Budgivning hus

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag var och tittade på ett hus igår som jag gärna köper. Men jag får massor av råd när der gäller hur jag ska lägga upp budgivningen. Vissa säger lägg utgångspriset direkt. Nu. Andra säger vänta till imorgon och lägg strax under.
Huset är helt klart värt utgångspriset.

Det finns också en anmärkning på en sak på taket som bör fixas relativt snart. Enligt snickare jag pratat med kommer det kosta max 15000. Är det bäst att fixa det själv eller kolla om säljaren kan fixa mot att jag täcker den kostnaden i budet? Mot kvitto förstås.

Som säljare är man ofta "klar" med sitt hus och vill absolut inte fixa något. När jag köpte min stuga fanns det en del att fixa, jag använde det som argument för att få ner priset, dom ville absolut inte åtgärda något. Jag var dock ensam intresserad så den möjligheten fanns.

Det är alltid svårt att veta. Gissar man på få intressenter så kan det gå med bud under utgångspriset. Men är det lite mer åt lockpris-hållet och man tror intresset är stort är det lika bra att lägga utgångspriset och starta igång budgivningen.

Är intresset lite svalt (dvs om den varit ute ett tag) så kan man lägga ett bud med villkoret att det ska vara dolt för övriga.

Man kan också lägga bud med villkoret att de då inte ska ha några fler visningar (är vanligast om det finns ett par låga bud som legat ett tag och inte accepterats av säljaren och så lägger man då ett bud som är en bit över och tillräckligt högt för att säljaren ska tycka att det är värt att inte vänta in ytterligare visningar).

Alltid fixa själv hellre än avtala att säljaren ska göra det.
Då vet du vem som gjort det och kan ha kontroll på vad som görs på vilket sätt. En säljare som ändå ska lämna huset har mindre intresse av att vara noggrann och få det rätt gjort framför att få det billigt och snabbt, samt vara nöjd bara det ser ok ut på ytan.

Jag fixar själv. Det står rätt still på marknaden nu, definitivt inga rusningar. De flesta fritidshusen (detta säljs som fritidshus med permanentstandard) som inte har ett eftertraktat läge går för max utgångspris. Vi var 3 på visningen, ingen har lämnat bud än. På de senaste 2 husen jag varit på visning på har det krävts minst 2 visningar för att ens få in bud. Men jag tycker inte huset är överprisat så kan absolut tänka mig utgångspris som bud.

Som säljare är man ofta "klar" med sitt hus och vill absolut inte fixa något. När jag köpte min stuga fanns det en del att fixa, jag använde det som argument för att få ner priset, dom ville absolut inte åtgärda något. Jag var dock ensam intresserad så den möjligheten fanns.

Den här säljaren har tagit på sig att fixa vissa saker enligt besiktningsprotokollet, så han är inte riktigt så klar.

Jag tycker också att det inte bara handlar om smartast strategi, utan också om att agera på ett sätt som känns som i linje med hur jag känner mig bekväm att agera. Det låter ju som att det skulle gå att vara strategisk, testa lite is i magen och se om det kan ge en överenskommelse på något lägre nivå. Men då ska det ju vara mer värt för en själv med en lägre köpesumma än att eventuellt förlora det. Känns det mer värt att visa ”jag är intresserad och tycker ni bedömt husets värde likadant som jag” så blir det rimligt att lägga utgångspriset nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka