Jag kan ibland känna mig förvirrad över att handlingarna för ett klimatvänligt, miljövänligt eller hälsovänligt liv ibland skiljer sig åt. Men jag har gjort min egen inre prioriteringsordning som jag följer, och jag har landat i att generellt jobba mot KONSUMINDRE.
För att uppnå det så försöker jag hela tiden jobba mot att bli medveten om och analysera vad jag förbrukar.
Det innebär tex att jag skriver upp varenda utgift jag har, och sen analyserar jag mina utgifter regelbundet. Analyserar även alla matkvitton i detalj på årsbasis för att fånga upp ovanor och ”dumma” inköp (det har lett till att jag blivit mycket mer medveten om vad jag stoppar i korgen när jag handlar). Jag följer även upp min elförbrukning noggrannt och vet väldigt väl vad allt jag gör ”kostar” i elförbrukning. Håller tex nere uppvärmning av min bostad med lägre temp inomhus och duschar lite mer sällan. Jag har ingen kollektivtrafik där jag bor men försöker alltid göra flera ärenden samtidigt när jag åker bil – jag brukar inte sätta mig i bilen bara för att åka och handla mat tex, utan det gör jag alltid i samband med något annat. Jag vill även sätta in en vattenmätare för att analysera min vattenförbrukning, men jag använder åtminstone inte dricksvatten för att spola bort avföring.
Gällande mat köper jag så mycket ekologiskt och närodlat jag bara kan. Finns det inte ekologiskt i affären av det jag vill ha så struntar jag i att köpa det överhuvudtaget. Jag försöker odla så mycket jag har möjlighet till. Kött vill jag enbart köpa viltkött (helst riktigt vilt och inte från hägn) eller från känt ursprung (gårdar med bra hantering). Fisk tycker jag är ett problem, men handlar ibland från en medveten leverantör. Jag komposterar och gör jord av eventuellt matsvinn, men jag har inte så mycket matsvinn utan försöker ”tigga” matsvinn från andra för att kunna göra mer jord…

Jag tar tillvara på allt mitt gräsklipp, ogräsrens och löv (och latrin) för att göra jord, men skulle egentligen vilja ha mer…
Jag har jobbat mycket med att försöka förändra mina shoppingvanor och gå från att handla på impuls till att handla efter behov. Allt jag vill köpa (utöver mat, bensin, vanliga räkningar, etc) skriver jag upp i en ”önskelista”, sen måste det stå i önskelistan i minst en vecka innan jag köper det. Mycket faller faktiskt bort!
Jag försöker köpa begagnat eller second hand om möjligt, men framförallt vårda det jag har så att det håller länge.