Buke mot Earth Overshoot Day

Bukefalos 30 år!

Jag tycker verkligen att det är jättetråkigt med just det här du tar upp: attityden att anklaga andra för hur de lever. Jag som bor i hus långt ute på landet utan kollektivtrafik och odlar egna grönsaker upplever att jag blir kritiserad för att jag inte bor i lägenhet i stan. När jag var aktiv inom Naturskyddsföreningen så upplevde jag att jag inte riktigt var välkommen där av alla för att jag hade bil och åt kött.

Hela den här attityden att alla måste göra likadant, att man måste kritisera andra för deras val och att kraven på individen blir så höga att det är helt omöjligt för någon överhuvudtaget att göra "rätt" är så tröttsam och blir så kontraproduktiv att jag blir alldeles matt! Tänk vilken underbar värld det vore om vi alla tilläts vara och göra olika och dra vårt eget strå till stacken på det bästa sätt vi kan utifrån vår egen situation! :arghh:
För mig är att äta kött det som är mest skonsamt för miljön. Största delen är vilt.

För mig är att äta kött det som är mest skonsamt för miljön. Största delen är vilt.

Och det här är hemskt viktigt. Vad som är 'bäst' skiljer från person till person. För att våra förutsättningar är olika.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Om vi hjälps åt, gör det som funkar för oss, och inte dömer andra blir det bättre. Lyfter varandra varje gång vi gör ett bra val osv.

Det som jag siktar på just nu är att flytta så att jag får färre och kortare vardagsresor. Hittar jag rätt lägenhet så kommer jag förhoppningsvis kunna ersätta vissa bilresor med kollektivtrafik med.

I övrigt är det djuren som är största miljö-boven, där kör jag på många bäckar små som koncept. Nästa steg är att få igång hydroponisk-odling av kaninernas grönsaker. Imorgon ska jag hämta hem grenar från ett äppelträd och torka så att de har att roa sig i vinter. Deras hö odlas nära stallet och innebär ingen extra resa när jag hämtar. Väldigt små bäckar.

Hästen är svårare. Jag funderar på att göra ett nytt försök på spån istället för torvmix men det är det som fungerat bäst för oss hittills. Vi har en bra tränare som bor nära stallet och tävlar bara på banor som ligger nära så resorna med häst är rätt korta. Det blir en del täcken sommartid men gör mitt bästa för att laga och använda länge. Jag har en regel att det inte får bli ny utrustning till hästen om inte något gått sönder så det inte går att laga eller säljs. Jag vill köpa mer begagnat än vad jag faktiskt gör. Något större bäckar än för kaninerna men jag kan absolut göra mer. Jag är iaf duktig på att sälja eller ge bort saker som jag inte behöver längre.

Jag var nog gjort så mycket som jag kan just nu.
Men elbil finns kvar på listan den närmaste framtiden.

De största sakerna är nog att komma ifrån oljeeldning för värme och sänkningen av förbrukningen av köpt el.
Från 1,5 kbm olja och 30 000 kWh el till 24 000 kWh el och 400 kg pellets.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka