Eller ser de hundar som verkligen jobbar. Ändå är procentern ca 50/50 mellan typerna.
Hittills har inte ens vår egen rasklubb velat ge oss cred.
Underklubbar som Svensk Bruksschäfer mm har försökt skapa en egen arena men gått bet när pengar och organisation saknats. I Tyskland har de RSV 2000 men även de kämpar i motvind.
Jag såg det. Låter ungefär som i colliegrupperna. Varför kan inte de som vill ha vänstervarvare och soffpotatisar hålla sig till sällskapshundar?Jag har ju förövrigt gjort halva dobermann Sverige (och delar av norge) förbannade efter att ha frågat om hur man lyckas köpa brukshund utan att veta någon om bruks/hundsport.
Ja du säg det.Jag såg det. Låter ungefär som i colliegrupperna. Varför kan inte de som vill ha vänstervarvare och soffpotatisar hålla sig till sällskapshundar?